Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Muokattu: 15.6.2020
    always bb tykkää tästä.
  2. B68

    B68 1st gear

  3. Tuli tuonne toiseen ketjuun laitettua kuvia tästä Ford-ketjusta, mutta tämän kuvan paikka on täällä..

    My friend and 2-time IHRA Modified Eliminator world champ (wife Ann drove) used 48 mm Webers on his drag car, then switched to 58 mm, then to three Holleys on a common plenum. Then to a Chryseler hybrid sprint six engine (What a work of art!!!) with three split Dominators. Ran in the sevens.

    Missing you John. RIP
    EDIT: Here are John and I and our wives after Ann won the Northern Nationals ca 1983. They were still running the Ford 300 and 58 mm Webers at that time.


    [​IMG]
    Ainakin auton nimi kohillaan..
     
  4. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Viimeks kun näin Webrun 58 vaakaimut myytävänä, niin parista pyydettiin 35000 taalaa. Tässä ajassa on kiusana sit peeärseestä revityt huonot kopiot...

    (PRC = Public Republic of China)
     
  5. TS;n maksumuurin takana olevan jutun kuva:

    [​IMG]
    Morris Mini hallitsi rallipolkuja 1960-luvun puolivälissä. Esimerkiksi vuoden 1965 Jyväskylän Suurajoihin osallistui kaikkiaan 17 Mini-autokuntaa. Mobilian Rallimuseossa nähtävillä oleva Mini Cooper S on kuitenkin ainoa lajissaan: sillä ovat ajaneet kaikki kolme tehdastallin kuskia eli Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen ja Paddy Hopkirk. Juuri suomalaiskuskit loivat Cooperin maineen ralliautona, auton nykyinen omistaja tietää. "On kyllä ihmeauto, kulkee ja kestää", Timo Mäkinenkin intoili kanssakilpailijoille Jyväskylässä vuonna 1965.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    People´s Republic...
     
    Scuderia Gungko tykkää tästä.
  7. Tässä on mainio juttu Popular Sciancesta marraskuulta 1940:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Allan Moffat down under mate
    [​IMG][​IMG]
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Eikös ”Mad Maxin” Interceptor ollut juuri näistä autoista(Falconeista?) väsätty?
     
    Vermilion tykkää tästä.
  10. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Joo, se oli Falcon XB, tämä on XC Cobra, aussien muskeliautojen graalin malja
     
    max tykkää tästä.
  11. Kauppalehdessä on tarinaa edesmenneen Robert Pauligin Cooper Mk2:sta. Juttu on vuodelta 2015.

    Nykyisin Robert Pauligin omistamaa Cooperia ohjasti aikanaan Curt Lincoln.

    Lincolnin kilpailuvietti oli kova ja koska hän oli myös varakas, hän hankki autoon vakiovaihteiston sijaan Citroenin nelivaihteisen ERSAn juuri pikavaihdettavien välitysten vuoksi.

    Voiton kannalta ratkaisevinta hänen mielestään oli kuitenkin tilannetaju.

    Etenkin kun Cooper Mk2:ssa ei ollut edes kunnon jarruja ja kuljettaja joutui käytännössä jarruttamaan moottorilla. Autossa on kahdeksantuumaiset rumpujarrut kahdella jarrusatulalla.Yhdistelmä on huikea, kun miettii auton nopeutta.

    ”Curre sanoi minulle aina, että muista ajaa aivoilla ja pidä pää kylmänä. Kuumakallet ajavat kurveista ensimmäisenä ulos, näe itse kokonaistilanne ja laskelmoi. Oikealla nopeudella oikeassa asemassa tulevat vetävät ohi”, kertoo Paulig.

    [​IMG]
    Cooper Mk2

    Moottori: BMC-XSP, 64,4mm x 76,2mm, sylinteritilavuus 994cc, märkäsumppuvoitelu, yksi kaksikurkkuinen Weber-kaasutin

    Huippunopeus: Eläintarhan ajoissa noin 165-170 km/h, muutoin välitysten mukaan jopa yli 200 km/h

    Bensatankki: 32 litraa

    Kulutus/100 km: 30 litraa

    Vaihdelaatikko: Citroenin 4-vaihteinen ERSA

    Akseliväli: 230 cm

    Raideleveys: edessä 122 cm ja takana 120 cm

    Vanteet: 13-tuumaiset

    (Jutun videossa niitä kaasuttimia on kyllä 2)
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. Joskus törmää kaikenlaiseen outoon netissä. Törmäsin Weber DCOM -Facebook-sivuun..Siis se DCOE:n viimeinen saasteversio, jota oli ainakin Peugeot 205 Rallyessa ja Citroen AX Sportissa.

    Sieltä löytyi vielä hämmentävämpi päivitys, jossa joku esittelee Shelbyn bensabanjoa o_O

    Racewhere
    26. kesäkuuta 2019
    It’s WEBER Wednesday!!!
    Fabricated and assembled exactly like the Shelby American fabricators did in the 1960s. We have both types in stock, up to 1964 and 1964 and after. @RACEWHERE


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mm ja mitäs hämmentävää noissa nyt sitten on? Valmistaja teki just sellaset kun tartti, ei sen kummempaa..
     
  14. Ei osissa, vaan siinä, että tuosta on Facebook-viesti. No ehkä se on bisnesmielessä tehty viesti.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  15. Ne on varmaan tehty tämmöistä letkutusta varten:

    [​IMG]
    Jeff Martin's ERA replica...a very faithful FIA reproduction.
     
  16. Kun joskus laitoin tän ketjun alulle, niin ajattelin tosiaan vanhempia kilpureiden kuvia, mutta aina voi rikkoa niitä periaatteita. Ja on onhan tämäkin 15 vuotta vanha jo..:rolleyes:

    Mutta siis asiaan, TM/VM esittelee Citroën Xsara WRC:n vuosimallia 2005. Tässä muutama kuva:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Citroën Xsara WRC
    Mallivuosi: 2005

    Kori: 2-ovinen teräskori, turvakaaret

    Moottori: Tyyppi XU7JP4; nelisylinterinen vesijäähdytetty rivimoottori edessä poikittain; kaksi sylinterikannen yläpuolista nokka-akselia; neljä venttiiliä/sylinteri; Magnetti Marellin elektroninen polttoaineenruiskutus; Garrett TR30R -turboahdin; kuivasumppuvoitelu

    Kuutiotilavuus (cm3): 1995

    Sylinterin halkaisija/iskun pituus (mm): 84.0 x 90.0

    Puristussuhde: 9.0:1

    Teho (hv/r/min): 300-315/5500

    Vääntö (Nm/r/min): 569/2750

    Voimansiirto: Jatkuva neliveto, aktiivinen etu-, keski- ja takatauspyörästö; 6-vaihteinen X-Trac-sekventiaalivaihteisto; kolmilevyinen hiilikuitukytkin

    Ohjaus: Tehostettu hammastanko-ohjaus

    Jousitus: Edessä ja takana erillisjousitus; edessä McPherson-joustinjalat, Citroën-iskunvaimennus, kolmiotukivarret, ohjaamosta säädettävät kallistuksenvakaajat, kierrejouset; takana McPherson-joustinjalat, Citroën-iskunvaimennus, ohjaamosta säädettävät kallistuksenvakaajat, kierrejouset

    Jarrut: Edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut; edessä kuusi- ja takana nelimäntäiset jarrusatulat, jarrulevyjen halkaisija edessä 380 mm, takana 304 mm.

    Pituus/leveys/korkeus (mm): 4167/1770/1390

    Akseliväli (mm): 2550

    Raideleveys edessä/takana (mm): 1568/1568

    Polttoainetankki (l): 54

    Vanteet: 6” tai 7” x 15” soralla, 8” x 18” asfaltilla

    Luokituspaino (kg): 1230
     
  17. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Sisäinen lapsi heräsi jälleen kun omien lasten kanssa kävin Prismassa. Piti oikein Lego-hyllyn ohi mennessä pakittaa kun tuli hämärä epätodellinen olo, että silmäkulmaan olisi osunut B-ryhmän legenda Audi Sport quattro S1 evo2!
    Oma suosikki vanhoista rallitykeistä ajalta jolloin ralli oli vielä RALLIa. Oli pakko ostaa. Nyt se meni vitriiniin samanlaisen 1:43 metallimallin viereen. Taisi jopa sattumalta olla tasan sama yksilö (Walter Röhl 1985) vaikkei se paketista ilmenekään!
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    Pohjois-Euroopan kovimman miehen Pasi Kemppaisen sanoin ”Upeeta sa***na!”
     
    Muokattu: 23.8.2020
    Sounderi tykkää tästä.
  18. IS:ssä on mainio tarina:

    Onko tässä kaikkien aikojen F1-huijaus? Keltainen auto ilmestyi radalle ja loppu on historiaa

    Siinä on hyviä kuvia:

    [​IMG]
    ”Haamukuski” Hans Heyer vauhdissa F1-kilpailussa Hockenheimissa 1977. Kuva: Sutton Motorsports / Zuma / MVPhotos

    [​IMG]
    Heyer ajoi Tom Walkinshaw’n kanssa Jaguaria Euroopan vakioautosarjassa 1984. Kuva: Sutton Motorsports / Zuma / MVPhotos

    [​IMG]
    Heyer menestyi hyvin urheiluautosarjoissa, mutta Le Mansissa hän ei koskaan päässyt maaliin. Kuvassa hän ohjaa Lanciaa vuoden 1984 kilpailussa. Kuva: Sutton Motorsports / Zuma / MVPhotos
     
    Muokattu: 24.8.2020
    isalmela tykkää tästä.
  19. TM:ssä on juttu vuoden 2010 Toyota Camry NASCAR:ista. TM ei osannut kertoa paljoa tekniikasta, mutta netistä löytyy vastaavasta hiukan speksejä:

    From most vantage points, the drivetrain in the NASCAR Car of Tomorrow seems to have its origins somewhere just after the discovery of fire. Under the hood is a pushrod V8 with 350 cubic inches of displacement, using the same architecture first outlined in the early 1950s. In its current form, ye olde mill is now delivering somewhere between 800 and 900 horsepower, and the small-block is still fed by the same Holley 4150 carburetor anyone can pick up from the local parts store. Behind the engine is a similarly crude four-speed manual transmission built to take repeated abuse. And little else. It sends power to a Ford nine-inch rear end – a design which, compared to the engine, is brand-spanking new. It was introduced in 1957.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    hmr66 tykkää tästä.
  20. Vaihteeksi osastoa TM/VM esittelee ja nyt Leo Kinnusen VOLVO 66 GL ryhmö 2 vm. 1976:

    [​IMG]
    Leo Kinnunen ja Jorma Pulkkinen Volvolla SM Riihimäki-rallissa 1977.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    1300-kuutioisesta moottorista saatiin kakkosryhmän vireessä 120 hv.

    Ryhmä: 2

    Mallivuosi: 1976

    Kori: 2-ovinen teräskori; turvakaaret

    Moottori: Nelisylinterinen rivimoottori edessä pitkittäin; kansiventtiilit, työntötangot, keinovivut ja sylinteriryhmän sivuille sijoitettu ketjukäyttöinen nokka-akseli; kaksi kaksikurkkuista Weber 40 mm kaasutinta; peltipakosarja; mekaaniset polttoainepumput.

    Kuutiotilavuus (cm3): 1289

    Sylinterin halkaisija, iskun pituus (mm): 73.0 × 77.0

    Puristussuhde: 8.1:1

    Ajoteho kW (hv) r/min): 88 (120)/7000

    Vääntö (Nm/r/min): 94/2800

    Huippunopeus (km/h): 140

    Kiihtyvyys 0-100 km/h (s): 11,0

    Voimansiirto: Takaveto, tasauspyörästön lukko; portaattomasti toimiva automaattinen Variomatic-vaihteisto, kokonaisvälityssuhde säätyy portaattomasti välillä 14.25-3.70; automaattisesti toimiva kuiva yksilevykytkin.

    Ohjaus: Hammastanko-ohjaus

    Jousitus: Edessä McPherson-erillisjousitus, Bilstein-kaasuiskunvaimentimet, poikittaiset alatukivarret, pitkittäiset säädettävät vääntösauvajouset ja kallistuksenvaimennin; takana erilliset kaksin nivelin varustetut vetoakselit, DeDion-kannattimet, pitkittäiset paraboliset lehtijouset, Bilstein-kaasuiskunvaimentimet.

    Jarrut: Edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana rumpujarrut

    Pituus/leveys/korkeus (mm): 3875/1520/1440

    Akseliväli (mm): 2555

    Raideleveys edessä/takana (mm): 1300/1230

    Vanteet: 13 tuumaa

    Polttoainetankki (l): 42

    Paino (kg): 980
     
    hmr66 ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!