Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Off topic'ia Hertsikasta;
    Olin siina Siilitien ja Sahaajankadun risteyksen Hynnisen Automaalaamossa ilta ja viikonloppu duunissa kouluajalla.
    Siella oli mielenkiintoisia maalattavia mm uusia Kawasaki "Leskentekija" Mach 3 ja 4 bensatankkeja. Maalattiin silla kamalalla myrkyn vihrealla ja KAWASAKI sillai varjo tyyliin ja kirkas lakka paalle.

    Myos erikoisia autoja oli kuten BMW 1800 TISA Webereilla. En silloin arvannut kuinka harvinainen oli kun oli "vakion" nakoinen ulospain. Varikin oli ikava "Beige". Mittaristo oli komea, samoin puuratti ja kuppituolit.
    Ja kulki kivasti, nyt kun rikos on vanhentunut, voin tunnustaa etta pitihan siita "ottaa tyypit" kun olin yksin pajassa illalla....
    Tietaako kukaan kenen oli/on? Joku kisa- ja rahamies varmaan? Vuosi oli 1969-70.

    1965 BMW 1800 TI/SA
    The 1800TISA was produced in 1965 specifically for works team in the mid-1960s. Only 200 such cars were built featuring twin carburetors, a higher compression ratio and a five speed gearbox. The 130bhp TI/SA won many races including a second place finish the 24 Hours of Spa. Hubert Hahne also won the German national championship in 1964.

    The car was based off the standard based on the 1800TI (Turismo Internationale) and upgraded to SonderAusführung specification by the factory.

    Features:
    Dual 45 DCOE Weber carburetors
    10.5:1 compression
    Longer duration cam
    150+ Horsepower (as opposed to 120 bhp for the 1800 TI and 102 for the standard 1800)
    5 speed close ratio transmission
    Rear disc brakes
    Special sports seats
    Tachometer that extends from dash out toward driver
    Wooden steering wheel
    No bumpers or wheel covers
     
    kerkko tykkää tästä.
  2. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa on lisää kuvaa Montesta:

    JOKAVUOTISEEN tapaan riistäytyi Monte Carlo ralli jälleen tiistaina yöllä täydellisesti järjestäjien hallinnasta.
    Kaiken alku oli kolmas pikataival Burzetissa. Siellä syntyi kaaos. Vain 51 autokuntaa läpäisi tämän erikoiskokeen. Muut juuttuivat kinoksiin ja tulivat järjestäjien toimesta hylätyiksi.
    Vastavetona yli viisikymmentä hylättyä kilpailijaa (pääasiassa saksalaisia ja italialaisia harrastelijakilpailijoita) sulkivat tien Dignessa jäljellä olevilta kilpailijoilta.
    Sulku oli niin tehokas että järjestäjien oli pakko peruuttaa suuren alppikokeen kaksi viimeistä erikoiskoetta.


    [​IMG]
    Monten tiesulku tehokkaimmillaan. Ei ihme, että kärkipäällä oli vaikeuksia selviytyä Monte Carloon. KUVA: UPI / LEHTIKUVA
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. VM/TM esittelee tällä kertaa Esko Keinäsen Škoda Octavia TS 1200, jolla ajettiin 1961 Monte Carlon yleiskilpailussa luokkavoittajana kuudenneksi.

    1961 tammikuussa vuorossa oli järjestyksessään 30. Monte Carlon ralli, jonne Keinänen starttasi Rainer Eklundin kanssa Tukholmasta. Edellisenä vuonna Carl-Otto Bremer oli Saabillaan nostanut suomalaiskuljettajat rallimaailman tietoisuuteen sijoituttuaan Montessa yhdeksänneksi.

    Monte Carlon suomalaissankari oli mustaa Škoda Octaviaansa näyttävästi Meri-Alppien lumisilla ja jäisillä vuoristoteillä kuljettanut Keinänen. Hän ylsi 1961 Montessa Škoda Octavia TS:llä peräti kuudenneksi ja voitti luokkansa. Suomalaiskaksikko voitti ylivoimaisesti Škodan tehdaskuljettajat.

    Jopa kolmas sija yleiskilpailussa oli tuloillaan, mutta tyypilliseen tapaan Monte Carlon Autoklubi muutti kilpailun viimeisenä yönä sääntöjä siten, että ranskalainen Panhard-talli voitiin nostaa rallissa kolmoisvoittoon.


    [​IMG]
    Esko Keinänen ja Rainer Eklund lähdössä Škodallaan Tukholmasta Monte Carloon vuonna 1961.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Esko Keinänen ajoi vuosina 1961–1962 Škoda Octavialla Monte Carlon rallista luokkavoitot. Octaviassa on keskusputkirunko ja pyörien erillistuenta. 1200 TS -mallia valmistettiin 2 270 kappaletta vuosina 1960–1964.

    Mallivuosi: 1962

    Kori: Erillinen keskusputkirunko; kaksiovinen teräskori

    Moottori: Nelisylinterinen vesijäähdytetty rivimoottori edessä pitkittäin; sylinteriryhmä ja sylinterikansi kevytmetallia; työntötankojen avulla toimivat kansiventtiilit; Jikov 32 SOPb -alaimukaasutin; mekaaninen polttoaineen kalvopumppu; jännite 12V

    Kuutiotilavuus (cm3): 1221

    Sylinterin halkaisija, iskun pituus (mm): 72.0 x 75.0

    Puristussuhde: 8.4:1

    Teho kW (hv) r/min): 40 (55) /5 100

    Vääntö (Nm/r/min): 86/3 500

    Huippunopeus (km/h): 130

    Kiihtyvyys 0–100 km/h (s): 27,0

    Voimansiirto: Takaveto; 4-vaihteinen Škoda-rattivaihteisto, 2–, 3– ja 4–vaihde synkronoitu; kuiva yksilevykytkin

    Ohjaus: Kierukka ja mutteriohjaus; ohjausvälitys 15.1:1

    Jousitus: Edessä erilliset poikittaiset tukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin ja putkimalliset nesteiskunvaimentimet. Takana heiluriakseli, poikittainen puolielliptinen lehtijousi akselin yläpuolella sekä putkimalliset nesteiskunvaimentimet

    Jarrut: Edessä ja takana nestetoimiset rumpujarrut; mekaaninen takapyöriin vaikuttava käsijarru

    Pituus/leveys/korkeus (mm): 4 065/1 600/1 430

    Akseliväli (mm): 2 400

    Raideleveys edessä/takana (mm): 1 200/1 250

    Vannekoko: 15-tuumaa

    Polttoainetankki (l): 30

    Paino (kg): 920
     
    KKOSKINEN ja jknR tykkäävät tästä.
  4. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Eskohan oli legendaarisen Sulo Paavo Johannes Keinäsen poika ja näin pyörinyt jo polven korkuisesta asti kilpa-autojen äärellä. Esko ansaitsi nopeasti luotettavan heittokuskin arvonimen, sillä hän ajoi mitä vain autoa kovaa ja toi autonsa varmasti myös maaliin asti. Luottamuksesta kertoo mm. se, että Carl-Johan Askolin kiinnitti vain 22-vuotiaan Eskon Curt Lincolnin ajajapariksi 250 Testa Rossaansa Nürburgringin 1000 km kisassa vuonna 1958.

    Tässä ajassa alkaa jo unohtua se, että ravintoköyhien katovuosien raskaana hintana miehet kantoivat vakavaa alttiutta sydänsairauksiin eli omana aikanaan menehtyminen sydänkohtaukseen vain 39-vuotiaana ei ollut edes erityisen poikkeuksellista.

    Ongelma oli niin laaja ja sen ratkaisemiseen kannustanut paine niin kova, että päädyttiin sitten surullisen kuuluisaan johtopäätökseen kovien rasvojen suoranaisesta vaarallisuudesta kun ei muutakaan keksitty ja tämän seurauksena viralliset ravintosuositukset ovatkin sitten olleet melkoista hömppää. Jatkoa on luvassa kun virallisiin suositukseen aletaan lähitulevaisuudessa soveltaa vielä lisää lähinnä vegaanisuuteen liittyviä ideologisia kriteereitä.

    Tuolta löytyy hieno kuva Eskosta Ringillä:

    https://www.motorsportimages.com/photo/1018606452-nurburgring-1000-kms/1018606452/
     
    Muokattu: 31.1.2023
    LPV ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. IL:ssa kerrotaan, että Mario Andrettin kaudella 1978 ajama Lotus 79 on myynnissä.

    [​IMG]
    Mario Andretti voitti formula ykkösten maailmanmestaruuden Lotus 79-autolla kaudella 1978. [Zumawire / MVPHOTOS]
     
  6. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    [​IMG]



    [​IMG] [​IMG]
     
    Muokattu: 5.2.2023
  7. IL:ssä kerrotaan, että Abban rumpali ja F1-kuljettaja Slim Borgudd on kuollut

    [​IMG]
    Abban logo ei jättänyt epäselväksi, minkä yhtyeen rumpalina Slim Borgudd toimi. [AOP]
     
  8. Hiukan Pro Stock -historiaa:

     
  9. Viihdykettä sunnuntai-iltaan:

     
    4d sedan, kerkko ja malvasto tykkäävät tästä.
  10. jykä hyvinkää

    jykä hyvinkää Gearhead

    V8 Firenza on kyyl hieno laitos! Saisikohan tuollaista Suomessa kilpiin..?
     
    kerkko tykkää tästä.
  11. Chevrolet Firenzaa ei näillä main tainnut paljoa näkyä.

    Vauxhallissa on ollut 2,3 litrainen nelonen ja sen verran tehokas, että näillä nykysäädöksillä sinne varmaan jonkun saaste 305:n saisi luvan kanssa.
     
  12. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Pistetään vähän lisää Firenzaa (kuvanlaatu on mitä on..:rolleyes:).

    Jossain videonpätkässä kysyttiin kilpailijoilta "Miksi Vauxhall on nopein?" ja vastauksena tuli "Niillä on isoin kuski".
     
  13. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Tuollanen pitää saada, voi yhdistää 2 harrastusta rallin ja v8 vermeet:rolleyes:
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Viva Magnum
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

  16. hmr66

    hmr66 Gearhead

  17. Moottorissa on juttu myynnissä olevasta 1991 Citroën ZX Rallye Raid Evo II, jota on ajanut Björn Waldegård, Timo Salonen sekä Ari Vatanen.

    Auto aloitti uransa Rallye Raidina ja vuonna 1993 se sai leveän raidevälin Evo II -päivityspaketin. Kilpauransa jälkeen se toimi seuraavan moottoriversion kehitysalustana. Autolle ei ole kuitenkaan tehty muita tuunauksia tuon jälkeen.

    Konetilasta löytyy 2,5-litrainen turboahdettu XU15-neloskone, jonka teholukema on noin 450 hevosvoimaa. Nelivedolle työn tulokset etenevät kuusilovisen manuaalin kautta, joka on perinteisellä H-kaaviolla.

    Ulkoisesti auto on Citroënin klassisessa punavalkoisessa kilpakuosissa Totalin ja Michelinin logoja myöten. Maalipinnan kunto on hyvä, mutta vastaa auton historiaa. Myös sisustan väritys on punainen ja sen kuluneisuus vastaa auton historiaa. Citroën-kirjailtujen istuinten lisäksi autosta löytyvät kevennetyt polkimet, puinen vaihdekepin nuppi, mokkanahkainen ohjauspyörä sekä aikakaudelle tyypilliset ajanottolaitteet.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. IS/Urheilulehden jutussa kerrotaan Timo Jouhkista. Siitä kuva:

    [​IMG]
    Juha Kankkunen säväytti Timo Jouhkin ajollaan Jyväskylän Suurajoissa 1979. Kumpikin oli mukana samassa kisassa. Kankkunen kävi välillä ojassakin, mutta matka jatkui. KUVA: MARKO MÄKINEN
     
  19. Vaihteeksi rallia. Tällä kertaa Hesarin 50 -vuotta sitten sarjasta:

    Suomalaiset suosikkeja Itä-Afrikan Safarissa

    Nairobi (AP)

    SUOMALAISET ovat vahvoja ennakkosuosikkeja huhtikuun 19. päivänä alkavassa Itä-Afrikan Safari-rallissa. Kilpailu on rallien MM-sarjan neljäs osakilpailu.

    Kisaan osallistuu kolme suomalaista, Hannu Mikkola, Timo Mäkinen ja Rauno Aaltonen.
    95 autokuntaa ilmoittautui maailman vaativimpaan autokilpailuun. Neljän tehdastallin, Datsunin, Fordin, Porschen ja Peugeotin kuljettajat ovat ennakkoon vankimmin kiinni voitossa. – –

    Kilpailuun osallistuu tänä vuonna ennätysmäärä neekeriajajia. Kaikkiaan 25.


    [​IMG]
    Ensimmäisenä eurooppalaisena Safari-rallin voittanut Hannu Mikkola lähtee tänä vuonna puolustamaan voittoaan. KUVA: UPI
     

Kerro tästä muillekin!