Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Kiitos. Harmi, LK taisi kuitenkin olla mies paikallaan. Lapsuuteni sankareita 917:llä.
     
    japetalk ja -71 MoPar tykkäävät tästä.
  2. IL:n juttu Alfa Romeon ja Enzo Ferrarin yhteisestä historiasta muutaman mielenkiintoisen kuvan:

    [​IMG]
    Enzo Ferrari mekaanikkonsa Michele Contin kanssa Alfa Romeo 20-40 HP:n ohjaimissa. FERRARI SPA / FOTO STRAZZA

    [​IMG]
    Enzo Ferrari ja mekaanikko Nino Berretta koeajamassa CMN 15-20 HP:ta. ARCHIVIO FERRARI

    [​IMG]
    Ferrari 246 F1:n testit Modenan radalla. Enzo Ferrari keskellä kuvassa. ARCHIVIO FERRARI
     
  3. Ja lisää vanhempaa kiihdyttelyä:

     
    teddy99, esmi ja kerkko tykkäävät tästä.
  4. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Jostain jäänyt mieleen tarina että yhdestä pytystä oli tulpan kierre korkannut ja olisi korjattu kansi paikallaan Helicoililla ja tuostahan voisi lopun päätellä:(
    Olisi kyllä ollut varmaan motorsport historiaa jos Leksa olisi kilpailukykyisen auton alle saanut.
     
    TopyCa, japetalk ja kerkko tykkäävät tästä.
  5. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Niin kavi; Tulpan kierre korkkasi vaihdossa (oli jo viallinen) ja kun aikaa ei ollut paljoa mekaanikko "Honda Virtanen" yritti korjata HeliCoil'illa ja se pätkä joka katkaistaan asennuksen jälkeen putosi pyttyyn.... kisa oli silloin ohi Leksalta.
    Honda Virtanen antoi viritysohjeita VMssä ja itse kertoi kolumnissaan tuon mokan.

    Leksa oli kova kuski ja jos olisi päässyt ajamaan varmasti antanut näytteen ja saanut paremman auton kuin "Surkee Surtees".
     
    kerkko tykkää tästä.
  6. fmila

    fmila Gearhead

    Olihan Leksa aina nopea kun ajettiin millä tahansa takaa raapivalla. Pedrokin totesi tuon jo 908n kanssa kun ensi kertaa samalla autolla ajoivat. Pedro oli "iso tähti" ja osasi Leoa paremmin englantiakin ja säädätti heidän auton Leksalle ei niin sopivaksi, eli rajusti aliohjaavaksi, Leksa taas tykkäsi yliohjaavasta enemmän. Silti LK teki ajoittain parempia kierrosaikoja treeneissä kuin Pedro. Pahat kielet kertoivat aikoinaan, et työt Gulfin väreissä ois loppunut juurikin siihen kielitaidon puutteeseen. Kertokoon lisää he, jotka paremmin tietää. Mutta nopea Leksa oli ja siihen aikaanhan Protot oli reilusti nopeampia ku aikansa F1 set. Toi vanha Surtees oli jo silloin hidas ja loppuun kaluttu "paska"...sääli sinänsä, LK olisi ansainnut parempaa. Silti on ne Interserien protot Keimolassa jättänyt meikäläiseen lähtemättömän muiston. Kellenersin March ja 500 cid Letukka ruiskulla, jessus mitkä soundit kun hän treeneissä suditteli ylös pääsuoraa Saunalenkistä ja joka vaihteella jäi raitaa rataan ekoissa treeneissä...

    t.AM
     
    kerkko tykkää tästä.
  7. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Suomen lehdistö on aina osannut "värittää" omien menestyksiä ja niin oli Leksankin kanssa.

    Hän OLI oikeasti hyvä mutta tulokset kaukana Pedro Rodrigues'in taidoista ja menestyksestä.
    Pedro oli maailmanluokan tähti ja usein tehdaskuski eri valmistajille ja talleille.

    Mm 2 F1 voittoa, LeMans voitto (Ford GT40) ja lukematon määrä muita. Harvinaisin lie Pohjois Amerikan Jääratamestaruus!

    Hän ajoi kaikkia ja kaikkialla, kuten useimmat ennen. Ei ollut "specialisteja" johonkin lajiin.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Pedro_Rodríguez_(racing_driver)

    Vastaava Leksasta;
    https://en.wikipedia.org/wiki/Leo_Kinnunen

    Tämä olisi pitänyt nähdä livenä!
    Leksa Itä-Rallissa rata Abarth'illa (600 korimalli, niin luulisin, ajoi paljon jäärataa sillä)
    " 10.7.–11.7. 1965 Itäralli Ilkka Repo Fiat Abarth 1000 DNF "
     
    Muokattu: 11.5.2024
    kerkko tykkää tästä.
  8. Tämäkin projekti jatkuu:

     
  9. TM kertoo mielenkiintoisesta Cobrasta:

    Shelby valmisti viisi 289-kuutiotuumaisella (4,7 l) moottorilla varustettua Dragonsnakea NHRA:n (National Hot Rod Association) kiihdytyskisoissa käytettäväksi. Niissä oli edelleen viritetty moottori, Konin iskunvaimentimet, lyhyempi perävälitys kiihtyvyyden maksimoimiseksi ja vahvemmat vetoakselit, etteivät ne anna periksi, kun voima siirretään Goodyearin slicksien avulla rataan.

    Perusmalli oli Stage I, jossa oli yksi nelikurkkuinen kaasutin ja Stage II lisäsi moottoriin toisen samanlaisen. Ainoastaan runkonumero CSX2427 sai konehuoneeseen Stage II -virityksen, jossa konehuoneessa on neljä kaasutinta.

    Tämän ainutlaatuisen auton tilasi Mike Reimer Gettysburgista, Pennsylvaniasta kesällä 1964. Auto tuli aikanaan Adams County Motors Corporationiin erikoistilatulla keltaisella värillä. Se oli sama kuin Ford Thunderbirdissä, jolla Mike ja hänen Don hinasivat auton kilpailuihin.

    Miken ollessa ohjauspyörän takana auto menestyi hyvin A/Modified ja AA/Modified Production -luokissa. Se ei kuitenkaan ollut Dragonsnakeista nopein tai menestynein, sillä muilla autoilla oli valmistajan tuki.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa raporttia Keimolasta:

    KEMILÄISEN veljekset Matti ja Heikki pitivät Keimolan moottoriradalla tiukasti huolen siitä, että rata-ajon valtikka pysyi Itä-Suomessa.

    Joensuusta kotoisin olevat Kemiläiset voittivat mestaruuden mieheen. Matti luokan yli 1 300 ksm ja Heikki luokan alle 1 300 ksm. Molemmat mestaruudet heltisivät aivan näytöstyyliin.


    [​IMG]
    Matti J. Kemiläinen ja poika. KUVA: SANOMAN ARKISTO

    [​IMG]
    Mikko Rehunen (no 14) vastasi pirueteista formula veen kilpailussa. Taisto Kärkäs livahtaa ohi. KUVA: ERKKI LAITILA / HS
     
    P. Thornton ja kerkko tykkäävät tästä.
  11. IL:ssa on juttu, jossa kerrotaan, että Markku Alénin Lancia Delta S4 on myyty huutokauppakamari RM Sotheby’silla 837 500 eurolla. Siitä kuvia:

    [​IMG]
    Markku Alénin ajama Lancia Delta S4 myytiin hurjalla hinnalla. RM SOTHEBY'S

    [​IMG]
    Ohjaamo on pelkistetty. Autossa ei ole mitään ylimääräistä. RM SOTHEBY'S

    [​IMG]
    Moottorista revittiin irti vähintäänkin 500 hevosvoimaa. Hurjimmat tarinat lisäävät tuohon vielä parisataa päälle. RM SOTHEBY'S

    [​IMG]
    Alén sijoittui huutokaupatulla autolla toiseksi kauden 1985 RAC-rallissa. MCKLEIN PHOTOGRAPHY / RM SOTHEBY'S
     
  12. Kun pukkasi enemmänkin Dragonsnakea, niin mikä ettei:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Onkos nämä tunnettuja Ford-kauppias Kemiläisiä?
     
    kerkko tykkää tästä.
  14. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Ainakin uusi Granada GXL (?) vieressä viittaisi? Silmiin pisti myös 16 mm:n Arriflex taustalta. YLE paikalla?
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    P. Thornton tykkää tästä.
  16. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Joo, olivat Joensuussa FORD kauppiaita. Molemmat kovia kuskeja ja autot viimeisen päälle.

    Ali Haimakainen oli päämekaanikko ja Kemiläinen antoi Alille alun omaan viritysbisnekseen firman rakennuksessa ennen Alin muuttoa etelään.

    Se taisi mennä niin että Ari Vatanen rahoitti uuden liikkeen/koneistamon Järvenpäässä, tai oliko se Keravalla? Kävin muutaman kerran mutten muista missä oli...
    Ford BDA kisamies Matti Kallio oli siellä mekaanikkona.

    PS. Muistui mieleen että parhaat Ford tehdaskuskit (mm Timo Mäkinen ja Ari Vatanen ym) vei kilpurin Alin pajaan Joensuuhun "viimeisteltäväksi" ennen Jyskälää ja muita arvokisoja.
    Fordin kilpatalli Borehamissa ei tykännyt mutta kun menestysta tuli olivat hiljaa...
     
    Muokattu: 15.5.2024
    P. Thornton tykkää tästä.
  17. Täältä löytyy kavereiden saldoa:

    Matti J.KEMILÄINEN

    Driver Information
    Nationality Finnish
    Birthday 6 Aug 1941
    Hometown Helsinki
    Died 19 Feb 2022 El Campello, Espanja


    Heikki J. KEMILÄINEN

    Driver Information
    Nationality Finnish
    Age 80
    Birthday
    9 Jun 1943
    Hometown Helsinki


    Kaverit on ajanut Escorteilla sekä Mobilin että Gulfin väreissä:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    P. Thornton ja TopyCa tykkäävät tästä.
  18. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Rakensivat myös siankärsä-Transitista nelivetoisen version ja myivät sitä omasta liikkeestään vai edustikohan muutkin Ford-kauppiaat sitä. Aikana jolloin ainoa nelivetopaku oli varmaankin pulla-Uaz.
     

Kerro tästä muillekin!