kumpi parempi vaihteisto. eurooppalainen vai amerikkalainen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja MUSCLE, 26.7.2009.

  1. MUSCLE

    MUSCLE 1st gear

    ajattelin herättää pienen vertailevan keskustelun automaattivaihteistoista.
    tässä taannoin eräs pitkän linjan saksalaisauto harrastaja, (kyseessä eräs yliarvostettu merkki) murjasi, että eihän automaattilaatikot hajoa kuin niistä JENKKIPASKOISTA, eurooppalainen automaatti kestää. olin tyrmistynyt, kun olen ollut siinä uskossa että ne vasta vahvoja onkin, oikein huollettuna ja normaaliajotavalla. esim. luin jostain lehtiartikkelista oldsista jonka th-200 askilla oli ajettu yli 600tkm. ja toimi edelleen.
    olisi kiva tietää millaisia km./maili lukemia JENKKIPASKOILLA on ajettu. oma jenkkipaska täytti tänä vuonna 40v. ja autossa on vuoden -76 th-400 ,mutta autolla ei varmaan ole ajettu sitten vuoden -76 jälkeen tai ainakin rempattu vähän väliä kun ainakin tällä hetkellä aski toimii.
    no niin sitten niitä kokemuksia. laatikon ikään vaikuttaa huolto(öljyt/suod.) ja ajotapa ja varmasti vaihteistotyyppi, mutta silti, kuinka pitkälle tiedätte jenkkilaatikolla ajetun ennen ensimmäistä remppaa.
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Yhdellä powerglidella yli 600tkm!
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Entäpä japanialaiset automaatit? Onko ne paskoja vai hyviä? Kas, siinäpä kysymys.
     
  4. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Hydramatic 51 VUOTTA! Kysy siltä kaveriltas kuinka monessa NEUROPASKASSA kestää automaattilaatikko niin pitkään
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllähän kaikilla lootilla ajaa ja ne toimii aikansa,mut tahtoo monesti nuo eurojen lootarempat olla aika kalliita verrattuna jenkkilootien korjaamiseen,joka mun mielestä tulis myös ottaa huomioon...
     
  6. MUSCLE

    MUSCLE 1st gear

    tyypillä joka moitti jenkki laatikoita on kyllä aika selkeä mielipide japanilaisista autoista ja arvaan kyllä mitä mieltä on japsi-automaatista. itsellä ei kokemusta japsi-automaatista, lähinnä jenkki-laatikoista kokemusta, joten valaiskaa nyt ihmeessä olenko tehnyt virheen hankkiessani automaattijenkin.
     
  7. rakkari

    rakkari 3rd gear

    mtäs siihen sanon, bemareiden rakentelijat pistää jenkki automaattilaatikoita saksan ihmesiinsä kestaä paremmin ja HUOMATTAVASTI halvempi rakennella puhutaan siis tehopeleistä ja ahtimien kyljissä lukee scania.. automaatteja on tehty jenkessä ennenkun kupla volkkaria on edes keksitty.. (PS, on muuten suomalainen keksintö toi automaattiloota)... :rotfl:
     
  8. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kiinnostava nippelitieto. Saisinko lisätietoa tai lähteitä?

    Itse asiaan:

    Kaikki lootat kestää oikein huollettuna ja käytettynä. Väärinkäytöllä mikään ei kestä kauaa.

    Amerikkalaisista autoista 90 % varustettu automaattivaihteella, eurooppalaisten kohdalla tilanne päinvastainen, karkeasti yleistäen. Siitä voi päätellä osien saatavuutta ja hintaa.

    Olet tehnyt viisaan valinnan, kun olet hommannut automaattivaihteisen jenkkiauton. Suurin osa jenkkipaskojen haukkujista tuskin on omistanut jenkkiautoa tai yleensä perehtynyt sellaiseen. Nämä kommentit tulee automaattisesti jättää omaan arvoonsa.
     
  9. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Eikös noi eurooppalaiset ajoneuvot joita jotkut väittää autoiksikin (samoja kiinanlaisia ne on!!) ole tossa iässä jo kolmatta kertaa kierrätyksessä??
    Aikä vähän kun näkee edes jotain 80-luvulla tehtyjä liikenteessä...

    Ainakin mikrasta automaattiloota lopetti toiminnan 100 000 mittarissa. Ja aina kaikki muu paitsi renkaitten vaihto tehty merkkihuollossa...
     
  10. Imperial413

    Imperial413 1st gear

    Ei ole muista euroopalaisista automaateista kokemusta kuin Mersun kun isällä on ollut kaksi niitä. Eka oli 1976 240d automaatti joka toimi muuten ihan hyvin mutta ei koskaan pysynyt säädöissä. Käsittämätöntä kun auto lähtee kuin purkka tukasta niin silti vaihtaessa meinaa niska nikamat murtua. Se laatikko säädettiin Veholla melko uutena ja muutama viikko ja sama homma. Muuten kyllä toimi hyvin. Sillä ajettiin 240000km. Nykyinen 1986 200d automaattissa samaa vikaa kuin vanhemmassakin versiossa ja nyt 315000km mittarissa. Kyllä jenkeissä laatikon toiminta on todella sivistynyttä ja hienosti toimivaa. En kyllä ostaisi vanhaa eurooppalaista ja japsi automaattia jenkin kyllä milloin vaan.
     
  11. Town Car

    Town Car 1st gear

    Kylläpä vw-konsernin automaatteja hajoo varmaan 10 päivässä :rotfl:
     
  12. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Vähä tuntuis että mersun automaait on niitä jokka eurooppalaisista edes vähäsen on toimivia, sitten on Borg-Warnerin japsikopsu Aisin-Warner jonka kerrotaan olevan aika kestävä mutta normaalikäytössä tietty vain.

    Jenkeissä on vissiin se etu että joka lootaan saa tosi edullisesti osia mihin käyttöön vain.

    Enhän mä noista uusista oo selvillä, edes juttua kuullu... :rotfl:
     
  13. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Mun 240 volvossa on toi aw-71 automaattilaatikko ja ei ole tehty remppoja sillä on sahattu 260000 km kaverin tojota corollassa en tiiä mikä automaatti on mut sil on ajettu 420000 km ilman remontteja!

    mun vm-75 vuoden valiantissa 904 aski sitä ol kerran koitettu korjata nyt sitten korjuutin sen! mut eihän näitä voi oikein vertailla! ku volvolla tulee harvoin ajettua kaasupohjassa ku se ei hyödytä mitään ku ei se kiihy mihinkään!

    mut olen kyllä ite sitä mieltä et jenkkilaatikko kestää!
    varmaan volvon aski paukkus jos siinä ois enempi ku 90 hv!
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Taitaa mursuissakin olla ZF:n automaattia,kuten bemarissakin ja samaa lootaa käytti myös volvo takavetoisissa malleissaan ja ompa niilläkin pitkiä taipaleita ajeltu.
    äidin volvolla ajettu yli 500tkm ja takuuvarmasti yli 300tkm menty ilman lootaremppaa ja sillä on sentään turbo siinä ja on sillä pojatkin ajaneet :poff:
     
  15. MUSCLE

    MUSCLE 1st gear

    loistavaa. lisää tällaista. toki saa kehua eurolaatikkoakin jos löytyy aihetta, mutta tällä hetkellä jenkkiloota johtaa.
    olis kiva tietää mitä kommenttia tulis jos heittäis tän aiheen jonkun saksalaisautomerkin harrastajasivulle, vois olla jenkkiloota vähemmällä suosiolla.
    ainakin yks automaattikorjaaja jolle tän tarinan kerroin, sanoi että jo aikoinaan jenkkilaatikot oli ylimitoitettu tarpeeseen.
    sanoisinpa vielä, että vaikka eurolla ajaiskin sen 800tkm. niin kiirettä kannattaa pitää, kun tuppaavat sulamaan suomen teille.
    ja just tohon oon törmänny, et tyypit joilla ei ole jenkkiä ollut niin jotkut jopa tuntuvat suorastaan vihaavan jenkkejä, niitä "hyllyviä lahnoja".
     
  16. kime2

    kime2 Gearhead

    Mulla on ollut 1kpl japanilainen automaattilootalla varustettu ajokatos,hienosti loota pelas ja koppa vaan alkoi loppua lootan ympäriltä mut jatkoi ainakin pari vuotta vielä multa poistuttuaan.
    Honda Prelude oli kyseessä.
     
  17. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Eipä ole paljon tullut ajeltua euro japsi lootilla muutakuin 2000-luvun sprinttereillä, sillä oikealla automaatilla ja sitten tällä sprintshitillä, ex-ambulanssi sprtintterin laatikko antautui n.500tkm ja toisessa 700tkm. Mutta molempien laatikkomallien vaihto tapahtuma on kyllä aivan kauhea, tuntuu että laatikko ei aina pysy mukana ja sittenkun pykälävaihtuu tulee viivettä tai sitten pykälä survotaan nykäyksen kanssa paikaallen.

    Kyllä se amerikkalainen tietää miten se automaatti tehdään, aataminaikainen TF-727 toimii ja on miellyttävämpi ajaa kuin 2000-luvun sähkölootat.

    Ja nämä vanhat laatikkot pystyy käytännössä joka jamppa korjaamaan, masterkiti taitaa pyöriä siellä jossain 200-400e
     
  18. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No mites sitten kun on amerikkalainen auto, jossa japanilainen laatikko ja hyvin kestää (jeepissä aw)? Sitten mulla on käyttökikkareena toi tiisselibemari, jossa GM:n laatikko ja se on taas aivan paska (5L40E). Sitä en tiedä onko varsinaisesti jenkkiloota, mutta sitä kuitenkin käytetään cadillacissa ja jossain pontiacissa myös.
     
  19. härpätin

    härpätin 1st gear

    P**kojen laatikoiden valmistus on yleismaailmallinen taito, kyllä se joka maanosassa onnistuu toisinaan... :odroll:
     
  20. JKF

    JKF Gearhead

    Onkos muuten ryssät valmistaneet mitään automaattilooraa?
     

Kerro tästä muillekin!