Kulutuserot eri koreilla 6.2 koneella?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja BowTie81, 6.6.2005.

  1. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    Tuota konettahan on monessa alkuperäisenä, ja jälkiasenteisena ainakin capricessa. Caprice varmaan menee vähemmällä ku nuo isommat kun siinä on parempi ilmanvastus, mutta millasia lukemia sillä voi saavuttaa?
    Harvassa taitaavat olla, ne kellä on hyviä eivät myy omia capricejaan? Muistan joku vuosi sitten koeajaneeni helsingin autokeskuksessa 6.2 dieselöityä capricea ja päällimmäisenä jäi mieleen miksi joku tekee suuren operaation joka maksaa helvetisti täysin mätään koriin.. Olis ollu ehjä kori niin olis saattanu lähteä auto mukaan..
     
  2. KimT

    KimT 1st gear

    Ostin korotetun Chevy Starcraftin v. -89 6,2 diesel. Se oli minulla 6 v. arkiajossa, Lapissa, Norjassa, Euroopassa, pääkaupunkiseudulla, työmatkoilla jne. Kaupunkikulutus 12 l, maantie 10 l. Aina sama, ajoi miten vain, koko 6 vuoden ajan. Ei juuri heittänyt noista lukemista. Vani oli Chevy, mutta rakennettu Kanadassa (silti GMC ei lukenut nokalla). Siitä oli erillinen manuaalikin, mm. tammisisustuksesta jne.

    Buick Electra STW -79, johon laitoin v. -98 6,2:n. Alkuperäisiä kiinnikkeitä ei saanut muuttaa oli muutoskatsastuksen ehdot silloin, ja AKE:lta oli siihen aikaan anottava erillinen lupa vaihtoon. Ehkä olin ensimmäisiä? Onhan siitä jo 7 vuotta. Pienempi ilmanvastus, painoa 300 kg vähemmän, ja harva perä 2,73 tiputtivat kulutuksen maantiellä 8,17 asti joka oli pienin mittaamani kulutus usean tankkauksen ajan. Askina oli TH 350 ilman lock-upia. TH700R olisi tiputtanut varmasti 7:n puolelle reippaasti.
     
  3. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    `83 El Camino (ilmeisesti Hummerin 6.2 DSL-koneella) kulutus oli matka-ajossa sellaiset 7-8 L / 100 km.
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Chevy C30, paripyörillä, TH400:lla ja 3,73:1 välityksellä 13-16L/100km.
     
  5. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Samoilla linjoilla kuin KimT. Muutamaa vania ja pick uppia jonnin verran pyörittänyt. En koskaan mitannut tarkasti, mutta aina se oli n.12.5 litraa ajoi miten tahansa. Sattuipa kerran niin ikävästi että jouduin ambulanssin kyytiin, mutta sattui niin mukavasti että se oli Chevy van. Kuskin kanssa juttelin ja niillä oli tarkka ajopäiväkirja ja ei väliä oliko hälytysajo vai ei, aina se 12.5 litraa. Kaveri vaihtoi pariin jenkkiläiseen Southwind motorhomeen 6.2 dieselit kun ei ne menneet bensa 454 isolohkoilla kaupaksi, vaikka ei ne paljoa vieneet bensakoneellakaan. Bussin kokoinen asuntoauto mikä painaa 4.500kg ja ilmanvastuskerroin jotain eduskuntatalon luokkaa. Niin se kulutus? Kyllä! Southwind 6.2 dieselillä ei vienyt enempää kuin van.
    Oon pikkasen ihmetelly ja täälläkin ollut keskustelua uudemmista 6.5 litrasista. Kaverilla sellainen on ja 5 litraa vie enemmän kuin vanhemmat 6.2 litraset.
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    6,2:n kulutusta nostaa nopeasti kierrokset. Noi motorhomet oli varmaan suht pitkällä välityksellä, kun oli 454:a alunperin? Koneessa on (kaikesta morkkaamisesta huolimatta!!) aika paljon alavääntöä ja se jaksaa kyllä mennä vähemmilläkin kierroksilla, vaikka olis isompikin reppu seljässä...

    Minä en toisin huomannut isompaa kulutuseroa kun vaihdoin pickupin renkaat 225/75/16:sta 235/85/16:iin ja perän 4.1:1 stä 3.73:1:een. Ulkonäkö tosin parani huomattavasti ja matkanopeudet kasvoi... :odroll:

    Voi melkein kuvitella rebel58:n paareilta huikkimassa: "onks tää 6.2 vai 6.5?" :rotfl:
     
  7. MrBeanville-76

    MrBeanville-76 1st gear

    Moi!
    G30 vani 4.11 perällä 15 satasella ja 3.21 perällä 13,5 satasella, laatikko TH350, ei korotuksia, renkaat 215-75-16. Ennen dieselöintiä trukkikutonen vei 17-22 litraa bensaa satasella. Saako muuten TH350seen lukkoturbiinia?
    Tapani
     
  8. MrBeanville-76

    MrBeanville-76 1st gear

    Moi!
    G30 vani 4.11 perällä 15 satasella ja 3.21 perällä 13,5 satasella, laatikko TH350, ei korotuksia, renkaat 215-75-16. Ennen dieselöintiä trukkikutonen vei 17-22 litraa bensaa satasella. Saako muuten TH350seen lukkoturbiinia?
    Tapani
     
  9. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    th 350 laatikoita on myös lukkoturbiinimallia, tais olla mm. venttiilikoneistossa eroa...

    ton oman vanin (matala) kulutuksesta; th 350 lootalla vei ennen ~14l / 100km (3,42 välitys), nyt th 700, ei oo tullut mitattua, tuntuma on, et vielä vähän siitä tippui
     
  10. RPOP

    RPOP 1st gear

    Vanhakoppanen suburban, ei korotuksia, neliveto, th700R4 lukkoturbiinilla, välityksistä ei hajuakaan, 35" kumit

    15-16l satasella, tosin raskas kaasujalka ja maantiellä mennään aina se 110 mittarinopeutta, mikä on todellista noin +10% (mitattu nopeusmittauspisteellä, 89 mittari = 97 todellista) eli 120.

    talvellakaan kulutus ei tuosta muutu, eikä se paljoa muutu vaikka ajelisi rauhassa kevyemmällä kaasujalalla ja 90km/h maantiellä. Sillon mennee 14l/100km.

    Ja em lukemat on joskus laskettu muistaakseni ottaen huomioon mittarivirhe jonka renkaat aiheuttaa.
     
  11. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Matala G20, laatikko th-700, takapyörät 295-50-15, 4,5 vuoden kokemuksella 11-13L/100km = sekalaisessa ajossa. Pitkällä matkalla 10-11L/100km (rajoitusten mukaan ajaessa..)
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Van, alunperin cargo ja suomessa jonkun toimesta taksitettu eli bussiksi muutettu. Starcraft korotus. Se vei alkuun sellaista 11l/100 keskimäärin ajoi miten ajoi. SItten 595 tkm kohdalla se kone levisi (pitkin tietä) ja tilalle tuli sota-hummerista peräisin oleva 6.5 kone täysrempattuna ja alle 13l ei sen jälkeen mennyt.
     
  13. wili

    wili 3rd gear

    Eikös kaikki Starcraftit sisustettu Kanadassa? Tulivat linjalta raakaversioina ja kuskattiin rajan yli. Ainakin omassa vastaavassa on toi Canada-kyltti.

    Asiaan. Itsellä vastaava -89 LX eli korotettu -89 van vie 12.5-14L (vaunu perässä 16L) tosin turbiininlukko ei toimi. Edellinen oli matala perusvani vei keskimäärin 11,5 pienin mitattu oli matka-ajossa kevyellä kuormalla cruise päällä 650km kulutus 9,5L :eek:
     
  14. Super Mario

    Super Mario 1st gear

    Sattu löytyy tälläne jokseenki vanha aihe, mut sopii täällä kysellä, et onko kellään mitään sanoa blazer/ jimmy kulutuksista nelikko päällä ja ilman?

    itelläni vaan noi kulutukset huitelee jossai aivan liian korkeella, lisättynä jonkin asteiseen tehottomuuteen! taitaa olla pumppuremppa tulossa!?
     
  15. Super Mario

    Super Mario 1st gear

    joo löytyki lisää juttuja ku tutustuin tuohon hakuun vähän tarkemmin! :p eli ei kannata välittää näist mun jutuista! :odroll:
     
  16. Rytari

    Rytari Gearhead

    78 blazer, 6.2d, th7004r, np203 ja 3.jotain perät, 35-12,5 renkaat 15-18 yleensä, mutta jos joutuu päästää lätkä tiskissä (115-120 km/h riippuen mittaustavasta) niin varmaan 30-40l
     
  17. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Buick STW dieselöity muuten -95 vuonna, lootana th7004r, aavikkoperä, ja lukkoturbiini toimii. Kesällä maantiellä pienin keskikulutus oli 7.8litraa, kaupunki pyöritys vei 10litran tuntumaan, ja nyt talvella 12litraa, kun kylmänä on käynnistetty ja lyhyttä pätkäajoa.

    Ja maantiellä on ajettu 90kmh, tai vähän enemmän. Muuten tuntuu liian pitkiltä noi välitykset jyrRRRrrrRRyttää väännön avulla. Loikkari pois, tai lukkoturbiini pois päältä, jos 80 joutuu ajamaan.
     
  18. 200kw

    200kw 1st gear

    -85 blazer 6.2 th700 kaupunki 12l motari 10l ja vedettäessä trailerilla kaverin e36 m3 n.16l 80km/h
     
  19. lyhyt pickup ja 700 laatikko, normaali pallot alla = 9.5-10 matka-ajossa. Kilpuri trailerilla jotain 12l tyyppistä. Aika vähällä liikkuu. Voi vähän kenkiäkin ja silti kulutus pysyy aisoissa.
     
  20. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Pocahontas (=se lyhyempi ilmeisesti normaali pick-up 4x4 6.2d+350 renkaat 33x12.5) imaisee tasaisesti n. 18 litraa sadalla kilometrillä (jatkuvalla 4x4 vedolla)...
    Silloin kun jakoaski oli sellainen että pystyi pelkällä takavedolla ajamaan tippui kulutus noin 15 litran paikkeille.
    G20 Vanissa oli kulutus itselläni noin 12-14 litraa /100 km... Tosin samalla Autolla toinen käyttäjä pääsi noin 10 litran kulutuksella.
     

Kerro tästä muillekin!