Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. Ja vielä pari:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    KKOSKINEN tykkää tästä.
  2. HU:ssa on juttu jäärataajoista:

    95 vuotta sitten Suomen autourheilun ykköskilpailut ajettiin jäällä Helsingissä – "Tärkeä rooli lajin historiassa"

    ENSIMMÄISET KILPAILUT Laajalahden jääradalla toteutettiin helmikuun lopulla 1927 – lähes tarkalleen 95 vuotta sitten. Järjestäjänä toimi Suomen Automobiili Klubi.

    Ensimmäisessä kilpailussa paikalla oli sen ajan ennätysyleisö: tuhansia ihmisiä. Kilpailtavia matkoja oli kilometristä aina 20 kilometriin asti.

    Ensimmäisten jääradan kilpailujen kilometrin matkan voitti Fred Geitel. Hänen keskinopeutensa oli jopa 130 kilometriä tunnissa.

    – Hänellä oli amerikkalaisvalmisteinen, itse rakennettu ja lennokas kilpa-auto, Hintikka avaa.

    Ensimmäisinä vuosinaan jääradan kilpailut olivat Helsingin ja Suomen ykköskilpailu ennen kuin Eläintarhan ajot perustettiin vuonna 1932.

    Laajalahdella kyse ei tosin ollut mistään tietystä kilpailusta. Eri kilpailuja oli useampia.

    JÄÄRADAN KILPAILUJEN kultapäivät osuivat 1950- ja 1960-lukujen vaihteeseen.

    Esimerkiksi maaliskuussa 1957 jääradalla saapui 4 000–5 000 katsojaa. Paikalla oli yli 50 kuljettajaa ja yli kymmenen lähtöä eri luokissa. Kuskien joukossa oli sellaisia suuria nimiä kuin Curt Lincoln ja SPJ Keinänen.

    – Etenkin Lincoln oli Eläintarhan ajojen legendaarisimpia nimiä, Hintikka kertoo.

    Sama jatkui 1960-luvulla. Jääradalla ajoi esimerkiksi tuleva Monte Carlon rallin voittaja Timo Mäkinen ja rallin EM-sarjan tittelin vienyt Rauno Aaltonen.

    [​IMG]
    Autoilua Munkkiniemen jääradalla vuonna 1965. Jäärata sijaitsi aikoinaan suunnilleen samalla kohdalla, mihin tehdään nykyään matkaluistelurata niinä talvina, kun jää kestää. Kai Wickström

    [​IMG]
    Kuva Munkkiniemen jääradalta vuodelta 1965. Kai Wickström

    [​IMG]
    Kuva Munkkiniemen jääradalta vuodelta 1965. Kai Wickström

    Olikohan se Geitelin auto joku Ford -special?
     
    malvasto ja kerkko tykkäävät tästä.
  3. always bb

    always bb Gearhead

    [​IMG]

    Eka race auto jolla sai ajaa 1989, muistan kun eilisen päivän -89 oli vielä tunnelramilla ja avoimella konepellillä
     
    Larry ja malvasto tykkäävät tästä.
  4. always bb

    always bb Gearhead

    [​IMG]

    Vuonna 1990 tämä auto teki vaikutuksen pedanttisuudellaan ja se tekniikka. En vaan koskaan ole autoa nähnyt missään
     
    Larry tykkää tästä.
  5. 1320

    1320 Gearhead

    Tällä viikolla tuli surullisia uutisia Nostalgiakiihdyttelyn ystäville, kun legendaarisen Winged Express AA/Fuel Alteredin kuljettaja Mike Boyd oli kuollut.:(

    Jos joku ei tunne, niin Winged Expressin alkuperäiset rakentajat vuonna 1960 oli Wild Willie Borsch ja Al Marcellus. Hyvin lyhyellä 94" akselivälillä olleen putkirungon päälle laitettiin Cal Automotiven tekemä lasikuituinen '23 T-Fordin kori ja tekniikaksi tuli Chryslerin 392 Early Hemi, tietysti ahdettuna ja nitrokäyttöisenä.
    Laite osoittautui todella hankalaksi ajettavaksi, kuten auton myöhempi kuljettaja Mike Boyd asian sanoi "For me it is a half mile to get to the quarter mile", mutta Wild Willie oli erittäin lahjakas kuskaamaan auton maaliviivan yli vikuroinnista huolimatta. Willie voitti Winternationalsin AA/FA luokan Winged Expressillä 1967 ja 1968, se oli ensimmäinen Fuel Altered joka ylitti 200 mph loppunopeuden (Irwindale 1967) ja parhaaksi ajaksi kirjattiin 6.96 & 213 mph.

    Jotain Winged Expressin ajo-ominaisuuksista kertoo se, että kun Wild Willie osallistui Alteredilla Top Fuel luokkaan Winternationalseissa 1968, ja sattui pääsemään pudotuskaavioon mukaan, muut TF kuskit ilmoittivat etteivät uskalla olla radalla samaan aikaan tämän hyvin ennalta-arvaamattoman laitteen kanssa. Näin ollen Willie korvattiin ja muuan Don Garlits pääsi "varasijalta" pudotuskaavioon mukaan.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Wild Willie Borsch kuoli 1991, vuonna 1994 Winged Express oli jälleen entisöity ja kisakunnossa. Kuskiksi valikoitui Mike Boyd, joka ajelikin näytösluontoisesti autolla aina näihin päiviin saakka. Toisin kuin monet muut vanhat Fuel Alteredit, Winged Express tuotiin takaisin turvakehikkoa lukuunottamatta samanlaisena kuin aikaisemminkin, eli sitä ei pidennetty tai madallettu parempien ajo-ominaisuuksien toivossa.
    Boydin paras aika oli 7.0, mutta miehen omien sanojen mukaan ennätyksiä ei varsinaisesti tavoiteltu, vaan pääasiallinen tavoite oli tarjota yleisölle hyvä show.

    Itse kerkesin kerran nähdä Winged Expressin tositoimissa, ja meno oli todellakin näyttävää. Tulevaisuudessa laitetta ei enää todennäköisesti nähdä radalla, vaan auton omistajana Mike Boyd oli sopinut Al Marcelluksen tyttären kanssa, että kun hänen osalta ajot on ohi, pistetään auto museoon, jotta se säilyy nähtäväksi myös tuleville sukupolville.

    Tuossa pari omaa kuvaa, California Hot Rod Reunion 2019.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ja loppuun vielä pari videota, ekaksi loistava Mike Boydin haastattelu jossa mies kertoo autosta, sen ajamisesta ja siitä miten hän itse päätyi rattiin... Kannattaa katsoa jos aihe vähänkään kiinnostaa:


    Ja toisessa ajetaan kilpaa, tosin burniksessa meinaa jo vähän lähteä mutkittelemaan.:poff:
     
    JYR, isalmela ja lordC tykkäävät tästä.
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ärreetä touhua! :D
     
  7. karra

    karra Double Gearhead

    [​IMG]
    Kuva VEHOn nettisivuilta, Waxenberger.
     
    isalmela ja kerkko tykkäävät tästä.
  8. IS:ssä on juttu karran ja muiden Mese-miesten iloksi lokinsiipi-Mersusta. Siitä kuvia:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    karra, isalmela ja kerkko tykkäävät tästä.
  9. VM/TM esittelee ryhmään A luokiteltu Škoda Favorit 136.

    Sosialististen maiden ja SEV-kauppaliiton liitosten hajoaminen enteili vientimarkkinoiden avautumista. Škoda päätti olla nopea ja luokitteli 1988 ensiesittelyn saaneen autonsa rallin A-ryhmään. Auton luokitus astui 1.1.1989 voimaan ja se ensiesiteltiin Tšekin Valašská Zima -rallissa.

    Ensimmäisen kerran Favoritilla kilpailtiin maan rajojen ulkopuolella EM-SM-Hankirallissa. Škoda halusi kilpailla Favoritilla nopeasti ulkomailla, koska se lisäsi automallin tunnettuvuutta tärkeillä vientimarkkinoilla.

    24.–26.2.1989 ajettuun Hankiralliin Škoda ilmoitti peräti neljä tehdasautoa, joita ajoivat Kalevi Aho, Pavel Sibera, Ladislav Krecek ja Vladimir Berger. Jokainen autokunta selvisi kansainvälisessä debyytissään maaliin. Aho ajoi luokkavoittoon, Sibera oli luokan neljäs, Krecek viides ja Berger seitsemäs.


    [​IMG]
    Kalevi Aho ajoi Favoritin ensimmäisessä kansainvälisessä rallissa vuoden 1989 Hankirallissa luokkavoittoon.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Bertonen piirtämä kojetaulu A-ryhmän vireessä.

    [​IMG]
    Ei mitään turhaa, vain teräskuoret jäljellä. Siksi Favorit painaa ainoastaan 750 kg.

    [​IMG]
    1,3-litran moottori tuotti 105 hv. Pystykaasuttimen päältä ilmanpuhdistin on poistettu ja jäljellä on luokituksen takia vain kiinnitysteline.


    Škoda Favorit 136 L
    Ryhmä: A

    Mallivuosi: 1989

    Kori: Neliovinen teräskori; teräsputkiturvakaaret

    Moottori: Nelisylinterinen vesijäähdytetty rivimoottori edessä poikittain; sylinterikansi kevytmetallia; yksi sylinterikannen yläpuolinen nokka-akseli; kaksi venttiiliä/sylinteri, keinuvivut ja työntötangot; kaksikurkkuinen Pierburg-pystykaasutin

    Kuutiotilavuus (cm3): 1299

    Sylinterin halkaisija, iskun pituus (mm): 75.5 x 72.0

    Puristussuhde: 10.4:1

    Teho kW (hv) r/min): 81 (110) /7 000

    Vääntö (Nm/r/min): 118/5 000–5 500

    Huippunopeus (km/h): 150–210

    Kiihtyvyys 0–100 km/h (s): 8,0

    Voimansiirto: Etuveto; 5- ja myöhemmin 6-vaihteinen Škoda-käsivaihteisto; kuiva yksilevyinen kytkin; tasauspyörästön lukko; välitykset 3.238, 3.450, 3.684, 4.167, 4.412 ja 4.563

    Ohjaus: Hammastanko-ohjaus

    Jousitus: Edessä erillisjousitus, joustintuet, hydrauliset Sachs-teleskooppi-iskunvaimentimet, poikittaiset kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset. Takana poikittaispalkilla yhdistetty pitkittäisheilurit, hydrauliset Sachs-teleskooppi-iskunvaimentimet, kierrejouset

    Jarrut: Edessä jäähdytetyt Brembo-levyjarrut, takana rumpujarrut ja myöhemmin levyjarrut; vaijerikäyttöinen käsijarru takapyöriin; jarrupaineen säätö akselien välillä

    Pituus/leveys/korkeus (mm): 3 815/1 620/1 415

    Akseliväli (mm): 2 450

    Raideleveys edessä/takana (mm): 1 620/1 605

    Vannekoko: 13-tuumaa

    Polttoainetankki (l): 42

    Paino (kg): 750
     
    KKOSKINEN ja leivonharri tykkäävät tästä.
  10. always bb

    always bb Gearhead

    [​IMG]

    Pumppu, levitys joka kulmassa, vähän korkea nykypäivään mutta hieno ollut 80 luvulla
     
  11. JR35

    JR35 3rd gear

    Tää oli erikoinen "tapaus". Rixun näyttelyssä kävi muttei "käyny" ollenkaan!!
     
  12. Laitetaas tämä uutinen tänne:

    Elsa Saisio oli runnella lehtikeisari Urpo Lahtisen äärimmäisen arvokkaan auton – ”En tajunnut ollenkaan”

    C Moren Hymyä!-sarja kertoo lehtikeisari Urpo Lahtisen (1931–1994) ja hänen Hymy-vaimonsa (1930–2017) elämästä.

    SAISIO pääsi Hymy Lahtisena istumaan Urpo Lahtisen äärimmäisen harvinaiseen ja kalliiseen Mercedes-Benz Waxenbergeriin Kangasalan Mobilia-museossa. Nykyään Lahtiset Yhtymän omistuksessa oleva kilpa-auto on ainoa historialtaan tunnettu ja säilynyt Waxenberger.

    – En tajunnut ollenkaan auton arvoa, kun mentiin Kangasalle museoon. Siihen ei todellakaan laitettu kameraa konepellille ja lähdetty huhtikuisille loskakeleille ajelemaan. Ajokuvat kuvattiin green screenia vasten, hän kertoo.

    – Jossakin vaiheessa kuvauksia yksi äänimies tuli laittamaan mikkiä minun jalkoihini ja sanoin, että anteeksi, minä vähän väistän, mistähän tätä penkkiä saa taakse.

    Samalla joku huusi kovalla äänellä ”älä koske” ja pyysi museontyöntekijää hoitamaan asian.

    Kuvaaja kuiskasi Saisiolle, että käsittäähän tämä auton maksavan kymmenen miljoonaa.

    – En todellakaan ymmärtänyt istuvani automuseossa kymmenen miljoonan autossa. Ei sitä tajua, auto kuin auto, hän sanoo ja nauraa.

    VUONNA 1969 Urpo Lahtinen tilasi Waxenbergeriltä yhden Mersun itselleen. Auto oli rakennettu katulailliseksi, ja Lahtisen versiossa oli 320 hevosvoimaa.

    Lahtinen kilpaili Waxenbergerillä Suomessa muutaman vuoden, jonka jälkeen auto rekisteröitiin tieliikennekäyttöön.

    Autoharvinaisuus on normaalisti esillä Mobilia-automuseossa Kangasalla.

    Museomestari Tommi Aromaa kertoo, ettei auton hintaa pysty tarkasti määrittämään.

    – Auto on varmasti todella arvokas ja harvinainen. Ei niitä ole tehty kuin kolme kappaletta ja tämä on ainoa jäljellä oleva, hän sanoo.

    Hymyä! torstaina 17.3. alkaen C More


    [​IMG]
    Upea auto nähdään uudessa Hymyä!-sarjassa, kun Hymy ja Urpo Lahtinen istuvat sen kyydissä. KUVA: MIIRA OJANEN / MTV3

    [​IMG]
    Kangasalla on esillä erittäin arvokas ja harvinainen Mercedes-Benz, joka kuului Urpo Lahtiselle. KUVA: PETRA KOTRO / MOBILIA
     
    Slant Sickness, jknR ja karra tykkäävät tästä.
  13. Moottorissa on juttu Nigel Mansellin Williams FW14:sta:

    Vaikka Mansell ehti jo kertoa eläköitymisestään kauden 1990 aikana, sai fanien viestiryöppy ja Frank Williamsin virallinen tarjous hänet pyörtämään puheensa ja palaamaan kaudelle 1991 brittitallin sinikeltavalkoisen formulan rattiin.

    Ainakin osa houkutuksesta oli takuulla myös uudistettu Renaultin 3,5-litraisella V10-moottorilla varustettu kilpuri, jota oli suunnittelemassa sittemmin melkoiseen maineeseen kohonnut Adrian Newey. Vaikka kyseessä ei ollut Neweyn ensimmäinen projekti F1-maailmassa, oli Williamsin FW14 tuossa vaiheessa hänen huikein suorituksensa. Autossa oli useita innovaatioita.

    Nykyään se tunnetaan oikeassa arvossaan eräänä brittien suurimpana teknisenä saavutuksena 1990-luvun moottoriurheilussa. Tämä huutokaupattava runkonumeron FW14-5 Nigel Mansellin Williams FW14 oli erityisen menestyksekäs komeisiin kalapuikkoihin paritettuna. Mansell voitti tällä yksilöllä heti sen ensiesiintymisessä Ranskan osakilpailussa 7. heinäkuuta 1991 – taakse jäi myös kotikilpailunsa ennakkosuosikki Alain Prost.

    FW14-5 palveli uskollisesti Mansellin ohjastamana ja he saavuttivat peräti viisi voittoa ja kaksi toista sijaa. Vaikka kauden lopussa Senna ja McLaren saavuttivat kuljettajien ja valmistajien mestaruudet, muistetaan Mansell ja tämä auto kaikkien moottoriurheilua seuranneiden parissa erityisellä lämmöllä. Siinä määrin hieno hänen tekonsa oli.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Rane 66 tykkää tästä.
  14. isalmela tykkää tästä.
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eikös Keken isällä ollut Countach Suomessa?

    Siitä kun saisi kellastuneen valokuvan wanhojen kuusien lomassa...
     
  16. Kekellä on ollut tämmöinen:

    [​IMG]
    Ei näytä olleen Suomen kilvissä. Onko kysessä sama vai eri auto? Tästä on pari vuotta useampikin uutinen, kun on ollut myynnissä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Eikös Kekellä ollut tämmöinenkin:
    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Keken Kellison Stallion
    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. hmr66

    hmr66 3rd gear

    Auton mittasuhteet aika veikeät, vaikka ei Keke mikään pitkä mies olekkaan.....
     

Kerro tästä muillekin!