Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. Näistä on silloin tällöin täällä juttua. Tässä yksi mun postaus toisesta ketjusta:

     
  2. Tässä vähän historic-rallia Vallulla:

     
    kerkko ja esmi tykkäävät tästä.
  3. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Ihan hyvän näköistä menoa vaikka vähän välistä varovaista ja kaasun pumppailua. Se on kuitenkin hyvin rauhallinen ja arvattava liikkeissään tollainen pitkä akselivälinen auto.
     
  4. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Hyvia juttuja Valleista ja Barracudista!

    Tein kerran kaverille Ruotsissa kirean 273 Commando "D-Stock" koneen Direct Connection osista jotka ostin Alhambran DC dealerin varaosa huoneen odotus salin seinalta :) Olivat olleet siella vuosia naytilla. Myivat vastahakoisesti.

    Kaiken, paitsi lohkon ja kampuran, toin Jenkeista matkalaukussa 3lla reissulla.
    Kasatessa tuli ongelma; alu imusarja ei sopinut kanteen. Reiat eri kohdissa. No, hitsausta ja poraamista ja kaikki OK.
    DCn kaverit varoitti; "Ala yrita suurempaa kuin 660 kaasaria." Mina tietysti kokeilin 750 ja eihan se toiminut...
    Kone meni hienoon Dart GT'hen ja ajettiin yolla kisaa rahasta "Kista Drag Strip'illa", Tukholman pohjois puolella. Rahaa ei ollut uuteen peraan joten ajo 3lla alimmalla vaihteella. Oli naas aavikkopera ja ei lukkoa. Ja halvimmat vakio renkaat. Silti Leevi menestyi hyvin ja sai muutamia voittoja. Meni alle 14 sec parhaillaan (ajanotto tosin "nenaliinan heilautus startissa ja lampun heilautus maalissa" tyyliin eli aika epatarkka). Valilla poliiseja karkuun ja silloin oli jo nelonenkin kaytossa :)
    Sitten tuli ostaja ja tarjosi niin hyvin etta auto vaihtoi omistajaa ja uusi omistaja uudella tihealla peralla ja lukolla ja "cheater" renkailla voitti monta kisaa!
     
  5. Muistatko tarkemmin, mitä kaikkea viritysosaa tuossa oli?
     
  6. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Hiljattain näin lelukaupan hyllyssä Matchboxin Mersu-pikkuauton, joka mainosti ruotsalaista Ewy Rosqvistiä. Kävi heti mielessä, että saisivat tehdä samaan syssyyn Onni Vilkkaankin auton! Kisamissinä omiin silmiini osunut Roqvist on tietysti valovoimaisempi hahmo voitettuaan Argentinan rallin 1962 varmaan omaksikin yllätyksekseen.

    Bernerin Valiantit oli muistaakseni tehty sekoittamalla Valiantin ja Barracudan papereita, niin että aika jännä Valiantti saatiin leimattua ajoon.

    Esko Keinänen oli kovan luokan "heittokuski" joka ajoi mitä vaan ja sai Porschenkin antamaan tietä itselleen kun tehdaskuskit luulivat että joku Porscheista tulee takaa, eihän kukaan muu voi tulla niin kovaa. Maalissa esittäytymään tulleelle porschekuskille Esko tarjosi kättä Skodan ikkunasta ja huikkasi, että "Esko vaan!".
     
    Muokattu: 26.12.2022
  7. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Siina oli kaikki mita tarjottiin "vakaville kisamiehille/naisille";

    Kannet + metallitiivisteet, Imusarja, Nokka + nostajat + venajouset + lautaset + venttiilit.
    Kaasarista sain Holley specs'it ja jetti suosituksen. Ostin ne muualta (SuperShops, Van Nuys) plus 750 DP mekaanisella toisiolla (se ei toiminut...).
    Kiertokanget oli ja kaikki laakerit. Olivat "heat treated", muuten kai vakiot.
    Ylikoko mannat max rutistuksella, CR on unohtunut mutta nakutti muulla kuin kisabensalla.
    Oljypumppu ja ulkopuolinen suodatin jalka ja filtteri.
    Pakosarjoista sain mitat ja ne tehtiin Ruotsissa.En muista missa. Pakoputket meni yhteen auton alla puolessa valissa ja putken koko ei ollut tavallista "Jenkki-rannia" vaan 2,5". Auttoi varmaan ala- ja keskialuetta.
     
  8. Ainakaan FIA:n Databasessa ei ole Valiantin luokittelukirjaa. Ehkä siellä on tehty joku manööveri.

    Okei. Oliko se imari Edelbrockin?
     
  9. Tossa FIA:n luokittelukirjasivulla on hämmentävä Plymarin Max Wedge:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Olisi kiva tietää, että onko tätä käytetty mihinkään koskaan. Tämmöinen mainos tuli vastaan, mutta tuskin liittyy tuohon:

    [​IMG]
    Tässä vielä parempia kuvia Max Wedgesta:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    impala67 tykkää tästä.
  10. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  11. Kappas se luokittelupaperi löytyi Chrysler -otsikon alta.


    Tämä on jännä tapaus. Tehdas luokitteli auton, mutta sitä ei koskaan valmistettu. Oli vuoden ennakkoon 318:

     
  12. Muki

    Muki Gearhead

    Tuommoiset Max Wedgen valupakosarjat (aftermarket reproduction) kerran roudasin matkatavaroissa Ankkalinnasta. Menivät myyntiin kun eivät sopineet A-bodyyn, siitä ei oikein saanut silloin varmaa tietoa mistään niin oli kokeiltava. Kai ne jollakin ovat käytössäkin näillä lakeuksilla. Aika painava oli matkalaukku :odeek:
     
  13. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Tuo 4340cc / 265cu" taytyy olla Australian 6-cyl alukantinen kone. Webereilla!
    FIAn lapussa lukee etta olisi "8-cyl".

    https://www.valiant.org/valiant/hemi-six.html

    Kun olin Jenkeissa yritin saada sellaisen Kengirumaasta mutta olivat kiven alla. Ja jos loytyy, tosi kalliita.
    Olisin pannut sen '66 avo-Valleen.
     
  14. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Ennenkuin dementtia pimentaa aivot annan vihjeen halpaan tehokkaaseen koneeseen. Tein sellaisen sinne Kistan kisoihin kaverilleni '62 Dart'iin.

    413 lohkoon voi asentaa vakiot 440 mannat. Poraus 3,6mm ja OK kovassakin kisa kaytossa.
    Noukin ne ilmaiseksi Ital Amerikan roskiksesta Tukholmassa :)
     
  15. Jos aukaiset sen luokittelukirjan siitä linkistä, niin kyllä se V8 on, mutta kun vertaa sitä 273:

    The 273 cu in (4.5 L) was the first LA engine, beginning model year 1964 and offered through 1969, rated at 180 hp (134 kW). It had a bore and stroke of 3.625 in × 3.31 in (92.1 mm × 84.1 mm).

    niin siinä luokittelukirjassa;

    Bore: 90,6 mm
    Stroke: 84,1 mm


    Mikä tämä juttu sitten on, niin ei aavistustakaan..
     
  16. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eikös tuon Monte Carlo Kalaauton löytänyt sittemmin appiukkonsa KLB:n epäsuosioon joutunut Moblan piätoimittaja JE, joka myös auton kunnosti ja kiersi sillä yhden kisan. Myi etiäpäin ja teki kloonin, jolla ajoi lehtijutussaan Finlandiasta Balkanille yms
     
  18. Regards,
    Jari from Finland


    Oliko se JE joku Jari E. Sama kaveri tuon Dartin takana?
     
  19. 3964

    3964 3rd gear

    Kyllä dart on ollut jo vuosia radalla hrf.n kisoissa.

    Barracuda,dart,valianteja on mopar tuotteista ainakin noissa kisoissa näkynyt.

    Mustang,camaro,corvette,falcon,chevy II ja muuta mielenkiintoista kalustoa.
     

Kerro tästä muillekin!