kusettiko rengas kauppias

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja ministeri, 21.1.2009.

  1. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Eli myi mulle vähän halvemalla viime vuoden mallia olevat talvirenkaat!

    Ensin tyhjeni yks takarengas vein liikkeeseen takaisin niin siitä oli lähtenyt palanen irti sieltä vanteen välistä, tuli ilmat pihalle ensin ei uskonnu millään et se vuotas laitto sinne sisuskumin. eikä osannut sanoa syytä miks puuttu palanen.

    no eilen tyhjeni sit eturengas en tiedä mikä sille tuli mut ei ollu ruuvia eikä sushissu ku kävin täyttää sen eli epäilen et sama juttu kun ei se takarengaskaan vuotanut kun kävi laittaa uudestaan ilmaa!

    kun kuulin et niis renkaista on vuosluvut milloin se on tehty niin kaksi oli vuoden 03 sit kaks muuta oli 04 ja 05!

    eli voiko renkaat mennä vanhas??
     
  2. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Kyllähän sitä sanotaan että iän myötä se renkaan kumi kovettuu ja menettää kestävyyttään. Mää oon kyllä välillä ajanu tuostakin vanhemmilla renkailla ja kai se riippuu minkälaiset renkaatkin
     
  3. weripuo

    weripuo Gearhead

    halvemmalla ihan ok.

    palanen puuttuu varomattoman asennuksen seurauksena...

    ihan mielenkiinnosta minkä merkkinen rengas on kyseessä?
     
  4. ministeri

    ministeri 3rd gear

    olen itekkin ajellut vanhoilla renkailla itse asiassa ensimmäinen rengas-sarja jonka ostan ihan kaupasta yleensä olen ostanut hyviä käytettyjä!

    pitänee varmaan tästä lähtiin ostaa noita käytettyjä renkaita!
     
  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    Noita palasia yleensä lähtee reunasta siksi, että on huolimaton asennuksessa vanteelle. Yrittää asentaa rengasta ilman riittävää rasvausta tai vahtimatta, että se on kunnolla vanteen urassa. Onhan paljon vanhempiakin renkaita väännelty vanteilta toiselle kautta aikojen ja yleensä ne kyllä pysyvät ehjinä, jos ei tumpuloi rengaskoneen kanssa.
     
  6. wezze

    wezze 3rd gear

    huomattavan halvalla olisi pitäny noin vanhat kumit saada.

    renkaissa on tosiaan valmistusajankohta merkittynä, ja kun siitä on kulunut 3v niin rengasta ei saa enää myydä uutena.

    se palanen on irronnut todennäköisesti huolimattoman asennuksen seurauksena ns. tubeleshuulesta joka tiivistää renkaan vanteeseen.

    eli ongelmia saattaa esiintyä jatkossakin.
     
  7. ministeri

    ministeri 3rd gear

    renkaan merkki on bridgestonen kitkarenkaat. taisin maksaa ylihintaa 350 ekua perkeles et vituttaa pitää huomenna rengasliikkeessä antaa ukon kuulla kunniansa.
     
  8. weripuo

    weripuo Gearhead

    mulla on sellainen käsitys että jos kyseessä on blizzakit niin kumi ei kovene juuri nimeksikään vuosien saatossa.

    itse heitin oldsin tilakuitupulkkaan alle sellaiset mutta vielä vanhemmat, oisko ollut joku 01 ja 04 kahta eri mallia kuitenkin.
    muutaman satakm niillä ajanut ja olen todella tyytyväinen, kumi pehmenee kun sillä ajaa,

    älä nyt suotta stressaa ostoksestasi, jos vuotaa ja vika on kauppiaan niin eiköhän siitä sopimukseen pääse
     
  9. mie

    mie Gearhead

    Jos on 'viime vuoden mallina' myynyt, niin täyttä kusetustahan tuo on. Ja kyllä se kumi kovettuu, olkoon vaikka pimeässä varastossa viileässä.

    Vanhimmat renkaat kököttäneet jumaliste liki 6 vuotta varastossa, miten helvetti ilkeää edes myydä vielä moisia vuoden vanhoina.

    Olkoonkin käyttökelpoiset renkaat, mutta joku roti sentään.
     
  10. kane

    kane 1st gear

    Joku mainoslehti (Tuulilasi?) tms tuossa luin ja siinäköhän joku kyseli vastaavaa. Vastailivat että yli 3 vuotta vanhoja ei saisi missään nimessä myydä ns. uutena vaikkakin ylivuotisena. Ja yli 6 vuotta vanhoja ei saisi laittaa alle :rotfl:
     
  11. PJS2000

    PJS2000 3rd gear

    Mihkä se kummi siitä menee jos se varastoidaan oikein?
     
  12. PK

    PK 1st gear

    Itse en olisi huolinut mitään sisärengasta, vaan uuden renkaan tilalle. Tuo sisärengas nimittäin ei enää nykyisiin renkaisiin oikein käy. Renkaan sisällä on sellaisia teräviä "jurmuja" jotka vähitellen syövät tuon sisärenkaan haperoksi. Palan puuttuminen on joko asennusvirhe tai renkaassa olevan valmistusvirheen seurausta. Noista virheistä vastaa tietysti aina renkaan myyjä joka sitten reklamoi valmistajaa. Kuluttaja asioi aina myyjän kanssa ja vasta sitten jos ei myyjää kiinnosta niin maahantuojan tai kuluttaja-asiamiehan kanssa. Alhaisempi hinta ei tarkoita että pitää hyväksyä virheet tuotteessa, ellei tuotetta sitten myydä "epäkuntoisena" ja kerrota puutteet ostajalle.
     
  13. voittol

    voittol 2nd gear

    Saako jostain noinkin tuorreita renkaita :oops:
     
  14. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    jos tilaa rengasonlinesta ja joku renkaista on liian vanha, (olikohan yli 2v). niin antavat joko alennusta tai lähettävät ilmaiseksi uuden tilalle. Itte tein näin yhden renkaan kohdalla, ei viitti mitään vahoja paskoja alle laittaa.
     
  15. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Mä ostin ebay.destä renkaat hiluksiin ja olin tosi iloinen että sain pari vuotta vanhat. Eipähän ihan heti ala sulamaan alla. Toki eihän ilmaiset olleet. 220€ sarja :eek:
     
  16. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ja ne terävähköt reunat siitä puuttuvan palan ympäriltä syövät sisärengasta myös, jopa pahemmin.
     
  17. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    ja syksyllähän pyöri radiossa rengasvalmistajan mainoskampanja, jossa "kumi-yli-insinööri" sanoi, että rengaissa tapahtuu jatkuvasti niin paljon kehittymistä, että oikea oppisesti ei kahta erivuotista rengasta ei saisi alle laittaa.

    Onhan toi kohtuullinen summa renkaista, ja jos ei paria kuukautta pidä ilmaa(eli ei toimi), niin kuluttaja-asiamiehen kantahan on tähän että tuote korjataan(onko tuo sisärengas sitten päivitys) tai vaihdetaan vastaavaan tuotteeseen ellei hinnan alennus tule kysymykseen.

    TheJonssi
     
  18. ministeri

    ministeri 3rd gear

    sama vikahan oli eturenkaassa ja vika on kuulema vanteissa oli sisuskumin laittanu taassiisa!
    sanoin rengasmestarille et se sisus kumikaan ei kestä kovin pitkään siellä renkaan sisällä se vaan tuumas et kyl kestää eikä aikonu hyvittää latin latia.
     
  19. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Tässä tapauksessa tuo sisärengas on sitten tietokoneohjelmamaailmasta surullisen kuuluisa service pack. Hotfix-päivitys olisi tyrefeld tai purukumi. sitä maailmaa seuratessa, ei tuo ilmainen sisäkumi ole ollenkaan huono ratkaisua.

    Oikeasti on huono ratkaisu, jos sisärenkaalla korjataan virhe sisärenkaattomaksi tarkoitetussa renkaassa.

    Opittavahan tästäkin on, pitänee pysyttäytyä käytetyissa renkaissa :)

    TheJonssi
     
  20. Jome

    Jome Gearhead

    Kuinka vanhat vanteet sulla on? Vanhoissa vanteissa näkyy selkeesti vannehiertymää, eli rengas ja vanne hiertää toisiaan. Kulunut vanne kuluttaa myös renkaan juurikin siitä kohtaa missä sen pitäisi olla tiivis. Mutta kilometrejä tarvitaan n.8000-15000 ennenku sen huomaa renkaasta.

    Huolimattomalla asennuksella saa renkaan tärveltyä, saahan rengaskoneella renkaan kaapelinkin poikki ku sopivasti tyrii.

    Kyllä rengas ajan mittaan menettää ominaisuuksiaan. Kumiseos kovettuu, ei sitä tosin muuten pysty pari vuotta vanhasta toteen muutakun mittarilla. Tarpeeks vanha rengas ei pidä niin hyvin ku uus, mutta ei se kyllä kulukkaan yhtä nopeesti.
     

Kerro tästä muillekin!