Kuusseiska Imperiali

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Gary Grand, 30.11.2018.

  1. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Solkkuja näkyy olevan tarjolla http://www.kouluelektroniikka.fi/ :lläkin ja vielä halvemmalla.

    Takaluukun lukko saattaa vaatia aika paljon voimaa toimiakseen. Eli tarvii tehokkaamman solkun.

    Eilisiltana jaksoin raahata itseäni sen verran talliin, että avasin tuon säätövaihde-hässäkän.
    Tässä on jo irrotettu voimansiirtovaijerit oven puolelle.
    [​IMG]

    Sisältä paljastui yksinkertainen jakovaihteisto.
    [​IMG]
    Siirtohaarukat on kiinteästi kiinni solenoidien karoissa ja karan sisällä oleva jousi painaa hammaspyörät irti kytkentähammastukselta. Solkku vetää "vaihteen pesään" jousta vasten. Kaikki hammaspyörät on jatkuvassa hammaskosketuksessa ja pyörivät jos moottori pyörii.

    Tilaa kotelon sisällä on niin rajallisesti, että toisessa puoliskossa on valetut syvennykset jo noille niitatuille solenidin varren päillekin. Eli sisäpuolelle ei mahdu mitään virityksiä.
    Tehtävä uusille solkuille kiinnitys varteen tuon vaihteiston ulkopuolella, tai hitsattava niiden männät kytkentähaarukoihin.
    Nuo solenoidien varret(männät) on ulkohalkaisijaltaan hiukan vajaa 11mm, niin eihän niille varmaan mistään sopivia käämejä löydy valmiina, että vois vain ne vaihtaa ja jättää männät vanhoista.
     
    Muokattu: 8.4.2019
  2. LPV

    LPV 2nd gear

    Hydrauliikan venttiileissä on monen kokoisia solenoideja, ne tulee aina "tangon päälle". Jotenkin tuntuisi, että oli jollain merkillä 11mm tai 7/16" keloja. Eikös ne voisi käydä?
    Niitä oli mobiili käyttöön 12V ja 24V jne.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  3. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Noita ajattelin itsekin ensin ja varmaan ainakin 7/16" karalle noita löytyisi, mutta ovat ihan pirun kalliita. Jos sopivalle karalle löytyis edes alle 20€/kpl hintaluokassa, niin niitä vois käyttää. Tuppaavat vaan olemaan päältä 50€/ketale.:confused: En tosin vielä osunut sopivalla karalla oleviin.

    Tässä kun ei olla entisöintiä harrastamassa(tavallaan), niin ei haittaa vaikka saisi osat normaali kuolevaiselle sopivaan hintaan. Jos joudun 3-5 kipaletta noita solkkuja ostamaan ja hinta on 3€ tai 50€/kpl, niin erotukselle löytyy jo muutama muukin rahareikä.:D

    Pitää vielä romutoreja kaivella netistä, jos vaikka sattuis osumaan vanhoja venttiileitä romun hinnalla tarjolla.:cool:
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  4. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Jay Lenon oman -67 Imperialin esittely..
     
  5. zuinula

    zuinula Gearhead

    Hain tuollaisen karan päälle tulevan 12V solkun Specmasta Tampereelta, hinta oli 15e.
    Ohessa linkki solkkuun minkä tuo kotimainen korvasi:
    https://www.anhaenger-ersatzteile24...-12v-ablassventil-hydro-kompakt-aggregat.html
     
    LPV tykkää tästä.
  6. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Eilisiltana alkoi tylsistyttää, niin lähdin talliin ja pistin Imperialin apukuskin penkin palasiksi.
    [​IMG]

    Ajatuksena oli ottaa päälliset irti että voin tehdä uudet istuintyynyt.
    Tuossa pelkkä istuinosa, joka vaatii lähinnä yhden sauman korjaamisen. Tai niinhän sitä vois luulla..:confused:

    Sama jakkara altapäin.
    [​IMG]

    Tukikangas on pettänyt(lahonnut) ja jouset alkanut painua tyynyyn.

    Jonkinmopinen temuaminen oli noiden rautalankaklipsujen kanssa, kun olivat ruosteisiakin, mutta irtonainen istuintyyny päältä:
    [​IMG]

    Ja alta..
    [​IMG]

    :confused::confused::confused:
    Tää on ihan korppu. Murenee kosketuksesta..:(
    Lähettävä patjakauppaan ettimään 10senttistä vaahtomuovipatjaa, mistä kaivella esiin uusi tyyny.

    Tukikangas on samanlaista paskaa..:wc:
    [​IMG]

    Hajoaa jo henkäisystä.:confused::wc:
    Nyt alettava virkistämään verhoilijan taitoja ja keksittävä minkälaisesta kankaasta tuon tekaisisi.:poff:

    Istuimen runko oli oikein hyvässä kunnossa, samoin kaikki jouset. Pientä sipistelyä niille ja vähän tuoretta maalia niskaan, niin palvelevat taas 50 vuotta kunnialla!:cool:
    [​IMG]

    Päälliseen pitänee vaihtaa pitkittäiset raidat, jotka on revenneet. Pelkällä saumojen ompeluilla taitaa saada vaan muotopuolen penkin aikaseksi.:(
    Nuohan on revenneet lähinnä siksi, että tuo istuintyyny on antanut periksi/murentunut.
    Ehjällä tyynyllä eivät joudu samanlaiseen venytykseen.
     
  7. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Etolasta saa tota vaahtomuovia metrikamana. Sillä mää korjasin Furyn penkit. Tukikangasta varmasti myy paikallinen verhoiluliike. Sellanen komposiittinen ns. turvavyömateriaali ei lahoa koskaan.
     
  8. ImpJay

    ImpJay 2nd gear

    Kuule Gary, tiiätkö milloin tosta sun kuusseiskasta on napattu tekniikka? Mun 73 Impussa on nimen omaan em. vuosimallista otettu moottori ja vissiin vaihteistokin ja aattelin, että jos ne on sun yksilöstä. Fuselage on siis tuotu ´99 Californiasta.
     
  9. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Ei ole tiedossa..
    Jos se on ollut autossa Suomeen tuotaessa, niin sitten 2001-2013 välillä.
    Vaihteisto tossa oli vielä paikallaan kun auto mulle tuli, mutta ei sopinut suunnitelmiin..:D
     
    ImpJay tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!