Kusilaitu ja lasikuitu, muotin teko?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja xarper, 8.10.2018.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Joo tossa flipissä on kans jäykistetty sähköputken puolikkailla vissii, ja hyvä se on.
     
  2. kippariv8

    kippariv8 Gearhead

    Kysy Ekin muovista, onko sulla siellä ketään tuttuja töissä,(esim Pude, onko vielä siellä töissä). Ovat tehneet aikanaan paljon muotteja ja osia kilpa-autoihin jopa hiilikuidusta. Onko isälläs suhteita omistajiin.....mun yhteden pito on ollu aika hiljaista jo yli 10v....
     
    xarper tykkää tästä.
  3. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Helpoiten jäykkää 170mm leveää hiilaria käyttämällä...
    Sitäpaitsi esim konepelti ja peräkontti on huomattavasti helpompi asentaa jos ne on molemmin puolen laminoituja.
     
  4. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Siis peräkkontin luukku.
     
  5. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ihan turhaa hiilikuidun hukkaamista. Varmasti on ns kotelo tai sandwichrakenne riittävän jäykkää eikä tartte huolehtia hiontapölystä. Hiilikuitu vaatii tarttuakseen "kunnolla" epoksia ja epoksin hiontapöly on monessa suhteessa todella vittumaista ainetta. En suosittele kellekkään "kotilaminoijalle". Jos ei ole tarkoitus tehdä aerodynaamisia siipiosia, niin hiilikuitua ei tarvitse jos muut menetelmät ovat järkeviä.
     
    MadMike tykkää tästä.
  6. peto

    peto Gearhead

    Joskus olen nähnyt, että on ollut "telttapatjan" suikaleita sopivissa paikoissa laminoitu jäykistys koteloiksi...
     
  7. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Tein 1980 Björn Carlströmin 1965 GT Darttiin muotit ja sitten flipin.Käytin jäykisteenä 10 mm uretaanilevyä.On vieläkin autossa.Muottikin tallessa.Jäykisteeksi en suosittele mitään kovaa ja joustamatonta,balsakin joku on käytänyt.Sisäosiin laitan yleensä 2 kerrosta 450 gr (neliöpaino)mattoa ja konepeitossa huopatyyppistä jäykistettä,muistaakseni fairetcoremat ,3 mm paksua
     
    MadMike, peto, Volvo_5.7 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Joo, tuota uretaanilevyä minäkin käytän jäykisteenä. Just nyt mietin että osanko ne osat siis luukun ja konepellin vai teenkö ite, suurinpirtein samanhintaisia tulee olemaan.
    Konepellistä olis tarkoitus saada kiiltävän hiilikuidun näköinen ja se onnistuu kun laminoi lasikuitukankaalla ja laittaa hartsiin 10% mustaa maalia. tuota ei tarvii laittaa kuin pari ensimmäistä kerrosta, lisäksi siitä tulee jäykempi lasikuitukankaalla. Sitten voi vaikka mattoa laittaa jos haluaa halvalla tehä, nykyään on irrotusaineet ja kaikki, ennen käytettiin mehiläsivahaa irrotusaineena. :)

    Tai, jos tekis pelkän takaluukun, kun tuo konepelti on vittumaisempi tehä, eikä se ole yksistään kovin kallis, kun mulla on tallissa ainakin 10 neliötä lasikuitumattoa, niin siitä ja uretaanista saa tehtyä muotin ihan hyvin, sitäpaitsi kiiltävään, tasaiseen maalattuun pintaan saa tehtyä tosi helposti muotin.

    Jos tekee isoja komponentteja, niin ihan spray-.uretaanista saa tosi hyvin tehtyä muotoa lasikuitujäykisteelle.

    Jos lähtee tekemään ns. tyhjästä niin siinäkin uretaani on helppo muovailtava ihan vaikka fileerausveitellä, sen päälle sitten kipsiä, sitten pakkelia ja lopulta maalia, joka hiotaan hienoksi ja sitten vielä maalia, niin saa tehtyä tyhjästä positiivisen muotin kuituosalle.

    Esimerkiksi, jonkin tuning osan pohjan siitä on helppo tehdä. Itse ajattelin tehdä siitä lisämittarikotelon. mutta isompia osia tehdessö uretaanin sisään on hyvä laittaa jotain rimaa tms.

    Uretaanilla on hyvä kopioida muotoja, kun käyttää vaikka foliota tai elmukelmua välissä ettei uretaani tartu kopioitavaan osaan, esim. kojetaulun muodon, kojetaulun nurkkiin tehtäviin lasikuituosiin.

    Itsekin ajattelin jatkaa kojelaudalla sen alkuperäistä mittarikoteloa noin 25 sentillä, ja joudun kopioimaan mittarikotelon oikean reunan ja kojelaudan päällyksen muodon uretaanilla. sitten kipsiä ja hiontaa, sitten pakkelia ja hiontaa, sitten maalia. 'tuosta sitten otetaan negatiivinen muotti, johon laminoidaan epoksilla ja hiilikuidulla 1.2-2,5mm hiilikuitua ja epoksia, noin pieni osa on myös helppo säkittääkkin ja imeä alipaine sinne.

    Isompia osia on ihan turha edes yrittää tehdä hiilikuidusta, on hinta sen verran suolainen, ja tuo epoksipöly on ihan oikeasti vaarallista.
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Mulla on koko vene tolla uretaanimatolla tehty jäykkärinä, kansikin. Ja on tukeva kuin tankki ja köykäinen.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  10. MadMike

    MadMike Gearhead

    +1
    Kohta joku Rauh Welt Fuck kiilasilmän ihannoija tehdessään Hot Wheels replikaa avautuu että japaniasta asti on ostettu vartavasten hiilaripaneleja mm kattupaneli ja levikkeet (?) katuautoon... koska soon cool tjtn tai ne piirtää kellä liitua mutta mulle persaukinen ei moista huutele... sitten tulee reikäpää paskortilla ja pätkii turpaan mutkaradalla kun on joku kädelle.kom häppeningi...
     

Kerro tästä muillekin!