kuumat vai viileät tulpat, mitä käytännön eroa OIKEESTI

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja WBBC, 14.4.2005.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    pitäis mennä tulppakauppaan.

    Nyt on koneessa A.C R43TS -tulpat.

    Millä periaatteella tulpat valitaan, viileät vai lämpimät?

    Ei ole racekone, vaan kohtuuvireinen 454
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lämpimät tulpat vakio koneisiin ja kylmät kireimpiin myllyihin yleensä. Lämpimät ei ainakaan toimi viritetyissä.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Liian kylmät tulpat; ei käy ja tulpat kuolee nopeesti. Liian kuumat tulpat; tulpat sulaa. Jos valkkaa jonkun vastaavan tehtaan hi perf version tulpat niin ei varmaan mee pahasti metsään. Ite ajan mielellään niin kuumilla tulpilla kun pystyy.
     
  4. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Mä olen testaillu melkoisesti tossa entises korkeepuristeises sbc 327 (aj.13,2/1/4 mile/1650 kg chevy -56)pannussa,jossa ei 98 okt. meinanu riittää ilman okt.buusteria.Kyllähän kylmällä tulpalla sai estettyä jälkikäynti-ilmiötä kun liikutaan koko ajan niillä rajoilla että riittääkö 98 gaso.Mut kyl toi kylmä tulppa kans kuolee tosi nopeesti(mun koneessa jotain 2000-5000 km,vähän riippuen ajotavoista) ja on arka just liialle huikalle,sai olla tarkkana käynnistellessä,ettei tulppia kastellu vaikka ei ollu muuta huikkaa kuin kiihdytyspumppu. T.HESSU
     
  5. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Mä oon ollu siinä käsityksessä että virimosaan kannattaa valita niin kylmä tulppa kun mahdollista, joka siis vielä pitää ittensä puhtaana. Ehkäsee siis nakutusta ja jälkikäyntiä... siis pykälän pari kylmempi vois olla hyvä jos noita oireita.
     
  6. jukka63

    jukka63 1st gear

    liian kylmät tulpat ei toimi jos on virikone,millä ajellaan paljon pintakaasulla.menee tukkoon ja käynti huononee,sitten ne kuolee pois.liian lämpimistä ei mitään kokemuksia mitä silloin tapahtuu.yleensä numero alaspäin normaali tulpista ja toimii.ngk on mun mielestä hyvä merkki,laaja lämpöalue.tulppien kanssa joutu aika paljon pelleillee,silloin kun ajelin kilpaa roskapöntössä ja rallipuolella.saas nähdä mitä nyt tapahtuu tulpille, kun nykyiseen 440 pataan lisätään kaasut. :D luulis että,jos kertoisit kompinaatiostasi enemmän, joku kellä ois vastaava vois antaa infoo tulpista.
     
  7. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Tulpanvalinta on aika paha rasti jos konetta käyttää sekä kisailuun että katukäyttöön. Jos vetää raskaalla kuormalla koko ajan niin riittävän kylmä, jos taas on sekalaista ajoa ja cruisailee niin pitäisi kallistua lämpimämpään tulppaan. Paljon riippuu myös palotilasta ja palotapahtumasta. Ihan vertailukohtana: mulla on kesäleluna mm. ahdettu mini jossa on paineet kilon kieppeillä, joskus on livahtanut vähän ylikin. Käytän NGK:n tavallista BP7ES tulppaa vaikka britit suosittelee kasia ja jopa ysiä. Ei ole ollut ongelmia, mutta olenkin ajanut vasta 40000+ km ahtimen kanssa. NGK:n lämpöalueet on aika laajat eikä ole ihan niin tarkka kuin muut merkit. ASiaan tietenkin kuuluu että jotkut eivät saa NGK:ta millään toimimaan/kestämään.
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mikähän muuten ton R:n konkreettinen merkitys on. Oon ite kanssa käyttänyt ilman olevia tulppia, mutta nyt ei sellasia tähän hätään löytynyt. Eipä tossa tosin eroa huomaa kun ei oo radiotakaan.
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Itseasiassa myyjä möi mulle astetta lämpimämmät eli R45TS versiot.

    Ei pitäisi likaantua niin helposti????

    Aika paljon sekalaista ajoa ja liikennevaloissa seisoskeluahan helsingin liikenne on
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa ärrätulpassa on joku svidun hiili sisällä ja se katkeaa tosi helposti kun peltisarjojen välissä tulppien kanssa voimistelee :mad: . Se ero aikakin löytyy.
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ratkaisematta on meilläkin vielä toi ongelma. Kokemukset on olleet hyvin samanlaisia kuin noi tossa siteeratut CHEVY HESSUN kirjoittamat eli ens meillä oli jotkut kokolailla kylmät racetulpat jotka oli tajuttoman tarkat käynnistämisen kanssa mut sit koneen lämmettyä tuntui toimivan mukavasti ja sit kokeiltiin just noita A.C R43TS tulpppia ja niillä puolestaan alkaa tulla jo tota jälkikäyntiä yms. Nyt sit on harkittu jotta pitäiskö testata mitä kone tykkäsi jostain NGK:n kutosesta tai seiskasta? Konehan on siis Chevyn 402 aikas kovilla puristuksilla, kiukkusella nokalla ja silleen.
     
  12. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mitäköhän sitten nokan arvot tulpanvalinaan vaikuttaa?

    mullla nokka ei ole mikään race, vaan:

    -278*/290*-0.529"/0.525" >-.050" 222*/234* -Lobe*114


    .....ainakin nyt on ehjät tulpat. saa nähdä kuinka toimii.
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi muuten on hyvinkin totta. Melkein pitäis aina varautua yhdellä tai kahdella ylimääräisellä tulpalla ihan vaan ton takia koska jos sulla ei oo yhtään ylimääräistä saatavilla niin silloin ainakin taas napsahtaa vaikka kuin varoisit :-?
     
  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ja nykybensallahan ei voi tulpanväristä enää todeta seoksien oikean suhteen.

    En mä ainakaan saanut noita edellisiä tulppia "kauniin suklaanruskeaksi"


    Toki jos ovat kovin likaiset, niin rikkaallahan silloin ollaan.
     
  15. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    tahi palaapi öljyä niin että tuntuu :lol:
     
  16. pas2

    pas2 Gearhead

    No rätkäpuolella kuulemma tehdään niin, että ajetaan kuumalla tulpalla kone lämpimäksi, lyödään kylmä (ja kallis) kisatulppa kiinni ja lähetään ajaan lujaa. Omassa vammaha RD400:ssa on vakiotulpat NGK 8. Tulpat pimahteli koko ajan ja monttukoneilua harrastava kaveri sanoi, että kokeileppas vitosta tai kutosta. Kutonen tuntuu sopivalta mun sekalaiseen ajoon.
     
  17. Ahto

    Ahto Gearhead

    Kuten alkuperäine kysyjäkin kysyi, mikä tulpissa se fyysinen ero on? Eli millä viilauksella tai materiaalilla tulpat tehdään viileämmiksi/kuumemmiksi? Oletteko havainnoineet?

    -A
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kylmyys tai kuumuus tarkoittaa tulpan keskielektrodin kykyä johtaa lämpöä kuoreen ja sitä kautta pois tulpasta. Eli kylmässä tulpassa on pidempi toi "johtavuusalue", kuumassa taas lyhyempi.
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Katuautolla vaan vähän hankalaa ajella auto aina ens tallilta kylille ja alkaa sit tulpanvaihtoon :rotfl: Etenkin kun tulppia on kahdeksan ja osa niistä peltisarjojen takana piilottelevista tarvii irrotukseen mahdollisimman moninivelisen käden ja avaimen :p
     
  20. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kaikista kommenteista päätellen vain kokeilemalla löytää oikeat tulpat, jos on rakennettu/viilattu kone.
     

Kerro tästä muillekin!