Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. fmila

    fmila Gearhead

    Eikähän tollakin oo Formula Junioria (F3?) ajettu aikoinaan. Ruotsalaisella oli aikanaan Saabin etuvetotekniikalla moinen "Eltsun veteraani", joka oli mukana siinä "Eltsun muistoajossakin" yhdessä jo edesmenneiden lapsuuden sankarien Curt Lincolnin ja Timo Mäkisen kanssa. Tuossa näkyvissä vahvasti oman työn jälki, niin kuin ajan henkeen kuului. Vanhoja Eltsun laitteita esiintyi vahvasti vielä 60-luvun jäärata-kisoissa. Useasti ns. SM-lähtöjen jälkeen ajettiin lopuksi Luokka-X, jossa esiintyi kaikkea mahdollista mukana. Oli juurikin niitä "Eltsun veteraaneja", eli Jaguareja ja Ferrareita, sekä Suomalaisia innovaatioita vaneri-koreineen, jotka oli kyhätty Aakkosen nurinpäin käännetylle rungolle ja koneena mitä "nurkista löytyy", kuorma-autojen ex-V8 yms. Usein heitä haastettiin sitten SM-kisojen luokkansa nopeimpien toimesta myös. Muistan vielä jotenkin kun D-Jaggen perässä roikkuu Timo Mäkisen Mini-Cooper mutta ohi ei voimat riitä, vaikka kaarteet Minillä sukkelasti sujuukin. Totta maar kuskista se suurin ero löytyi.

    t. AM
     
    TopyCa ja eeko tykkäävät tästä.
  2. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Pari linkkiä aiheeseen;
    https://www.facebook.com/groups/173459632863152/posts/1440211349521301/?_rdr
    - Klikatkaa X'ää, ei tarvitse klirjautua siään
    - Tuossa Max Johanssonin taidonnäyte runko.
    - Minulla oli ilo tavata hänet kerran jossakin suuressa hallissa jossa tekivät satamanostureita. Taisi olla miehen "oikea" duuni? Kun aloin kyselemään VeeMax'ista ja Keken alkuajoista hän innostui ja levitti piirustuksia pöydälle. Näin myös wanhoja formulan osia nurkassa ja taisi riippua katostakin. Ulkomailla Max olisi ehkä ollut F1 tason pomo tai suunnittelija.

    Muistoja Keimolasta:
    https://www.historicrace.fi/HGR2017/fv50suomessa.html
    - "Sikarin" näköisiä formuloita
    - Rallimies Kossilakin mukana

    Edellisen maininta "Luokka X'stä" jääradoilta oli paikallaan: "Aivan hullua hommaa".
    Minulla on jossakin kuva Tikkakoskelta jossa Formula auto on koppiautojen välissä startissa. Olin Luonnetjärvellä armeijassa ja menin järjestysmieheksi kisaan (että näen kisat läheltä!). Samassa lähdössä oli VW1500. Kaikilla oli teräväksi sorvatut pitkät pultit renkaissa. Pitoa oli!
    N 30v sen jälkeen juttelin Jyväskylässä GrN Suomen mestarin, Ari Saxberg'in, kanssa asiasta. Hän alkoi nauramaan ja sanoi "Se oli hänen isä!" Ja sen VW1500 kuski oli hänen äiti! Kai sopivat tiskivuorot ajamalla jäärataa...
    Se oli mainiota aikaa: Sai ajaa millä vaan ja tehdä mitä vaan. Luokka löytyi aina.

    PS. Entisenä kovana SAAB Sport 2-T miehenä kiinnitin huomion täysin väärään pakopuoleen tuossa 2-T formulassa. Ei ole paisuntasäilöitä vaan suorat putket ilman vastapainetta - ei kulje.
    Imupuolikin on ilman "Lancian" 3x kaasareita. Lie ollut alullaan tuon rakennus?
     
    kerkko tykkää tästä.
  3. Oletteko te nyt ihan varmoja, että tuo on Saabin kone? Jos vertailee esim. tähän:

    Two-Stroke: A Saab 96 Engine + Gearbox On A Test Stand

    [​IMG]
    En ole Saabisti, mutta toi loota ja moni muu juttu on kovin erinäköinen. Nuo takapyörien rummut ja pulttijako taas näyttää enemmän Volkkarilta kuin Saabilta.
     
  4. meteor

    meteor Gearhead

    Näyttäisi olevan Wartburgin kone ja laatikko, joko 900/1000 kone
     
  5. Nyt on varmaan oikea vastaus:

    1965 Wartburg 312-300 HT

    [​IMG]

    Ja rummutkin voisi olla vanhemmasta Warresta:
    [​IMG]
     
  6. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Sama mikä 2-t, samat virityskikat vaatii.
    Ja olihan SAAB'kin DKW'n kopio jos ollaan tarkkoja...

    ...ja KAIKKI 2-t ovat sekaisin jossakin kohtaa :)

    https://www.saabplanet.com/saab-dkw-wartburg/

    PS. Muistan kun olin Finskillä huomasin että Convairin tupla-Tähtikoneen tulpat kävi mun Warreen!
    Niitä sai romukopasta... Teki vain uudet kaapelit. Toimivat hyvin, oli 4 elektroidia, eivät pimenneet millään seoksella.

    Komean näköiset:
    https://www.preferredairparts.com/n...k-plug-new-old-stock-replaced-by-rhb37e-15072


    Myöhemmin Ruotsissa, kun aloin ajaa 2-T SAABilla rallia, panin vastaavat siihen ja sekös ihmetytti katsastuksissa :)
     
    Muokattu: 17.7.2024
    kerkko tykkää tästä.
  7. Tässä olet oikeassa.

    Tuo 2 -tahtisen pakoputki on maailman kummallisempia asioita. Noissa ralli-Warreissa yms. se on kuitenkin yhdellä paisarilla. En kyllä tajua, miten se voi toimia, mutta..
     
  8. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Niin on!
    Tutustuin ehkä maailman parhaaseen 2-T guruun Kaliforniassa; Mitch Payton. Pro Circuit firman luojaan (18 vuotiaana!) ja omistajaan. Hän oli mestari kuskikin mutta halvaantui kisa kolarissa. Ei lannistunut. Voitti autoilla radalla pari mestaruutta ja kun yllytin ralliin 2v myöhemmin oli Honda CRX'llä mukana rallissakin vastaavilla käsilaitteilla.
    https://www.procircuit.com/2exhaust.html
    Hondan tehdas kuskit ym ym ajoi hänen putkilla, samoin "Suomen kerma" joita autoin.

    Mitch näytti firmansa salaisen huoneen jossa dynot lauloi ja erilaisia paisuntakammiota ja muuta kamaa oli valtavasti. Kaikki käsin tehtyjä. Kehitys kuulemma kävi koko ajan täysillä.
    Kerroin aikoinani yrittäneeni muutoksia JAWAan mutta "vauhti väheni!"
    Mun SAAB'in putket oli jo parannusta mutta ei ihmeitä. Olisi pitänyt olla erilliset paisuntakammiot ja 3 erillistä putkea.
    Sanoi "Vaikka on parhaat inssit ja ohjelmat ja tieto-taitoa vuosia "Dynossa ne parhaat tulee!"
     
  9. Suomenmaan Talbot -jutun kuva:

    Euroopan markkinoilla laajalti tunnetun Simcan uudelleen nimeäminen Talbotiksi oli PSA-konsernilta kuitenkin ilmeinen virhe. Imagoa yritettiin kohentaa muun muassa autourheilun avulla, ja Talbot-Ligiér -talli osallistui Formula 1-sarjaankin vuosina 1981-1982 Talbot-brändätyin Matran V-12 -moottorein.

    [​IMG]
    Jacques Laffite Talbot-Ligiérillä Ranskan Paun radalla 1982. (Wikimedia Commons)
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Samoihin aikoihin, kun Simcasta tuli Talbot, tuli saarivaltakunnassa Sumbeamista myös Talbot, vaikkei näillä tekeleillä ollut mitään tekemistä keskenään, mutta ralliautona tuo EnglanninTalbot oli kohtuuhyvä.
     
  11. Kyllä. Sitä kutsuttiin Talbot Sunbeamiksi. Lainallaas Wikipediaa:

    Vuonna 1979 esiteltiin urheilullinen Talbot Sunbeam Lotus, jolla ajettiin myös rallia. Siinä oli Lotuksen kehittämä 2,2-litrainen (150 hv) moottori ja ZF:n valmistama viisivaihteinen vaihteisto.[2] Automallilla voitettiin merkkikohtainen maailmanmestaruus 1981, jolloin tehdastallilla oli useita huipputason kuljettajia. Kuitenkin vain kaksi rallivoittoa saavutettiin. Ensimmäinen oli Henri Toivosen ja Fred Gallagherin RAC-rallin voitto vuonna 1980. Toinen oli Argentiinan rallin voitto vuonna 1981, parina Guy Fréquelin ja Jean Todt.[3] Myös vuonna 1981 olivat ruotsalainen rallipari, Stig Blomqvist kartturinaan Björn Cederberg, RAC-rallin kolmansia.[4]

    Ja enkkuversiosta vielä pari kuvaa:

    [​IMG]
    Sunbeam Lotus at the Race Retro 2008

    [​IMG]
    Tony Pond driving his Talbot Sunbeam Lotus at the 1979 Manx International Rally
     
  12. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    No todellakin. Ihmiset muistivat 1980-luvulla hyvin sen millaisia aristokraatteja Talbotit olivat aikoinaan ennenkuin tuotanto loppui 1950-luvulla. Monikäyttöbetonimyllyn nimeäminen Talbotiksi oli aikamoinen neitsyt Marian raiskaus, joka varmasti vaikutti myyntiin. 1980-luvulla ihmiset arvostivat historiaa, toisin kuin nykyään:

    Kuukausi sitten olin liikennevaloissa minkä lie 5-ovisen SUV pökäleen vieressä. Joku Renault tai KIA tusinatuote? Käyntiääni tosin kiinnitytti huomiota. Kun vihreä valo syttyi, huomasin, että takaluukun reunassa lukee "Lamborghini". Siis miksi ihmeessä kukaan haluaisi Lamborghinin, jota muut autoilijat luulevat olevan Renault? Ja taas tänään vastaava tapaus: Kaupan parkkipaikalla joku mitäänsanomaton 5-ovinen perunanpuolikas ja ihmettelin, miksi jarrusatulassa lukee "Lotus". No kun se olikin Lotus... Lotus joka näytti Renault/KIA/Fiat arkipäivän tusinatuotteelta. Miksi...??

    1980-luvulla Renaultin tai Ladan omistajat olisivat halunneet ajaa Lamborghinin tai Lotuksen näköisillä autoilla. Nyt 40-vuotta myöhemmin Lamborghini ja Lotus kuskit haluanevat, että heidän autonsa näyttää Renaultilta tai Ladalta. :wc:
     
    eeko tykkää tästä.
  13. Keskisuomalaisen julkaisemasta Jyväskylän MM-rallin virallisesta kisaoppaasta löytyy sopivaa materiaalia tänne:
    [​IMG]
     
  14. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  15. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa oltiin Suurajoissa. Silloin oli suomalaisvoittajaa:

    HANNU MIKKOLA ajoi vaikeuksien kautta voittoon tämän vuoden Jyväskylän Suurajoissa. Viallisesta auton vaihdelaatikosta huolimatta Mikkola pystyi toisella lenkillä pitämään takanaan armottomasti takaa-ajaneen Timo Mäkisen ja tuomaan Fordille 20 arvokasta pistettä automerkkien välisessä MM-kilpailussa.

    Suurajoissa ajettiin myös Suomen mestaruuspisteistä. Timo Mäkinen säilytti toisella sijallaan kakkosryhmän kärkisijansa, ja ykkösryhmässä Pentti Airikkala nappasi jo kolmannen kerran peräkkäin täyden saaliin. Naisten luokassa Eva Heinonen vei voiton odotetusti.


    [​IMG]
    Hannu Mikkola ja John Davenport. Kuva: Pentti Koskinen / HS
     
  16. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    [​IMG]
    Facebook näytti tämmöisen :).
     
    kerkko tykkää tästä.
  17. IL:ssa on saksalaista osaamista:

    Tällainen oli Hitlerin superauto – 3000 hevosvoiman jättimoottori

    Mercedeksen maailmanennätysautoksi aiottu T80 on mittasuhteiltaan varsin linjakas ja nopean näköinen, mutta sen oikea koko ei kuvista oikein tahdo selvitä.

    Kuusipyöräinen, teräsputkirunkoinen ja alumiinilla verhoiltu hirviö piti sisällään Daimlerin tuolloin vielä kehitysasteella olleen V12-moottorin, joka oli asennettu kuljettajan taakse, mutta kahden vetävän taka-akselin eteen.

    Moottori oli tarkoitettu Messerschmitt -hävittäjään, painoi 807 kiloa ja oli iskutilavuudeltaan 44,5 litraa. Se oli asennettu ylösalaisin, niin että sylinterikannet osoittivat maata kohti ja kampiakseli pyöri ylimpänä.

    Suurimmaksi tehoksi siitä mitattiin 3042 hevosvoimaa, kierrosluvulla 3200 r/min.

    Auton kuusi pyörää olivat 31 tuumaa korkeat ja 7 tuumaa leveät. Jos T80:n koko vieläkään hahmotu, niin auton jarrurummut olivat yli puoli metriä halkaisijaltaan.

    Pituutta koko autolla oli 8,1 metriä, leveyttä stabilaattorisiipien kanssa 3,2 metriä ja painoa noin 2700 kiloa.

    Polttoaineenaan se käytti melkoisen kuuloista seosta: hieman olosuhteista riippuen siitä 63 prosenttia oli metanolia, bentseeniä 16 prosenttia, etanolia 12 prosenttia, asetonia 4,4 prosenttia, nitrobentseeniä 2,2 prosenttia, lentobensiiniä 2 prosenttia ja eetteriä 0,4 prosenttia.

    Eli kaikkea mitä nyt haluaisi kuljettaa mukanaan tuon aikaisella turvatekniikalla varustetussa autossa, vaikkapa nyt nopeudella 600 km/h.


    [​IMG]
    Mercedes-Benz T80 rakennettiin maailmanennätysautoksi. Sillä ei kuitenkaan koskaan ehditty yrittämään tuota saavutusta. MERCEDES-BENZ

    [​IMG]
    Kulkupuolesta vastasi Daimlerin 44,5-litrainen V12-moottori. MERCEDES-BENZ

    [​IMG]
    Ohjaamossa ei mainittavasti ollut kosketusnäyttöjä. Tai ergonomiaa. MERCEDES-BENZ

    [​IMG]
    T80 on rakennettu teräsputkirungon ympärille. MERCEDES-BENZ

    [​IMG]
    Nykyisen T80 on sijoitettuna Mercedes-Benzin museoon, Stuttgartiin. MERCEDES-BENZ
     
    kerkko tykkää tästä.
  18. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Upea! (Kaikkeen se Waltakunnankansleri ehtikin, "Hitlerin Superauto".)
     
  19. KOMONEN

    KOMONEN 1st gear

    Hassu tuo saksalaisten tapa laittaa moottorit ylösalaisin.
     

Kerro tästä muillekin!