Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Stirling Mossin systerikään ei ollut aivan kädetön kuljettaja. Mentyään naimisiin Ruotsin rallisankarin Erik Carlssonin kanssa ajoi itsekin Saabilla. Tässä -66 Alppirallissa Pat Moss ja Elisabeth Nyström, ajokkina Saab Sonett.

    [​IMG]
     
    kerkko ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Oisko väärä kuva lipsahtanut... Mailin käsitekin hiukan hakusessa, ei legioonalaiset marssejaan nyt sentään jenkkimaileissa mitanneet, eihän koko Amerikkaa oltu vielä edes löydetty!
     
  3. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Moss ajoi kyllä Porsche 550:llä esim. Huschke von Hansteinin parina Goodwoodissa 1955, mutta tuo kuva on Helmut Glöckler/Wolfgang Seidel Millessä 1955, eli samassa kisassa jonka Moss/Jenkinson Mersullaan voittivat. Pisti vaan silmään, että kuva ei liity Mossiin varsinaisesti mitenkään...

    Anekdoottina mainittakoon, että meinasivat ajaa pahan onnettomuuden Millessä Jenkinsonin mentyä sekaisin rulliensa kanssa. Kartturi lupasi täyden kaasun suoraa mutta mäen takaa paljastuikin melko raaka mutka. Moss sai pidettyä toisen etupyörän ajouralla ja ruoputti halvatun pitkän matkaa takapyöriä ojan pohjalla saaden kylkimyyryn lopulta oikenemaan. Seuraavalla pitemmällä suoralla Moss kallisti päätään Jenkinsonin suuntaan jolloin tämä raotti kypäräänsä kuullakseen mitä asiaa Mossilla oli. Moss huusi: "DON'T DO THAT AGAIN!"
     
    Seevu tykkää tästä.
  4. Kiitoksia hyvästä historiikista!

    Kun tuosta 550:sta oli juttua, niin Moottorin vanhassa jutussa tanskalaisen Preben Andersenin vanhasta kilpurista hyviä kuvia.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.
  5. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Tuo kisakuva on Roskilden hornankattilasta. Se oli omalaatuinen stadionrata kallistettuine kurveineen, jollaisia on nähty lähinnä videopeleissä. Kuvissa helppo tuntea rataan maalatuista mainoksista.

    Siellä järjestettiin 1958 varmaan koko radan historian suurin vauhtifestivaali, jonka vetonaulana oli Stirling Moss. Kisassa ajettiin muistaakseni kuusi starttia kahtena päivänä ja koko homma meinasi lätsähtää kun Mossin Maserati 300S laukesi. Moss piti saada jatkoon keinolla millä hyvänsä, sillä järjestäjä halusi myydä katsomon täyteen myös sunnuntaina. Mossin on kerrottu kokeilleen suomalaisten 500 Testa Rossaa (Sc. Askolin: Fred Geitel), mutta sen kytkinongelman takia lauantain viimeinen lähtö hoitui kuitenkin ilmeisesti Brian Naylorin Maserati specialin puikoissa. Sunnuntaina iso Maserati oli taas iskussa, mutta kotiyleisön riemuksi Ruotsin Gunnar Carlsson voitti!

    Edit: laitetaan nyt vielä kuvakin kun sellainen bilsport.dk:sta helposti löytyy: Gunnar Carlsson (Ferrari Monza), Stirling Moss (Maserati 300S), Carl-Otto Bremer (Ferrari Monza), Esko Keinänen (Ferrari 250 Testa Rossa) ja John Kvarnström (Ferrari 500 Mondial). Keinäsestä kuskina kertoo paljon se, että Skoda-miehen saattoi laittaa ison Ferrarin rattiin ilman ongelmia. No olivathan ne jokseenkin samanpainoisia autoja.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 16.4.2020
    Seevu ja Pande_K tykkäävät tästä.
  6. Hienoa settia SG:ltä.

    Laitetaas välillä vähän muuta. TM/VM:ssä on esittely vanhasta Peter Geitelin ja Kaj Häkkisen N-ryhmän Mazda 323 4WD Turbosta. Tässä pari kuvaa siitä:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    malvasto, Larry ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. fmila

    fmila Gearhead

    Hienoja kuvia ja tässä lisää noihin Coventry Climax koneisiin liittyen. Muutama vuosi sitten kävin Coventryssa ja tyttäreni oli siellä bongannut faijallekin ohjelmaa, nimittäin heidän Transportation Museumin. Löytyy ihan kylän keskustasta, linja-autoaseman vierestä. On tosi hieno ja mielenkiintoinen paikka, kannattaa tutustua. Sieltä löysin nuo koneet. Lojuivat vain tossa lattialla, eikä mitään standia tai kylttiä/lappua, mitä ovatkaan, vaikka ovat melkoisia kuuluisuuksia ;-)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Toi "puolimoottori" lienee SE kuuluisa F1 kone jolla Lotuksen kuorissa voitettiin joku kisa, kun heidän taktiikkaan kuului välttää varikkokäynnit kokonaan. Pieni kone vei vähemmän bensaa ja säästi renkaita

    t. AM
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Kaverilla seisoo takapihalla 4WD Mazda kaarilla ei koskaan ajjettu Suomessa
    Haettiin se Balkaniasta vuosia sitten
    [​IMG]
     
    Sounderi, Rane 66 ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. always bb

    always bb Gearhead




    Nämä sysää
     
    Rane 66 tykkää tästä.
  10. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Stanfordin Revs on vaarallinen paikka valokuvapölöille, älkää vaan menkö sinne. Tom Burnside on kyllä henkilökuvien mestari. Tässä esim. aivan upea otos Bahama-saarten vauhtiviikoilta 1956, jossa "Fast Johnny" (John Edgar) on luultavasti ottanut vähän huikkaa heti aamusta, Masten Gregory vetelee ajoromuja päähänsä ja "Chief Mechanic & King of Wrenches" (Joey Landaker) on työntänyt nenänsä sekaan pysyäkseen kartalla siitä mitä juonia nyt punotaan... Edgarin luottokuski "Shel" (Carroll Shelby) - liekö vielä nukkumassa? - sanoi joskus, että Joey oli paras ystävä mitä ihmisellä voi olla ja kovin kuski heistä kaikista painaessaan tiimin kymppipyörällä mantereen poikki kaasu pohjassa ja ilman taukoja. Joeyn jollain keikalla saama 100 mph sakkolappu oli yleinen nähtävyys...

    https://library.revsinstitute.org/digital/custom/single-image?id=461931&collection=p17257coll1

    [​IMG]
     
  11. Kun TM:ssä sattui olemaan juttu Brooklandsin moottoriradasta, niin laitetaas pari kuvaa Wikipediasta:

    [​IMG]
    5. elokuuta 1907 ajetussa "Prix de la France" -kilpailussa voiton ottaa numerolla kaksi ajanut Dario Resta (Mercedes 120 PS) ja toiseksi sijoittuu numerolla 9 J.E. Hutton.

    [​IMG]
    Brooklands 1930

    [​IMG]
    Kisajuliste vuodelta 1937
     
  12. IL:n formulajutussa hieno kuvituskuva.

    [​IMG]
    1970-luvulla March oli paitsi F1-talli, myös kilpa-autonvalmistaja. Se myi kalustoaan eteenpäin kaikille rahat tiskiin lyöville. AOP
     
    foxkiller tykkää tästä.
  13. hmr66

    hmr66 Gearhead

    [​IMG]

    Uuden mobilistin Can-Am jutusta tuli mieleen, yksi suomalainen joka kilpaili ko luokassa

    [​IMG]
     
    always bb tykkää tästä.
  14. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Ei hitto mitä porukkaa, kaikilla kädet omissa munissa.
    [​IMG]
     
  15. Maikkarilla on uutinen, että Bentley aloittaa valmistamaan kopioita legendaarisesta kisa-Blowerista vuodelta 1929.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Blower Bentleyn voimanlähteenä on mekaanisesti ahdettu 4,5-litrainen neloskone, joka tuottaa 240 hevosvoimaa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. Larry

    Larry Double Gearhead

    Hänhän on sama mies joka kunnostautui myöhemmin eri sarjassa. Tietopaketti asiasta:
     
  17. hmr66

    hmr66 Gearhead

  18. always bb

    always bb Gearhead

    [​IMG]
     
    Seevu, esmi ja malvasto tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!