Kuorma-auton lavalle penkkejä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja T5, 24.8.2013.

  1. T5

    T5 Gearhead

    Eräällä toisella foorumilla tätä jo sivusinkin mutta kysytääs olisiko täällä kenelläkään kokemusta asiasta.

    Finlex toteaa N2- ja N3-luokan ajoneuvon avonaiselle kuormalavalle asennettavista penkeistä seuraavaa:
    Eli, kantavuudesta ei jää kiinni. Jos sinne jonkun lankkukyljen penkin pulttaa kiinni ja väkertää kehikon/kaiteet (missään ei taida lukea mitään siitä, että pitää olla kiinteä), niin periaatteessa semmoinen voisi mennä läpi?
     
  2. JariV

    JariV 2nd gear

    No jos tossa sanotaan "tukevasti kiinnitetyt" niin kai se vähän riippuu tulkitsijasta, että pitääkö silloin olla pulteilla lattiasta läpi tai vaan kuormaliinoilla sidottu. Itse ensisijaisesti ajattelisin ton tarkoittavan läpipulttaamista mutta kun sitä tarkemmin miettii niin tukevaa kiinnittämistä voi olla monenlaista ja mitenkäänhän tota ei Finlexissä oo yksilöity tota kiinnitysmetodia ellei jossain muualla siellä oo jotain määrettä tolle.
     
  3. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Parissa ramissa noita on näkyny lavalla ja ei ne kovin kaksisia ole olleet. Ilmeisesti orginaali lavakin riittää kaiteiksi.
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Ja onhan liinoilla kiinnittäminenkin tukevaa, kun se hyvähsytään lastin sidonnassakin tukevaksi.
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Toi on edelleen tosiaan voimassa(keväällä viimeks kysyin) ja siihen ei sen tarkempaa ohjetta ole. Pulttikiinnitys ja jonkinmoinen kaide tarvii kai olla. Riippuu varmaan konttorista. Kaiteena tietysti voi olla kuormasuojasta taaksepäin vinossa lähtevä putki.

    Kantavuudesta se yleensä jää kiinni montako saa. Kuuden hengen autoissa se voi jäädä siitä kiinni, joskus saa yhden joskus ei.
     
  6. T5

    T5 Gearhead

    Mitenkähän tuon penkin kanssa sitten on? Voiko penkkinä käyttää vaikka toolboxia?

    E: Ja menikös se niin, että tavaralle pitää olla kantavuutta enemmän, mitä ihmisille? Jos siis 1+8 ihmisen autossa ihmisille lasketaan kantavuutta 9x68kg, tulee siitä 612 kg. Eli silloin auton kantavuus pitäisi olla vähintään 1224kg?
     
  7. aakki

    aakki 3rd gear

  8. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Tästä itse soittelin TraFille abauttia puoli vuotta sitten. Avolavalle ei enää onnistu, uusi säännös kuuluu:

    - Umpinainen kuormakori

    - Kaksi poistumistietä, eivät saa olla samalla puolella. Toinen saa olla rikottava ikkuna tai vastaava.

    - Penkit min. 400x400mm, 500mm hartiatila ja 500mm selkänoja. Paksuutta ei rajoitettu.

    - Vyöt vapaaehtoinen asentaa jos nenä menosuuntaan, tarvitsee VTT:n tulkinnan. Muut suunnat ilman vöitä.

    - Kantavuutta pitää jäädä enemmän kuin paikkalukua (68kg per naama)

    - 1+8 maksimimäärä penkkejä autossa


    Itsehän tällaisen laitan Ramiin seuraavalle leimalle, et saa muutoskatsastettua sopivasti samalla. Sivulaidalle kolme paikkaa taittomekanismilla. 8) Lavakate toimii umpinaisena kuormakorina ja takaluukku poistumistienä, sivuikkuna hätävasaran kera toisena.
     
  9. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Voiko tätä tulkita näin, että esim. vaihtolava-saunamökissä saisi matkustaa 6 henkilöä, jos ohjaamossa on kolme henkilöä ja saunamökissä olisi istumapaikat matkustajille, vai ymmärsinkö jotain väärin?
     
  10. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Nyt pitää kyllä melkein ottaa pikapuhelu TraFiin. :rotfl: On sen verran maukas suunnitelma, ettei taatusti selkeää vastausta löydy heti.

    Oma veikkaukseni on, ettei niin saa tehdä koska istumapaikat rekisteröidään autoon, ei esim vaihtolavoihin joissa ei edes ole rekisteriotteita tms. Toisaalta tätä voisi vääntää niin, että lisätiedoissa olisi "kuusi istumapaikkaa irroitettavassa umpinaisessa kuormatilassa xxxx-xxxxxxx", jossa x olisi luonnollisesti vaihtolavaan stanssattu tunnistenumero.

    Mut joo, tuopin tarjoan jos saat läpi menee täällä kekkoslovakiassa. 8) Kun ei perä/matkailuvaunuihinkaan saa istumapaikkoja, saati enää edes tosiaan siihen avolavalle...



    EDIT:

    itsehän vääntäisin tämän niin, että ottaisin full-size N2 pikkarin ja rakentaisin flatbedin päälle saunan, rekkaisin ohjaamoon vain kuskin paikan ja saunan lauteille kahdeksan. :rotfl: oishan se kova ottaa löylyä vaihdissa tuolla kylillä...
     
  11. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Mulle ei olisi ongelmana painot/kantavuudet, kun auto johon ajattelin tätä on wanha Scania, jossa kokonaismassa 22t. ja kantavuutta 13t. Täytyypä selvittää asiaa jahka ennättää...
     
  12. Ck

    Ck Gearhead


    Kyllä ainakin vielä joulukuussa onnistu lavalle. 2014 lakikirjaa ei oo vielä näkynyt. Tuo sun ohje koskee umpinaista kuormakoria.

    En jaksa ny kaivaa mutta jos ens ma töissä kaivaisin ne pykälät esille minkä mukaan se vielä kelpas.


    EDIT:

    Jaksoin sittenkin kaivaa,
    Vanhassa asetuksessa(Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista) on siis tuo 24$ pykälä lavan penkeistä minkä voi aikaisemmilta sivuilta lukea

    Nykyisessä lainsäädännössä lukee kuitenkin samassa kohdassa näin:

    21-24 §

    21-24 § on kumottu A:lla 21.4.2009/256.


    Eli se on kumottu kyseisellä asetuksella 21.4.2009/256

    Sitten kun luetaan kyseistä asetusta, siellä lukee näin.

    "7. Asetuksen voimaan tullessa voimassa olevia 21–24 §:ää ja liitettä 3 saa soveltaa M- ja N- luokan uusille ajoneuvotyypeille ja ensi kertaa käyttöön otettaville ajoneuvoille siihen asti, kun ‹autojen› ja ‹perävaunujen› puitedirektiivin liitteen XIX mukaan EY-tyyppihyväksyntävelvollisuus tulee näille ajoneuvoluokille voimaan.

    Eli suomeksi siihen asti kunnes ajoneuvoilta vaaditaan tyyppihyväksyntävelvollisuus, kuorma-autoille se tulee joskus muistaakseni 2013? Sitä ennen valmistetut autot kelpaa. Uuteen Ramiin ei siis onnistu.

    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... 4.2009-256
     
  13. B 50

    B 50 Gearhead

    Trafin ohjeen vaatimus kuormatilan umpinaisuudesta on lain vastainen. Laista ko vaatimus on poistunut 2002.
     
  14. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Onko tosta mitään selvitystä paperilla? :eek: että olisi jotain mitä leimalla esittää, kun tappeluhan siitä tulee kuitenkin... Noudattavat aika orjallisesti noita "ohjeita", vaikka TraFi voisi halutessaan ruksata ne "määräykseksi"kin. :-?
     
  15. B 50

    B 50 Gearhead

    Kaivelin pykäliä ja huomasinkin olleeni väärässä. Kuormatilan umpinaisuuden vapautus 2002 onkin peruttu 2009 yli 3500-kiloisilta. :oops:
    Mutta jos haluat silti lähteä vääntämään virkamiespainia niin Komission asetuksessa 678/2011 ei ole vaatimusta tavaratilan umpinaisuudesta ja asetuksen PITÄIS :rotfl: olla voimassa myös kekkosslovakiassa. Lisäks on kansallinen 1257/1992 43§ vielä voimassa. Turvakaari ja penkit pulttaamalla kiinni niin ei tökkää Ajoneuvolain 1090/2002 4§:ään, sillä kun virkamies voi halutessaan kieltää lähes kaiken.
    Tässä tapauksessa kannattaa varautua siihen että Trafi saattaa rikkoa hallintolakia esim kuulematta jättämisellä, perustella kielteistä päätöstä itse laatimallaan ohjeella, käyttää lakiin perustumatonta tai lainvastaista määräystä tai tempasta lausuntoja hatusta ilman tarvetta perustella niitä mitenkään. Ei se mitään sikakallistakaan ole; Trafi 45€, hallinto-oikeus 90€, korkein hallinto-oikeus 180€ ja muutama vuosi aikaa. Kapuloita rattaisiin, täällä ollaan hengessä mukana. :poff:
     

Kerro tästä muillekin!