Kustomline '52

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja juha745, 30.11.2020.

  1. juha745

    juha745 3rd gear

    Varoitus: Ei suositella pussihousuille, eikä muille kapeakatseisille pätijöille.

    Pientä koostetta tähän mennessä tapahtuneesta, lähinnä tältä syksyltä. Kaikki jutut ei välttämättä mene ihan oikeassa aikajärjestyksessä.

    OD:n annetaan ilmaiseksi-palstalla oli 2019 kesällä tyrkyllä Ford Customline 1952:n korin raato ja runko. No tuohan oli haettava ja pelastettava paalaukselta. Puutteita oli paljon, eihän tuota voinut autoksi kutsua. No raato saatiin tallille ja sitä alettiin hiljalleen naputella nippuun muiden projektien sivussa kolmen ukon voimin. Tältä se näytti silloin:[​IMG] Suuntanahan tälle koko hommalle on pienen budjetin old school-kustomi, johon käytetään mahd. halpoja/ilmaisia osia, toki turvallisuuteen vaikuttavissa asioissa ei säästellä. Ennen varsinaista pilaamistyötä on hoidettava tylsät ruostehommat alta pois ensin. Lattia tehtiin uusiksi ohjaamosta konttiin asti. Erittäin pieni edellisen omistajan aloittama channelöinti tapahtui tuossa samalla, eli suomeksi: koria laskettu alustaan nähden.

    Siinä takapenkin alle jäävää rakennetta.
    [​IMG]
    Tässä näkyykin myös uusi eturipustus, se on Jaguaarista. Joku varmaan kohta tulee puhumaan jotain ilma-pusseista, tähän niitä ei tule kuitenkaan, muistakaa: old school.
    [​IMG]

    Tuli siitä lattiasta jonkunlainen, ihan ok ilman mitään mallia. Nyt ei ollut hollilla hyvää kuvaa, mutta lattia nyt on vaan lattia. Runko oli hyvä, mitä nyt taka-akselin ylityksen kohdalla saattoi rungon sisäpinnoilla alkaa ehkä olemaan pientä pintaruostetta, joten siihen oli tehtävä uudet pätkät... Akseli tulee muuten G-body Letukasta.
    [​IMG]
    Vetästiin suojamaali tässä vaiheessa jo runkoon ja lattiaan, koska auto väistyy joksikin aikaa pihalle toisen projektin tieltä. Älkää välittäkö akselin ja jousien kiinnityksestä liiaksi, niihin paneudutaan myöhemmin lisää, nyt oli saatava auto rullaamaan.

    Kardaanitunneli ja lootan pahka tehdään vasta sitten kun tekniikka on paikallaan, jotta vältytään pahemmilta virhearvioilta.

    Kaikki ovet sai melko paljon uutta peltiä, alareunat oli kadonnut melkein kaikista.
    Siinä yksi:
    [​IMG]


    Lokasuojiahan ei tähän kauppaan kuulunut, joten niitä metsästeltiin ja tyydyttiin lopulta melkein alkuperäisiin, ( = ’49 Moparin) melko hyväkuntoisiin aihioihin. Niitä sai paikkailla vähän, lähinnähän nuo oli avuksi muotoiluun, kaarevan/pyöreän linjan aikaansaamiseksi, ei tässä mitään peltiseppiä kuitenkaan olla.
    [​IMG]

    Pyörän aukkoa leivottiin hetki, että saatiin hyvä. Lopulta päädyttiin jäljentään aukon profiili mun '54 Bel Airista.

    [​IMG]

    Tässä kohtaa näkyy jo vähän kustom-ilmettä upotettujen ajovalojen muodossa (lampun kehät on muuten pelastettu roskiin menevästä Ladasta).
    [​IMG]
    Konepelti oli niin aneemisen näköinen, että siihen piti tehdä pientä temppua etureunaan 6mm tangosta ja pellin soiroista. Lisääkin tulee myöhemmin.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Paljon on vielä auki, mutta suunta on selvä, neljä ovea säilyy ja katto putoaa. Buick-tyylinen hammasmaski rosteriputkesta tulee, lähes kaikki tarvikkeet jo hankittu. Tarkoitus jatkaa korin takapäätä sen verran, ettei näyttäisi Volgalta sivusta päin. Takavalot vielä mietinnässä, Lincoln MK5:n valot sinne olisi haluttu, mutta budjettiin sopivat kerkesi mennä nenän edestä. Takapää kokee siis silppuamista enemmänkin. '55 Letukan puskuri sinne tulee ainakin, joten vähän joutuu leventämäänkin.

    [​IMG]

    Vaikka mattamustille ajettaville jätekasoille onkin paikkansa meidän porukassa, niin tästä ei sellaista tule, yritetään edes tehdä sellainen, josta kehtaa kustomiksi nimittää. Ihan ei ehkä osata kaikkea tehdä oikein, mutta ainakin yritetään. Tässähän sitä oppii samalla.

    Niin joo, tekniikkapuoli on vissiin tärkeää tietoa? Chevy '63 230 L6+Th350C. Jarruiksi levyt+rummut. Ohjaus päivittyy tehostetuksi hammastanko-malliseksi tuon Jaguaarin etupään myötä.
    Näitä ihmetellään sitten tarkemmin, kun ovat työn alla.

    Jatkuu…
     
    Muokattu: 28.12.2020
    kerkko, rekkamies, Jm-vallin ja 29 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Makeeta.. että tästäkin tulossa tällaista..
     
  3. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Hyvältä näyttää! Itsekin olen muuten huomannut että Nappisilmä-Ladan/vastaavan Fiatin lampunkehyksissä olisi ainesta kustom-käyttöön.
     
  4. faikku66

    faikku66 Gearhead

    Ja Iso-Corollassakin passelit.
     
  5. sleepercooler

    sleepercooler 3rd gear

    Siisti projekti, seuraan mielenkiinnolla...
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  6. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Paikanpäällä nähtynä sai kyllä syljenerityksen lisääntymään.:cool::D
     
  7. Iskikö nälkä, kun näit nakkisämpylä-Fordin?
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  8. hantta

    hantta Gearhead

    Hatunnosto täältä pussihousulta, hyvintehty custom pärjää hyvinkin fiilikseltään harrasteajoneuvona, ja joskus voi customaihiosta herua joku listanpätkä vaikka jollekin entusiastille, peukut!
     
    H-V tykkää tästä.
  9. H-V

    H-V 2nd gear

    Tästä itse asiassa tulisi jokunen kalikka jäämään yli, kuten listoja ja ikkunan nostomekanismit yms.

    Ps. Jos joku tarvii, niin jokunen silputtu ovi vielä löytyy jos näistä jotain korjauspaloja enää saa. Ne ovet saa ihan ilmasiksi
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  10. lintta88

    lintta88 1st gear

    Tästä tulloo pähee kustomi
     
  11. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Himot alko hyrräämään..:rotfl:
    Hyvältä näytti Kustom Duettikin toisessa nurkassa..:odcool:
     
  12. juha745

    juha745 3rd gear

    Kiitokset hyvästä vastaanotosta!

    Tämä ei ole ostoslista, mutta kirjaan tähän muistiin mitä isompaa meiltä ainakin puuttuu. Tai saa näitä tarjota, mutta ei välttämättä aina olla ostotuulella just sillon...

    -Rattiputki vaihteenvalitsimella (tai lattiashifteri tarvittaessa)
    -Kallistuksenvakaaja tuohon Jaguaarin keulaan.
    -Samoin kierrejouset
    -Lehtijousen/taka-akselin kiinniketallat, joissa olisi iskarin tapit valmiina.
    -Konepellin saranat. Varmaan käy melkein mitkä vaan, originaalit ehkä turha hankinta, kun sisälokarit joutuu tehtaileen kuitenki.
    -Takakontin luukkun saranat, nämä voisi olla ihan tehtaan suunnittelemat.
    -Takavalot. Jotkut aihiot on, mutta vaihtoehtoja voidaan vielä miettiä.
    -Turbiini TH350C. Ja mitä lie tarvitaan väliin, että em. loota saadaan liitettyä 230:n jatkoksi? Pulttijako pitäisi käydä, mutta mistä esim flexplate? Uudemmasta kutosesta? Ei oo tutkittu vielä yhtään.
     
    Muokattu: 2.12.2020
  13. Minkä Jaguarin tuo etupää on? Siihen voisi löytyä jouset jostain Motonetista.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  14. elektro

    elektro 1st gear

    Toi etuakseli on mun mielestä Jaguar XJ6:sta, series 1-3 , siihen ei Motonetista löydy
    jousia,mutta nettikaupoissa niitä myydään n.200€ pari.
     
  15. Aina voi etsiä mittojenkin mukaan. Lesfjorsin luettelo antaa tämän XJ6:lle:

    40 414 00 Jaguar 17,00 158 315 CC

    Kun hiukan selaa, niin esim tämä on aika lähellä:

    40 156 37 Citroen 13,25 158 377 CC

    Elikkä kysessä on Citroen Xsaran etujousi. Tämä:

    https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/676104/675225?ajoneuvo=91
     
  16. juha745

    juha745 3rd gear

    Vähän jäi kirjoittelut hetkeks, ei vaan kerkeä... Joo XJ6 tuo kelkka kaiketi on siinä.

    Tässä viimeisimmät hommat:

    Räävittiin loputkin maalin ja paskan jämät ovista ja kontin luukusta pois, vähän sai hitsaillakin näitä mätiä harsoja taas. Tinaa lääpittiin myös sinne tänne.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Nuokin saranan paikat piti suosiolla tehdä uudet, kun vanhat pultit oli katkennu vastakappaleisiin sisään perinteiseen tapaan. Ja olihan tuo pelti aika pehmosta noissakin kohtaa.
    [​IMG]

    Suojamaalit pinnassa.
    [​IMG]

    Kun ite tekee niin kaikki on mahdollista, paitsi se mitä yrittää. Kuskin puolen lokarin etupää laski pari senttiä alemmaks verrattuna toiseen. Ei muuta kun laikka soimaan ja korjausliikkeitä, tässä ei selittelyt auta.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Näin päästiin suojamaalihommiin myös keulan osalta. Peltityön jälkihän on vielä osin aika karua, mutta nyt oli tärkeätä saada profiilit kohdalleen, hierotaan näitä sitten myöhemmässä vaiheessa tarkemmin.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Nopea Chevyn etupuskurin sovitus. Sattumalta osuu leveys aika hyvin, vaikka ei todellakaan minkään mittojen mukaan tehty tuota keulaa.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Päästettiin tää nyt hetkeks rälläkältä turvaan pihalle, kun täytyi ottaa Bel Airi sisälle.
    [​IMG]

    Jatkuu kun jatkuu...
     
    Roberto, Gary Grand, LPV ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!