Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Upea kombo, tuo MB Rennabteilung & kilpuri.
     
    Muokattu: 25.8.2024
  2. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

  3. Seurassa on juttu suomalaisen rallin historiasta. Siitä muutama kuva:

    [​IMG]
    Timo Mäkinen teki tuttavuutta BMC-tallin uuden Morris Cooper S -ajokin kanssa jo vuoden 1964 puolella. Vuotta myöhemmin hän oli valmis voittamaan sillä ensimmäisenä suomalaisena Monte Carlon rallin. © Lehtikuva / Hannu Lindroos

    [​IMG]
    Timo Mäkisen riemukas kädenheilautus rankan vuoden 1965 Monte Carlo -rallin päätteeksi, jonka aikana hän joutui vaihtamaan rengasta 48 kertaa. © Lehtikuva

    [​IMG]
    Rauno Aaltonen ajoi vuonna 1967 kolmantena suomalaisena Monte Carlo -rallin voittajaksi. © Lehtikuva

    [​IMG]
    Vuoden 1966 Monte Carlon -rallin voitto yllätti Pauli Toivosen, sillä varsin sekavissa tunnelmissa kilpailun järjestäjät hylkäsivät häntä paremmin ajaneiden Timo Mäkisen ja Rauno Aaltosen suoritukset. © Getty Images

    [​IMG]
    Pauli Toivonen kaasutteli Citroën DS 21 -autollaan (numero 195) vuoden 1966 Monte Carlon rallin voittajaksi. Kartanlukijan tehtäviä hoiteli lumisilla ja mutkaisilla alppiteillä Ensio Mikander. © Lehtikuva / UPI
     
    kerkko tykkää tästä.
  4. Moottorissa on Škoda 200 RS:n esittelyä:

    Projektin perustana toimi Škoda 110 R Coupé, jonka kattoa madallettiin 7,5 senttimetriä. Katto ja konepelti tehtiin 0,7-millimetrin vahvuisesta alumiinista keveyden nimissä. Lopulta autoon päätyi kaksilitrainen moottori ja Weber 45 DCOE -tuplakaasuttimet. Tämä yhdistelmä tuotti parhaillaan 122 kilowatin (163 hevosvoiman) tehon. Voima välitettiin takapyörille viisivaihteisen Porschen vaihteiston kautta. Koko auto painoi ainoastaan hieman yli 800 kilogrammaa.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    kerkko ja TopyCa tykkäävät tästä.
  5. Lisää sweduraaseria:

     
  6. Laitoin tuonne auton nimikkoketjuun tämän VM/TM -jutun, mutta laitetaan tännekin, kun on niitä aiempia jo:

    Romuttamolta löytyneestä Ford Cortinasta tuli varttimailin sinivalkoinen klassikko – Esittelyssä Beaver Rocker Cortina vm. 1965

    Beaver Rocker valmistui Keimolassa heinäkuun 27. päivä 1976 ajettuun kauden toiseen osakilpailuun, jossa auto ei ollut vielä täydessä vireessä, ja siksi sillä ajettiin kisaa varsinaisen kisatapahtuman ulkopuolella. Varta vasten lajin kilpailutoimintaa rakennettu auto loi kuitenkin uskoa suomalaisen drag racingin tulevaisuuteen.

    Rockerin voimanlähteeksi Wilander valitsi hänen oman Ford Thunderbird siviiliauton moottorin. Cortinan nokalle istutettiin 428-kuutiotuumainen V8, joka rakennettiin moottoritilaan ja osin ohjaamon puolelle niin taakse, kun vain säännöt sen sallivat. Moottori on millilleen sääntöjen sallimalla paikalla eli moottorin ensimmäinen tulppa on 15 senttiä auton etuiskunvaimentajan keskikohdan takana. Moottorin jatkeena oli Fordin C6-automaattivaihteisto sekä 9-tuumainen 100 prosenttisesti lukittu perä.

    Kun isosta moottorista puolet työntyy ohjaamoon sisälle niin Cortinaa ajetaan kaukaa lähes takapenkiltä käsin. Wilander kilpaili autollaan pari kautta ahkerasti, kunnes auton koko tekniikka, moottori sekä vaihteisto siirtyivät Eki Tuomisen Funny Car-luokkaan rakentamaansa Saab Sonetiin.


    [​IMG]
    Kuljettaja, auto ja sen irrotettavat peltiosat. Jokke Wilander ja Beaver Rocker Cortina Keimolan varikolla.

    [​IMG]
    Beaver Rocker Cortinan entisöintityöt valmistuivat vuonna 2020.

    Tekniikkaa
    Aihio: Ford Cortina
    Mallivuosi: 1965
    Kori: Kaksiovinen teräskori; turvakaaret
    Moottori: Kahdeksansylinterinen vesijäähdytetty V8-moottori; kaksi nelikurkkuista Edelbrock– kaasutinta
    Moottorin tilavuus: 390-kuutiotuumaa (6.4-litraa)
    Sylinterin halkaisija, iskun pituus (mm): 102.9 x 96.1
    Puristussuhde: 10.5:1
    Teho kW (hv) r/min): 243 (330) /4 800
    Vääntö (Nm/r/min): 250/4 600
    Huippunopeus (km/h): 180
    Voimansiirto: Takaveto; Fordin C6-automaattivaihteisto; Fordin 9-tuumainen perä, 100 % lukko; perävälitys 4:111, teräsvetoakselit
    Ohjaus: hammastanko-ohjaus
    Jousitus: edessä Toyota Corolla DX:n erillisjousitus, McPherson-joustintuet, poikittaiset alatukivarret, pitkittäistuet, kierrejouset ja nesteiskunvaimentajat; takana nelilinkkijousitus, nesteiskunvaimentajat ja kierrejouset
    Jarrut: Edessä levyjarrut, takana rumpujarrut
    Vannekoko: 15-tuumaa
    Rengaskoko: Edessä 185 x 15, takana 31 tuumaa korkeus, 13 tuumaa leveys x 15
    Polttoainesäiliö (l): 20
    Paino (kg): 1 170
     
    eeko ja kerkko tykkäävät tästä.
  7. Ruotsistakin on päivitystä:

     
  8. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Edelbrock kaasarit tuli '80 luvun lopussa tai '90 luvun alussa. En muista tarkkaan mutta ei ollut '76 olemassa.

    KORJAUS, Koko 1976 vuoden paras aika, ei tainnut olla Keimolassa?

    FHRAn sivulta;
    Tähän vielä vuoden -76 kovimmat noteeraukset

    Street Altered Jouko Wilander Ford Cortina 428 cid 15.86

    - ei ollut iskussa silloin, vakiot meni kovempaa...
     
    Muokattu: 2.10.2024 klo 12:35
  9. Noi speksit on nykyisestä koneesta. Se on 390 ja alkuperäinen on 428. Shining Whit osaa kertoa enemmän, kun se ollut sitä autoa entisöimässä.
     
  10. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Okey....

    Mutta mitä järkeä on noin mietoa tehdä - ja V8lla? Vai onko vain Show auto?

    "Teho kW (hv) r/min): 243 (330) /4 800"

    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    Wilander kilpaili autollaan pari kautta ahkerasti, kunnes auton koko tekniikka, moottori sekä vaihteisto siirtyivät Eki Tuomisen Funny Car-luokkaan rakentamaansa Saab Sonetiin.

    Tuokaan ei kuullosta oikealta. Muistelen muuta ja jopa tein autoon pikku hommaa kun oli Tukholmassa Kormun Timon pajalla. Liekö ollut sama auto? Joku "Nuutinen" ajoi myös.
    Keimola 1978;
    Sonett 427 Aika 11,45. luokkana B/CA (Competition Altered)
     
    Muokattu: 2.10.2024 klo 12:48

Kerro tästä muillekin!