Kuvia laanilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Jukka T, 7.6.2005.

  1. Jukka T

    Jukka T 1st gear

  2. Jukka T

    Jukka T 1st gear

  3. Ammala

    Ammala Gearhead

    Tarmo Rahkonen vastaa


    Vastauksena mercmanille ja muillekin:

    Isäni Esko keräsi laanille valtaisan kokoelman kaikenlaista vanhaa ajoneuvokalustoa. Kanttikoppaa, jenkkiä, brittiä, youngtimeria, saksalaista, itäautoa, sedania, avoa, pakua ja hardtoppia, siis melkoinen sillisalaatti.

    Kenelläkään ei lähipiirissäni ole sellaista tietomäärää kaikesta kalustosta, haluttavuudesta, harvinaisuudesta ja rahallisesta arvosta, että minkäänlainen kiinteä kauppatyyppinen hinnoittelu olisi mitenkään mahdollista. Kenelläkään ei ole siihen aikaakaan. Minä ja apulaiseni olemme kesäkuusta lähtien panneet valtavan tuntimäärän kaluston järjestelyyn, hinnoittellun ja tiedon hankintaan, eikä työlle näy loppua.

    Hinnoittelu perustuu tuntumaan ja aiempaan kokemukseen. Toisia tavaroita ja autoja kysellään koko ajan, jolloin hintapyyntö on tiukka ja jopa nousee. Jollekin tavaralle saattaa tulla vain se yksi kysyjä, jolloin tavara on sopivalla hintatarjouksella hänen.

    Meillä on tietenkin intressi myydä ulkoa raatoja ja krouvimpia osia pois mahdollisimman paljon ennen lumien tuloa, mutta kunnostettujen autojen ja hyväkuntoisten osien kanssa emme pidä kiirettä, koska niitä voidaan sisätiloista myydä myös talvella.

    TOIVOISIN OSTAJILTA MYÖS OMIA HINTATARJOUKSIA !

    Nyt homma aika ajoin tuntuu siltä, että ostaja ei anna mitään tarjousta, koska odottaa puoleltamme naurettavan halpaa hintapyyntöä.
     
  4. mercman

    mercman Gearhead

    Väärin arvasit , en mennyt rahatukon kanssa shoppilemaan. Kiinnostukseni osui autoon jonka olin Eskolle myynyt v.1984 samana vuonna jolloin olin laanilla ´kesätöissä´viikon ajan.Olen ostanut Eskolta kymmenkunta autoa ja myynyt hänelle muistaakseni 7-8 autoa ja aika paljon amerikasta tuottamiani ym.osia.
    Ymmärrän todella että hävitys työ on valtava mutta olin hieman pettynyt että ko.auto myytiin huolimatta siitä että olin ilmoittanut olevani siitä tosissaan kiinnostunut. Hinnoistakin puhuttiin mutta lopullinen hinta piti tulla Tarmolta.
    Tällävälin auto oli kuitenkin myyty.Tiedän jo mihin auto meni ja hinnankin ellei sitä ole paljon väritetty.Auton harvinaisuuten nähden se oli ilmainen.Minulla on lisäksi siihen autoon joitain piste osia tiedossa joista kauppa jäi kesken.
    Traileri juttu on taas kaverini joka tarjosi selkeällä suomen kielellä 500 e ,ainakin vuodesta -84 pellossa seisseestä letukasta..........
    Hyvää jatkoa laanin tyhjennykselle
     
  5. Ammala

    Ammala Gearhead

    Tarmo Rahkonen vastaa

    Hei,

    en haluaisi lähteä spekuloimaan jokaisella yksittäisellä kaupalla, ja ne pettyneet jotka eivät tavaraa saaneet tulevat AINA tehtyjen kauppojen jälkeen sanomaan, että "olisin maksanut enemmän"

    No, miksi ei tullut tarjottua sitä silloin kun mahdollisuus oli. Minulla ei toisaalta ole minkäänlaista mahdollisuutta aina lähteä sen korkeimman tarjouksen perään, koska näin toimien laania pitäisi tyhjentää seuraavat 50 vuotta.

    Muistaa sopii sekin, että pelkkä harvinaisuus ei tee tavarasta kallista. Tuo Armstrong-Siddleykin on todella harvinainen, ja on siitä jotain tarjottukin, mutta ei mitään kullan hintoja.
     
  6. Jukka T

    Jukka T 1st gear

    Hyvä että arvasin väärin.
    Harmi, että meni noin.
     
  7. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Itse haluan kiittää laanin "työmiehiä" näin virtuaalisestikin. Omien ostoksien kohdalta kaupanteko oli asiallista.
     
  8. Ammala

    Ammala Gearhead

    Ja vielä

    Niin,

    kyseessä ei ole mikään hävitystyö vaan realisointi ja tavaran myynti sitä pitkään odottaneille harrastajille. Minähän tässä kulttuuritekoa teen, kun en pistä tavaraa paalin (vaikka näin oltiin heti alkuun spekuloitu) vaan myyn asiaan vihkiytyneille.
     
  9. Heko

    Heko 1st gear

    Re: Tarmo Rahkonen vastaa

    Hei

    En ensin ajatellut alkaa tästä asiasta huutelemaan foorumille, mutta koska meidän kaupankäyntimme päättyminen kesken yksikantaiseen viestiin "laanille ilmestyneestä ostajasta jolla oli suurinpiirtein sopiva summa rahaa mukanaan" ei ollutkaan ainutkertainen tapaus, niin taidan laittaa omankin lusikkani tähän soppaan.

    Avoin kirje:
    Eli oli kyseessä miten kulttuuriteko tahansa, niin odotan silti kauppoja hieroessani vastakumppanilta avoimuutta ja suoraselkäisyyttä kaupankäyntiinsä. Jos autolle on ilmoittautunut ostaja ja ainoastaan hinta on vielä sovittelematta, niin silloin auto on tavallaan "varattu" ja muille myyminen on rehdin kaupankäynnin vastaista. Näin minä siis asian näen. Meidänkin kaupankäyntimme oli siinä vaiheessa että lupasit tarkastella autoa tarkemmin ja palata tarjoukseeni sitten, ja kun sinusta ei alkanut kuulua vastasit lopulta viestiini tuolla aiemmin kuvaamallani tavalla ytimekkäästi myynesi auton muulle. Tätä ennen olin tehnyt selkeän tarjouksen autosta, jota et hylännyt vaan aioit harkita ja tällöin minun näkökannastani jäin odottamaan yhteydenottoa jota ei sitten tullut ennenkuin liian myöhään. Eli vaikka kuinka sanot että sinulla ei ole aikaa mennä kovimman tarjouksen perään, niin olisi kohteliasta pitää lupauksensa ottaa yhteyttä jolloin ostajat voisivat korottaa tarjoustaan. Jos ei ole valmis tinkimään, niin ei pitäisi myöskään kehottaa porukkaa tekemään tarjouksia. :mad:

    Mutta kuten totesin jo meidänkin välisessämme viestinvaihdossa niin jokainen tekee omallaan miten tykkää.

    PS.Vielä lisätäkseni: Olisin maksanut enemmänkin jos olisit siihen antanut tilaisuuden. :poff:
     
  10. Lexa

    Lexa 1st gear

    Ajatelkaapa itseänne Ammalan paikalle...autoja ja osia on "muutama". Niitä jos rupeat myymään yksi kerrallaan tarjouskilpailua pitämällä...kuinka kauan aikaa palaa? :lol:

    Entäs yhteydenpito? Taitas tulla puhelinlaskua jonninverran jos kaikille ilmottelee "päivän" korkeimman tarjouksen.


    Kulttuuriteko ehdottomasti kun saadaan nuo kamppeet pelastettua sulatukselta. Ainoa mikä harmittaa, niin itellä on ainainen rahapula.
    Mutta jos tuonne lähtisin, niin miten siellä vois olla ostamatta kaikkea? :rotfl:

    Ps. Tuo olis ollut mahtava paikka säilyttää tuollaisenaan...kukas muistaa vielä mille nuo vehkeet tuoksuvat kun majailevat ulkosalla muutaman vuoden...vieno mullan/keinonahan/homeen/sammaleen/kumin/jne tuoksut kun oven avaa...
     
  11. Smokie

    Smokie 1st gear

    Muistuttaisin tähän väliin että tavarathan oli myynnissä jo Eskon eläessä.

    Ymmärrän kyllä että autojan halutaan pelastaa paalaamiselta mutta ihmetyttää miksei kukin ole hakenut himoitsemaansa pirssiä jo hyvissä ajoin kun niitä alettiin myymään ja netissäkin oli kuvat nähtävillä?? Vallankin jos ne on niin tärkeitä että pitää alata itkeskelemään, kaikella kunnioituksella suuntaan jos toisenkin..
     
  12. Ammala

    Ammala Gearhead

    Kaupantekoa

    Minulla ja apulaisillani on hyvin vähän aikaa spekulointiin ja kyselyihin vastaamisiin. Jos mahdollinen ostaja kyselee osa osalta millaisessa kunnossa ostettava kohde on, niin on aivan pakko viheltää peli poikki ja myydä kohde ostajalle joka tulee paikalle suurinpiirtein riittävä määrä rahaa kädessään.

    Asun sadan kilometrin päässä Lahdesta, olen työssäni paljon matkoilla, minulla ei ole aikaa sellaiseen kaupankäyntiin joka tulisi kyseeseen silloin jos myytävänä olisi vaikka kymmenen autoa. Tai sata. Laanilla kohteita on niin valtava määrä, että johonkin on raja vedettävä.
     
  13. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Uskomatonta ja niin suomalaista!
    Nyt mun mielestä pitäs jokaisen ojentaa iso käsi Rahkoselle siitä että hän ylipäätään jaksaa. Heittäkääpä jokainen tilanne omalle kohdallenne, lähiomainen mennyt pois, jäämistö valtaisa, oman perheen asiat, oma työ jne. Onneksemme Rahkonen jaksaa. Hänhän voisi ilmoittaa jollekin romufirmalle että tyhjentäkää kaikki. Hänhän voisi,jos olisi ahne, ilmoittaa jäämistön myytäväksi vaikka Saksaan. Uskokaa, että sieltä tulisi joukko harrastajia jotka eivät tinkisi, siksi harvinaista kalusto on. Hänhän voisi olla tekemättä yhtään mitään. Hänhän voisi olla vihreä vanha-auto vihaaja...

    Ei, en ole ostamassa laanilta mitään.
     
  14. Ammala

    Ammala Gearhead

    Laanin tilanne

    Kiitoksia tuesta.

    Tässä on kuulkaa niin paljon asioita pelissä, etten viitsi kaikkea edes kertoa tai ehkä sitten kunhan aikaa on kulunut.

    Noista ulkomaanostajista sen verran, että ei hirveästi ole vielä näkynyt, vaikka sähköposteja on sinne vaihdeltukin.

    Ja niin. Harvinaistahan tuo tavara tosiaan osittain on, mutta harvinaisuus ei tee tavarasta välttämättä kallista.
     
  15. Hd-hippi

    Hd-hippi Gearhead

    Vanhana romukauppiaana sanoisin sen että kyllä tavara myydään sille joka ekaksi lyö pyydetyn hinnan kouraan.
    Mäkin jos jäisin odottamaan kaikkia tinkijöitä / miettijöitä, niin olispahan tossa meidänkin pihalla melkoinen kasa odottamassa "virtuaalivaraajia".

    Kaikki kunnia tälle rahkosen pojalle, sillä normaali perikunta olisi soittanut todennäköisesti romuliikkeen paikalle, ja se sitten siitä.
     
  16. frosty

    frosty 1st gear

    Laanilla pari kertaa käyneenä ja sieltä jotain ostaneena voin vaan sanoa että samalla kun käy Tarmoa kateeksi aarteista ja samalla ei yhtään käy kateeksi. Tommosen kokoelman organisoidusti hävittäminen on aivan tajuton homma. Laskin että ostamamme kolmen aihion esiinkaivaminen ja aitojen ulkopuolelle kuskaaminen on vienyt miestyötunteja vähintään 15-20h. Onneksi omaakin porukkaa on ollut mukana ja traktorivoimaa tarjolla.

    Itsekkin on tullut vinguttua yhden hieman ehjemmän auton hintaa Tarmolta. Nyt kun lukasin pari aikaisempaa kirjoitusta hoksasin jotta: tutkimpa vastaavien hintatasoa maailmalla ja teen tarjouksen.

    Hieman ihmetyttää muutaman kävijän suhtautuminen kokoelmaan kuin paikka olisi kaatopaikka jossa tavaroiden kasoista reuhtominen vahingoista piittaamatta on sallittua?

    seb.
     
  17. Ammala

    Ammala Gearhead

    Ostetaan työkone

    HUOMIO HUOMIO HUOMIO HUOMIO

    ---------------------------------------------------------

    Ostetaan tavaroiden siirtelyyn, vetämiseen ja nostamiseen sopiva traktori. Paras lienisi Hiabilla ja etukuormaajalla varustettu. Ei tarvitse olla rekisterissä.

    Ottakaa yhteyttä s-postilla lockhaven@luukku.com

    HUOMIO HUOMIO HUOMIO HUOMIO
     
  18. turbosix

    turbosix 1st gear

    Iso kiitos Tarmo Rahkoselle ja talkooporukalle! laanilta löytyi 1937 buickin etulokarit joita ei todennäköisesti olisi muualta Suomesta löytynyt. hinnoittelu oli vähintäänkin kohtuullista ja kiireestä huolimatta kaupanteko oli sujuvaa. itselläni mahdollisti projektin etenemisen ja oli samalla hieno kokemus! kannatti ehdottomasti lintsata koulusta tämän takia :D
     
  19. Ammala

    Ammala Gearhead

    Kiitos...

    Tosiaan yritämme palvella kaikkia mahdollisimman nopeasti ja hyvin ja pitää hinnat sikäli kohtuullisina, että tavara mieluummin menisi kuin jäisi käsiin.

    Tämä on myös paras tapa kunnioittaa isäni muistoa. Tavara oikeisiin ja hyviin käsiin. Muutaman vuoden tähtäimellä Suomessa valmistuu paljon autokaunottaria.

    Traktori on muuten nyt hankittuna.
     
  20. Quest

    Quest Gearhead

    Minua taas lämmittää kun ihan kaikki ei ole kaupan, eli isäsi harrastus/elämäntapa jatkuu valitsemallasi tasolla.
    Kunnioitusta sekin. Voimia.
     

Kerro tästä muillekin!