Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. Maaseudun Tulevaisuudessa (!) on juttu rallia harrastavasta Kalle Asikaisesta ja hänen oranssista F-ryhmän MK2 välikoppa Ford Escort vuosimallia 1976.

    [​IMG]
    Asikaisten rallipariskunnan työnjako on selvä. Sari lukee karttaa ja Kalle ajaa. Paikkoja ei ole vaihdettu.

    [​IMG]
    Yksinkertainen on helppo korjata. Asikainen on miettinyt uudempaa etuvetoautoa, mutta aikoo kuitenkin pysytellä Escortissa.

    [​IMG]
    Auton ohjaamo on tarkoituksenmukainen. Asikainen arvioi Escortin myyntihinnan olevan noin 15 000 euroa.
     
  2. Marku3

    Marku3 1st gear

    Blacklistan possusta aasinsillalla 80-luvulle. Joku ajoi 911 porschella ja pärjäsikin, S tai Ms..? Kuka muistaa nimen ja laittaa kuvan?
     
  3. Tätäkö kaipailit?
     
    Kowalski tykkää tästä.
  4. Marku3

    Marku3 1st gear

    Oujee,kiitos! Tuolloin 10vee vauhdin maailman lukijan pääkoppaan on jäänyt hämärästi lähtöviivan takaa otettu kuva jossa nuo takafillarit kyllä kerää huomion...
    Hieno Volvo osunu taustaksi.
     
  5. Vaihteeksi TM/VM esittelee, tällä kertaa Timo Mäkelän maastoajo- ja rallipoluilta tunnetuksi tullut punavalkoinen Sunbeam Lotus ryhmä 2 vm. 1979:

    [​IMG]
    Talbot Lotuksessa on pitkä akseliväli ja pieni peränylitys.

    [​IMG]
    Tarkoituksenmukainen ja äärimmäisen siisti ohjaamo, jossa kaikki oleellinen on kuljettajalle ja kakkosohjaajalle käden ulottuvilla.

    [​IMG]
    Lotuksen 2176-kuutioinen 16-venttiilinen kevytmetallimoottori on voimakkaasti vasemmalle kallistettu. Siksi moottoritilan vasemmalle puolelle ei jää yhtään ylimääräistä tilaa.

    [​IMG]
    Tavaratilassa on tilaa akulle, polttoainepumpuille sekä kahdelle varapyörälle.

    [​IMG]
    Timo Mäkelä Talbot Lotuksella ilman lokasuojan levikkeitä Hankirallissa 1982.

    Talbot Sunbeam Lotus

    Mallivuosi: 1979

    Kori: Kaksiovinen hitsattu teräskori, turvakehikko.

    Moottori: Eteen pitkittäin 45-asteen kulmaan sijoitettu 4-sylinterinen rivimoottori, neljä venttiiliä/sylinteri. Kannen yläpuoliset nokka-akselit. Kaksi Dell´Orto 48 mm kaasutinta. Kuivasumppuvoitelu. Öljysäiliön tilavuus 14 litraa.

    Kuutiotilavuus (cm3): 2174

    Sylinterin halkaisija x iskunpituus (mm): 95.3 x 76.2

    Puristussuhde: 11.3:1

    Teho (hv/r/min): 256/7750

    Vääntö (Nm/r/min): 188/6000

    Huippunopeus (km/h): 183

    Vaihteisto: Viisivaihteinen käsivalintainen ZF-vaihteisto, perävälitys 4,89:1, takaveto.

    Kytkin: Sintrattu kytkin

    Jarrut: Edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut.

    Ohjaus: Tehostamaton hammastanko-ohjaus

    Alusta: Edessä Armstrong-joustintuet, kallistuksenvaimennin. Takana jäykkä taka-akseli, kierrejouset, Bilstein-iskunvaimentimet, tukivarret ja Panhard-tanko.

    Mitat (mm): Pituus 3829 mm, leveys 1628 mm, korkeus 1395 mm, akseliväli 2415 mm.

    Paino (kg): 1015
     
    jknR, 69, hmr66 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. 69

    69 3rd gear

    Aika hyvin tehoo tossa moparis
     
  7. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Käsittämätön teho kyllä. 10-vuotta myöhemmin esim Audin samankokoisesta 20-venttiilisestä koneesta tehdas otti vähemmän tehoa baarin ahtopaineella.
     
  8. hantta

    hantta Gearhead

    Muistaakseni viimeisessä mk II Escossa oli 250- 300 hp, alkaa rapa lentää :d
     
    Sounderi tykkää tästä.
  9. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Porvoon suunnalla työn alla 1600TI stä tehty Lotus versio hisse kilpuri
    (tekniikka vikaa hieman)

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela ja Inlinee tykkäävät tästä.
  10. Kun sattui tämä tulemaan vastaan netissä, niin tämä on täydellinen ketju tälle:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Kiertää punaisella, jonkun muun tekemänä punaraja olis 7000 ja teho normaalissa 220-230 haarukassa.
     
  12. Joskus on hyvä elää tiedottomuudessa:

    Unknown Volvo Racers

    The following are photos from various sources of vintage Volvo racecars. The problem is that in most cases we do not have any info on where the photo was taken, who took it, or who the driver is. If you have any of that information, or have other old race photos you would like to have posted, please let me know. John Parker

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Ebaysta osui silmiin kuva Pentti Keinäsen Ferrari Monzasta. Hatusta sanoisin, että kuva vois olla otettu Saksassa joskus 60-luvulla, kun auto oli ruotsalaisomistuksessa. Voi tietysti olla tuoreempikin otos. Auto on helppo tunnistettava kun se muutettiin niin myöhään kauden 1957 sääntölisäystä vastaavaksi, että leveä tuulilasi on 58-mallin Testa Rossan ikkuna. John Kvarnström ajoi autoa Eltsussa 1958 ja Pentti Keinänen 1959.
    [​IMG]
     
  14. Sammy_Q

    Sammy_Q 3rd gear

    Tuollaisen "tutkielman" raapustelin kesän aikana. Keskiössä siis vuoden 1969 Baja 500 -kilpailu, 1969 "Baja" AMC SC/Rambler ja American International Racing.

    https://amccf.com/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1592206193/all

    Jos jollakin löytyy lisää tietoa aiheesta, niin otan mielellään vastaan.
     
  15. Huikea ja mielenkiintoinen juttu. Iso peukku!
     
  16. Stratos

    Stratos 2nd gear


    Vauhdin Maailma kävi testaamassa eri lajien kilpureita stripillä (VM 12/81).
    Ralliosastoa edusti tämä Sunbeam Lotus ryhmä 2.

    Autossa oli mittauksissa jostain syystä Michelin talvirallirenkaat alla jotka eivät anna oikeaa kuvaa auton kyvyistä.

    0-100 Km/h 6,2
    0-400 m 14,46 / 154,3 Km/h.
     
  17. Stratos

    Stratos 2nd gear

    Vauhtia sopivasti.

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. Stratos

    Stratos 2nd gear

    Street Altered kärkikalustoa 80-luvulta (Ruotsi).

    [​IMG]
     
  19. Stratos

    Stratos 2nd gear

    Pro Stock luokan alkuajoilta Dick Landy ja 1970 Pro Stock Challenger.

    [​IMG]
     
  20. Iltalehdessä on juttu, jossa kerrotaan, että englantilaistalli Vanwall aikoo rakentaa kuusi tarkkaa kopiota F1-autosta, jolla se voitti valmistajien maailmanmestaruuden vuonna 1958. Siitä kuva:

    [​IMG]

    Wikipedista toinen kuva:

    [​IMG]
    The winning Vanwall VW5 before the 1957 British Grand Prix.

    Tässä speksejä:

    1958 Vanwall VW5 Technical Specifications and Dimensions

    Features
    Engine Location : Front
    Drive Type : Rear Wheel
    Body / Chassis : Multitubular spaceframe
    Weight : 1411 lbs | 640.019 kg

    Power
    Straight 4
    Displacement : 2490 cc | 151.9 cu in. | 2.5 L.
    Power : 285 BHP (209.76 KW) @ 7300 RPM
    Bore : 96.0 mm | 3.78 in.
    Stroke : 86.0 mm | 3.386 in.
    Valvetrain : 8 DOHC (2 valves per cylinder)
    Construction : Aluminum Alloy block and head
    Transmission:
    5 Manual

    Dimensions
    Seating Capacity : 1
    Exterior
    Wheelbase : 90.3 in | 2294 mm.
    Front Track : 55.8 in | 1416 mm.
    Rear Track : 51.7 in | 1314 mm.

    Handling
    Suspension
    Front : Double wishbones, coil springs over dampers, anti-roll bar
    Rear : DeDion axle, twin trailing arms, coil springs over telescopic shock absorbers
     

Kerro tästä muillekin!