Kutistin/Venytin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja BBC, 20.9.2016.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Sain Bridgeport jyrsimen pelaamaan, ja jonkin verran se jo mua totteleekin.....
    Homasin palan Kalmax:ia (saa lämpökäsiteltyä kovuudeksi jopa 60 HRC, ilman, että olisi vielä lasimaisen haurasta). Aloin jyrsimään kutistimen leukoja. Teen kiilakulmalla pienemmäksi,kuin noissa ostolaisissa. Aika pienet teen, jopa pienemmät, kuin nuo pyöreenurkkaset. Enkä tee pyällystä pintaan, joka koskettaa peltiin. (en tykkää niistä peltiin tulevista jäljistä). Teen terävillä nurkilla, kun niin on manuaalikoneella helpompi. En sitä pyöreenurkkasuutta pidä must-juttuna.
    Sopivat jouset, ja jousisokat löyty Puuilosta, ei tarvinnu alkaa teettämään.
    Olisko jollain antaa mittoja ja rakennetta siittä rungosta, jossa molemmat leuat liikkuu. Saanhan minä ne itsekkin suunniteltua, mutta jostain hommasta haluaisin päästä vähän helpommalla.
    Se S-nokka, jossa on rullat, vois tehdä semmoseksi, että lopussa on iso voima, ja polkimen liike vähän isompi, suhteessa siihen alkuliikkeeseen.
    Jos olis Tampereen, tai Hämeenkyrön suunnassa, niin voisin vaikka itse mittailla. Voin minä viikonloppuisin muuallekkin Volvolla ajella.
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Tuossa on yhdenlainen koneisto, jossa otetaan het alkuun tyhjät pois. Image 18/(19), eli toiseks viimeinen kuva.
    http://www.customipar.hu/customshop.php?lang=eng&tartalom=alkat&alkat=23
    Ihan noin nopeeta löysien poistoa en tekis tuohon S-nokkaan, kun siirrettäessä pitää monesti avata leuat ihan auki. Voipi olla, että jalkapolkimella tuokin toimii? Kovempaa puristusta tarvitaan vasta ihan lopussa.
    Näyttäs olevan tavalliset kuulalaakerit rullina! Vaarana on, että ulkokehä menee palasiks? Kannattas varmaan ees joku putkenpätkä laittaa pesäks? Eiköhän tuossa menis ihan kiekko, ja tappikin? Suurimmat voimat on niissä nivelissä, jotka on leukojen lähellä.

    Minkälaisia systeemeitä muissa vehkeissä on?

    Vipusuhteet sain jo mittailtuakin, eli suunitelma on lähellä toteuttamista. :)
     
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Löysin rullaksi Juoksupyörän, jossa on paksu ulkokehä. Pitää vielä laskeskella riittääkö kuulalaakeri, vai laittaisko neulalaakerin. Neulalaakeri menis just sille Sikkikoneeseen ostetulle karkaistulle akselille.
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Toinen kutistimen leukapaketti on nyt jyrsitty, ja toiseenkin puolikkaaseen on aihiot. Sain sen sopimaan mittoihin 20 leveys, 32 pituus, ja korkeus noin 30. Kiilakulma on pienempi, kuin ostolaisissa. Ruuvipenkkiin kun rutistaa, niin ei luista, eli ei pysty ruuvipenkin leukaa kutistamaan. Saattaapi olla, että viistän vielä nurkat. Pyöristeleen ei tartte alkaa.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Paljos moiselle tulee hinnaksi?
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Jyrsimestä maksettiin 500euroa, ehkä se kumminkin kestää muutakin, kuin nuo leuat?
    Alle 1290 euron jää jonkin verran.......Eli ei tiä viä sanoo. Aikaa menee jysijäksi opetellessa monta viikkoo.... (hamsteri mä oon ollu jo kauan, mutta nyt oikee jyrsijä rotunen.)
    Ei tässä nyt aika ja hinta oo kyseessä, vaan se oikee kulma, ja koko mun tekeleihin, makso mitä makso.
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Nyt sain kutistimen molemmat pikkuleuat tehtyä. Pelaa hienosti vastakkain ruuvipenkissä.
    Kun ruuvipenkissä laitoin sähkösinkityn pellin väliin, niin ei luistanu leuat pellissä, vaikka oli ihan sileet pinnat. Kun kopautti pikkusen vasaralla kylkeen, niin sitten luisti.
    Ruuvipenkissä ei riittäny puhti pellin kutistamiseen, mutta sain peltiin tulevat jäljet näkyviin.
    Pitää löytää prässi, jossa testaan, millä voimalla alkaa kutistamaan, tai liukumaan. Samalla sais painemittarista tarvittavan voiman. Selviäis myös, minkälaisen karheuden vaatii leukojen pintoihin. Saattasihan hiekkapuhallettukin riittää? Kyllä se tästä. Välillä pitää vähän konsulttihommia taas tehdä. Laitoksen seisottaminen maksaa kuulemma noin 4 milj. Euroa/vuorokausi. Ihan kiva, kun tetämykseni kelpaa sinnekkin.:D
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    40 euroa oli Calmaxin pala, josta tulis kolmet leuat (ellei mee suteen). Muutama euro Puuiloon jousista, ja jousisokista. Leikkuunestettä on pikkusen menny, käytin sitä terää säästääkseni. Harrastaminen ei oo koskaan ilmasta........ Toisaalta tekee sitä, mihin rahat riittää, omat, tai lainatut.
    Aikaa kulu riittävästi.
    Tuo oli semmonen Bridgeportin opettelu työ. En haaskannu aikaa kuvien piirtämiseen, enkä tehny mitään harjoituskappaleita, vaan suoraan kärsimättömästi asiaan. Kyllä tommonen vanhalta suunnittelijalta pitää syntyä ilman kuviakin :). Nyt vois alkaa lukemaan jyrsinnastä kirjallisuutta, menee helpommin jakeluun, kun on pikkusen jo tekeytyny jyrsijäks.

    Sain neliön 10mm:n peltiä, ja siinä on kuulemma sisällä kutistimen rungon osia, pitää vaan alkaa kaivaan niitä siittä irti.
    Juoksurullat on tilauksessa, ja palautusjouset löyty kans.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eli paljon mulla pitää köyhtyä ja sulla pienentää menokuluja jos moiset leuat tai koko laites vaihtaa omistajaa

    Toisaalta hyvinkin kiinnostaisi pelkät "puristimessa" toimivat leuat
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Optisen plasman virität niin sillä äkkiä leikkaat levyt. Jos ei onnistu CAD kuvat niinkuin minulta.
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Olen työkseni mallintanut 3D:llä niin kauan, kun niitä vempeleitä on ollut, että onnistumisesta ei oo kiinni. Eikä mun tartte ylentää itseäni, mollaamalla toista, kuten joillakin on jatkuva tarve, joka otsikossa, joissa kirjoittavat. :D
     
    Muokattu: 2.6.2017
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Niin siis tarkoitinkin että minulta ei onnistu CAD kuvat,sen takia optinen on mulle paras. Sen takia mulla onkin vara tunnustaa kun en jotain osaa ei tarvii tosiaan ylentää itseä kun ei oikein ole tarvetta eikä millä pystyiskään. Ei kai se kun opettelis Tietokone piirrustusta mut ku ei kiinnosta pätkääkään.
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Sori, luin, ja ymmärsin väärin :(.
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    No ei mullakaan tuo ulosanti viimeisillä tunneilla ihan virheetöntä ole joten jos ei heti herättyäsi auennu mun texti niin ei se haittaa :)
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Hyvä sitte.....
     
  16. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

    Tuolla Diydiy juttuja leukojen tekoon.
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Nyt tuli jyrsittyä uusiin leukoihin kitkapinnat. Loyty terävänurkkanen jyrsintappi. Kallistin jyrsinpäätä 30 astetta. Sitten noin 0,15mm:n uria 0,25mm:n välein. 350 uraa tuli tehtyä. Katsotaan, minkälaiseks ne menee karkasussa. Nyt ne on niin teräviä, että tahtoo tulla helposti haava sormeen. Ei tuu syvä, mutta jonkinlainen naarmu kumminkin. Jos alkaapeltiin tuleen liikaa jälkiä, niin saa niitä hiottua tylsemmiksi karkaisun jälkeenkin. Ei viitti nyt pehmeenä kokeilla.
    Pientä pintojen, ja nurkkien viimeistelyä, niin kutistusleuat ovat valmiina karkaisuun.
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Leuat tuli karkaisusta! Hyvin säily uritukset.
    Teen vielä keinuvipujen akselit uusiksi, pikkusen epäkeskeisiksi. Sorvin kolmeleukapakkaan vaan noin 0,5mm pelti yhden leuan väliin. On sitten helpompi säätää eri paksuisille pelleille.
    Hoksasin sen tuossa Remmivedon kanssa viestitellessäni.
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Jyrsin keinuvivuille leukojen kolot. Tein kolot varmuuden vuoksi vielä poikittainkin, jotta pystyy kutistussuuntaa vaihtamaan. Semmonenkin tarve tuli muutaman kerran eteen, kun keskeltä peltiä kutistaa. (liian syvät kolot tein, mutta helppo sinne simmilevyä on väliin nyt laittaa, niin ei tarvi epäkeskeisiä niveltappeja alkaa sorvaileen, ainakaan nyt).
    Keskelle suoraa peltiä teki kutistuksen ilman, että leuat luisti pellissä. Eikä tullut isoja jälkiä peltiin. Näyttäs siltä, että uria vois pikkusen tasatakkin? Tuo 24 Asteen kiilakulma tuntus toimivan käytännössäkin.
    S-nokassa on vielä tekemistä, että leuat aukee riittävästi, ja puristusvoima lopussa olisi hyvässä suhteessa jalka voimaan, ja palauttas kun jalan nostaa polkimelta. Tuli loppuun liian pieni kiilavaikutus S-nokkaan, ja pitää loiventaa sitä kohtaa, jossa otetaan löysät pois. Pikkusen MIG-Liimaa kiekkoon, ja toisesta kohtaa antaa vähän rälläkkää. Kun saan muodon hierottua, niin sitten voi tehdä S-nokan paksummasta pellistä. Kyllä minä tuosta kutistuskoneen saan aikaiseksi.
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Olen nyt uudella kutistimellani jonkin verran tehnyt. Vaikka S-nokka olisi hyvin tehty, eli loppu loivalla kulmalla, jolloin jalalla on helppo säädellä, kuinka paljon kutistaa, niin lisäsäätöjä tarvitaan.
    Välilevyt on leukojen välissä hyvä keino, mutta totesin, että keinuvipujen akselit kannattaa tehdä epäkeskeisiksi, jolloin säätö on ihan portaaton.
    S-nokkakin pitää tehdä lujasta aineesta, ettei rullat painu siihen, ja asetukset säilyy.
    Välipaloilla, ja epäkeskoilla voi sitten säädellä leukojen välistä kulmaakin, jos tarvii joskus kutistaa peltiä enempi reunasta, tai keskemmältä.
    Leuat aukee nyt tosi paljon, että voi aika ryppystäkin laittaa väliin.
    Maalia vielä pintaan, ja rasvanipat keinuvipujen niveleen.
     

Kerro tästä muillekin!