Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Tuo "270hp" on kyllä HuuHaata....

    Tehdas pelit olivat alle 200hp.
    Wihurilla oli aina hyvät autot ja tehot mutta sittenkin... Keijo Ikäheimo oli guru mutta ei taikuri. :)

    'In 1968, Vic Elford secured the first overall victory for Porsche at the Monte Carlo Rally. In 1969 and 1970, Björn Waldegård repeated the feat, with 180 horsepower (132 kW) from a 2.2-litre engine already available to the Swede for his 911 S, which weighed in at just 960 kilograms."

    Ruotsissa ajettiin '70 luvulla suosittu "Volvo Cup". Lisäväriä tuotiin Porsche 911 luokasta.
    Oli 911 kuskeille, osa nimimiehiä kuten Brjön Waldegåd ym, iso shokki kun Volvot meni kovempaa...
    Porschen menestys lie suurimmaksi osaksi sen kestävyys. Tänäkin päivänä.

    Oli komeeta menoa kun Leksa Kinnunen ulkoilutti 911 Jyskälässä 1973 ja oli 3s! Tosin sielläkin oli pahuksen kansanauto Volvo 142 edellä...

    Aika kultaa muistot ja tehot kasvaa. Ja vauhti. En lie ainut joka sanoo;
    "The older I get faster I was..."
     
  2. Aliexpressissa on sen verran hienoja kisa-Chevyja, että onkohan ihan oikeat esikuvatkin?

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela ja kerkko tykkäävät tästä.
  3. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Noi ovat namuja mutta oikeat olivat tosi karuja.

    Kts esim sisustaa, rattia ja jakkaraa!

    https://buy.motorious.com/articles/news/365336/1957-chevrolet-bel-air-stock-car-auction

    PS. Lisää kuvia samasta. Meni halvalla!
    https://www.streetsideclassics.com/vehicles/5642-cha/1957-chevrolet-bel-air-race-car

    Noilta sivuilta voi katsoa paljon autoja ja pyyntihintoja.
    Myös myytyjen hinnat "Inventory" linkin kautta lötyy. Hinnat ovat laskeneet tuntuvasti tuolla alueella. Ja ennustan että lasku jatkuu kun korot ja elinkustannukset nousee.
    Kalifornia on oma juttu; aina lötyy ostajia ja hinnat aivan erilaiset.
     
    Muokattu: 19.11.2022
  4. Noissa malleissakin näkyy karsittu sisusta ja jonkinlaiset turvakaaret.

    Onkohan tämäkin replica. No pirun hieno joka tapauksessa.

    [​IMG]

    Muuten..Mikä idea on tuolla öljyntäyttökorkin siirrolla eteen? Ihan vain helpottaa täyttämistä?

    [​IMG]
     
  5. 3964

    3964 3rd gear

     
  6. Joo,. Mikä tuon muutoksen idea on?
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kurvirataa tai pitkää mutkaa ajaessa ei tule öljy ulos niin helposti, kun se on tossa edessä korkeammalla.
     
  8. Stratos

    Stratos 2nd gear

  9. 1320

    1320 Gearhead

    Pari vanhaa kilpuria näin sunnuntaipäivän ratoksi...

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Romeo Palamides rakensi kuvan Dragsterin vuonna 1958. Tekniikaksi valikoitui upouusi '58 Chryslerin 392 Early Hemi, johon vaihdettiin takomännät, vanha Scintillan sytytysjärjestelmä ja Hilbornin polttoaineenruiskutus. Alkuperäiset keinuvivut säilytettiin, mutta tönärit vaihdettiin vahvempiin. Puristukset saatiin 10:1 nurkille. Vaihteistoa ei ollut.

    Rungon päälle tehtiin kori käsityönä alumiinista ja "ohjaamon" päälle tehtiin muovista kupu aerodynamiikkaa ajatellen. Taka-akselin alkuperä ei ole tiedossa, mutta etuakselina käytettiin Fordin jäykkää akselia poikittaisella lehtijousella. Takana jousitusta ei ollut.

    Kuljettajaksi istutettiin Pete Ogden, joka ajoikin vuonna 1958 "East Meets West" skaboissa Texasissa kakkoseksi, häviten finaalissa muuan Don Garlitsille. Samana vuonna auto voitti Oakland Roadster Showssa himoitun "Best Competition Car" palkinnon. Eikä ihme, harva kilpuri noihin aikoihin on ollut näin viimeistelty ja tyylikäs kokonaisuus...

    1990-Luvulla Pete Ogden entisöi auton takaisin alkuperäiseen loistoonsa ja se on nykyisin nähtävillä Justice Brothers' Automotive Museumissa Californiassa, jossa minäkin sen kuvasin:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Ja vielä toinen, 1962 Greer-Black-Prudhomme Top Fuel Dragster.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Vuonna 1962 rakennetussa kilpurissa käytettiin Kent Fullerin tekemää runkoa ja Chryslerin 392 Early Hemiä ahtimella ja tietysti nitrolla. Tiimi koostui kolmesta kaveruksesta, Tommy Greer toimi lähinnä sponsorina ja omistajana, Keith Black teki moottorin ja kuskin paikalla istui nuori automaalari Don "The Snake" Prudhomme.

    Tiimi sai Dragsterin hurjaan lentoon ja se olikin lähes voittamaton tiimin parin vuoden kilpauran aikana. Prudhomme kellotti 1964 uudeksi maailmanennätykseksi 7.77 ja 191 mph. Lopulta tiimin hajottua Greer jatkoi harrastelua Drag Boat kisailun parissa, Black ryhtyi moottorinrakentajaksi ja Prudhomme jatkoi uraa Drag Race piireissä kohtuu menestyksekkäästi. Auto myytiin eteenpäin, kunnes Steve Davis osti sen ja entisöi alkuperäiseen loistoonsa.

    Nykyisin auto on Bruce Meyerin kokoelmassa, ja itse näin sen Petersenin museossa Los Angelesissa 2019:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    JYR ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kuskilla on oltava vahva luotto perän sisuskalujen kestävyyteen, tai biologinen tehtävä jo suoritettuna.
     
    930BiT tykkää tästä.
  11. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Muokattu: 21.11.2022
  12. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Tunnelmakuva Aspernin lentokentältä (Wien, Itävalta) autokilpailujen aikaan 28.4.57, ei täs nyt oikein muuta ideaa kuin hyvä meininki.
    [​IMG]
     
    kerkko ja esmi tykkäävät tästä.
  13. IL:ssa on juttu Rauno Aaltosen Mercedes-Benz 220 SE:stä, joka oli Jyväskylän Suurajojen voittoauto vuodelta 1961.

    [​IMG]
    Rauno Aaltosen vanha kilpuri tulee huutokauppaan. JANI TALJA / RM SOTHEBY'S

    [​IMG]
    Tältä paikalta katsottiin ruutulipun liehumista Jyväskylässä vuonna 1961. JANI TALJA / RM SOTHEBY'S

    [​IMG]
    Aaltosen voittoauto rakennettiin tavallisesta siviili-Mercedeksestä. JANI TALJA / RM SOTHEBY'S

    [​IMG]
    Mercedeksen konehuoneessa humiseva kuutoskone siivitti Aaltosen uran todelliseen nosteeseen. JANI, TALJA, - RMS

    [​IMG]
    Bensiinin painetieto on tarjolla konehuoneen puolella. JANI TALJA / RM SOTHEBY'S
     
    kerkko tykkää tästä.
  14. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    72000 euroa vasaralla ehkä kertoi aika napakasti mitä mieltä markkina tuosta taksin irvikuvasta oli. Asiaa hiukan mietittyäni olen sitä mieltä, että tuo olisi pitänyt entisöidä alkuperäiskuntoiseksi. Silloin ralli- ja omistajahistoria olisi auton arvoa nostava "bonus" eikä kaamea olemus saisi potentiaalisia ostajia juoksemaan nauraen pois. Mitäänhän tuollaisella ei tee.
     
  15. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Mitäänhän tuollaisella ei tee."
    Mitä yleensä harrasteautolla tekee?
     
  16. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Rauno tykkää, tai ainakin tykkäsi, ajaa erikoisilla.

    '80 luvulla alla oli siviilissä Turussa musta n '66 250S (tai SE?) manuaalilla joka liikahti ripeästi. Ei antanut specs'ejä... enkä saanut katsoa pellin alle.

    Samoihin aikoihin tuli poikansa rallihuoltoon BMWn L-mittaisella edustusautolla - V12 pata tietysti. Katolle magneetti antenni ja takaboxiin varaosat ja renkaat... Hyvin ehti huoltoon vaikka oli sorasiirtymiä :)

    Hänhän oli mukana Eric Waxenberger'in 300SEL 6,3 tiimissä mm Spa'ssa. Ajo loppui kun vanteet loppui! Mutterit tuli läpi keskipakoisvoimista.

    PS. Tässä sanotaan "renkaat" olivat syy. Tiedä sitten. Raunon auto Nro 5.
    https://www.rotesau.co.za/spa-24-hours-27-july-1969
     
    Muokattu: 28.11.2022
    karra tykkää tästä.
  17. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Ymmärrän ja otan vastaan hiukan nihilistiseen näkökantaani kohdistetun kritiikin.

    Auton näkökulmasta yritän asiaa ajatella ja tuossa on nyt koitettu hakea autolle arvostusta kansainvälisessä hudarissa ja aika kylmää hartiaahan sieltä tuli. Siltä pohjalta katson, että tuossa virityksessä tuommoista "club raceriä" pitäisi jaksaa ihan oikeasti harrastaa säilyttämällä autoa Euroopassa ja käymällä sitten ajelemassa kaiken maailman Alpenfahrteja ja Coppa d'Oroja. Just won't happen kun siihen touhuun löytyy paljon mukavampaakin kalustoa ja aloinkin sitten funtsia että auto olisi aika makea kun se olisi entisöity tehdasalkuperäiseksi ja lisäyllätyksenä voisi sitten kertoa vähän puun takaa, että Aaltonen muuten voitti Jyskälän tällä nimenomaisella taksilla ja näyttää pari haalistunutta valokuvaa kisaroddatusta asusta.

    Nyt auto kärsii suhteettomasti siitä, ettei kisa-asu ole aito vaan luotu valokuvien perusteella uudestaan tyhjästä. Lonkalta väitän, että orkkiskuntoon entisöidyn auton hinta olisi noussut 150.000:een mm. provenienssiin kohottamana. Jos joku museo tai mersukerääjä hakuaa tuommoisen virkamiesmallin kokoelmiinsa, niin siinähän voisi suorastaan innostua kun tarjolla olisi oikein hienosti entisöity auto, jolla olisi poikkeuksellisen pikantti historia.
     
    Bluestone tykkää tästä.
  18. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Samaa mielta; huono kopio ja vaarat osat. Oliko esim koskaan "ojavaloa" ralliautossa?
    Kuka esim panee "Kaiserin" puskurin Mersuun!?

    Valot vaarat, ei silloin ollut Jenkkivaloja edes Mersun tehtaan autoissa...
    Ja "S" mallin tuplapuskurit puuttuu.

    Taitaa puuttua pohjapanssarikin? Olisi ekassa hypyssa kaput.

    Kuvia olisi ollut tehda OIKEA replica, mutta mentiin aidan alimmalta kohtaa yli.
    Ehka se kannatti k0ska meni 82t egee jollekin. Oma arvio 15t, sekin ylakantissa.

    Tehdasauto (varmaan samanlaisella Rauno ajoi vuotta ennen, ehka sama?);
    https://group-media.mercedes-benz.com/marsMediaSite/en/instance/picture.xhtml?oid=7576021
    Muita aitoja;
    https://www.pinterest.com/pin/1961-...nning-mercedesbenz-220se--620300548655860719/

    PS. Sorry, Jenkki MacAir - ei pilkkuja...
     
  19. fmila

    fmila Gearhead

    ...ja oli myös mukana Urpo "Hymy" Lahtisen 300 SEL/6,3n miehistössä Keimolan pitkässä kisassa (6 tuntia tai 500 km??) ja joutuivat keskeyttämään Raunon ajovuorolla johto paikalta vaihdelaatikon ongelmiin. Oli kuulemma laatikossa ns. markan vika, sanoivat kaverit Veholla. Ite olin silloin vielä niin nöösi, et olin koulun penkillä. Mut tarinoita Hymyn mersusta oon kuullut paljonkin, samoin Onni Vilkkaan. Hänellähän oli myös samanlainen 220 SEb ja 300 SEb tosta W111 hytistä ja aiemmin myös ponttoni 220Sa, monien muiden kilpurien ohella.

    t. AM
     
  20. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Muistan Onni Vilkkaan ralli Mersun :)
    Oli kai eka Ita-Ralli jota olin katsomassa Hoytiaisen kanavan viereisella patkalla.
    Samassa rallissa nain 3 ihmetta;

    1. Raimo Kossila veti V8 Valiantilla (vai oliko perati Barracuda?) niin etta lepikko kaatui... ei oikein sopinut karripoluille.

    2. Onni Vilkas "Edustus Mersulla" samaan malliin. Oli siina ihmetta koyhassa Karjalassa...

    3. Ja sitten ehka se suurin ihme; Esko Keinanen Skodalla! Ja tuli kovaa, lie ajanut yleiskilpailun voitosta? Ehka myos voitti?

    Se Skoda jai niin mieleen etta myohemmin ostin sellaisen "evo" version; TS malli lattiavaihteella ja tuplilla JIKOV kaasarella. Vaihteet olivat "vaarin pain"; 3n paikalla 1nen jne. Kesti hetken opetella.

    "Geneven autonäyttelyssä 1960 ensiesittelynsä koki aiempaa urheilullisempi Skoda Octavia Touring Sports (TS), jonka moottorista oli kutiteltu huikeat 50 hevosvoimaa huipputehoa. Skoda hakikin TS-mallille FIA:lta luokituksen ratakisojen ja rallien vakioautosarjoihin, minkä johdosta Octavia ilmestyi myös moottoriurheilumaailmaan. Menestystäkin kertyi, sillä Octavia TS:llä ajettiin luokkavoittoon Monte Carlon rallissa vuosina -61, -62 ja -63"
     

Kerro tästä muillekin!