Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. IL:n jutusta kuva:

    [​IMG]
    John Surtees ajoi kauden 1964 maailmanmestariksi sinivalkoisella Ferrarilla. AOP
     
  2. Fordia ja Motorcraftia:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Tuo Mercur XR4ti IMSA kilpuri oli aikamoinen sekametelisoppa joka kulki hyvin kun pysyi nipussa. Tutustuin autoon Long Beach'in kisassa.
    Sen turbo koneen alu kansi oli Esslinger Engineering pajalta ja tehty alkoholi Midget autoihin joissa oli sama 2,3 LIMA koneen lohko.
    Roush teki sen paremmaksi ja sopivaksi IMSAan.
    Yksi mielenkiintoinen asia oli lohkolla ja kannella oli omat jäähdytys jutut eli kannen ja lohkon välissä ei neste virrannut - ei ollut vaaraa että menevät sylintereihin jos/kun paineet rikkoo kansipahvin. Ajoivat kovilla boost paineilla.
    4 pientä putkea kannessa meni sisään ja neste kiersi pakoventtiilin ympäri kannessa. Se oli kuulemma se joka oli korkannut ja siksi tekivät noin.

    Kalle Sarlin toi tuollaisen Suomeen. Missä lie nykyisin? Myös moninkertainen IMSA mestari Pruett ajoi Keimolassa samanlaisella.

    IMSAssa katsottiin noita "ei vakioita" juttuja sormien läpi ettei tehtaan lopeta. He olivat kultakaivos IMSAn pyörittävälle perheelle. Money talks....
     
    kerkko tykkää tästä.
  4. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Taitaa olla! Näyttäis että nuo siniset putket pakopuolella ovat ne jäähdytysputket pakovenoille.

    Pa syöttö tuossa on mekaaninen ruisku. Muistelen että olisi ollut EFI mutta wanhat aivot voi muistaa väärin. Tai sitten kokeilivat molemmilla.
     
  5. Ruotsalaisten raaseriprojektissa uusia ajatuksia:

     
  6. Hiukan Gulf -mainoksia:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa suomalaista formulahistoriaa:

    KILPA-AUTOILIJA Leo Kinnunen, 30, tekee ensi sunnuntaina suomalaisen autourheilun historiaa.

    Ensimmäisenä suomalaisena ryhtyy Kinnunen jahtaamaan formula 1 -luokan maailmanmestaruuspisteitä.

    Kinnusen ensiesiintyminen kilpa-autoilun ehdottomalla huipulla tapahtuu Belgiassa Nivellesissä Surtees TS 16 -merkkisellä autolla.


    [​IMG]
    Leo Kinnunen kilpailee formula ykkösellä ensimmäisen kerran ensi sunnuntaina Nivellesissä. KUVA: LEHTIKUVA
     
    P. Thornton ja kerkko tykkäävät tästä.
  8. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Mitenkä tuossa LK:n F-1 -kokeilussa sitten kävikään?
     
  9. Wikipediasta:

    Vuonna 1974 AAW Racingin toiminta hiipui, ja Kinnunen päätti lähteä Formula 1 -sarjaan. Hän hankki John Surteesin tallin vanhan testiauton.[5] Syntyi Suomen toistaiseksi ainoa F1-talli, joka toimi nimellä AAW Racing Team Antti Aarnio-Wihurin suostuttua lainaamaan sille nimensä, mutta varsinainen rahoitus tuli muun muassa Saloralta ja Colt-tupakkamerkiltä. Tallin koeajot ajettiin Keimolassa. Ylipainoinen ja alitehoinen Surtees-Ford osoittautui kehnoksi autoksi, tekniseksi ongelmakimpuksi. Lisäksi autoa oli käytetty tehtaalla koealustana, ja sen runko oli kärsinyt vaurioita. Talli ei myöskään saanut käyttöönsä parhaita mahdollisia renkaita. Kinnunen osallistui kuitenkin kuuteen GP-viikonloppuun, joista hän selviytyi vain Ruotsin Anderstorpissa lähtöviivalle asti. Aika-ajoissa Kinnusen sijoitus oli 25. ja kilpailuun pääsi vain 24 parasta. PR-syistä Kinnunen sai kuitenkin startata kilpailun ulkopuolisena.[6] Kinnusen viereltä starttasi ulkopuolisena myös australialainen Vern Schuppan (aika-ajossa 26.). Itse kilpailussa Kinnusen tie katkesi 8. kierrokselle sytytystulpan aiheutettua ongelmia[5][6], autoon oli sen erittäin huono luotettavuus tiedostaen tankattu polttoainetta vain kymmentä kierrosta varten. Kovan onnen auto on nykyisin nähtävillä Turun Sanomien museossa. Saatuaan F1-kilpailujen sarjan päätökseen Kinnunen ajoi vielä Interserien Hockenheimin osakilpailun Martini Racingin Porsche 917/30 Turbolla, ja hän voitti molemmat lähdöt sijoittuen tällä yhdellä ainoalla osallistumisellaan koko kauden tuloslistalla 6. sijalle.
     

Kerro tästä muillekin!