Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. Tässä vielä yksi Holley -mainos:

    [​IMG]
     
  2. Väliin pakkoruotsia:

     
  3. VM/TM:n esittelyssä BMW 700 CS vuosimallia 1962:

    Jo vuonna 1959 yleisölle esitelty BMW 700 CS oli kilpa-autoiluun edullinen aihio, ja siksi se oli suosittu erityisesti nuorten ja aloittelevien kuljettajien keskuudessa. 700 CS:llä kilpailtiin pääsääntöisesti rata-autoilussa, ja siksi moottoriurheiluhistoria tuntee useita huippukuljettajia, joiden ajajaura käynnistyi pienen BMW:n ratissa. Heitä olivat muun muassa Hans Stuck, Jacky Ickx, Hubert Hahne, Alex von Falkenhaus sekä ruhtinas von Metternich.

    Ja kun Suomessa ollaan, niin BMW 700 CS:llä toki kilpailtiin myös rallissa. Olli Lyytikäinen voitti 700 CS:llä vuoden 1960 Suurajoissa luokkansa ja seuraavana vuonna hän sijoittui samalla autolla samassa luokassa toiseksi. Ykköstila kirjattiin tällä kertaa myös 700 CS:llä ajaneelle Eino Kalpalalle. Kaksikon tulos Suurajojen yleiskilpailussa alle 700-kuutioisilla autoilla oli erinomainen: Kalpala ajoi sijalle 15 ja Lyytikäinen sijalle 26.

    Mutta BMW 700 CS oli nimenomaan rata-auto. Suomessa BMW:llä ehdittiin kilpailla myös viimeiseksi jääneessä Eläintarhanajossa vuonna 1963. 700 CS:n ratissa alle 1150 cm3 -luokan kilpailussa nähtiin Pentti Loivaranta ja Leo I. Mattila, joista Mattilan kilpailu päättyi moottoririkkoon. Enemmän 700 CS-autoja nähtiin radoilla tositoimissa, kun Suomi sai pitkän odotuksen jälkeen omat kiinteät moottoriratansa. Keimolan moottorirata avattiin vuonna 1966 ja Hämeenlinnan Ahvenisto vuotta myöhemmin 1967.


    [​IMG]
    [​IMG]
    BMW:hen rakennettiin Abarthin valmistamien pakoputkien tarkat kopiot: neljä ulostuloa ja äänenvaimentajien tilalle ratamoottoripyöristä tutut megafonit. Melurajoja ei tuohon aikaan tunnettu.

    [​IMG]
    Moottorin perusrakenne on tuttu BMW-moottoripyörän moottorista, jonka takapuolelle on lisätty jäähdyttäjän flekti. Moottorin sähköjärjestelmä on varustettu kaksilla sytytyskärjillä.

    [​IMG]
    Kauko ”Kake” Eriksson vauhdissa klassikkoautollamme Ahveniston moottoriradan avajaiskilpailussa 1967.

    Tekniikkaa
    BMW 700 CS
    Mallivuosi: 1962
    Kori: Kaksiovinen coupé-teräskori; turvakaaret
    Moottori: Kaksisylinterinen ilmajäähdytetty nelitahtinen bokserimoottori takana poikittain; työntötangot, ristiventtiilit ja keinuvivut; kampikammioon sijoitettu hammaspyöräkäyttöinen nokka-akseli; Solex 34 PCI-alaimukaasutin; 12 V sähköjärjestelmä
    Kuutiotilavuus (cm3): 697
    Sylinterin halkaisija, iskun pituus (mm): 78.0 x 73.0
    Puristussuhde: 7.5:1
    Teho kW (hv) r/min): 44 (60) /5 000
    Vääntö (Nm/r/min): 50/3 400
    Huippunopeus (km/h): 150
    Voimansiirto: Takaveto; 4-vaihteinen synkronoitu käsivaihteisto; kuiva yksilevykytkin
    Ohjaus: hammastanko-ohjaus; 2,6 kierrosta laidasta laitaan
    Jousitus: edessä erillisjousitus, pitkittäiset kaksoistukivarret, nesteiskunvaimentimet ja kierrejouset; takana erillisjousitus, pitkittäiset kolmiomuotoiset tukivarret, nesteiskunvaimentimet ja kierrejouset
    Jarrut: Edessä ja takana halkaisijaltaan 200 mm yksipiiriset rumpujarrut; mekaaninen takapyöriin vaikuttava käsijarru
    Pituus/leveys/korkeus (mm): 3 540/1 480/1 270
    Akseliväli (mm): 2 120
    Vannekoko: 12-tuumaa
    Polttoainesäiliö (l): 33
    Paino (kg): 670
     
    TopyCa tykkää tästä.
  4. Tuli tämmöinen video vastaan, niin se sopii tänne:

     
  5. IS:sä on juttu Tommi Mäkisen autokokoelmasta. Siitä pari kuvaa:

    [​IMG]
    Tommi Mäkinen kuvattuna ralli-Mitsubishinsa äärellä. KUVA: TUOMAS ARKIMIES

    [​IMG]
    Tommi Mäkinen kuvattuna ralli-Mitsubishissaan. KUVA: TUOMAS ARKIMIES
     
  6. IL:ssa on Topycalle sopivaa settiä:

    Vuonna 1978 D.T. Doblen ja Daimler-Benzin yhteistyönä tuosta varsin epätavalliseksi luonnehdittavasta aihiosta rakennettiin maratonralleihin sopivaksi modifioitu kilpuri, 450 SLC.

    Sen sai alleen Hannu Mikkola, (1942–2021) yksi suomalaisen rallin ikoneista.

    Sen viisilitraisesta, tietysti vapaasti hengittävästä V8:sta loihdittiin 268 hevosvoimaa, joka siirrettiin takapyörille nelivaihteisen, perinteisen automaattilaatikon kautta.

    SLC oli ralliautoksi valtava. Se oli 4,75 metriä pitkä, akseliväli oli 2,82 metriä, ja painokin huiteli reilusti yli 1500 kilossa.

    Lisäksi autot olivat lähes vakiokuntoisia: suurimmat muutokset olivat turvakaaret, kuppipenkit, monipistevyöt, alustan korottaminen, lisäpolttoainepumput, trippimittarit sekä lisävalot.


    [​IMG]
    Hannu Mikkola on suomalaisen rallin legendoja. AOP

    [​IMG]
    Hannu Mikkola ja Arne Hertz ajoivat isolla luksus-Mercedeksellä menestyksekkäästi pitkiä maratonralleja. ARTTU TOIVONEN

    [​IMG]
    Autokunnan nimet löytyvät auton etulokasuojasta. ARTTU TOIVONEN
     
    kerkko tykkää tästä.
  7. Länsinaapurin raaseriprojektissa tällä kertaa ihmetellään kaikkea ja joristaan:

     
  8. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Olipa huono artikkeli Mikkolankin ajamasta Mersusta! Ei tunne toimittaja asiaa...

    "Lisäksi autot olivat lähes vakiokuntoisia: suurimmat muutokset olivat turvakaaret, kuppipenkit, monipistevyöt, alustan korottaminen, lisäpolttoainepumput, trippimittarit sekä lisävalot."

    Oikeasti suurimmat muutokset olivat;
    Alumiinilohko ja 5.0 koko, alumiini konepelti ja takaluukku ja etu- ja takaspoilerit.


    https://silodrome.com/paris-dakar-rally-specification-mercedes-benz-450-slc-5-0/

    Jahtasin aikoinani ko autoa Jenkeissä ja löysin 2kpl. Olivat liian kalliita koska omistajat tunsivat ko auton harvinaisuuden.
    Olin USAn MB Clubissa ja ajoin 190 2,3-16 Cossulla slalom kisoja ja siellä olisi ollut rahakkaita ostajia ko 450SLC-5.0 mallille.
    Monet omistajat eivät tunteneet ja myivät "normaaliin" halpaan hintaan... vahinko etten sattunut löytämään yhtään sellaista omistajaa.

    PS. Pitkä haaveeni on ollut tehdä harvinaisimmasta (?) ralli Mersusta kopio, ja ehkä ajaakin jossakin alfalttirallissa, mutta taitaa jäädä haaveeksi hiipuvan motivaation vuoksi...

    Kyseessä on 350SL Grp3. Tehdas teki niitä vain 4kpl ja ajatti vain 2ssa rallissa, netistä löytämieni tietojen mukaan.
    En ymmärrä Sakujen ajatuksen juoksua tässä(kään) asiassa;
    Miksi ei ajettu kauniilla ja ketterämmällä mallilla kisoja vaan piti tehdä SLC tankki pitkällä akselivälillä?
    FIAn luokitukset; https://historicdb.fia.com/car/daimler-benz-350-sl-w-107

    Ruotsissa oli/on yksi kopio myynnissä. Ei kovin nätti ja hyvin tehty. Kaveri ajoi sillä kerran Monten Historic kisassa. Pyynti oli tuplasti mitä haluan maksaa.
     
    Muokattu: 16.6.2024
    karra tykkää tästä.
  9. Ei toimittaja ole minusta tehnyt huonoa tyotä.

    Wikipediasta:

    In September 1977 the 450SLC 5.0 joined the line. This was a homologation version of the big coupé, featuring a new all-aluminium five-liter V8, aluminium alloy bonnet and boot lid, as well as a black rubber rear spoiler and a small front lip spoiler. These changes resulted in a reduction in weight of over 100kg when compared to the 'old' 450SLC. The '5.0' was built in limited numbers, only 2,769 being completed between 1977 and 1981. Maximum speed of the '5.0' was some 10km/h faster than that of the '4.5' at around 225km/h. The 450SLC 5.0 was produced in order to homologate the SLC for the 1978 World Rally Championship.[4]

    Toimittaja vertaa tuossa luokittelumallia ja varsinaista ralliautoa. Sinä taas vertaat luokitteluautoa ja perusversiota.

    Tässä vielä:

    450 SLC 5.0
     
    Muokattu: 16.6.2024
  10. Tämän päivän HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa jatkuu Leksan seikkailut:

    LEO KINNUSEN tie Formula 1 -ryhmän MM-turnauksessa on ohdakkeinen.

    Viimeisin isku on kantautunut Hollannista: järjestäjät ovat evänneet yksityisiltä talleilta osanoton omaan Grand Prix'hinsä Zandvoortissa.

    Auton mekaaniset vaikeudet estivät häntä osallistumasta Belgian Grand Prix'hin.
    Anderstorpissa Ruotsissa hän selviytyi harjoitusajoista varsinaiseen kilpailuun, mutta auto hajosi kuudennella kierroksella. – –

    Harvoin taistelu formula ykkösten maailmanmestaruudesta on ollut niin tiukka kuin tänä vuonna.

    Vahvimpina voittajaehdokkaina pidetään komeetan tavoin tänä vuonna noussutta itävaltalaista Niki Laudaa, sveitsiläisten suosikkia Clay Regazzonia, Ruotsin Ronnie Petersonia, Argentiinan Carlos Reutemania, joka on ainoa valtion (Argentiinan) tukema ajuri, Brasilian Emerson Fittibaldia ja Ranskan Patrick Depaillerta.


    [​IMG]
    Ruotsin Ronnie Peterson on jo toipunut vammoista, jotka hän sai ajettuaan radalta ulos. KUVA: SANOMAN ARKISTO
     
    kerkko tykkää tästä.
  11. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  12. fmila

    fmila Gearhead

    Toi "UpeeCupeeKapeeNopee" oli aikanaan aika suosittukin ja niillä ajettiin myös jäärataa. Samoissa lähdöissä oli mukana myös saman "härvelin" perhemalleja eli LS. Ex Duunikaveri Upi Pihlman aloitteli myös tommosella oman uransa aikoinaan. Yks tommonen näkyy pärisevän Goodwoodin kerho kapinoissakin ja tais olla Brand Hatchissäkin Brittien saarilla.

    t.AM
     
  13. fmila

    fmila Gearhead

    Olihan noita uudehkona ainakin pari kappaletta Suomessakin ja ihan siviiliversiona. Alumiini luukkuineen ja alsa koneineen. Molemmat oli johonkin täällä osuneet ja korjattiin meillä Pitskun Vehon peltipuolella. Yllättäen molemmissa oli se KALLIS konepelti saanut osumaa. Ekassa se uusittiin ja sit tokan pelti sit korjattiin, vaikka se oli kantistaan revennyt. Peltiseppä hitsasi repeämän pillillä kuntoon, eli siis ihan kaasulla. Toki hän harjoitteli ensin sillä ekasta mällistä jääneellä "pyykkilaudalla". Olihan toi Mikkolan rallipelikin Suomessa näytillä, niin kuin aiemmin kirjoittelin, kuormaliinoilla tuettuna

    t.AM
     
  14. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "Olihan noita uudehkona ainakin pari kappaletta Suomessakin ja ihan siviiliversiona. Alumiini luukkuineen ja alsa koneineen."

    Oliskohan ollut kuten USAssa myydyt?
    Ostajat eivät edes tienneet mitä ostivat... ja diilerit myi tavan hinnalla kun eivät saaneet kovempaa hintaa.

    Sama juttu Volvo 240 GrA Turbon luokittelumallissa joita myytiin Jenkeissä täysin vakiolla Jenkkimallin koneella.
    Jenkkeihin on on usein tuotu "luokittelumalleja" koska sinne katoaa autot kuin tuhka tuuleen. FIA ei pysy perässä laskemassa montako oli tehty oikeasti.

    Takaspoileri oli takaboxissa irrallaan ja useimmat eivät edes ottaneet sitä.
    Ostin niitä ison kasan pilkkahintaan diilereiltä. Useimmat päätyivät Mexicon Amigoiden vanien katolle!
    Osa sopi Toyotan MR2'n takaluukuun, kuten oma vastaava Supercharged mallissa oli.
    Myöhemmin sain ison kasan valmistajalta, Richart Grant'iltä, Englannista.
    Nyt niistä pyydetään 200 egea kpl...

    Toinen auto joita muka tuotiin oli RS200 GrB. Ford kärähti niistä.
    Piti tehdä 200kpl mutta tekivät vain n 150. Kun FIA tuli laskemaan samat autot vietiin 2-3 paikkaan laskettavaksi. 40kpl oli - muka - viety USAan jossa niitä ei saanut rekisteriin...
    Vuosia myöhemmin joku rikas miljonääri käytti asiaa hyväksi ja toi 40kpl aitoja uusia entisillä papereilla! Niitä on sitten rekisteröity pikkuhiljaa "Kit Car" leimalla liikenteeseen.
    Autot ovat Mojaven aavikolla olevassa lentokone hajottamossa jonne ei uteliaat pääse.
    Kaveri on tehnyt kovaa tiliä autoilla, niin kuin pitääkin kun uskalsi ottaa ison riskin.

    "Papers retained by Bob Howe who was responsible for the RS200 sales programme show that only 148 cars were ever fully assembled and some of those were prototypes and some were written off early in their life so maybe 140 remain, many of which have now been traced."
     
  15. Andylta mukava moottoriaiheinen video, mutta sisältö tätä ihteään:

     
  16. Tre Kronor jatkaa proggista:

     
  17. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa on moottoriurheilutuloksia:

    Mikkola kärkeen Länsirannikolla

    Turku (HS)

    VARHAIN sunnuntaiaamuna Tarvasjoelle päättyneen Länsirannikon rallin voitti Hannu Mikkola, joka huolimatta 11. pikataipaleella tapahtuneesta rengasrikosta jätti toiseksi tullutta Timo Mäkistä yli puoli minuuttia.

    Ajon väriläiskä oli ykkösryhmässä voiton vienyt Pentti Airikkala, joka yleiskilpailussa sijoittui viidenneksi ja otti yhden pikataivalvoiton.

    Naisten luokassa paras oli jälleen Eeva Heinonen. Hän sai kuitenkin tavallista kovemman vastuksen Marketta Oksalasta.

    Kilpailu alkoi lauantai-iltana klo 20.02, jolloin ensimmäinen 70 ajokista lähti matkaan 400 km:n lenkille. Energiansäästökomitean suosituksen mukaan rallia oli lyhennetty ja siihen kuului vain 18 pikataivalta, joiden yhteispituus oli 160 km.

    Artukaisen moottoriradalla ajetun ensimmäisen pikataipaleen selvitti nopeimmin Timo Mäkinen. Seuraavilla osuuksilla Hannu Mikkola osoittautui suvereeniksi. Hän oli nopein yhdeksällä seuraavalla pikataipaleella.

    [​IMG]
    Tämä on tuttu näky rallikilpailujen jälkeen, Hannu Mikkola hymyilee maalissa voittajana. KUVA: UPI


    Rosberg voitti märällä radalla

    Zeltweg (HS)

    SUOMEN Keijo Rosberg saavutti super veellään yllättävän voiton Zeltwegissä Itävallassa Österreichringin radalla.

    Hän jätti toiseksi sijoittunutta Ruotsin Freddy Kottulinskyä lähes 15 sekuntia kahdentoista kierroksen kilpailussa — radan pituus on 5,9 kilometriä.

    Kovimman vastuksen suomalaiselle tarjosi alkukierroksilla Liechtensteinin Manfred Schurti.
     
  18. IS:ssä on juttu uskomattomasta suomalaisesta makasiiniautolöydöistä. Siellä on hyvin mielenkiintoisen näköinen formula myös:

    [​IMG]
    Liekö tällä autolla joskus ajettu Formulaa? Takana näkyvä musta auto on Ford A Pickup vuosimallia 1931/32. KUVA: TURENGIN HUUTOKAUPPAKESKUS
     

Kerro tästä muillekin!