Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa maailmantähtiä:

    HELSINGIN jäähallin suojissa esiintyi ympäristöön nähden varsin vieraan urheilulajin edustajia. Kilpa-autoilun viisinkertainen maailmanmestari Juan Manuel Fangio, 63, Argentiinasta ja kaksi mestaruutta voittanut Graham Hill 45, juhlistivat autourheilunäyttelyn avajaisia läsnäolollaan keskiviikkona.

    Autourheilun turvallisuusongelmat olivat kysymyksiä, jotka eniten askarruttivat mestareita.


    [​IMG]
    Autourheilukuuluisuuksia Helsingin jäähallissa. Maailmanmestarit Graham Hill ja Juan Manuel Fangio isäntänsä ruotsalaisen Picko Trobergin (keskellä) seurassa. Auto on Fangion maailmankuulu Mercedes Benz, jolla mestaruuksia heltisi. KUVA: JARMO MATILAINEN / HS
     
  2. IL:ssa kerrotaan, että Jody Scheckterin maailmanmestaruusauto Ferrari 312 T4 kaudelta 1979 huutokaupattiin 7,65 miljoonan euron vasarahinnalla. Siitä kuvia:

    [​IMG]
    Jody Scheckter voitti tällä Ferrari 312 T4 -autolla formula ykkösten maailmanmestaruuden kaudella 1979. RM SOTHEBY'S

    [​IMG]
    312 T4 on kaunis. RM SOTHEBY'S

    [​IMG]
    Ennen muinoin F1-ratitkin olivat pyöreitä. RM SOTHEBY'S

    [​IMG]
    Auton sydän on tämä kolmelitrainen ja 12-sylinterinen vapaasti hengittävä moottori. Tehoa siitä irtosi yli 500 hevosvoimaa. RM SOTHEBY'S

    [​IMG]
    Maaefekti mullisti formulat 1970-luvun lopussa. Helmat tilkitsivät ilman karkaamisen auton sivulta. RM SOTHEBY'S
     
  3. Väliin mainoksia. Nyt Humble/ENCO/ESSO:

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 18.5.2024
  4. Parit jutut:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    fmila tykkää tästä.
  5. Tässä vielä parit jutut:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. Muutamat Holley -mainokset:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. Laitetaas tämä tänne:

    Suoratoistoon tullut vuoden 2024 leffa sopii rallihullulle kansalle – leffassa on hahmona Hannu Mikkola

    Viaplayssa on nyt elokuva Race for Glory: Audi vs. Lancia (2024), joka kiinnostaa rallifaneja. Elokuva sai kriitikoilta sekä huonoja että myönteisiä arvosteluja.

    Elokuva on rallimaailman Daavid vastaan Goljat -tarina, joka kertoo Audin ja Lancian välisestä kovasta kilvoittelusta vuoden 1983 rallin maailmanmestaruudesta. Vastoin kaikkia odotuksia Lancia taistelee kovaa yhdistelmällä innovaatioita ja rohkeutta.

    Ohjaajana Stefano Mordini. Näyttelijöinä Riccardo Scamarcio, Volker Bruch, Daniel Brühl, Haley Bennett ja Esther Garrel. Gianmaria Martini näyttelee pienessä roolissa suomalaista rallilegendaa Hannu Mikkolaa.


     
  8. IS:ssä kerrotaan, että tehtaan vuoden 1986 MG Metro 6R4 on myyty Britanniassa 425 500 punnalla eli noin 499 000 eurolla.

    [​IMG]
     
  9. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Aika paljon pitää olla ylimääräistä lompsassa, jos tällaisestakin maksaa 7,65 miljoonaa euroa.

    Ihan kiva omaan talliin, ei siinä mitään.
     
  10. Pari kuvaa Länsiväylän autonkeräilyjutusta:

    [​IMG]
    Tämän keräilyautosarjaan kuuluvan Minin rakensi silloinen maahantuoja Voimavaunu rallilegenda Timo Mäkiselle rata-autosarjaan kaudelle 1968. Jyrki Hämäläinen

    [​IMG]
    Vuoden 2007 Porsche 911 Turbo on edelleen kallis ja haluttu auto. Harri Asunnan oikealla puolella oleva Curt Lincolnin aikanaan ohjastama Cooper T56 vuodelta 1956 nähtiin mm. Eläintarhan Ajoissa. Jyrki Hämäläinen
     
    kerkko tykkää tästä.
  11. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa on Keimolaa:

    HARRI NURMINEN hallitsi isännän ottein formula veen VW-maljan ensimmäistä osakilpailua KeimoIan sateen niljakkaalla radalla. Nurminen voitti kaikki kolme lähtöä ja saalisti täydet 60 pistettä.

    Leo Kinnusen formula ykköstä ei yleisö päässyt nauttimaan kuin kuljetusauton lavalta. Kinnunen ei halunnut riskeerata mitään, sillä autossa oli alla kuivankelin renkaat, joilla ei voinut ajaa märällä asfaltilla.


    [​IMG]
    Harri Nurminen voitti kolme lähtöä Keimolassa ja saalisti täydet 60 pistettä VW-maljakilpailussa. KUVA: ARI OJALA / LEHTIKUVA
     
    kerkko tykkää tästä.
  12. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa Leksan formularetki jatkuu:

    HIEMAN toista viikkoa aikaa on Leo Kinnusella saada formula-ykkösensä Surtees TS 16 Finlandia lopulliseen ajokuntoon Anderstorpissa ajettavaa MM-osakilpailua varten.

    Ensimmäisen kokeilunsa tässä autourheilun huippulajissa Leksa suoritti joitakin viikkoja sitten Nivellesissä Belgiassa, mutta siellä auto ei teknisten vikojen vuoksi suostunut kunnolla kulkemaan.

    Nyt on yrityksenä saada tämän lajin ensimmäiset MM-pisteet Suomeen, vaikka vaikeuksia on ollut voitettavana ja niitä vielä runsaasti on.


    [​IMG]
    Leo Kinnunen ”perhepotretissa” Formula ykkösensä Surtees 16 TS Finlandian kannella. Taru-vaimoakin hymyilyttää, koska auto on alkanut kulkea etukäteissuunnitelmien mukaan. KUVA: LEHTIKUVA
     
  13. IL:ssä on juttu Rauno Aaltosesta. Siitä muutama kuva:

    [​IMG]
    Rauno Aaltonen menestyi lajissa kuin lajissa. Pitkälle ja värikkäälle uralle mahtui monenlaisia kommelluksia. IL-ARKISTO

    [​IMG]
    Aaltonen on alkuperäisiä rallin lentäviä suomalaisia. Ennen ralliuraa menestystä oli tullut jo vesillä ja kaksipyöräisillä. IL-ARKISTO

    [​IMG]
    Aaltonen voitti Monte Carlon rallin 1967. Tähänkin kisaan sisältyi dramaaa. IL-ARKISTO

    [​IMG]
    Aaltonen rakastaa Safari-rallia ja Afrikkaa. Klassikkokisan voittaja suomalainen oli pari päivää, kunnes tuomaristo päätti toisin. IL-ARKISTO
     

Kerro tästä muillekin!