Kuningas rakentaja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ilu100, 15.3.2012.

  1. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Tässäpä olisi mukava aihe pistää Suomen/suomen kattava topic...
    Voi heitellä ja perustella.
     
  2. max

    max Double Gearhead

    En tiedä kuninkaista mitään,mutta hupenevia kädentaitoja arvostan.Mulle kaivettiin SBC kannet amerikan valun jäljeltä suomessa,ja olivat kuin jalokivet työn jäljeltä.

    Vielä kun osaisi ottaa niistä kaiken potentiaalin irti.
     
  3. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Itse en osaa mitään, mutta kuka todellinen osaaja (niitä kai tässä haetaan?)
    haluaa tulla nostetuksi jalustalle tällaisessa keskustelussa?
     
  4. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Tässä ajattelin pikkuisen herättää kuvitusta siitä,mitkä on meidän rakenteluhistorian merkittävimpiä pylväitä... n.40v historia??
    70-luvulla lähdettiin alan pioneerien matkassa tekemään jotakin omaa?
     
  5. max

    max Double Gearhead

    No,kun tarkemmin muistelee,niin oman kylän pojista Koskisen Ripa (Hiekkaharju/Tikkurila linjalta Vantaalta) teki isolohko Chevy hankkeillaan vaikutuksen.Chevy 55 ja Chevellet eri versioissaan myöhemmin.

    Toki myös jotain Mopar hankkeita,mutta ei muistaakseni mitään sen muistettavampaa.
     
    palontie tykkää tästä.
  6. Buddy

    Buddy 1st gear

    Riippuu mitä arvostaa. Joku saa moottoreista perkeleellisiä tehoja irki mut toinen taas muokkaa korin haluamakseen.
     
  7. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Niinhän se on. Aihetta voisi tietenkin kehittää eteenpäin suuntaan "mitkä autot ovat olleet kuningasautoja", tai todennäköisestihän semmoista keskustelua on jo ollutkin.

    Mutta näin kättelyssä voin ottaa tuon aiemmin mainitun Risto Koskisen mukaan. Nimittäin joskus takavuosina (1985??, jokatapauksessa minulla ei ollut vielä ajokorttia) käytiin isoveljen kanssa Hangon katukisoissa. Ennen kisaa piti käydä viemässä sukulaiset Seutulaan ja kun ajoimme kehäkolmosta huristelivat vastaan peräkkäin Kimmo Kokko Amazonillaan sekä Koskisen Risto sillä juuri valmistuneella (?) mustalla -64 avo-Chevellellä. Ja siihen aikaanhan ei ollut mitään nettejä mistä maalaispoika olisi kuullut huhuja mitä talleissa tapahtuu, olivat nimittäin aika hårdin näköisiä pelejä. Amazon oli sen ajan mittapuun mukaan todella nopea (ajoikos se korkeita kahdentoista sekunnin aikoja?) mutta Chevellehän räjäytti Hangossa potin, muistelen että se olisi ajanut 12.1 ja silloin se oli todella kova aika. Ja jousitushan oli melko villi, lähdössä takapuskuri maahan, keula pystyyn ja sitten mentiin.

    Sama kisa oli muutenkin aika säväyttävä teinipojalle, enhän minä ennen ollut edes nähnyt katuslicksejä. Saati niitä jousituksia, Liikan Swingerin takanojaa ei nimittäin voi unohtaa...

    Mutta silloin Koskinen oli kyllä Suomen ykkösjätkiä, ehdottomasti. Ja kaverin edesottamuksia tuli seurattua (-64 Chevelle 2d HT, -55 Chevrolet, -64 avo-Chevelle, Kajon outlaw-Camaro). Muistattekos esimerkiksi sen mattamustan -64 4d isolohko-Chevellen joka tuhoutui Hangossa muutamaa vuotta myöhemmin? Kyljessä luki isolla Powerglide. Jossiteluahan tämä mutta olisi voinut olla siinä viimeisessä lähdössä hyvä aika, säntäsi nimittäin aika hyvin viivalta.
     
  8. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Esa Salo.
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Noista Koskisen ajoista on kyllä jäänyt mieleen juurikin "454" moottorien kinginä.

    Muhun ei tee mitään vaikutusta kaikenmaailman stroukkerit olivatpa ne kuinka isoja tahansa.
    Jos olisi tarve joskus isolohkoletukka rakentaa niin kyllä se olisi 454.

    Voi olla että sitä on menneisyyden vanki,kaiken muun oudon käytöksen ohella.
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    Tekniikka puolella Kosknen - Kokko parivalajakko on edelleenkin hyvin arvostettu ja miehet ovat vuosien varrella vaikuttaneet useassa kisatiimissä. Viimeisinpänä taitaa olla Eero Knihtilän Pro Stock tiimi, jossa he olivat mukana. Omalla alallaan todella osaava kaksikko.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    454:hän on stroukkeri, stroukattu 427. Se et noi ukot pelas tollasilla johtu ihan saatavuudesta, silloin ei ollu helposti saaatavilla just muita "tehomotteja" kun uusia LS6:sia. Ja niit sit käytettiin.
     
  12. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    nykyajan kuningas rakentajasta mulle tulee mieleen ekaksi Herstin Timppa.
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Pekka Leino ja Kalle Koskinen olivat uranuurtajia omilla ajoillaan. Pekka ei kunnostautunut ainoastaan rakentajana, vaan osallistui myös katsastuksessa huomiotavien rakentelusäännösten laadintaan eli oli tekemässä työtä kaikkien garrastajien eteen. Kalle ei ainoastaan harjoittanut kädentaitoja autorakennuksessa vaan siirsi ja mahdollisesti siirtää edelleenkin (en tiedä onko jo eläkkeellä vai ei) niitä myös jälkipolville toimiessaan Haagan ammaatikoulussa opettajana.
     
    BRC1 tykkää tästä.
  14. max

    max Double Gearhead

    Hyvä kaverini Californiasta Janne Forsvik puhui juuri Kalle Koskisesta,kun viime kesänä hänen luonaan siellä kävin.Oli ollut Koskisen oppilaana.

    On kyllä Janneen oppi tarttunut,kun tuli seurattua häneen tekemisiään autoprojekteissa.
     
  15. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Suomessa on kyllä yllättävän monta tärkeää henkilöä joilla on ollut vaikutusta, jos ei nyt vain rakentajina niin vaikuttajina, otetaan nyt vaikka nämä:
    - Pekka Mannermaa (kansainvälisestikin arvostettu ja osaava alallaan)
    - Vennu Björkman (yllättävänkin tunnettu täällä Ruotsissakin, viimeksi pari viikkoa sitten paikallisten kanssa tuli puhetta Vennun autoista, ovat aika kovassa kurssissa täällä)
    - Matti Hyyppä (erittäin aktiivinen FHRA-hahmo ainakin takavuosina)
    - Kimi-Fiskis-Riitta-kolmikko (ilman heitä ainakaan minun elämäni ei olisi sitä mitä se nyt on)

    Esa Salo oli muuten myös hyvä veto, joka vuosi sitä odotettiin aikoinaan että mitähän se mies on tällä kertaa talven aikana tehnyt...
     
  16. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Kuka on Kalle Koskinen? Googlettamalla löytyy Jypin jääkiekkoilija mopoautonsa kanssa :lol:
    Hänen täytyy olla joku haamurakentaja kun häntä ei ole olemassa, mutta muutamat hänet kuitenkin tuntevat ja joillekin jotain vieläpä opettanut :eek:
     
  17. THE61OHV

    THE61OHV Gearhead

    Kalle koskivirta custom rakentaja ja pellinväännön opettaja.
     
  18. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Täytyy vastata että itse olen.. :lol: Enpä ainakaan oio työvaiheissa mitä tulee noihin korihommiin. Ei vaan.. Aikas vaikea millä tätäkin mitataan..
    Joku voi olla koneiden kanssa haka.Toinen voi vääntää pellillä mitä vaan ja loput tuumalla kittiä. Tässä maassa jo yksistään hirveästi aloitettuja kunnianhimoisia projekteja jotka ovat tyssänneet syystä tai toisesta. Ehkä jonkun ison projektin saattaminen loppuun on hatunnoston arvoinen asia. Joka vuosikymmeneltä löytyy jokin hyvä tekijä. Mutta eipä kannata unohtaa niitä monia jotka eivät suurta melua itsestään pidä. Siksi jonkun hemmon nostaminen jalustalle hieman hmm.. :odroll:
     
    Gottlieb tykkää tästä.
  19. electra1

    electra1 Gearhead

    Eikö Koskivirta ollut pinkin mercuryn rakentaja ja Koskinen taas cossuna tunnettu , vieläkö hän rakentelee autoja? Oli veekasin vakiolukemista joka vuosi ennen vanhaan.
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Näin, sieltä tulikin jo korjaus sukunimeen. Valitan muistihäiriötä.
     

Kerro tästä muillekin!