Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. Larry

    Larry Gearhead

    Shitroenkin kyhäsi omansa

    [​IMG]
     
    Volvo_5.7, isalmela ja always bb tykkäävät tästä.
  2. Larry

    Larry Gearhead

    Ja olihan se Ladakin

    [​IMG]
     
    Stang_81, Volvo_5.7, TwistOla ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. always bb

    always bb Gearhead



    Nämä wangelit
     
    Kowalski tykkää tästä.
  4. always bb

    always bb Gearhead




    Plymouth is always winner
     
    malvasto, esmi ja TN tykkäävät tästä.
  5. hmr66

    hmr66 3rd gear

    vähän ot, mutta....

    ALUSTAVA HISTORIC KILPAILUKALENTERI
    4.–5.7. Historic Race, Botniaring, Jurva
    25.–26.7. Historic Race, Kemora, Veteli
    14.–16.8. Historic Grand Race, Ahvenisto, Hämeenlinna
    5.–6.9. Historic Race Finals, Kymiring, Kausala (Tillola)
     
  6. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    Siis tuo Quattrohan on A ryhmäläinen. Jotenka ei paininut samassa sarjassa kuin 205.
     
    hantta tykkää tästä.
  7. hantta

    hantta Gearhead

    Tarkoitin sportquattroa.
     
  8. emil knievel

    emil knievel 2nd gear

    Jos ollaan ihan tarkkoja, pitkä audi oli ryhmän 4 kapine... Ja se oli taas jossain A:n ja B:n välissä.

    Joka tapauksessa pökötti tais olla kuitenkin se suurin markkinavoittaja. Mitään autoa on tuskin koskaan myyty kisamenestyksen innoittamana niin paljon kuin 205:sta.
    Onko audia myyty kokonaisuudessakaan yhtä monta? (Vitsihuumoria...)
     
  9. always bb

    always bb Gearhead

    [​IMG]

    Valtavat donitsit A-kehossa
     
    TN ja malvasto tykkäävät tästä.
  10. Larry

    Larry Gearhead

  11. Maikkarilla on hyvä juttu Alberto Ascarista (13. heinäkuuta 1918 Milano, Italia – 26. toukokuuta 1955 Milano, Italia) ja onnettomuudesta, joka vei hänen henkensä.

    Ascari päätti lähteä Monzaan seuraamaan ystävänsä, niin ikään F1:ssä ajaneen Eugenio Castellottin testejä. Castellotti testasi tuolloin Ferrari 750 Monza -autoa, jolla heidän oli määrä kilpailla yhdessä eräässä kestävyyskilpailussa.

    Ascarin ei pitänyt ajaa tuona päivänä ollenkaan, mutta kun ajohalut iskevät, kilpa-autoilija ei voi luonteelleen mitään. Yksi syy ajohaluille oli se, että Ascari halusi päästä mahdollisimman nopeasti eroon Monacon-tapahtumien nostattamista ajatuksista.

    Yllättävää kyllä, mutta kravattiin ja takkiin sonnustautunut Ascari hyppäsi Ferrarin rattiin, vaikka hänellä ei ollut sinistä onnenkypäräänsä mukana. Hän joutui tyytymään Castellottin valkoiseen kypärään.

    Ascari ehti kiertää Monzan radan kaksi kertaa. Kolmannella kierroksella hän ajoi selittämättömästi ulos Curva del Vialonessa. Auto teki kaksi volttia, Ascari paiskautui radalle ja kuoli muutamissa minuuteissa. Kyseistä mutkaa on sittemmin muutettu, ja se nimettiin 1970-luvulla Variante Ascariksi.


    [​IMG]

    Tältä Ascarin ajama Ferrari näytti hänen kuolemaansa johtaneen ulosajon jälkeen. KUVA: Getty Images

    Tässä on kuva Wikipediasta ehjästä 750 Monzasta:

    [​IMG]

    Tässä auton speksejä.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  12. Hesarissa on juttu Formula Veestä ja Mika Arpiaisesta. Jutun kuvia:

    [​IMG]
    Mika Arpiainen ajoi kärjessä Keimolassa ajetussa Formula Veen Euroopan pohjoislohkon karsintakisassa vuonna 1970. Kuva: TOP FOTO


    [​IMG]
    Aluksi Formula Vee -autoissa oli pyöreät muodot. Vähitellen keula muuttui teräväkärkisemmäksi tuulenhalkojaksi. Kuvassa ensimmäisiä Formula Vee -autoja vuodelta 1965 Hollannin Zandvoortin radalta. Kuva: ZUMA

    [​IMG]
    Ahveniston ajojen Formula Vee -sarjan lähdössä oli tunkua vuonna 1971. Kuva: HS

    [​IMG]
    Keke Rosbergin Formula Vee -autolla ajetaan historic-kisoissa. Kuva: PETER JANSSON

    [​IMG]
    Mika Arpiainen (Salora-mainos autossa) johti lähdöstä maaliin Hockenheimin Super Veen EM-päätösosakilpailua vuonna 1976. Kuva: RACINGCAR BILDSTUDIO
     
    Muokattu: 28.5.2020
  13. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 2nd gear

    Ascarin kuolema oli mielenkiintoinen tapaus. Ensimmäinen outo juttu on se, että miksi ihmeessä Lancia-tallin F1-kuskit käyttäisivät vapaa-aikaansa pari vuotta aikaisemmin esitellyn, nyt jo vanhentumisen partaalla olleen väärän merkkisen kilpa-auton testaamiseen erittäin nopeaksi tunnetulla Monzan radalla? Myös auton maalaamattomuus pistää silmään, kilpurit maalattiin yli tunnissa joten auton on täytynyt tulla kokoonpanosta samana aamuna. Selitys liittynee parin viikon päästä järjestettyyn Le Mansiin (se jutussa parahultaisesti mainittu "eräs kestävyyskilpailu"), jota varten Ferrari oli kehitellyt noita juuri vähän aikaa sitten tässä säikeessä käsiteltyjä suuria rivimoottoreita. Monzassa testattiin ilmeisesti 3,5-litraiseksi porattua nelisylinteristä moottoria, joka tuli lyhyen käyttöhistoriansa aikana tunnetuksi nimillä 857 Sport (yksityisasiakkaat) ja 860 Monza (tehdastiimi). Iskuntilavuuden kasvattamisella tavoiteltiin suurempaa huipputehoa eli suurempaa huippunopeutta ja juuri siksi Monzan ratakin oli looginen paikka autoa testata.

    Onnettomuudelle ei koskaan keksitty pitävää selitystä. Ensimmäisenä onnettomuuspaikalle tuli sattumalta valokuvaustaidetta opiskellut kaveri, joka ampui skenestä parin rullan verran ammattitasoista kuvaa. Kuvat ovat yksityiskokoelmassa eivätkä yksityiskohtaisuudestaan huolimatta paljastaneet onnettomuuden syytä. Silmiinpistävää on kahden pyörän pitkät jarrutusjäljet jotka liukuvat kohti radan vasenta reunaa ennen kuin äkisti katkeavat. Joskus outoja onnettomuuksia sattui kun kuskit sekoilivat autosta toiseen vaihtelevan poljinjärjestyksen kanssa, mutta silloin painettiin yleensä keskelle asennettu kaasu pohjaan jarrutuspaikassa, ja siitä ei tässä ollut selvästikään kysymys. Itseasiassa Ascari oli ajanut melko tarkkaan kaksi vuotta aikaisemmin rajusti ulos ensimmäisellä 735 Monza-protoyypillä samaisella Monzan radalla juurikin tästä syystä. Bianca Maria Piazza pisti Ascarin edestä oven kiinni ruuhkatilanteessa ja Ascari tumppasi keskimmäisen pohjaan ja sit mentiin hurjalla loikalla osuman arpomaan suuntaan. Refleksit ovat refleksejä, edes kokenut kuski ei voi niitä yllättävässä tilanteessa estää.

    Jarruvika on niin ikään erittäin epätodennäköinen, itsetehostavissa rumpujarruissa ei oikein ole mekanismia joka voisi aiheuttaa molempien etupyörien yhtäaikaisen lukittumisen. Myös sairaskohtaus on epätodennäköinen, sillä jäljistä päätellen jarrupoljinta on painettu päättäväisesti.

    Kerrotaan myös, että muuan italialainen maalari olisi kuolinvuoteellaan tunnustanut aiheuttaneensa Ascarin kuoleman. Hän oli kertomansa mukaan hoiperrellut aamulla kotiin kaverinsa luota juopottelemasta ja päättänyt oikaista Monzan radan poikki. Rataa ylittäessään hän oli äkkiä tajunnut, että radalla harjoitellut auto lähestyikin aivan käsittämättömän suurella nopeudella ja hetkeä myöhemmin tilanne olikin jo ohi...

    Tässä vielä seiskapäivän upea kansikuva aiheesta...
    [​IMG]
     
    Muokattu: 28.5.2020
    jknR tykkää tästä.
  14. Iltalehdessä oli myös tänne sopiva juttu, joka kertoo 50 vuotta sitten karmeassa onnettomuudessa Nürburgringillä kuolleesta 25-vuotiaasta Hans Laineesta.

    Se tiedetään varmaksi, että Laineen ajoparina toiminut hollantilainen Gijs van Lennep toi Porsche 908/02-mallinimeä totelleen autonsa varikolle suuren säikähdyksen kera. Miehen auto oli meinannut lähteä lentoon haukattuaan ilmaa alleen pitkän suoran päässä odottaneesta mäennyppylästä.

    Syy selvisi varikolla. Jossain vaiheessa jommalle kummalle kuljettajalle sattunut pieni ajovirhe oli rikkonut auton etupäässä sijainneen ilmanohjaimen. Tämän johdosta keulaa ei painanut maata kohti sellainen määrä downforcea kuin tavallisesti.

    Ennen kuin auto ehdittiin huoltaa takaisin alkuperäiseen kuntoon, Laine oli jo takaisin radalla, matkalla kohtaloonsa.

    Laineen kaasuttaessa pitkää Dottinger Höhen suoraa suomalaisen auto saapui pienelle mäen lakipisteeseen.

    Laine ei ollut yhtä onnekas kuin tallikaveri van Lennep aikaisemmin.


    Porsche haukkasi ilmaa alleen, sinkoutuen korkealle ilmaan. Auto rysähti radan pintaan väärin päin, pyörien vielä useita kertoja ympäri.

    Sitten auto syttyi palamaan, muodostuen tulikuumaksi, kaiken tuhoavaksi pätsiksi.

    Ratavirkailijat, pelastushenkilökunta ja muut kuljettajat yrittivät parhaansa, mutta mitään ei ollut enää tehtävissä. Hans Laine kuoli onnettomuudessa saamiinsa vammoihin, vain 25 vuoden iässä.

    [​IMG]
    Hans Laine sai surmansa Nürburgringillä 1 000 kilometrin kilpailun harjoituksissa vuonna 1970. [Il-arkisto]

    [​IMG]
    Tälle osuudelle päättyi Hans Laineen elämä vuonna 1970. Kuva seuraavan vuoden Nürburgringin 1 000 kilometrin kilpailusta. Kärjessä Jo Siffert Porschen 908/3-mallilla. Perässä seuraa Laineen entinen ajopari Gijs van Lennep. [AOP]

    Tässä Wikipediasta Porschen speksejä:

    908/2 Spyder '69
    2990 cc 8-cyl engine
    350 hp (260 kW)
    top speed: 290 km/h (180 mph)
    open cockpit
    low weight (no minimum weight given by rules)
    long tail bodywork for fast tracks


    Ja tässä pienoismalissa Hansin auto:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

     
    Muokattu: 31.5.2020
    Inlinee tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!