Kuorma-auton päällirakennetodistus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja moscowiz, 5.10.2015.

  1. moscowiz

    moscowiz Gearhead

    Ostin harrastekamppeeksi hiukan isomman pickupin, Ford F800 vuosimallia 95.

    Auto on ollut umpikaappi, mutta koppa on jäänyt jonnekin matkan varrelle ja takana ei ole nyt mitään muuta kuin takalaitanostin. Katsastus ei kuulemma onnistu ennenkuin on jonkinlainen päällirakenne. Voortti on ollut katsastamatta useamman vuoden ja kävin konttorilla kyselemässä muutoskatsastuksesta lavan osalta. Ns "flat bed" mulla on tuohon mielessä. Katsastusmies sanoi että onnistuu, mutta tarvitsen kuulemma todistuksen joltakin päällirakennefirmalta että on tehty asetusten mukaan. Sitä ei ikävä kyllä osannut sanoa että kuka tuollaisia kirjoittelee kun mun on tarkoitus itse tehdä tuo lava. OD:laisissa on rahtareita, mutta löytyykö jotakuta joka näiden päällirakenteiden kanssa työkseen pelaa, tai jotain muuta asiantuntevaa neuvojaa tässä asiassa? Tai vinkkiä keneltä kysellä ko aiheesta? Auto on Piikkiössä, varsinaisessa-suomessa, jos sillä nyt on mitään merkitystä
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Vois kokeilla soittaa VAK;lle ne varmaan osaa neuvoa ellei jopa hyväksyä sen päälli rakenteen
     
  3. signet

    signet Gearhead

    Meillä ainakin kelpasi erään paikallisen raskaankaluston korjaamopäällikön todistus.Huvittavaa tässä oli ettei saksalaisten TUV:in laput kelvanneet,olis pitäny mut ei katsastaja niistä mitään ymmärtänyt.Tämä tapaus oli kun ostettiin uusi auto nazilandiasta päällirakenteineen,ja kaikkine tarvittavine todistuksineen.Joskus muinoin kelpasi jopa itse kirjoitettu todistus kun ite asennettiin vl-laitteet.
     
  4. Kimmoh

    Kimmoh Gearhead

    Moro. Todistus liittyy päällirakenteen kiinnittämiseen. Toisin sanoen todistetaan, että kiinnitys täyttää asetukset/on tehty valmistajan ohjeiden mukaisesti. Huomioi, että joudut flatbedin lisäksi tekemään myös alleajosuojat alustaan etu- ja taka-akselin väliin sekä ääreisteippauksen, kirkasta nauhaa sivuille ja punasta taakse. Voin jeesata kiinnitystodistuksen kanssa tarvittaessa.

    T.Kimmo
     
  5. jallu81

    jallu81 3rd gear

    Ja tarvii myös direktiivin mukaiset roiskesuojausvarusteet :D ja jos poistaa takalautanostimen, niin myös hyväksytty takapuskuri vaaditaan, Muutenhan se on noin Miten Kimmoh sanoi. Paitsi ettei täällä Turun alueella ole aina mitään kiinnitystodistuksia vaadittu. Ainakaan vanhoihin autoihin mihin päällirakenteita muutettu :)
     
  6. Ck

    Ck Gearhead

    Kuormakoritodistuksessa ei tarvita mitään uusia kuralätkiä. Heijastavat ääriviivamerkinnät tarvitaan 10.7.2011 ja uudemmissa. Kuormakoritodistuksessa otetaan kantaa lavan kiinnitykseen sekä kiinnityspisteiden lujuuteen ja lukumäärään. Niitä kirjoittaa jotkut raskaskorjaamot tai esim päällirakentaja ar-pe oy.
     
  7. moscowiz

    moscowiz Gearhead

    Voiko noita laskee itse? Löysin netin syövereistä jonkun insinöörityön jossa oli laskettu lujuudet. Niitä muokkaa omien tarpeiden mukaan. Nimi alle ja täts-it? Vai pitääkö olla jonkun firman edustajan nimi alla? Hoksasin tässä että mulla saattaa olla ex-pomon kautta suhteita raskaankaluston varustelu firmaan. Pitää soitella tuo läpi ennen kuin alkaa isompia kuvioita suunnittelemaan. Kiitos vain kaikille neuvoista ja avuntarjoamisista, saatan ottaa yhteyttä jos ei muuten tunnu lutviutuvan.
     

Kerro tästä muillekin!