Kumpi tärkeämpi, kuski vai auto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja ata, 19.11.2009.

  1. ata

    ata Gearhead

    Tällainen tuli mieleen, että kumpi on mielestänne tärkeämpi tai mielenkiintoisempi kisoissa, se KUKA ajaa autoa vai millainen AUTO on viivalla?

    Ainakin TV:n kisalähetyksissä puhutaan koko ajan lähes vain ja ainoastaan kuskeista eikä autojen merkkejä ja malleja usein mainita ollenkaan, ihan kuin sillä ei olisi mitään väliä.

    Itse kyllä seuraan kisoja myös siksi, että siellä on hienoja autoja ja sillä on itse asiassa vähemmän merkitystä kuka sillä autolla ajaa, kun eivät yleensä kuitenkaan tuttuja ole (vaikka joitain kisakuskeja tunteekin, se on sitten eri juttu jos on joku tuttu). Ja silläkään ei ole aina väliä, onko se kuski suomalainen vai jonkun muun maalainen jos se auto on hieno.

    Onko kukaan muu edes ajatellut tätä tältä kannalta?
     
  2. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Mielenkiintoinen pointti. Eipä tota ole juuri tullit pohdittua niitä kuskeja ketä tuntee, niin niitä lähinnä menen kattoo. Toki autot on tärkeet ja niiden kehitys, Ilman merkkifanaattsuutta. Eli lukitsen vaihtoehdon kuskin, kun tuttuja lähennä lähen yleensä katsoman. Toki seuraan myös autoja, merkeistä riippumatta. Mene kysymään tämä Italiaan tifosoilta..
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ne automerkit ja tekniikat kato pitäis tuntee jos niistä puhuu. Ei oo kovin särmää ne "keltanen auto" selostukset aina välttämäti. Pitkälti samoilla jäljillä koska kyseessä kutienkin on myös tekninen laji olis ehkä katsojalle piristävää kuulla vähän myös autoista ja niiden tekniikoista jotain.
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    Juuh. Motoparkissa meidät esiteltiin, että kaveri keltaisella autollaan ja mä valkoisella autolla. :rotfl: No, onhan noi vähän vaikeammin tunnistettavia merkkejä ja malleja toki.

    Kysymykseen vastaan, että riippuu luokasta! :wink:

    Edit. Kattelin just nitrojen koostetta ja se värikoodi on ilmeisesti ihan tietoisesti haettu linja? Outlaweissa jokainen auto esiteltiin värin mukaan :eek:
     
  5. pas2

    pas2 Gearhead

    Auto.
     
  6. 69

    69 Gearhead

    Auto on tärkeämpi.

    Olis aika ankeeta jos esim. lehdissä ja näyttelyissä olis vaan kuskit, toki joku :pinup: kuski vois ollakkin :rotfl:
     
  7. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kai se kuski olis ainakin syytä jollain tavalla tuntea, että siitä vois kiinnostua. Sama homma vaikka NASCARissa. Periaatteessa kiinnostais ja näkyykin kotona, mutta ei tuu seurattua kun ei oo aikaa eikä energiaa perehtyä kuskeihin. Formula 1:sen seuraaminenkin voi aika lailla vähentyä jos Räikkönen poistuu sarjasta.

    Sit taas NHRA:n kisoja tulee katsottua kaikki tarkasti Urheilu plussalta ja siellä on omia suosikkeja paljon, tietysti myös kuskeja esitellään aika lailla. On erilaisia haastatteluja, sisäkamerakuvaa jne

    FHRA:n kisoissa kiinnostaa taas kaikki. Tuntee jollakin tavalla lähes kaikki ja autotkin jotenkin, vaikka molemmat muuttuu vuosien saatossa enempi vähempi.
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    No muistakko suoralta kädeltä nopeammin, että ketkä suomalaiset ajaa Top Fuelia, vai että mitä autoja (tekniikka, omistaja jne) heillä on käytössään? :rotfl:
     
  9. ata

    ata Gearhead

    Tämä kysymys ei ehkä päde dragstereihin... :) (tai formuloihin ratapuolella)

    Mutta aika paljon muihin luokkiin, missä autot näyttävät autoilta. Se siis ihmetyttää usein kun tosiaan ne autot ovat vain "punaisia" tai "keltaisia" eikä vaikka "Camaroita" tai "Mustangeja" tai mitä nyt sitten ovatkaan.
     
  10. pas2

    pas2 Gearhead

    En tiedä yhtään kuskia, kuka ajaa kyseistä luokkaa. Ei myöskään kiinnosta. Tekniikka niissä lienee pääasiassa ryslerpohjaista, on ainakin ollut? Eturenkaat tuppaa olemaan pienemmät kun takarenkaat ja ne takarenkaat on semmosii mistä irtoaa savua. Muistatko itse millä autolla minä kokeilin kesällä ajamista (en toki FHRA drag racingissa)?

    Kuski on ainoastaan silloin autoa tärkeämmässä asemassa, jos se on tuttu se kuski. Sillon ei kiinnosta jos ajaa jollain ei-kiinnostavalla autolla.

    Viitaten aloittajan tv-lähetyksistä ihmettelyyn olen kyllä samoilla linjoilla siitä, ettei ketään tusinakatsojaa kiinnosta kattoo kisakoosteessa kuljettajien haastattelua, vaan luulisin että hekin mieluummin katsovat lähtöjä.

    PS. 3v likatkin kattoo lähtöjä mielellään, mutta kun tulee haastattelu niin kiinnostus katkee autoradan tai Barbien suuntaan.
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Hyi hyi, eipäs nyt haukuta kunnon autoja :poff:

    Ja toisekseen, porukka rakentaa kai moniin luokkiin liika eksoottisia autoja jos niistä ei mainita kuin väri, kyllä ainakin Streeteistä on useimmin mainittu kuulutuksissa auton merkki ja mallikin ja jopa millasella padalla se liikkuu :wink:
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kun mainitaan Ritari Ässä niin kumpi tulee ekana mieleen:
    Pontiac Firebird Trans Am vai deivid hasselström?
    :eek:
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ai sekin on käynyt täällä kisaamassa? :eek: :rotfl:

    Toi varmaan riippuu vähän myös siitä, että meneekö sinne katsomoon seuraamaan kilpailuita, vai bongaamaan autoja. Joku normikatsoja eeämmissä lähtee aika pitkälti katselemaan ja kuuntelemaan TF:ien pitämää jylyä. Luokkia on myös sen verran, että niistä on suurin osa ihan pihalla... Mutta silti kaikki tietää esimerkiksi Anita Mäkelän, mutta harvempi muistaa että millä kaikilla vehkeillä se on ajellut.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    Tästä topikista tulikin mieleeni, mun mielestäni olis yleisön kannalta "huisin fantsua" jos kilpureista olis varikkopilttuissa esillä teknistä dataa, samaan tyyliin kuin näyttelyissäkin mutta tarkemmin,
    painot, tehot, suorituskykyä ja millä se on aikaansaatu, siis paljon muutakin kuin se varttiaika jonka nykyään senkin saa tietoonsa katukisoissa melko vaihtelevasti,
    siis antamassa tavallisille perheenisille ja tietysti äideillekin mielenkiintoista perustietoa laitteista ja miksei "bimmerikuskeillekin" hiukan suhteellisuudentajua. :lol:

    Kisajärjestäjän puolesta pitäis ehsottomasti olla esillä eri kisaluokat ja niihin osallistumiskriteerit ainakin auton osalta yms.

    Hirveästi olisi sellaista yleisön mielenkiintoa lajia kohtaan nostattavaa tietoa jaettavissa ja jota kaikki kisatiimitkään tunne.
     
  15. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ei ollenkaan huono idea, kuka vaan kehtaa aloittaa :rotfl:

    Tosin silleenhän tuolla on hyvä kun varikko on avoin myös katselijoille niin jos meneillään ei oo mitään kiireistä huoltohommaa niin kyllähän siellä tiimit kertoo autoistaan kunhan vaan kiinnostuneet tulee rohkeesti kyselemään :wink:
     
  16. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    joo... se on tosi kova se sen trans am.

    siin on kato suihkuturbiini takakontissa.
     
  17. lintta&romu

    lintta&romu Gearhead

    Kalja.

    Ilman autoo ja kuskia voit hörppiä, mutta ilman kaljaa et, vaikka ois kuskina Vatanen ja autona Wartburg. :lol:
     
  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kalja ei niinkään merkittävästi kuulu tonne kisapaikalle mut on toki tärkeä tekijä sekin. Ilman sitä tuskin ykskään auto valmistuis talvisin talleilla :poff:
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    No en minä ainakaan :rotfl:

    Siinä vois olla vähän tallihjumoriakin mukana, sitä talvikivaa mitä kansa ei näe eikä kuule,
    meinaan että vaikkapa standissä muutamat kuvatukset rakentelun ja saunomisen tiimoilta, tietty jotain tönkerösepustusta selventämässä aisan laitaa.

    Tai läppiksen näytöllä niitä olis helppo pyöritellä, ei tarttis edes printtailla, vähän dynovideoo sekaan, sellaista ihan perus messupelleilyä.

    Ei sen tarvis olla mitään hirmu ihmeellistä, kumminkin jotain konkreettista vapaasti "häplittävää" yleisölle, ihan silläkin jotta se tuntis olonsa tervetulleeksi pilttuisiin (vaikkei välttis aina olekaan :lol: ).

    Mä en epäile hetkeäkään etteikö suurimmalla osalla osallistujajengistä olisi aikaa ja mielenkiintoa kiireenkin keskellä vastata "tyhmiinkin" katsojien kysymyksiin,
    mutta mie vähän eppäilen ettei keskiverto katselija oikeen osaa kysyä mitään koska se ei tiedä lajista juurikaan mitään sellaista että osais kysyä, tai ei kehtaa,
    tiiätte kyllä sellasen suolaisen pistelevän fiiliksen kielen päässä kun tekis vitusti mieli jutella ja kysyä muttakun mukamas puhutaan täysin eri kieltä niin ollaan sitten varuiksi hiljaa ja pysytään mieluummin tyhmänä ettei näytettäis tyhmältä,
    aika selkeä munakana?

    Tollanen pöytään kannettu informaatio jeesais aivan takuuvarmasti uteliaisuuden herättämisen suhteen ja sitä kautta omatoimiseenkin tiedonkeruuseen,
    lopulta lajiin koukuttumiseen.

    Tiimin henkilöistäkin jotain pientä settiä, kotipaikka, duuni, lapset, muut harrasteet,
    jotain joka muuttais heidät ihmisiksi katsojan silmissä, siis ihan tavallisiksi duunareiksi.

    Niinkin yksinkertaiseen kuvitelmaani mie tän lässytykseni perustan kuin että,
    ihminen tykkää samaistua.
     
  20. shmot

    shmot 1st gear

    Viime nhra lähetyksessä vetivät näytöslähtönä ensin neljä FC autoa ja sitten neljä TF autoja rinnakkain :eek: Tuolainen pitäisi kokea paikanpäällä ja ihan sama kuka on kuskina...
     

Kerro tästä muillekin!