kusettiko rengas kauppias

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja ministeri, 21.1.2009.

  1. ministeri

    ministeri 3rd gear

    vanteet on varmaan jotain vm-1990 ja on 240 farmari volvon alla!
    sit se höpötti jotain kun ne renkaat on kuulema liika leveet noille vanteille
    ku vanteet on 5 1/2 tuumaa leveet niin 195 rengas on kuulema liika levee ja sovitus on liika tiukka!
    kysyin sit et miks myit mulle noi renkaat jos ne ei käy en saanut vastausta tuohon!

    vanteet on volvon orkkis
     
  2. smuige

    smuige Gearhead

    satoja renkaita asentaneena niin kuullostaa siltä että on ryssiny asennuksen, ettei ois käyny renkaat vanteella aikaisemmin ja irrotettu varomattomasti? Toki sekin on mahdollista että vanteet on ruosteessa sieltä renkaan välistä ja vuotaa siksi mutta asiansa osaavaa asentaja saa kyllä vanteen putsattua niin että pitää ilmaa. Mä en hyväksyisi sisärenkaita noihin tuohon hintaan, jos hinta olis kolmanneksen uusista niin sitten ehkä mutta se sisärengas ei luultavasti kestä kovin hyvin ja ruostuttaa vanteita tehokkaasti. Rengasnormikirjan mukaan 195:sen saa asenta 5,5" leveelle vanteelle, ei ole liian leveä
     
  3. mke77

    mke77 3rd gear

    ja samoilla linjoilla.....asennus määrä n.sama :rotfl: ja aika harvoin jää oikeen vuotaa......

    ....venttiili tappit myös jää usein vuotaa varsinkin jos niit ei vaihdeta uusiin joka kerta...tapit "kovettuu" myös koska ovat kumia, ja kun renkaan pyöräyttää varomattomasti päälle , jolloin se "ruoste"/purse siinä vanteessa nirhasee sitä tappia jolloin ruhee "huokaamaan".......


    ......otasiitä ventiili tapista "reippaasti" kiinni ja nitkuttele, jos se katkee ni vaihto iässä on, ja jos ei katkee ni kuulee kyl jos jossain asennos puhaltaa ulos päin, jolloin oikea korjaus on tapin vaihto!! koska siin tulee sit taas toi "keskipakoilmiö" kun rengas pyörii ni se tappi taipuu aikalailla jolloin ajaessa vuotaa mut ei paikallaan ollessa!!


    ......."vanha hyvä konsti on paree pussillinen uusia", eli varastat äityliltä "kukkien-kastelu-pullon" ja saippua vettä sisään(fairi on paras) ja eikun suihkuttelee!!!! kyl vuoto löytyy kun alkaa kuplia!! :D
     
  4. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Juu mullakin on todella vanhat Michelin X rengaat alla... Mitä lie yli 10 vuotta vanhat? Hyvin on pysyny nastat tallella ja pitoakin tuntuis olevan :)
     
  5. ministeri

    ministeri 3rd gear

    vanteet oli ihan hyvät yhessä oli ruostetta jonka se puhisti!
    sen takia ostin tuolta nuo renkaat ku se selitti et ku volvo on niin painava niin siinä pitää olla tietyt renkaat! alla oli michelin ivalot kahesta oli rungot paskana rengasmyyjä sano et väärät renkaat laitettu!

    Keravalta ei kannata osta mitään missä on ilmaa! Vuos sitten ostin sencon pienen kompuran ja viimeistely naulaimen kun oli rautakaupan muutto myynti ja halvalla sain meni töihin ja leuhotelin et nyt on hyvä napsia listoja kiinni pistin töpselin seinään niin mittarit helis ja paska vuoti joka välistä oli menny se ventiili mikä katkase sen ilman teon! :)

    ja nyt nämä renkaat
     
  6. Quest

    Quest 3rd gear

    Molemmat palautuksia, jotka on jääneet hyllyyn.
    Lopun hetkellä kaikki rahaksi.
     
  7. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Onhan se tosi, että renkaat vanhenevat melkein käyttökelvottomiksi parissa vuodessa. Ei kannata ikinä ostaa "viimevuotisia" kumeja, vaikka niissä kuinka olis samanlainen kuvio ja talvirenkaiden kyseessä ollessa vieläpä samanlaiset nastat kuin uunituoreissa.
    Pilalla ovat ne 05 06 ja 07 leimatut renkaat. Ei kannata maksaa niistä mitään, ne menee kierrätykseen kaikki jos ei joku hmph tyhmä asiakas niistä jotain maksa.
    Just siksi minäkin vaihdan renkaani joka vuosi uusiin.
     
  8. mie

    mie Gearhead

    Taitaa nykyään jo Toyota Corolla olla painavampi kun vanha 200-sarjalainen, ja ei siinä mitään erikoisrenkaita ole. Omassa edesmenneessä 240-dieselissä oli 195/65/14 renkaat 5,5" vanteilla ja kyllä ne ihan vittuilematta siinä pysyivät. Suositus toki taisi olla 6 tuumaa, mutta 5,5:kin oli ok.
     
  9. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Liekkö joku gummufirma maksaa sulle provikkaa noista kirjotuksistas? :rotfl:

    Hyvin vielä viimetalvenakin ajelin Hakkapeliitta Ykkösillä joita ei oo Tekniikan Maailman testeissä näkyny "vähään aikaan", ja hyvin pysy auto tiellä ja nastat renkaissa. :wink:

    Kyllähän se pito vähenee ajan myötä, mutta että vuoden vanhat renkaat kierrätykseen? Halojaa päivää! :odroll:
     
  10. mopar miäs

    mopar miäs 3rd gear

    kumeja vaihtoon

    jaa että joka vuosi uudet kumit
    kaveri osti jotku 16 tuumaset blizzakit juuri ja kierros oli
    600-700€ kierteissä
    ei kestä ainakaan mun lompakko moista "leikkiä"

    ps: kai kesäkummitkin vapuksi ja
    vielä juhannukseksi pitäis uusia :rotfl:
     
  11. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Samaa mieltä ei ne ihan vuodessa parissa mene, muistelen että joskus suosittelivat vasta yli 5 vuotta vanhojen vaihtamista liian kovina.
    (Tais olla se kuuluisa esson baari)
     
  12. mie

    mie Gearhead

    Omia kokemuksia käytetyistä & suht uusista:

    Nykyiset HKPL 5:set, ajettu liki 30tkm toinen talvi alkoi, ei mitään valittamista, on kyl hyvä tossu.

    Auton mukana tulleet suht bränikät Hankookin Ice Bear-kitkat, oli positiivinen kokemus, piti helvetin hyvin peruskelissä, mutta kuluivat tosi nopeasti. -> vaihtuivat nastarenkaisiin

    Hakkapeliitan 2:set, pari-kolme vuotta hyvät, aika vähän kilometrejä, 4-5 talvi alkoivat olla kaupungissa ihan perseestä, vaikka kuviota oli paljon ja nastat käytännössä tallessa niin ei päässyt kunnolla loivaan ylämäkeen liikennevaloista liikkeelle, tosin maantiellä vielä ihan ok ajettavat.

    Gislavedin Nord Frost piti kuin tauti kolmisen vuotta, sitten alkoi nastat lentää ja luistaa, vaikka oli ihan siististi ajettu, tosin oli kapea 165 sirkkelinterä, saattoi auttaa asiaa pidossa.

    240 Volvossa mukana tulleet talven ajetut Fuldat, täyttä paskaa, vaikka kuvio & nastoitus näytti hyvälle päällepäin.

    Aikanaan 96 Saabin :) mukana tulleet ~noin vuodelta -80 olleet Hakkapellitta 08:sit vuonna 94. Vaikka oli kunnon Hokki nastat ja kunnon ulkonemalla, niin varmaan senaikuislla uusilla kesärenkaillakin olisi pärjänny paremmin. Oli uskomattoman koppuraa kumia talvirenkaaksi.

    Saab 99:ssä silloin noin 8v vanhat 09 hakkapeliitat edessä ja pari vuotta nuoremmat kympit takana, alkoivat olla aika toivottomat. Kumi oli melkoisen kovaa ja ei pitänyt juuri ollenkaan nastoista huolimatta.
     
  13. rockamobile

    rockamobile 1st gear

    kova on vaihtoväli jos joka syksy uuvet talvirenkaat laittaa, ja keväällä tietysti kesärenkaat :lol:

    normaali renkaan vaihtoväli lienee n. 4 vuotta, jossa ajassa renkaan ominaisuudet alkaa huonontua tuntuvasti, noin niiku keskimäärin...
    6-7 vuotta vanhan erottaa jo silmämääräisesti, ja tälläsen myynti viimevuotisena on melkein taponyritys... :wc:

    oli mulla dartin alla tosin renkaat vuodelta 78, ja hyvin niillä kesä mentiin, melkein koko kesä :rotfl:
     
  14. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    No paljastetaan, että kerran eli nyt syksyllä olen uudet renkaat ostanut ja nekin on varmaan joskus 05 tehty. En jaksanut edes kysellä tai katella kumien merkityksiä, kunhan koko on oikea.
    Myyntipuheitahan nuo renkaiden vanhenemiset suurimmaksi osaksi on. Aina pitäs muka olla alla uusimmat testivoittajat, jottei livahda välittömästi rekan keulaan.
     
  15. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Paskapuhetta. Orkkisvanteet on 14" ja niille menee käytännössä kaikki "järjelliset " profiilisuhteet. Sama koskee 15" pyöriä.
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    Taksillahan toi pätee, kun tulee riittävästi kilometrejä vuodessa. Kerran vuoteen kitkat syksyllä alle, niin samoilla ajaa vielä kesän ja taas syksyllä uudet. Mutta vaatii tosiaan niitä asiakaskilometrejäkin, että tulee tuloa maksaa renkaat.
     
  17. mä_vaan

    mä_vaan 1st gear

    Alalla työskentelevänä on tullut vastaan eräs mielenkiintoinen asia!

    Suomen suurimmat rengas merkit (Continental, Goodyear, Nokia, Michelin jne.) pitää nyrkki sääntönä 4 Vuoden varastointi ikää maksimi aikana.

    Eli esim kauppias ei saa tilattua rengasta vain "uutena" vaan se tulee toimittajan varaston mukaan...

    Kerrankin tuli valmiiksi 3v vanhat misukat uutena ja niitä ihmeteltyämme hetken vaihdoimme toiseen merkkiin jota oli varastossa ja saman vuoden leimoilla, (palutimme misukat)

    Eräs maahantuojan edustajan kanssa (on muuten rengas teknikko, insinöri tai joku semmonen "oppinut") tuli puhetta aiheesta ja tultiin tulokseen 2vuotta ei vaikuta oikein säilöttynä juuri ollenkaan ja yli 4vuotta olisi jo liian vanhaa uutena renkaana myytäväksi.

    Yleiseen turvallisuuteen vedoten on tehty suosituksia esim:

    Kymmenen (10) vuotta Renkaan maksimi ikä, suositellaan maks neljää (4) vuotta käytössä.
     
  18. Argonal

    Argonal 1st gear

    Vissiin taas oikea paikka säästää..? Kuskaatkohan lapsias tms. noilla ja? Olet liikenteessä osaltasi vastuussa myös muista, joten suosittaisin kyllä vaihtamaan tuoreempaa rengasta alle. Kyllä renkaasta menee osa ominaisuuksista jo 2-3v. jälkeen vaikka pintaa oliskin puhumattakaan noin helvetin vanhoista.
     
  19. RT 70

    RT 70 2nd gear

    Ei noi renkaat normi nopeusrajoituksilla ajettaessa ojaan vie,vaikka olisi vähän vanhempaakin sorttia.Kyllä se liian suuri nopeus on syyllinen ulosajoon.
     
  20. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mä olen vissiin sitten ihan kauhee turvallisuusriski, kun 508:n renkaissa on vuosileima 1994. Mitään pitoon liittyvää ongelmaa tossa vehkeessä ei ole, mitä ei olis myös tossa Sprintterissä, johon ostin uudet fillarit viime keväänä. Paitti, että toi Sprintteri sutii edes joskus :lol:
     

Kerro tästä muillekin!