Kuka muistaa sen museon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja FSM67, 9.5.2010.

  1. FSM67

    FSM67 1st gear

    Osaisiko joku kertoa mikä automuseo on kyseessä (sitä ei ehkä enää ole?):
    Ollut olemassa ainakin 70-luvun lopulla, jolloin perheenjäseniäni on käynyt siellä. Museo sijaitsi Luoteis-Espoossa / Kirkkonummella / muualla siinä suunnassa. Rakennuksen seinistä ainakin yksi oli lasia. Esillä oli myös se Mannerheimin Hitleriltä saama auto. Sisustukseen kuului punaista mattoa ja köysiaidat autojen ja yleisön kulkuväylien välissä. Sinne kuulemma ajettiin "jotain pellon laitaa" (vinkkien aatelia).

    Kyseessä ei ole Espoon Automuseo Bodomjärven pohjoispuolella.

    Mikä kyseisen museon nimi ja sijainti on / on ollut?
    Myös kaikkea muuta museoon liittyvää tietoa voisi vaikka kerätä tähän ketjuun saman tien, jollei tälle museolle omistettua ketjua jo ole..

    Kaikki pienetkin vihjeet esimerkiksi museon sijaintiin liittyen otetaan kiitollisuudella vastaan (vaikkei sitä enää olisi olemassa).

    Kiitos :)
     
  2. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

  3. gmc63

    gmc63 1st gear

    Se museo oli/on kirkkonummella ja joku hvittresk se paikka oli.Ite kävin siellä joku 15vuotta sitten :odroll:
     
  4. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

    svartvikin automuseo
     
  5. auburn

    auburn Gearhead

    Kyseessä on lopetettu Svartvikin automuseo, edesmenneen Aulis Pakulan perustama automuseo, joka on ollut kiinni ja tyhjänä about 15 vuotta. Nykyisin tontilla kai jotain ratsastustoimistaa tms, itse museorakennus oli joitakin vuosia sitten ainakin pystyssä.

    Autot levinneet vähän sinne sun tänne, kaiva jostain esille Tekniikan Maailma 20 / 1977, siinä tarina Pakulan parhaat, jossa kerrotaan museosta, ja esittelyssä 10 museon "parasta" autoa.
     
  6. 63S88

    63S88 Gearhead

    Kyseisessä paikassa näin pienenä poikana elämäni ensimmäisen -59 Cadillacin. :rotfl:
     
  7. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Oon siellä käynyt itsekkin joskun 80-luvun lopulla... Juuri toi pellomreunaa kulkeva tie varmisti että sama museo kyseessä... Tosin en kyllä juuri mitään erityisesti muista josta tässä apua olisi...
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Sama juttu! Toi oli joskus 70-80 lukujen taitteessa ihan hyvissä voimissa.
     
  9. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Kuin myös.

    Ekan kerran kävin siellä vanhempieni kanssa noin -78 tai -79, sitten toisen kerran RHRA:n linja-autoreissulla talvella -81-82. Etenkin jälkimmäisellä kerralla siihen aikaan Suomen ainoaksi mainittu -59 Cadillac tosiaan keräsi huomiosta ison osan, mutta kyllähän siellä käsittämättömiä aarteita oli: -20 Isotta Fraschini Tipo 8, jo mainittu Mersu 770, Mersu 300 SL Roadster, useita Auburneja, -14 Opel jne.
     
  10. xp

    xp Gearhead

    Faktaa tämä ei ole, mutta olen siinä uskossa että suku ei ollut innoissan ko. automuseosta. Kun aika jätti perheenpäästä perikunta pisti höpötykset myyntiin.
     
  11. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Jaa tekin...

    Tosiaan, nyt kun aikakoneella pääsisi sinne niin tokihan Cadillac olisi myös kova juttu (oli mustilla kilvillä, UPK-jotakin, vieläpä 60-S) mutta ne muut autot, voi jestas mikä kokoelma, siis kansainvälisestikin. Pakula taisi olla ensimmäinen suomalainen joka oikeasti satsasi harrastukseen ja toi ulkomailta klassikoita, kuten nyt veneperä-Auburnin (ja toisen lasikuitukorin) ja tuon Grosser-Mercedeksen. Todellakin, noita 770K-malleja tehtiin yhteensä monen vuoden aikana 88kpl joten kyseessä oli aika uskomaton uustuontiauto. Museon auto oli Krupp-suvun entinen eikä siis Mannerheimin panssaroitu, tosin samaa Cabriolet-F-koria. Tuo Isotta-Fraschinikin on maailmanlaajuisesti klassikko. Ja semmoisetkin kuin Reo Royale, 1939 Buick Limited 7-h Limousine, Stutz BB Roadster, 1930-luvun Skoda Roadster, Marmon Coupe tai vaikkapa Hupmobile Eight ovat sellaisia laitteita joita en ole sen koommin nähnyt. Voi harmi että ei siihen aikaan oikein osannut tuota valokuvausta...

    Joskus 80-luvun lopulla yritettiin käydä siellä uudemman kerran veljeni kanssa, ilmiotusten mukaan olisi pitänyt olla auki mutta eipä ollut, sisällä oli vielä silloin kyllä kalustoa. Mainittakoon että museon edessä oli parkissa varsin alkuperäinen ja hienokuntoinen 1963 Oldsmobile 98 4d HT, Suomi-auto sekin. Ja eipä ole sen jälkeen näkynyt, ei kuulunut...
     
  12. Mawerick

    Mawerick Gearhead

    Löysin tämmöisen: http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=113538&postcount=2

    Lähetetty 2007, joten tuon mukaan olisi 2006 vielä ollut auki :eek:
     
  13. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    ^ Nuo kuvat voisivat olla Espoon automuseolta, ympäristö näyttää siltä. Ei siis Svartvikistä.
     
  14. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tuota, vähän epäilen että tuolla olisi polkupyöriä ollut. Löysin tämmöisen kuvalinkin:
    Svartvik 1985
    En muuten olis muistanutkaan tuota noin 1935 Studebaker-avoa...

    Tuolla on ihan vähän tietoa museon vaiheista (ja tämä oli siis kolmas avo-Auburn siellä):
    Auburn

    Tuossa linkissä mainitaan ohimennen Jussi Juurikkalan kirja, siinä oli juttua joistain Pakulan autoista. Mieleen on jäänyt kun olivat etsineet Suomeen tuotujen Isotta-Fraschineiden osia, huhun mukaan jossain kartanossa olisi ollut sellainen ja moottoria olisi sitten käytetty sahan voimanlähteenä. No, sitä etsimään ja kyllähän kartanoalueelta oli löytynyt jostain valtava sahajauhokasa jota tutkimaan. Jossain vaiheessa oli lapio osunut metalliin ja sahajauhojen alta oli paljastunut teksti: Isotta-Fraschini. On varmasti tuntunut lottovoitolta...
     
  15. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Toihan oli hyvä linkki, josta museon olemus käy ilmi. Mulla muistaakseni on tuollakin näkyvä museon flyerlehtinenkin "jossain" tallessa.
     
  16. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Olen muuten vähän kysellyt vanhemmilta harrastajilta, sekä roddareilta että mobilisteilta enkä ole vielä tavannut ketään jolla olisi sieltä hyviä kuvia - saati sitten että netissä, tuo on parasta mitä on sen aiemmin mainitun Tekniikan Maailman jutun lisäksi. Joskus nöösipoikana muistan kyllä nähneeni jonkin lastenlehden (tyyliin OP:n Hippolehti) jossa olisi ollut juttu museosta, kannessa oli tietty tuo 1914 Opel. Sitten herra Pakulan kuoleman jälkeen ruotsalainen Bilsport teki museosta aukeaman jutun joskus 80-luvun alussa, se lehti minulla on ollut joskus mutta missähän lienee nyt. Mieleen jäi pikantteina yksityiskohtana että museon varastoissa olisi ollut kompressori-mercedeksen komponentteja (olisiko ollut SSK?), epäilemättä niiden ympärille olisi tehty auto mikäli Vanha Herra olisi saanut elää. Ja että museota esitellyt leski tuli paikalla Mercedes-Benz 450SL:llä ja se oli siihen aikaan Suomessa aika harvinainen - ja kallis.

    Mutta luulisi että Tuulilasi, Moottori ja mitä niitä nyt silloin olikaan olisivat tehneet noin merkittävästä museosta asiallisen jutunkin. Tuolla olisi ehkä...
    Tuulilasi 9/76
     
  17. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    en ole selannut arkistojani vaan tämä löytyi bittiavaruudesta päivämäärällä 22.6-94 :
     
  18. FSM67

    FSM67 1st gear

    Vau! :) Kiitos kaikille kaikesta tiedosta ja muisteloista joita on tähän mennessä kertynyt!

    Meidän kohdalla on erityistä apua tuosta kartasta joka löytyy "Svartvik 1985" -linkin takaa. Vautsi mikä kuvakavalkadi, kunhan pääsen näyttämään sen muille..! :) Asumme Espoossa ja kävimme tässä yhtenä iltana ajelemassa tuolla päin, etsimässä automuseota jossa muut perheenjäsenet ovat käyneet kerran kesällä -79 (itse en ollut vielä syntynyt). Niin lähellä mutta niin kaukana, reittiä museolle/entiselle museon paikalle ei vain löytynyt vaikka asutaankin verrattain lähellä Espoossa. Toissayönä yksi perheenjäsen näki unessa oikean reitin museolle, mutta unohti näkemänsä heti herätessään. Mieleensä jäi kuitenkin se, että museolle pitää ajamaamme reittiin verrattuna "kääntyä aikaisemmin vasemmalle, ja kiertää...vasemmalle..". Ja kun katsoin linkistä löytyvää karttaa ja huomasin miten ajoimme museota etsiessämme, niin täytyy sanoa että ihmisen alitajunta muistaa kyllä hurjasti asioita joita valveilla ollessa ei tahdo muistaa millään.

    Erityisesti kiitos myös tarkennuksesta "Mannerheimin autoon" liittyen, museossa olleiden autojen luetteloinneista, ja painetuista tietolähteistä.

    Ja eikun lisää muistoja ja tietoa kehiin vaan! :)
     
  19. MH

    MH 3rd gear

    Vuonna -85 ilmeisesti tuli paikan päällä käytyä ja taisi olla toka kerta? kun näki -59 Caddyn koska saman vuoden american car showssa oli tuollainen valkoinen avo.
    Kaksi kuvaakin löytyi albumista, tietysti Cadillac ja -30 luvun valkoinen avo Studebaker minkä edessä poseeraan.
     
  20. lazy cruisers

    lazy cruisers Gearhead

Kerro tästä muillekin!