kuka kiilasi Pertti Inkoossa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja tapsah, 6.6.2020.

  1. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Tuliko yllätyksenä se, että tie saattaa olla talvella liukas?
     
  2. JasuT

    JasuT 2nd gear

    Tais vaan olla vähän väsy, aamuyöstä 17 vee naisoletettu ilman päihteitä...

    Tuo paikka, on kyllä ihan hyvässä kesäkelissäkin semmonen mikä onnistuu säikäyttämään, saati sitten pimeällä, liukkaalla ja tuoreena kuskina...
     
    hartsa69 tykkää tästä.
  3. Tämäkin case alkaa olla taputeltu:

    Kersantti tappoi taksikuskin Tampereella – Tällaisen tuomion hän sai

    Hovioikeuden mukaan teko täytti tahallisen henkirikoksen tunnusmerkit.

    Turun hovioikeus piti liikennetaposta tuomitun Joona Valtteri Varjuksen, 21, tuomion voimassa. Pirkanmaan käräjäoikeus tuomitsi Varjuksen viime kesänä yhdeksän vuoden ja viiden kuukauden vankeusrangaistukseen.

    Tapon lisäksi Varjuksen syyksi luettiin törkeä rattijuopumus, moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, sotilaan sopimaton käyttäytyminen, lievä kavallus, lievä ampuma-aserikos sekä kaksi palvelusrikosta.

    Vankeusrangaistuksen lisäksi Varjus määrättiin menettämään sotilasarvonsa. Hän ei vastustanut tätä.


    [​IMG]
    Kuvassa törmäyksessä osallisina olleet autot. Varjuksen kuljettama Puolustusvoimien auto törmäsi kovalla vauhdilla taksin perään. Poliisin esitutkintamateriaali

    Sotilasarvon menettäminen on ollut varmasti kova paikka..:D
     
  4. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Olipa viisas, tai umpityhmä, mutta rohkea nokkela temppuAfrikasta!
    Onneksi oli kai ns umpikennoakku jossa ei ollut avattavia happokorkkeja.

    Mulle samanlainen akkupommi tapaus - MIG hitsasin tallissa ja nurkassa oli akku latauksessa. Kuului kova pamaus ja ladattava iso akku tuhannen päreinä...
    Kipinä hitsauksesta sinne ja se oli siinä. Onneksi en saanut happoja silmille kun oli selkä sinne päin.
     
  5. mpower

    mpower Double Gearhead

    Akuista puheenollen, olisko jotain -80 lukua ollut. Bemari ei lähtenyt käyntiin työpäivän päätyttyä. Minä ja veljeni siis samassa työpaikassa oltiin.

    No sitten keksittiin ottaa akku irti ja ladata sitä Mig-hitsillä!
    Pienin asetus ja siitä sitten vaan latailemaan !;)

    Muut duunarit oli ihmeissään ja ehkä kauhuissaankin, ja toppuuttelivat, räjähtää koko paska!

    Mei siihen sitten, se mihkään räjähdä, samanlaista virtaa se on!:D

    Käymään saatiin, mutta akkukauppaan se oli mentävä!:cool:

    Ja masiina oli tämä! Paljonkohan tuosta virtaa ja voltteja tuli pienimmällä asetuksella?:rolleyes:[​IMG]
     
    Muokattu: 29.3.2025
    TopyCa, Slant Sickness ja kerkko tykkäävät tästä.
  6. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Muistaakseni lyijyakkua ladatessa muodostuu vetyä. (en nyt jaksa googlata.. )
     
    fmila ja TopyCa tykkäävät tästä.
  7. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei oikeastaan vasta sitten kun akku on jo täynnä ja latausta jatketaan tai reilulla ylijännitteellä. Vety tulee siitä kun ylimääräinen shkö hajottaa vettä vedyksi ja hapeksi. Jos sitä aina latauksessa muodostuisi pitäisi vettä lisäillä akkuun varsin usein.
     
    mpower, TopyCa ja jänis2 tykkäävät tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei huono. Ei varsinkaan jos laittaa sen ladattavan akun käynnistinkaapeleiden päähän nurkan taa, ettei tule silmille räjähtäessään ja samalla saa sen hitsaimen kipinöinnin etäämmälle akusta.

    Mä olen ladannut auton akkua 1000W (tuhat wattia) hehkulampulla 220 voltin tasavirtatöpselistä. Sehän on vähän päälle 4 ampeeria, eli just sopivasti.

    Jotakin ainetta lisäsivät akkuihin siinä vaiheessa kun niistä jäivät korkit pois. Korkillisia akkujahan sopi täydentää akkuvedellä aika ajoin. Kuului huoltoon kuten öljynvaihdot. Kemikaalitäydennys teki niistä vähemmän poreilevia, eikä elektrolyysiä esiintynyt samassa laajuudessa. Tosin jos lataa ”Matti” akkulaturilla, eikä osaa hommaa, niin kaikki akut saa keittämään. Nuo entisajan analogiset laturit eivät rajoittaneet jännitettä, joten ajan kanssa akku meni ylilataukseen.

    Tänään investoin 224 €uroa harrikan akkuun. Nelivuotias patteri oli ”kypsä” niin kuin ne tuppaa olemaan.
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ^Minkä merkkisen akun ostit?
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hotbiken käyttämällä tukkurilla oli tänä vuonna WestCo nimisiä akkuja. MadeinUSA tottakai. Edellinenkin oli sieltä ja sieltä, mutten nähnyt siinä valmistajan merkkejä. Oli 06/20 leimalla ja nyt ihan kypsä.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    En ees muista mikä patteri mun sohvassa on, se oli tyhjä kun ostin pyörän, ladattiin täyteen ja siinä se on vieläkin, neljäs kesä lähtee. En oo enää niin ronkeli sen suhteen, kun alkaa hyytyyn niin kysyn vakipaikasta mitä on tarjolla. Pilikkalaiset ja motonettilaiset jää kyllä väliin.

    Sovelissa oli orkkis, mulla se oli kymmenisen vuotta, Deka tilalle, se on ollut nyt viitisen vuotta.

    Sanoisin että akku tykkää kun se on ylläpitolatauksessa.
     
  12. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Just näin, lyijyakku tykkää olla täynnä. Tyhjä lyijyakku sulfatoituu, eli menee pilalle. Mitä lämpimämmässä ja mitä tyhjempi, sitä nopeammin se sulfatoituu. Pakkasessa tyhjä akku taas jäätyy. Aina säilytyskaudeksi lyijyakut sähköisesti irti, ja kerran tai kaksi säilytyskauden aikana lataus täyteen, tai vaihtoehtoisesti jatkuvassa latauksessa.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On nuo mun olleet talvella laturissa pari kertaa. 883/1200/turbossa ei edes ole salasyöppöjä, mut se patteri vaan tuli tiensä päähän. Dynaan ostin viimeisimmän akun ihan aitoa HD kamaa, koska se se vasta ronkeli patterin kunnolle on. Joku Biltemapatteri ei edes uutena riittänyt sille. Joskus joku orkkismerkkinen akku kesti tässä nyt akutetussa 13. kaudelle, mut silloin piti tietää, miten se lähtee ykkösyrityksellä. Laturikin on ihan kinthaalla, koska siinä on tuota ruiskuvarustusta ja Walbron pumppu plus lambdan lämmitys olivat niin paljon, että ajovalo piti vaihtaa LEDiksi, jotta sähköä yleensä riitti. Latauskamatkin on uusittu matkan (25 vuotta tätä Sportsteria mulla) varrella.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  14. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuurilla törmätty, olis voinut lähteä henki jos siilo olis rysähtänyt katolle.
     
  16. Jorrma

    Jorrma Gearhead

    Nyt hajos vaan tuulilasi.
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Lexus kiilasi porttaalin tolppaa päin...tolppa oli vahvempi ja Leksa halkesi keskeltä halki pituus suunnassa..."siisti leikkaus" kieltämättä.
    Mitäpä tästä sanoisi, ei voi kun ihmetellä tätä menoa :odeek:

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/edbee657-b29c-4b77-8c78-9a61edfaf151

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/auto-ajoi-tolppaan-helsingissa-pelastustyot-kaynnissa/9144390

    Epäilevät että yli 100km/h ollut vauhtia...just joo, epäilemättä on ollut tai sitten nuo Leksat on tehty märästä vessapaperista :odroll:
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kyllähän se oli viimeyö muutenkin aika vauhdikas, yhtä sun toista näkyi tiellä.

    Paras oli vihreähkö iso Bemari 4-tiellä Hartolan ja Joutsan välillä, kun se ohitti minut Ansionristeyksessä heti keskikaiteen jälkeen. Siinä kohtaa alkaa ryhmityskaista vasemmalle Ansioon, sekä vanhalle tielle kääntyville, myös hidas liikenne käyttää sitä. Risteyksen molemmissa päissä on keltainen vinoviivoituksella merkitty sulkualue, muttei varsinaisia liikenteen jakajia.
    Beenis päätti lähteä ohitamaan heti keskikaiteen jälkeen, se ylitti ensimmäisen sulkualueen päästä päähän, jatkoi risteyksen yli, ajoi mustan, ilmeisesti renkaan riekaleen yli, joka pomppasi hetkeksi ilmaan...jatkoi edelleen toisen sulkualueen läpi risteyksen toisella puolen sen koko matkalta ja katosi Jyväskylää kohti kiihtyvällä vauhdilla...mietin siinä kohtaa että oiva suoritus, kuinkahan hyvin heppu tuntee tien... :odroll:
    Ansion risteyksen jälkeen tie alkaa hieman nousta, tullaan peltoalueelle, joka ei näy henkilöautosta, alkaa metsä, näin kuinka Beeniksen jarruvalot syttyivät hetkeksi seuraavassa vasemmalle kaartuvassa mutkassa ennen Rusin risteystä...BMW näytti kuitenkin jatkavan samaa haipakkaa Joutsaa kohti.
    Samassa kolme nopeaa välähdystä valaisi maisemaa, heppu oli otattanut passikuvat Rusi 1-kamerassa, myhäilin itsekseni, hymy levisi korviin asti ja oli pakko nauraa, napakymppi :poff: :rotfl::rotfl:
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  19. tapsah

    tapsah 3rd gear

    toisaalla on esitetty toivomus että tämmösiä ei kirjoiteltais HARRASTE-AUTO palstalle.
    Vain se mitä osaat tehdä olis relevanttia tänne.
     
  20. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ei nuo lexuksetkaan ihan märästä vessapaperista ole tehty, tietty suomen ilmasto auttaa asiaa. Kyllä vauhtia on varmaan ihan riittävästi ollut kun takapenkin selkänojan kohdalla on tolppa mihin on törmätty, kuitenkin moottorikin on pitkittäin.

    Mut kyl nyt kesä tuo kaikki idiootit taas tielle, tossa kun tuo nelinumeroinen mutkatie menee talon ohi, niin kyllä siellä on bemarit saa kyytiä ja moottoripyörät vinkuu kuin viimeistä päivää. Saas nähdä kun tulee taas joku tehovalvonta, et kuinka monelta lähtee kortti.
     

Kerro tästä muillekin!