Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

  2. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    Juu eikös Räyskälässäkin noin 40-vuotta sitten:) Tosin silloin mäskimotilla:)
     
  3. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    Vai kävikö Suomen puolellao_O Motoparko_O
     
  4. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    [​IMG]
     
    juhi71, f-85 ja kerkko tykkäävät tästä.
  5. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    Tolla Suapilla?
     
  6. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    kerkko tykkää tästä.
  7. Joo. Jotenkin siinä oli jotain hienoa. Tässä yksi britti samasta ketjusta:

     
  8. Kotimaisista tuli mieleen Sämpy Santalan Sierra. Siitä löytyy pari kuvaa vanhasta ketjusta:
     
  9. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa formulauutisia:

    Uusiseelantilainen kilpa-autoilija Dennis Hulme on ruvennut pitämään elämästä, hän päätti lopettaa uransa kilpa-ajajana.

    Formula 1-luokan viimeinen osakilpailu Watkins Glenissa jää hänen viimeisekseen. Siinä hän sijoittui McLarenillaan seitsemänneksi 20 pisteellä.

    Hulme saavutti autourheilun arvostetuimman voiton, Formula ykkösten maailmanmestaruuden vuonna 1967. Lisäksi hänellä on useita arvokkaita voittoja kansainvälisistä suurkilpailuista, mm. Can-Am-sarjasta.

    Lopettaessaan kilpauransa Hulme on 38-vuotias. Viimeisessä MM-osakilpailussaan New Yorkin Watkins Glenissa hän joutui keskeyttämään neljännellä kierroksella moottorivikojen vuoksi.

    New Yorkin kilpailun päätyttyä Hulme lensi kotiinsa Englantiin, jossa hän on asunut viime vuodet.


    [​IMG]
    Dennis Hulme ei enää aja autolla kilpaa. Kuva: Sanoman arkisto
     
  10. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Nuo Pro Stock moottorit olivat / ovat tehokkaimpia vapari henkäileviä Dinosauruksia ;-)

    Tilavuutta aina 16,4 litraan saakka...

    "Several bodies have different rules. "Mountain Motors", run by the PDRA (eighth-mile) and at selected NHRA events in 2019, do not have a 500-cubic inch rule, with some engines exceeding 800 cu in (13.1 L), to upwards of 1,000 cu in (16.4 L).
    The NHRA limits engine displacement in Mountain Motor categories to 843 cu in (13.8 L)."

    "Modern pro stock engines generally produce around 2.5 hp/in3 (114 kW/L), and make upwards of 1,500 hp while being naturally aspirated."
     
  11. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    No litrateho ei ihan terävintä kärkeä kutittele mutta tilavuus korvaa:)
     
  12. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Olet oikeassa! Elän yhä Honda S2000 ajassa ja lumoissa joka oli aikoinaan kova kone...

    Here are some other cars with high horsepower per liter:
    • Ferrari 458 Italia: Has 126.6 horsepower per liter
    • Ferrari LaFerrari: Has 126.8 horsepower per liter
    • Porsche 911 GT3 (992): Has 127.5 horsepower per liter
    • Ferrari 812 Competizione: Has 127.7 horsepower per liter
    • Porsche 911 GT3 RS (991.2): Has 130 horsepower per liter
    • BAC Mono R: Has 138.8 horsepower per liter
    • Aston Martin Valkyrie: Has 156 horsepower per liter
    • Ariel Atom V8: Has 160 horsepower per liter
    The Honda S2000 was also known for its high horsepower per liter, with about 124 horsepower per liter.
     
    mpower ja kerkko tykkäävät tästä.
  13. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    Moto GP koneista huhuiltu 300 hp/litra. Mutta kyllähän Pro Stock motit tönäri moottoreiden huippua taitaa olla, myös pyörä puolella tönäri H-D samoissa litratehoissa.
     
  14. Tässä on pari juttua tännekin:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. fmila

    fmila Gearhead

    Löysinpä tommosen pätkän YouTubesta, jossa Suomessa rakennettu Colt/Nortti Esco. Myös muita rata/ralli racereita Ferrarista Vivaan. Lopussa myös raaka versio Camarosta ja Mustangista. Myös GT40 ja AC Cobra ja Pantera löytyy fordiumin tuotteilla varustetuista.


    t.AM
     
    Muokattu: 11.10.2024
    kerkko tykkää tästä.
  16. mpower

    mpower Double Gearhead

    Tässä yhteydessä en osaa olla tuomatta esille suuresti ihailemaani Mazdan Le Mans 787B auton R26B wankelmoottoria. Ei kyllä kai ole suoraan verrannollinen normaaliin edestakaisella männällä olevaan moottoriin?:rolleyes:

    Kilpateho oli "vain" noin 700 hp, mutta juttua on ollut,900 hp kepiästi saatavissa!? Mutta se wankelin rääkyvä ääni, se on jotain korviini niin hienoa, ai että!:)
     
  17. jknR

    jknR Gearhead

    "Mutta se wankelin rääkyvä ääni, se on jotain korviini niin hienoa, ai että!:)"

    Kyllä!

     
    kerkko ja mpower tykkäävät tästä.
  18. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Muokattu: 13.10.2024
    mpower tykkää tästä.
  19. jknR

    jknR Gearhead

    787B LeMans kilpurissa on nelikammioinen R26B moottori. Imsa GTP sarjassa taisivat ajaa yhtenä vuonna tuolla samalla moottorilla.

    Eunos Cosmoja oon nähnyt suomessa ainakin kolme eriväristä, että on niitä ainakin muutama.

    Mad Miken MacLarenissa on käsittääkseni Pulse Performancen rakentama 3-kammioinen billet-moottori.

    Linkki firman sivuille. https://pulseperformance.co.nz/
     
    TopyCa tykkää tästä.
  20. Tuli vastaan muutaman vuoden vanha Teknavi, jossa on sopivaa videoo tänne:
     
    kerkko ja jknR tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!