Kuka tekee korimuutoksia? 52 -Buick

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja MP65, 31.10.2006.

  1. JanneK

    JanneK 3rd gear

  2. Karva

    Karva Gearhead

  3. MP65

    MP65 1st gear

    Ainakaan tätä Buickia ei olla entisöimässä, jo nykyisistäkin 4d etuovistakin puuttuvat oviverhoilut, ei ole mattoaakaan (penkit on kyllä siistit ja reiättömät.)

    Moni on näköjään sitä mieltä että "ei kannata, ei kannata," vaikkei tiedä missä kunnossa on auton tekniikka, ja ennenkaikkea, mikä on hinta.
    Noiden parin linkin ruotsalaisesimerkit on joo halpoja ja kaksiovisia valmiiksi, mutta voiko niillä lahteä heti ja välittömästi 1000km;in reissuun ilman työkaluja messissä?
    Mä teettäisin työt täällä, mutta niissä parissa pajassa jossa on tuttu töissä tai mesta on muuten tunnettu, on väh. 4-5kk odotusaika ennenkuin työ voi edes alkaa, eikä hommaa tehtäisi edes yhdessä putkessa loppuun. Hinnatkaan ei olisi välttämättä edullisemmat kuin Suomessa.
     
  4. plosil-1

    plosil-1 3rd gear

    muutos

    Hinta-arvio? 1500-3500€ sopimuksen mukaan (urakkahinta) Rakennusaika n. 1kk ja työnjälki siistiä. Kuvia www.pjp.fi
     
  5. Karva

    Karva Gearhead

    Kaikki tekee autolleen mitä haluaa, ja sillä hyvä, mutta jos ostaa pitääs, nuo luvatun maan ruottin puolella olevat olis kyllä ... hmmnn :wink:

    Paha sanoa kuin tuon teettäminen lopunperin maksaa, keikka palkkiona paras, urakkana hyvä, tunti-töillä taitaa olla järjetön, tai sitten pitääs olla sen verran fiksut sopija osapuolet jotta molempa yhdessä haarukoi hinnan, näitä surullisia esimerkkejä kun on nähty ihan tarpeeksi ???

    Mutta liki 100% varmuudella sen saat parempana työnä suomesta, ja edullisemmin, täällä ei vielä työ tuollaisessa maksa jenkkityyliin ...

    Suomessa ollaan harrastaja joukossa nykyisellään sillai niksahtaneita jotta kaikki pitääs tehdä itte, ei ollut ennen, aikana jolloin kehtas lehteen laittaa pellitöiden tekiän, nykyisin maalarin maininta on jo epäpyhää, ja silloin harrastajia oli paljon enemmän, nyt on vallalla käsitys jotta joka jannu tekee ja saa Boyd kloonin aikaan, mikä helv, takia jos tekee reippaasti oikeita töitä ja saa palkkaa, on paljolti järkevämpää teettää osa muualla.

    Ihan sama missä teetät tai teetkö itte, siitä tulee hieno !!!
     
  6. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Sen verran kyllä pitää näitä rohkeita kotimaan yrittäjiä mainostaa, että mieluummin itse teettäisin työn Suomessa kuin USA:ssa. Itse kävin kolmella pajalla, joissa "prot" tekee asiakkaiden autoja. Siellä hyvä jälki maksaa! Huonoakin voi saada...

    Tässä aletaan muuten taas olemaan sillä hiuksenhienolla nuoralla että mikä harrastaja sellainen on joka ei itse tee kaikkea... Siitä on kyllä jo puitu tarpeeksi niin Essolla kuin OD:llakin.

    --nimimerkillä: tälläkin hetkellä 2 koria "jonkun muun tallissa"
     
  7. MP65

    MP65 1st gear

    "Mikä harrastaja on sellainen..."
    Johtuisikohan toi asenne Suomessa siitä, kun alan harrastus jonkin verran nuorempaa kuin USAssa, ja moni haluaa todistaa mitä osaa?
    Itse en ole koskaan mitään korimuutos töitä edes yrittänyt tehdä/ opetella, ja niin järkyttävältä se kuulostaakin, eipä kauheasti kiinnostakaan. Muiden elämän alueiden aktiviteettien lisäksi en halua mitään yli-määraisiä murheita huolehdittavaksekseni. Ihan tarpeeksi siinä kun pitää auton/autot liikeenteessä.

    Muilla teettäminen on täälläpäin melko yleistä, moni joka on jo parit autot rakentanut sanoo ettei enään viitsi. Yksi kaiffa jolla piha täynnä laitteita, mm 40 luvun Chevy pickup ratrod uudehkolla Corveten kireällä koneella jonka rakensi itse (siis koneenkin) kaverilla ei edes autotallia, vaan kaikki työt siinä talon ja aidan välillä, monet hepun laitteet voittanut palkintojakin jne. nykyään teettää hommia muillakin vaikka itsekin osaisi.
    Aika yleinen syy täälläpäin taitaa olla se että kaveri ostaa projektin joka olisi tarkoitus rakentaa itse, mutta monet painaa pitkää päivää ja sitten kun on se yksi vapaapäivä viikossa, ei jaksa. Joku päivä se sitten valkenee että siinä se läjä seisoo loputtomiin ellei joku muu sitä rakenna.
     
  8. Karva

    Karva Gearhead

    Aivan ... tehkää jotain järkevämpää hommaa ja tienatkaa rahaa, ja teettäkää muilla, kerrankin puheenvuoro jossa on ....

    Mutta yhä edelleen Suomessa saa kohtuullisemmalla korvauksella, parempaa työtä, ja miksi ei mennä sinne missä niitä on tehty ennenkin, Kossus Kustom Elimäki.

    Sitten kun harrastus ja pelti leikit vie mennessään, ne lopun perin tulee tehtyä sitten itte, jos se käy kiinnostaan tarpeeksi, joskus jopa muille, yhä edelleen ne on vaan autoja !!!
     
  9. B 50

    B 50 Gearhead

    Sopivuus riippuu mallisarjasta. Specialiin saattaisi käydä Oldsin ovet. Jos on Super tai Roadmaster, niin `50-`53 ovet käy. Listojen reiät on eri paikassa ja ikkunanaluslistan alle jäävä pelti eri suuntaan kantattu.
    Sitten asioita, jotka on hyvä ottaa huomioon etukäteen; 4d:n kori on 10cm pidempi kuin 2d:n kori. Siis isot Buickit, Specialista en tiedä mitään. Ylimääräinen siivu on taka jalkatilan kohdalla. Iso pokkaus laskeutuu loivasti alaspäin taaksepäin mentäessä. Oven alaosa on suora, yläosa kaareva. 2d:n ovessa muoto ei todennäköisesti täsmää 4d:n kyljen muodon kanssa. Ja muutenkin 2d ovi voi näyttää pitkässä 4d kopassa samalta kuin 10cm lyhennetyt ovet 2d:ssä. Puistattaa. Jos taas 4d:n kyljen muotoa katsoo, jokainen voi mielessään ynnäillä moneenko osaan pidennettävän etuoven joutuu silpomaan. Ja se taas vaikuttaa suoraan lopputuloksen hintaan. Ei osu hintahaitarin halvimpaan päähän. Lisäksi ht:n ja sedanin kaikki sivulasien listat on erilaisia, tuuletusikkuna/karmi erilainen, katon etureuna erilainen, katto eri korkeudella ja eri muotoinen. Eli 4d sedanista 2dht:ksi kannattaa varautua mahdollisen choppauksen aiheuttamiin kuluihin. Ellei välttämättä halua ajaa sedanin korkuisella ht:lla. En halua mitenkään masentaa, onhan noita tehty, mutta että olisi mahdollisimman realistinen kuva siitä mitä on edessä.
    Hyvä puoli on, että olet autolla jo jonkin aikaa ajellut. Pahimmassa tapauksessa kävisi niin, että tuot auton tänne, teetät 2-oviseksi, ajat kesän ja kypsyt tiuhaan perään, dynaflown ominaisuuksiin, suoran kasin matalakierros luonteeseen ja onnettomiin jarruihin. Jonka jälkeen luonnollisesti menee perä, loota, kone ja jarrut vaihtoon.
     
  10. MP65

    MP65 1st gear

    Toi matalakierros -luonne kiinnitti huomoita, mut eipä se paljon haittaisi pidemmillä highway reissuilla. Muutenhan se vaikutti ihan tyypiilliseltä ikäluokkansa autolta paskoine jarruineen jne.
    Perjantaina poikettiin sillä Bob's Big Boy dinerin cruising illassa Burbankissa ja siellä oli tuli tavattua useampikin heppu joka tarjoutui tekemään muutostöitä, hinnat mun tapauksessa alkaen n. $1000 riippuen viimeistelytasosta. Työnäytteethän oli siinä dinerin parkissa, ja samalla sai valistusta kuka tekee huolellista työtä ja kuka ei. Hollywood Hot Rodsissa kuulemma tehdään laatutyötä, mutta on näiden heppujen mielestä kallis paikka....no toi olisi tuttu mesta. Parhaat diilit just tälläisiltä kavereilta joilla ei ole varsinaista firmaa, vaan tekevät hommat himassaan. Buickin myyjä suositteli tälläistä heppua -hänellä tosin on paja nykysin- kuin:
    http://lordzofkustomz.com

    Arvio Buickiin n. $2000
    Jokaisella tekijällä oli kiinteä hinta, josta pystyisi vielä kuulemma neuvottelemaan.
    Saa nähdä miten tän kanssa käy. Autohan on mulle varattu, mutta ei mun omistuksessa ennenkuin sille löytyy parkkipaikka, Mulle siis sopisi jos saisi heti pajalle ja voisi jättää sen sinne duunattavaksi ilman kiirettä, voisin järkkäillä parkkis ongelman sillävälin. Siellä cruisingissa omistaja sai useammankin tarjouksen autostaan, ei varmaan ongelmaa hukata kyseinen puikula.
     
  11. Buddy

    Buddy 1st gear

    Voi hyvä ihminen! jos joku tekee tohon hintaan muutokset, niin anna palaa!...
     
  12. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Kuulostaa kieltämättä erinomaisen halvalta!
     
  13. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Kieltämättä. Toivottavasti hinnat alkaen ei ole tyypillinen jenkki-bondojob?

    Kantsii varmaan paperille kuitenkin raaputella jonkinlaista sopparia?
     
  14. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Nimimerkki B 50:llä on varmaan erittäin omakohtaiset kokemukset tuntimääristä(jos tuli koskaan laskettua), ja ht- mekanismien tekemisestä, kyllä toi 2000$ kuulostaa melko edulliselta vois vähän jännitää lopputulos.
     
  15. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Meilläpäin lähes jokainen joka haluaa muutoksia kärryynsä tekee sen itse :rotfl: .Eipähän hinnat rupee ainakaan hirvittämään.Mutta jokainen tehköön asiat niinkuin parhaaksi itse katsoo.
     
  16. MP65

    MP65 1st gear

    "...jokainen."
    Senhän jo olen OD:lta oppinut että kaikki, joka-ikinen suomalainen autoharrastaja osaa tehdä aivan kaikki autoihin liityvät työt itse aivan täydellisesti niin että siellä voidaan aina turvallisesti sanoa "ulkomailla kukaan ei osaa mitään, ja miekii näin kaksi kuvaa netissä missä joku käytti pakkelia peltitöissä, mien oon käyttäny vaan tinaa joka autossa, aina..." Sellaista mahdollisuutta että joku suomalainen k-muutos työntekijä saattaisi tehdä huonoa jälkeä ei ole kukaan edes maininnut.
    Tämähän ei ole mikään uutinen. Suomalaisten vääristynut omakuva itsestään alkaa olemaan pikkuhiljaa maailmankuuluu. Jos ei muuten, niin pidän siitä vaikka henkilökohtaisestu huolen.

    Mutta meidän 90068 zip coden alueella ei välttämättä ole kellään edes autotallia käytössä, vaikka muutostyöt voisi tehdä itsekin. Iisalmesta käsin voi olla vaikea ymmärtää minkälaisia haasteita voi olla kaupungissa jossa asuu enemmän kuin tuhat ihmistä. Pelkkä katupysäköinti -siis tämä ei ole edes mikään autokatos- paikan saamiseen mun kadulla meni puolitoista vuotta. Pelkästä öljynvaihdon tekemisestä julkisella kadulla menettää parking spottinsa.

    "tein muutotyöt itse" oli cool juttu 10 vuotta sitten, nykyään se on "ai sulla ei ollu rahaa ja jouduit tekemään itse."

    (Hudson 46? juttelin sun kanssa ellivuoren baarissa pari vuotta sitten. kutsuit sitä muistaakseni huorahaaviksi. Oli hyvännäköinen reki, koskaan en ole nähnyt samaa autoa, edes orkkiskunnossa, jenkeissä)
     
  17. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    linkki

    Hiukan off topikkia kehiin. :wink:
     
  18. fe390

    fe390 Gearhead

    Ei kai tuo nyt aivan noin mene.

    Jollakin voi olla rahaa valmiin show stopperin ostoon, mutta haluaa väsätä romunsa itse puhtaasta tekemisen ilosta.
    Jollain toisella taas ei ole paljoa rahaa, mutta haluaa valmiin auton nopeasti ajoon. Hän teettää sen, ja tinkii sitten muun elämisen tasosta.

    Kukin tekee tyylillään.
     
  19. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Ei tässä ollut tarkoitus ketään mollata,totesin vain miten meilläpäin asiat tehdään.Jos vähänkin isompia remppoja haluaa saada tehdyksi on lähes tulkoon kokonaan tehtävä itse.Ja minusta se on vielä juuri tässä harrastuksessa mukavaa.Enemmän käsityötä ja kekseliäisyyttä kuin rahaa.Tietysti jos massia on reilusti niin saa kai noita töitä teettää muillakin?Mutta jos on tilat,taitoa,halu opetella uusia osa-alueita auton korjauksen saralla niin miksi ei voisi tehdä itsekkin.Meillä on tääl "syrjäkylilläkin" monen osa-alueen taitajia ja pyritään auttelemaan/neuvomaan toinen toistamme jos tarve vaatii.Ja mitä tohon "cool-juttuun" tulee,eipä ole tarvinnut sellaisia asioita pohtia ennen eikä tulevaisuudessa.Rakentelun suhteen jatkuu entinen meininki oli sitten coolia tai ei.Ja miksi pitää mennä asumaan sellaisiin paikkoihin missä ei pysty mitään "remontinkorjuuta" harrastamaan.Itsekkin mm. Tampereella joskus asuneena huomasin tämän "vaikeuden".Tallitilat kortilla,vuokrat älyttömiä jne..Syrjäkylässä on se hyvä puoli harrastamisen suhteen että tilat kohtuuhintaisia(meilläkin oma halli,ostohinta aikoinaan sellainen että cityihmiset hinnan kuullessaan luultavasti tippus perseellensä),taitajia löytyy monelta alalta,turha nipotus puuttuu ja raha ei ole keskeinen kriteeri.Ja mitä siihen "huorahaaviin" tulee puhe taisi olla Hudsonin "pääkirkon" ajoilta jolloin sitä siellä oli kuuleman mukaan mm. "huorahudsoniksi" kutsuttu.Mutta palatkaamme tähän peltityöasiaan.Eli jokainen tehköön niinkuin parhaaksi näkee,pääasia lienee että saadaan vehkeet ajoon on ne sitten tehty rahan kans tai väännetty jossakin "korsussa" takahikiällä :poff: .
     
  20. MP65

    MP65 1st gear

    Ihan vaan selvennykseksi, itse en kuulu ryhmään jolla on rahaa v-tusti teettääkseni duuneja muilla. En kai mä muuten mitään tarjouspyyntöjä täällä etsisikään.
    Mut täytyy sanoa tohon " miksi mennä asumaan alueille missä ei voi tehdä remonttikorjuuta..." Kyllä ainakin mulla on ihan muut kriteerit asuin paikan suhteen kuin se, missä pääsee raassaamaan. Mulle kaikki jenkkiautot on käyttöautoja-vaikka olisivat 50vuotta vanhoja. OD:n kriteerien mukaan en ole harrastaja ja mua ihan hävettäaiskin olla ns. "vakava harrastaja (kallis auto tallissa, tilatan paljon osia, ajetaan alle 10 000 km vuodessa, puhutaan netissä autosta joka päivä) kaikkien tekniikan ja muiden ongelmien suhteen mulle on ihan sama kuka ongelmat ratkaisee, kunhan pääsee liikenteeseen mahd. nopeasti.

    Joo taisit kutsua sitä huora hudsoniksi huorahaaavin sijaan.
     

Kerro tästä muillekin!