Kuka tekisi jäykänperän muutoksen Chevyyn?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja ChevaMan, 14.8.2015.

  1. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Ajatus on korvata 50-luvun letukan jäykkäperä esim 4-linkeillä. Letukassa on erillisrunko, joten runkon toimittaminen muutoksen tekijälle onnistuu "helpostikin"... Ajatuksena on siis, että runko korvattaisiin täysin esim. takapenkkien kohdilta perään asti. Tarkoitustahan ei ole rakentaa tätä auto radalla vaan ihan vaan päivittää ja saada lisää ajomukavuutta ja jne. Käytössäni on jo Ford 9' perä (levyjarruilla), jota käytettäisiin tulevassa muutoksessa. Kukahan tälläisen työn tekisi mieluiten Pirkanmaa/Hämeen alueelta? Ajatuksia? Mielipiteitä? 8)
     
  2. pantera

    pantera Double Gearhead

    Eiks ysituumanen ole myös "jäykkä" akseli? Ajomukavuus paranee helpoiten ilmajousituksella , akselia vaihtamatta Jos haluaa ajo-ominausuuksia parantaa niin sitten erillisjousitettu jaettu akseli jagge/vette tyyliin
     
  3. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Kyllä, jäykkä akseli toi Ford 9" on. Ilmajousitus olisi varmasti hyvä vaihtoehto, harmi kun itselläni ei ole mitään kokemusta kyseisistä laitteista. En ole edes koskaan ajanut ilmajousitetulla jenkillä...
     
  4. mikka

    mikka 3rd gear

    Ilmeisesti tarkoitat lehtijousien korvaamista nelilinkillä ja coilovereilla?
     
  5. BBC

    BBC Guest

    Kyllä se kori on hyvä olla päällä ja massat ainakin jossain vaiheessa, että tulee tangot oikeaan asentoon ja voi joutua tekemään lattiaan muutoksia.

    Minkä takia pitää laittaa ford 9" levyjarruilla. Eikö 50luvun rumpujarrut riitä, ainakin jos ne on kunnossa ovat erittäin hyvät jarrut. Pitkittäiset lehtijousetkin toimii hyvin, jos kaikki puslat ja geometria kunnossa.
     
  6. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Kyllä.

    Levyt, koska hyllystä löytyi levyt/satulat, tarvitsi vain vesileikkauttaa sopiva jarrusatulan kiinnike. Ja rumpuja ei perän mukana tullut... Kaikki lehtijousien puslat on vaihdettu ja lehtijousia jäykistetty pajakulmassa.

    Joka tapauksessa, jotain muutoksia perään/alustaan on tehtävä. Jos tie on mutkainen ja pomppuinen, niin perässä ilmenee pientä "vatkaamista". Siltojen elementtien/asfalttien kohdat, tuntuvat myös perän vatkaamisena. Suoralla tiellä en esiinny vastaavaa, eikä uraherkkyyttä esiinny. Jos perälle asentais edes kallistuksen vakaajan ja sillä sais takapäätä hiukan vakaammaksi...
     
  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    Kuulostaa kummalliselta, paljonko on vauhtia kun näin tapahtuu? Onhan renkaat varmasti kunnossa ja tarpeeks ilmaa?
     
  8. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Ilmanpaine takarenkaissa noin 2.2bar, profiili on 275/60 R15. Mitä vähemmän nopeutta sitä selvemmin toin takapään epävakauden tuntee. Olisko toi takarenkaan profiili sen verta korkea ja leveä, että se itsessään aiheuttaa tollasta vatkaamista?
     
  9. ventora

    ventora 2nd gear

    vanteen leveys?
     
  10. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Vanteen leveys 8"
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Sulla on vanteen leveys ihan normin mukainen, mutta alakanttiin for performance driving:

    Rengas:275/60-15 Vanteen leveys: 8, 7½, 8½, 9, 9½, Nuo renkaat ois hyvät jollain 10" leveällä.

    Vertailun vuoksi mulla on slanttivanissa 215/70-15 renkaat vanteilla, jotka on 8½ leveät. Laiton, sanovat Ford-forumin puristit, mutta hyvä. Ja mun kommentit ihan näin numeeriselta ja omalta kokemuspohjalta. Ethän kertonut mitkä renkaat. Jos sulla on jotku Toyot tai Nittot niin unohda mun tyre stretch-jutut. Nää pätee Goodrideihin ja Nankangeihin.

    Paineista: 2,2 bar on aika vähän, mutta noin leveään ei taas kannata pumpata mitään 3 bar; kuluu keskeltä. Olen käyttänyt Mondeossa takana 215/40-18 Falkeneissa 7½ vanteella 3 bar.

    Loppupäätelmä: kapeammat renkaat ja enemmän painetta.
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei tuo ainakaan vanteiden kapeudesta tai rengaspaineista johdu. Alustan puslat loppusuoralla ja ei nuo tuon ikäkauden autot muutenkaan käyttäydy ihan samoin kuin nykykaarat.

    Onko sinulla minkä verran ajokokemusta muista vastaavista autoista? Eli tuolla lähinnä haarukoisin normaalin/epänormaalin alusyan käytöksen pois.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Oisko tossa se syy?

    Eli jotain menny pieleen

    Onko siellä muuten panhard tankoa?
    Ja madallusta tai perää korotettu?
     
  14. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Ei ole panhard -tankoa. Uudet lehtijouset on noin 3-4 vuotta vanhat, alkuperäisiä vastaavat. Lehtijouset oli viime vuonna Pajakulmassa, koska halusin niihin lisää jäykkyyttä. Siellä niihin asennettiin yksi lehti lisää. Perää on madallettu noin 40mm, asentamalla lehtijousien ja perän
    väliin madalluspalat. Kaikki puslat ja nivelet on vaihdettu sekä lehtijousien puslat myös sekä iskun vaimentimet perälle.

    Mielestäni toi ajettavuus on normaali ton ikäiseksi eli ei alustassa ole mitään ns. vikaa vaan toi on kaikki ominaisuuksia ton ikäisellä 50-luvun letukalle. Kun kaikki puslat ja jne on vaihdettu ei tota alustaa saa yhtään paremmin ajettavaksi vaan pitäisi alkaa tekemään jotain isompi muutoksia jos ja kun sitä haluan. Topicin pääpointtinahan oli, että löytyisikö jokin yritys, jonka kanssa miettisi ja toteuttaisi nämä alustan muutokset.
     
  15. Weijari

    Weijari Gearhead

    Porukat tässä kyselee sen vuoksi, että jos ao. ripustus on kunnossa ja haluat oleellisen parannuksen, nelilinkit eivät välttämättä ole ole se ratkaisu, vaan tuo ehdotettu erillisjousitettu akseli.
     
  16. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Hyvä niin, eilen pähkäilinkin että, onko alustassa kaikki kunnossa ja onko tää ajettavuus todellakin vain ominaisuus... Ja pitihän niitä pulttejakin kokeilla onko ne kiinni kunnolla.

    Joku taisi mainita, ilmajousituksenkin. Olisi mielenkiinotsta kuulla niistä mielipiteitä/kokemuksia, että millaiset ovat ajettaessa ja jne. Onko ilmajousituksen hienous vain se, että perää pystytään helposti
    nostaamaan sekä laskemaan saadaanko niillä kenties jotain muita hyötyjä?
     
  17. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ajomukavuutta vissiinkin mutta ei silti urheilullisin ratkaisu? Kannattaa varmaan tiirailla noita pro touring sivustoja missä on rakennelmia.Voi sieltä lukea mikä toimii ,mikä ei. Ei tarvitse itse arpoa omalla rahalla heti..
     
  18. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Olis tietty järkevää arvioida, paljonko on mahdollisuuksia polttaa rahaa, aikaa ja vaivaa 50-luvun autoon, jos sen ajo-ominaisuuksia haluaa parantaa? Hyvillä iskareilla saa yleensä ihmeitä aikaan.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Pistää iskarit ja perusasiat kuntoon, kuten oletkin jo tehnyt.

    Itte en oikeen usko ilmapussien auttavan sun ongelmaan. Ilmajousilla saadaan hiljasempi ja pehmeempi kyyti ja säädettävyys. Niillä taas menetetään se sivuttainen tuki minkä lehtijouset antaa, eli ongelmat kasvaa. Erillisperälläkään ei mun mielestä saavuteta mitään etua noilla ajoilla mitä suomen maanteillä ajetaan. Jos kyse on sivuttaisesta liikkeestä, sitä voisi koittaa rajoittaa pitkällä Panhard- tangolla. Varmaan yksinkertaisin muutos mitä voi tehdä.

    Nythän siis ongelma oli että kori heiluu perään nähden sivuttain eli noi lehdet ei anna sivuttain tarpeeksi tukea?
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Millaiset madallus palat siellä on?

    Saiskos kuvaa alustasta, niin osais porukka vastailla paremmin, et missä vois olla vika

    Millaiset puslat siellä on uudet

    Itellä nimittäin meni sivuttain vetelämmäksi seat;issa perä uusilla puslilla, meinasi leimamies jo hylätä, et alkaa olla melko lopussa puslat, mut kelpasi kun kuitin näytin, et uudet siellä on alla
     

Kerro tästä muillekin!