Kuusseiska Imperiali

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Gary Grand, 30.11.2018.

  1. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Eilisilta tuli taas värkkäiltyä Imperialin katkaisijoiden kanssa.
    Tällä kertaa syntyi sähköikkunoiden katkaisinryhmän runko kuskin oveen..
    Lähtökohtahan oli vähän surullinen:
    [​IMG]

    Kaksi vipusta oli enää paikallaan paneelin rungossa, kaksi muuta oli rikki.
    Tuossa rungossahan on noita paikkoja vähän useammallekin, mutta kun mulla oleva auto on köyhien malli, niin kaikissa ei vipusia ole ollutkaan.. Siis vaan 2 ovea ja tupakka-ikkunatkin aukeaa VEIVILLÄ!:confused:

    Vääntelin pellistä uuden rungon:
    [​IMG]

    Katkaisijat on parasta moponetin laatua..
    [​IMG]
    Kaksipiiriset ON-OFF-ON jousipalautteiset vipuset.

    Hiukan ahdasta noiden kanssa on, mutta onneksi vaan pituussuunnassa. Sivusuunnassa tilaa on ruhtinaallisesti.(liki millin heitto reikien paikoituksessa ei aiheuta katastrofia.. Pituussuunnassa puolta milliä ei voi heittää, vaan ovat ihan ruotsalaistuntumassa.)
    [​IMG]
    Kikkareet muodossa..

    Asennus käsinojan pintaan vaati vähän fylliä, kun pelti on 0,9mm ja alkuperäisen katkaisijan runko liki 5mm paksu.:D
    [​IMG]

    Tuossa muuten näkyy taas yksi toiminnallisuus/vika samassa kuvassa..
    Tuo tupakansytyttimen alapäässä oleva ruosteinen pökäle on "Fusible link". Ja on ottanut lämmöt jossain vaiheessa.. Pullahtaa ylikuumentuessaan ulos.
    Nippeli-Tepolla näkyi noitakin olevan myynnissä. Pitää käydä kollaamassa sen tiski läpi huomenna Teivossa. :cool: Ostettava samalla pari sytyttimen sisustaa lisää.

    Lopputulos tyydyttää minun tarpeet 8/10. Alkuperäiseen ulkonäköön ei noilla kytkimillä pääse, mutta toimivaan ratkaisuun kyllä.
    [​IMG]
    Tuo sähköikkunoiden lukituskytkin pitänee vielä asemoida vähän paremmin(tuli vähän kallelleen taaksepäin) ja maalata siitäkin vipusen alapuolinen osa mustalla, niin ei paista tuolta aukosta silmään..

    Katkaisinpaneelien puulistoille pitää jossain vaiheessa tehdä kunnostus.. Noissahan on ihan oikeaa vaneria pinnassa ja ovat ottaneet sen verran kosteudesta itseensä, etteivät tahdo enää pysyä koossa.

    Netistä löysinkin pari vuotta sitten yhden omistajan tekemästä puuviilujen entisöinnistä jutun, mutta linkki ei johda enää mihinkään.:argue::wc: Kaveri oli dokumentoinut viimeisen päälle homman.. Jospa se vielä jostain pomppaisi esille.
    Nyt se linkki pelasikin!?!
    http://www.imperialclub.com/Yr/1967/DickBsRefurb/index.htm

    Aika hyvältä nuo puuviilutkin näyttää autossa, kunnossa ollessaan!:p:cool:
    [​IMG]

    1968:ssahan nämä puuosat on korvattu kuparilistoilla. Nekään ei aikaa kestä hirveän hyvin vaan tummuvat ja hapettuvat pilalle ja mm. tässä on yksi sellaisten kunnostustarina:
    http://www.wittelaw.com/personal/imperial/panel.htm

    Ovat uusittuina ja hinkattuina kyllä todella vaikuttavan näköiset.:cool::odeek:
    [​IMG]

    Tuo katkaisinpaneelin takapäässä oleva musta nyppylä on muuten käsinojan valon suojakupu. Sieltä se loistelee koko paneelin matkalle.:lol:Testasinkin jo polttimon kanssa..
     
    Muokattu: 29.3.2019
    Rotten, Inlinee, mikaa7146 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    On sitä rahhoo käytetty muinoin... Sullakin on oikeaa puuviilua paneelissa!! Ja toi kuparihan on törkeen hieno.

    Nykyisin on kaikki paremmin, hienoa liimattua muovista puuviilun korviketta. Maailma kehittyy??
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  3. isalmela

    isalmela Gearhead

    Mukava katsoa, että joku ihan oikeasti jaksaa rakentaa näitä laitteita! Tässäkin tyypillinen harrastaja olisi todennut, että ei toimi ja jatkanut johonkin "TÄRKEÄÄN" hommaan (kaljan juonti, siivous, telkkarin katsominen tms.) Hatun nosto!
     
    Rotten, wilburi, jarona ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    :rotfl:
    Eihän tossa mitään järkeä ole.. Paremman aihion sais jenkeistä melko edullisesti, jos haluais oikeesti siistin pelin.:odroll: Nää ei siellä tunnu nauttivan kovin kummoista arvostusta(rahallisesti). No, nää ei oo Cadilläccejä eikä Lincolneja.. Eihän tää ole kuin vähän venytetty ja levitetty Valiantti.(..jollaisen muuten meinasin -90-luvun alussa tehdä..)

    Mulla on vaan ihan oma perversio näiden raatojen kanssa ja ne pitää saada pelaamaan.:wc: Paljon huonommastakin lähtökohdasta on tullu ajoauto tehtyä, eikä siinä ole ollut todellakaan mitään järkeä. Älkää vaan kysykö merkkiä ja mallia..:odoops:

    Tässä on sentään jo autoa vähän isommalla A:lla. :odcool: ..ja kun ite tekee, niin saa just sellasta kuin sattuu tulemaan.:wc: Kaljaa tän laitossa on tullu kulutettua jokunen keissi ja Jalluakin useampi pullo jo, ettei tää ihan selväpäisenä tule valmistuunkaan..:odeek::poff:
     
    Rotten, Inlinee, wilburi ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    Ne sentään (todennäkösesti:p) toimii. Omassa vehkeessä apparin puolella oleva on jumissa ja kuskin oven paneelin joku älypää on vaihtanut sellaiseen, jossa ei venttikytkimiä edes ole.:mad:

    Pankkitili on kuin teurastettava sika näitten Impsujen kanssa...:odeek:
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  6. hantta

    hantta Gearhead

    Niin, puuviilua on käytetty stw:n kyljissä tuommoiset 70 vuotta Ameriikan ihmemaassa ;)
     
  7. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Puuta tainneet siihen käyttää viimeksi -50-luvulla..
    Nää "Fine car" puujutut on puuta.
    Tuo pankkitili sanelee hommien tekojärjestystä aika pitkälle.

    Samoin käytettäviä osia.
    Alkuperäisillä osilla jos alkais vaikka noita lasien kytkimiä uusimaan, niin rahoittajaa tulis ikävä..:confused:
     
    4d sedan ja ImpJay tykkäävät tästä.
  8. hantta

    hantta Gearhead

    Yritin, ja onnistuinkin, saamaan -66 2d c- koppamoparinikkunat toimimaan alkuperäistyyliin, pelkästään takasivuikkunan kiskoja on kassillinen, joista piti raaputtaa ikiaikainen, kovettunut vaseliini pois ja tilalle uudet, entistä ehommat. Onhan se kiva fiilis, kun ikkuna tekee ne mutkat alas laskeutuessaan, joka sille on määrätty ;)
     
    maxvo2, Camino'79, tooke ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    No joo. Kyllä se lankkukylki on jo tovin ollut muovilankkua. Ja olihan Pönttö Uazin ovissakin puurunko.

    Mutta onhan tuollainen kiillotettu jalopuu pirun hienoa. Joskus katselin Rollssin viiluja tai puita oikeammin. Oli hienot. Omistaja kertoi lakanneensa ja hioneensa pinnat seitsemään kertaan.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  10. hantta

    hantta Gearhead

    Chevy Starcraft on tietysti omaa luokkaansa :d
     
    Gary Grand ja tooke tykkäävät tästä.
  11. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Kyllä... niissä tekijät käyttänehet tikkisahaa ja mittarinreiät sai tehtyä näppärästi kuppiterällä.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Tämä nyt vähän hyppää aiheesta... Mullahan on avo Pontiacissa orkkis keskikonsoli päällystetty oikein muovisella "puuviilulla"jo tehtaalta. Ryhdyin tuumittelemaan, mitäs jos laittaisikin ihan oikeaa puuta pintaan. Auto kun on kunnostuksen alla...
    Toisaalta GM:n toiseksi halvin merkki. Oliskohan jo rienausta:D
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  13. hantta

    hantta Gearhead

    Juu, kirjoitushärö, ei viilua, vaan teippiä ;)
     
  14. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Tämänpäivän aiheena apukuski etuistuin.. Tai sen säädöt.
    Tuossahan on sähkötuolit edessä. Nostin apukuskin penkin pöydälle ja aloin testailemaan toimintoja apukaapeleilla.

    Istuimen eteen-taakse-säätö pelaa niinkuin pitää. Samoin selkänojan kaadon automatiikka. Eli kun selkänoja taitetaan eteen, penkki ajelee sähköisesti ihan eteen helpottaakseen kulkua takapenkiltä ulos, tai sisään.
    [​IMG]
    Istuimen nosto ja lasku ei pelanneet ollenkaan. Vain moottori surisee, kun katkaisijasta kääntää niiden suuntaan.

    [​IMG]

    Yllättävä löytökin tuli tehtyä!
    Tuo pöydän reunalla näkyvä koristelista oli jumitettuna penkin jalan sisään. Ja vielä ehjänä!
    Toinen samanlainen oli autossa irrallaan. En ole vielä selvittänyt mihin nuo kuuluu, mutta eiköhän ne tästä autosta ole..

    Istuimien toimintaa kosketuskynällä testatessa jännite kyllä löytää tiensä solenoideille, mutta eivät kytke "vaihdetta päälle".
    Solkkuja mittaillessa niissä ei ollut minkäälaista yhteyttä plussan ja maan välillä. Käämi ilmeisesti poikki jostain.:(
    Iroittelin säätösysteemit istuimesta
    [​IMG]
    Ja purin solkut irti.
    [​IMG]

    Karat jumitti käämien sisällä ihan kunnolla. Ei meinannut saada niitä väännettyä ulos edes pienellä meisselillä. Isompaa kalua ja liukkaria ja johan irtosivat..:D Eteen-taakse-solkku oli ainoa joka liikkui kevyesti.

    Käsin karoja/vaihteita käyttämällä istuimen nosto ja lasku-toiminnot pelaavat ihan niinkuin pitääkin.
    Kuvassa istuimen alusta ajettuna täysin eteen/ylös.
    [​IMG]

    Irtonaiset solenoidien käämit/pesät etualalla.
    Saa nähdä löytyykö solkkuja jostain järkevästi, vai pitääkö vielä opetella käämiminenkin..:confused::mad:
     
    Rotten, LPV, Visa ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Mulla on Polarassa just sama sähköjakkara kuskille. Chryslerin 6-way seat. Putsasin kaikki pinnat ja nivelet. Syntistä vaseliinia spraynä niveliin ja liut samoin.
    Varaosat tuohon jakkaraan kuuluu sarjaan kananhampaat ja niistäkin vielä ne raateluhampaat.
    Mun solenoidit käämitti harrastaja Tampereelta sopivaa korvausta vastaan. Hän mittasi orkkis langan paksuuden, pituuden ja sitten uutta tilalle. Nyt jakkara toimii hienosti.

    Muovirullat joihin lanka on käämitty kannattaa tarkastaa. Jos olisi joku sorvari joka tekisi vastaavat rullat muovitangosta niin helpottaisi. Voin yrittää kaivaa käämittäjän nimimerkin jos on tallessa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Näkyvät käyttäneen samaa sähkömoottori/solenoidi/vaihdepakettia jo ainakin -60.. Sellasen korjausopas sattui illalla tallissa käsiin. 1966 service manuaalikin löytyy koneelta, niin siinä olis jo jonkun verran enemmän samaa.

    Mutta sen kyllä arvasinkin ettei ihan joka Moparista tuota häkkyrää löydy.. Noita kananhampaita tähän autoon onkin käytetty ihan kiitettävä määrä.:D Ei ihme ettei nykyään näe juurikaan hampaallisia kanoja.. Ne on tapettu sukupuuttoon jo -60-luvulla!

    Kaikki tehtaan vaseliinit on kovettunu ihmeelliseksi kitiksi, jota pusailin bräkleenin ja WD40:n voimin jo jonkun aikaa.:confused: Vaseliinia tuohon häkkyrään on tuutattu joka puolelle ja sitten se on keränny karvaa ja pölyä. Oli alkuun aika pörröisen näköinen.:D

    Tuo käämintä on tavallaan tuttua, mutta just tällaiseen en ole aiemmin koskenut. Joskus tuli käämittyä tutun ammattilaisen kanssa mopon valopuolia 6V->12V, eikä se ihan perseelleen mennyt.:cool: Pitää purkaa risa solkku ja katsoa minkälaista tavaraa siellä on..
    Jos oikein hyvä tuuri sattuis olemaan, niin paikalle riittävän sopiva käämi/solkku vois löytyä hydrauliikkakaupasta.

    Melko paljon löysällä olevia, tai jo tippuneita ruuveja on autosta muuten löytynyt.. Liekö laite päässyt laadunvalvonnasta läpi maanantaiaamuna? Vai onko ajeltu niin epätasasia teitä..

    Ai perhana.. Tuohan oli valmistunu 5th of July.. Itsenäisyyspäivän jälkeisessä kankkusessa menny tuollaset läpi tarkastuksesta!:D:D
     
    Muokattu: 31.3.2019
  17. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Joo mulla on samanlainen sydeemi 63 Imperialissa. Sinne kannattaa sitten samalla asentaa sulake koska sellaista ei näissä ole. Näyttäisi samanikäisiin Cadillaceihin olevan tarjolla penkin solenoideja rapakon takana. Oliskohan ne lähelläkään moparin vastaavia.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  18. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Sulake tuohon onkin näppärä laittaa, kun ainoa istuinhässäkkään menevä johto on plussa. Siihen vaan sulaketta väliin..

    Mulla on yksi -87 Capricen penkin säätöjalusta tallin nurkassa ja siinä on ihan sama toimintaperiaate kuin tässä Moparin härdellissä, mutta mekaanisesti se onkin sitten ihan erilainen, eikä siten vaihtokelpoinen.. Koko jalustan saisi helpommin vaihdettua.

    Noita irtosolkkuja kattelin netistä ja niiden korvaaminen saattais onnistua muutaman euron bulkkitavaralla. Elektroniikkaliikkeet tarjoaa monen näköistä solkkua ja hinnat alkaa 5€:sta ylöspäin.:cool: Vastaavilla mitoilla ei tietenkään löydy, mutta jos tuohon pienet sovitepalat värkkää, niin sais uudet edulliset komponentit vaihdettua noiden alkuperäisten pötköjen paikalle.

    Esim. jotain tällaista:
    https://www.spelektroniikka.fi/p6658-solenoidi-fil946p24-24v-keltaiset-johdot-fi.html
    Ulkomitoiltaan istuu vanhan tilalle kuin olisi tarkoitettu siihen. Alkuperäinen on 30mm halkaisijaltaan oleva pyöreä sylinteri, niin tuon kanssa ei tulis edes ahdasta. Pituutta alkuperäisessä on 6cm luokkaa ja siihen suuntaan tilaa olikin tarjolla vielä hyvin, mikä ei haittaa jos joutuu virittelemään pitkänkin välipalikan..
    Vastusta tuossa on niin paljon ettei mistään savunmuodostuksesta ole ainakaan vaaraa.
    Alkuperäisessä vastus oli 4.6Ohmin luokkaa..

    Nuo alkuperäiset solkut oli tässä kunnossa:
    [​IMG]

    Ja toinen:
    [​IMG]

    Ekaksi irroitettu käämi oli palanut poikki jostain väliltäkin, eikä minkäänlaista yhteyttä löytynyt mittaillessa.
    Toisesta kun mittasi irtolangan päästä, niin oli täysin oikosessa.

    Kypsiä ovat..
     
    Muokattu: 1.4.2019
  19. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    Noi listat on jostain (65-68?) Dodgesta.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  20. jamba

    jamba Gearhead

    Toi spelektroniikka olikin hyvä vinkki, mulla takaluukun solenoidi kärynny. Elikkäs, kiitti vinkistä!
     

Kerro tästä muillekin!