kumpi parempi vaihteisto. eurooppalainen vai amerikkalainen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja MUSCLE, 26.7.2009.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mikäs automaatti Tzaikoissa yms. edustusautoissa on? Esim Tzaika:ssa (M-13?) on oikein nappiautomaatti. :eek:
     
  2. virta

    virta Gearhead

    Huonoimpia ovat varmaan Renaultin automaatit,nettiä kun penkoo tapauksia löytyy jopa 50 000km ajetut laatikot menevät vikatilaan,vikatilaan meno lisäänty kun ikää karttuu.Jos ei öljyjä vaihda jo 100 000 km ajoa riittää,loota on selvä.Korjaajia ei tahdo löytyä eikä varaosia,eikä tietoa,ei mitään.
     
  3. 370

    370 Gearhead

    Toisen käyttövermeen laatikon toimintaa olen kehunut jo muualla (AW-4), vähemmällä käytöllä olevassa Chrysler GTS:ssä on loota pelannu loistavasti, mikähän lienee amerikanrepales sekin. Käyttöpelit ajettu kumpikin alle 190 tkm.
    Harrasteponun SuperHydramatic on myös avaamaton. Toimi täydellisesti, kun laitoin telakalle. Lootalle ikää 51 vuotta.
     
  4. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

    Millasia nuo vanhoissakin Volvoissa käytetyt Borg-Warnerin 35 (BW-35) laatikko on?

    Ovatko miten hyviä kestämään? Onkos tuo kolmivaihteinen?
     
  5. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Jees, muistan kyllä että taannoisen työnantajan Lada-lähettiautossa oli automaatti... Lainasin sitä kerran kun siinä oli vetokoukku, täytyi tuoda Helsingistä satakuntaan tyhjä venetraileri muokattavaksi ja kas, kulutus oli vain 38 litraa sadalla. Paluumatkalla hiukan vähemmän, mutta taisi olla liki kahtakymmentä ilman peräkärriäkin. Eikä ollu isolohko-Lada vaan 1500:nen kaasarilla jos oikein muistan... Hiukan hilpee peli, ihmettelin että miten lähetit suostuivat ajamaan semmoisella, ylämäissä nopeus laski aina seittemäänkymppiin teki mitä hyvänsä... :rotfl:
     
  6. Moon

    Moon 1st gear

    Joskus TM:ssä kehuttiin Saabin (vai oliko se Volvon) automaattia "kalliiksi öljynlämmittimeksi" olisko se sitten ollut toi Borg-Warner, ja samannimisessä lehdessä taas vanha mersun laattikko arpoi 3:sta vaihteesta aina sen väärän :rotfl:
    No onhan noi tomaatit tosta kehittyneet, mutta minä ainakin kaipaan Caddyn vanhan Hydra-maticin rauhallisuutta, jotenkin nämä nykylaatikot tuntuu niin levottomilta... vai johtuuko se sitten aivopoksin ohjelmista :eek: .... kaikki pitää olla niin sporttia
     
  7. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Pitää tähän heittää tekstiä TM:n dieselautotestistä, oliko v. 1978, jotenkin se meni näin:
    Mersu olisi ollut ehdottomasti paras, jos siinä olisi ollut vakiona ohjaustehostin ja automaattivaihteisto niinkuin Oldsmobilessa...
     
  8. karra

    karra Double Gearhead

    Mersu esitteli automaattilootan 1955 Adenauer-mallissaan eli isossa 300:ssa. Mercedes-Benz on valmistanut itse automaattivaihteistot, ainakin noissa vanhemmissa näin oli... nykyisistä en tosiaan tiedä, niitähän on 7-portaisia tällä hetkellä.

    Vanhat askit eli vissiin tuonne 1972 paikkeille on tyypiltään K-alkuisia jossa K tarkoittaa kytkintä (Kupplung). Niissä ei siis ole varsinaista turbiinia vaan nestekytkin joka on tosiaan turbiinin näköinen.

    Aika roisisti vaihtaa mersun laatikot, nuo vanhemmat vielä rajummin mitä uudemmat 722-alkuiset :) .
     
  9. eekoo

    eekoo Gearhead

    kaverin S70 vai 80? vm 2002 2,4d aut. laatikko alkas rohisemaan 600000 ajettuna, pitää ääntä ,haisee ja vitonen ei pelitä, remontti volvolla 4000+vaihtotyö, ruotsista sais peruskorjatun vaihtolaatikon 2500e, +rahti ja vaihto, laatikko ilmeisesti Japsivalmisteinen.
     
  10. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Japsilaatikko rupesi hajoamaan 600.000 km:n kohdalla - not bad.

    Vähä o/t tämä on, mutta kun hankin aikoinaan Rover 75:n, niin siinä oli japsiautomaatti. Prosareissa oikein hehkutettiin sitä, että loota oli japanilainen. Helskutin miellyttävä loota se olikin, kestävyydestä en tiedä. Mutta jännää oli, että BMW:n omistama Rover käytti japsilootaa ja piti sitä oikein myyntivalttina ja mainitsemisen arvoisena asiana.
     
  11. L.P.

    L.P. Gearhead

    Hieman vanhemmissa Volvoissa, 700-900, oli myös japanilaiset Aisin-Warner-automaatit. Vanhemmissahan oli Borg-Warnerit (200-sarja), mutta japanilainen Aisin sekaantui siihen kuvioon mukaan. Takaveto-Volvon automaateista hyviä kokemuksia itselläni.

    Amerikkalaisten automaattien eduksi täytyy kyllä sanoa tuo varaosien ja tiedon saatavuus. Tuntuu kuulopuheiden perusteella, että eurooppalaisista automaattilootista harva normaalikäyttäjä edes tietää mitään.
     
  12. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Vaimolla automaatti corolla, hyvin kulkee.
    -Outoa vain ajaa jenkin jälkeen: olo on kuin ajaisi tivoolin pienellä sähköautolla...
     
  13. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Eipä siinä mitään ihmeellistä ole jos mainostavat japsilootaa, japsihan se on oikeestaan koko auto.... :rotfl: :rotfl:

     
  14. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Höpö-höpö. Ei riitä, että googlettaa juttuja, pitäisi tietääkin jotakin. Ne googlatutkin artikkelit kannattaa lukea loppuun ja ymmärtää.

    Rover käytännössä kokosi Hondia Englannissa ja niitä myytiin Rovereina. Siis Civicejä ja Accordeja. Honda omisti osuuden Roverista (oisko ollut loppuvaiheessa jopa 40%?), ulkopuoliset sijoittajat ja valtio loput. Tehdas oli käytännössä Hondan rakentama ja virittämä. Tuotannon laatukin saatin korkealle tasolle. Vuosituhannen lopulla valtio tarjosi Hondalle tehtaan enemmistöä, Honda ei huolinut - "ei kuulu yhtiön politiikkaan". Sitten koko paska myytiin BMW:lle 1994, Hondakin luopui omistuksestaan. Kohta tuli ulos uusi mallisarja, joka perustui BMW:n tekniikalle. Rover 75:ssä oli mm. BMW:n K-sarjan kone ja sieltä suurin osa muustakin tuli. Huvittavana yksityiskohtana: oman Rover 75:ni pyörät olivat kiinni pulteilla, joissa oli BMW:n logot!

    Oikaise, jos olen väärässä, mutta en ole tähän asti pitänyt BMW:tä japsina.

    Ja sitten siihen alkuperäiseen asiaan:

    Pidän edelleenkin hauskana sitä, että BMW:n omistama Rover käytti japsilootaa ja piti sitä oikein myyntivalttina ja mainitsemisen arvoisena asiana.
     
  15. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No lienee turha kertoa että kiinalaisiahan noi molemmat minulle on... :rotfl:
    Ja mikran automaatti-loota kuoli melko tarkkaan 100 000 ajettuna...
     
  16. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Viittaa hyvään suunnitteluun. Kuoli juuri silloin, kun pitikin. Oletan Micran käyttöiäksi suunnitellun jotain 100.000 km:n luokkaa.

    "Hyvän auton" käsite sai aikoinaan kyytiä, kun kävin pitkiä keskusteluja koneenrakennusta opiskelleen DI-ystäväni kanssa. Hänen mukaan olisi "helppoa" valmistaa esim. auto, joka kestäisi vaikka mitä. Sellainen ei olisi järkevää. Taloudellisesti fiksuinta on rakentaa auto, jossa kaikki hajoaa samaan aikaan. Jokainen komponentti ajoitetaan taloudellisen käyttöikänsä mukaisesti oikein. Muu "kestävyys" on teknisesti ajatellen tuhlausta ja siten huonoa suunnittelua. Hän piti vanhaa Fiat 127:aa "hyvänä" autona. Sehän käytännössä hajosi täysin atomeiksi tietyn km-määrän jälkeen.
     

Kerro tästä muillekin!