Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear


    Ja tätäkös tuli Kiikalassa kuunneltua että onko siellä wankel pellin alla:D
     
    kerkko tykkää tästä.
  2. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    VM 12/1970 on kakkosryhmäläinen 142 IGI-72 esittelyssä. 0-100 km/h 8,9s 0-120 km/h 13,1s
    0-400m 16,5s ja 0-1000m 30,9s. Ja teho ilmoitettu 140hv/6000rpm ja 19,6kpm/4500rpm.
     
  3. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Se se sitten oli jonka näin aivan vierestä ja kuulin vihaista karjumista!
    Oli IMSA kisassa Riveside Race Way'llä Kaliforniassa. Luulen että oli Historic kisa.

    PS. Löysin kuvankin. Nro 65 ja 4kpl roottorin kuvia maalattu takaosaan = 4 kammiota.
    Olin kirjoittanut "LeMans Voittaja" eli voi olla sama auto joka voitti?

    Onnistuiskohan nyt;
    https://imgur.com/a/NoPYZme
     
    Muokattu: 5.11.2024
    jknR tykkää tästä.
  4. jknR

    jknR Gearhead

    Ei pääse katsomaan tuota kuvaa. Kansio on yksityinen ja pitäisi olla joku "lupa" että kuvia pääsee katsomaan.
     
  5. Juutuubi tarjoili kotimaista videota:

     
  6. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Etuvetoinen Saab jää sutimaan lähdössä märällä radalla? Hyvin saa sen valkean Mantan kiinni. Nopsa Saab. Hieno pätkä.
     
  7. Moottorissa on juttua MG Metro 6R4:sta:

    Metro 6R4 lienee yksi hieman vähemmän tunnetuista, silti näyttävistä B-ryhmän ralliautoista kultaiselta 80-luvulta. Yhtä aikaa villisti pullistettu ja särmikäs 6R4 oli pienemmänsorttinen ralliase suoraan brittiläisen insinööritaidon huipulta. Vuoden 1986 Jyväskylän Suurajoissa maaliin päässeiden 'kympin sakissa' oli kolme Metroa.

    6R4:ssä on jotakin samaa kuin Lancia Delta S4:ssä ja erityisesti Peugeot 205 T16:ssa, mutta toisin kuin näissä kahdessa, sen keskelle sijoitettu moottori oli veekuutonen. Williams-kilpatallin vuonna 1982 vain kuudessa kuukaudessa suunnitteleman 6R4:n motti tuli Cosworthilta, joka perusti sen formulamallin DFW-V8:iin – jokunen historian kuutosmoottori on saanut alkunsa tiputtamalla sylintereitä pois kasista. Ensimmäisissä 6R4-prototyypeissä oli samalla tavalla lyhennetty Roverin V8:iin pohjautunut V6. Näiden moottorien nimeämislogiikassa jäljempi numero merkitsee venttiileitä per sylinteri, siispä kyseessä ovat V62V ja V64V.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    jknR tykkää tästä.
  8. jykä hyvinkää

    jykä hyvinkää Gearhead

    Muistan lapsuudesta noiden äänet. En ralleista, vaan rallicrossista ja -sprinteistä. Hyvinkään radalla on oltu monesti eri tapahtumissa 80-90- lukujen taitteessa.
     
  9. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Näkyykö?
    https://imgur.com/a/NoPYZme

    PS. Löysin sun pyynnön tänään SPAM osastolta... Sorry.
     
    jknR tykkää tästä.
  10. chevy 2

    chevy 2 Gearhead


    ProStock kone MM-sarjassa tekee arviolta 1480-1550hp ja kokoa on 8.2litraa(500cid)
    Joten litrateho on 180-189hp/l
     
  11. fmila

    fmila Gearhead

    Jep, tohon haarukkaan löytyy Suomestakin (tai ainakin on löytynyt) ainakin pari konetta, jotka vanhaan malliin räyhää vielä kaasareilla.

    t. AM
     
    jknR tykkää tästä.
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tämä hieno video, kiitos! Saabissa ei ilmeisesti ollut helvetillisiä paisuntakammioita tai sitten oli hyvä äänenvaimennus.
     
  13. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa Kekeä:

    EM-pronssia formula super veessä saavuttanut Keijo Rosberg havittelee tosissaan isompia ja nopeampia autoja.

    Rosberg kävi äskettäin Englannissa koeajamassa formula 5 000 -luokan autoa, mutta sopimusta uuteen luokkaan ei Rosberg vielä saanut.

    ”Englantilaiset sanoivat, että jos tuon rahoittajan mukanani, niin auto on käytössä. Formula 5 000 nielee kuitenkin noin 230 000 markkaa kaudessa. Semmoisia rahoja ei minulta löydy”, kertoi Rosberg.
    – –
    Ilmeistä on, että Rosberg super veessä vaihtaa tallia. Päättyneellä kaudella hän ajoi Itävaltalaista Kaimann-autoa, joka oli luotettava, mutta liian hidas.
    – –
    Selvää ainakin on, että Rosberg jatkaa kilpa-autoilijana. Suomessa käydessään Rosberg sanoi itsensä lopullisesti irti tietokonealalta. Tämän vuodenhan Rosberg oli virkavapaalla.

    ”Talvella toivon pääseväni ajamaan jääradoille. Maaliskuun lopussa alkaakin jo kausi Keski-Euroopassa.”


    [​IMG]
    Keijo Rosberg pärjäsi super veellä hyvin, mutta mieli tekee isompiin luokkiin. Kuva: Esa Pyysalo / Lehtikuva

    Laitetaas samaan kuva toisesta ketjusta kuva, jonka olen joskus sinne linkannut:

    [​IMG]
    Onkos Kekellä Weberin IDA?
     
    kerkko tykkää tästä.
  14. Selänraaputin

    Selänraaputin 2nd gear

    Kypärät ovat noista ajoista kehittyneet aika paljon.
     
    esmi ja kerkko tykkäävät tästä.
  15. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Muokattu: 6.11.2024
  16. Eipä riittänyt Wikipediankaan mukaan Keken rahat Formula 5000 sarjaan.

    Se oli jännä luokka:

    Formula 5000 was introduced in 1968 as a class within SCCA Formula A races, a series where single seaters from different origins were allowed to compete, but which rapidly came to be dominated by the cars equipped with production-based American V8s. The engines used were generally 5 litre, fuel injected Chevrolet engines with about 500 horsepower (370 kW) at 8000 rpm, although other makes were also used.[1] The concept was inspired by the success of the Can-Am Series, which featured unlimited formula sports cars fitted with very powerful engines derived from American V8s; the idea was to replicate the concept using open wheel racing cars. F5000 enjoyed popularity in the early 1970s in the U.S. and featured drivers such as Mario Andretti, Al Unser, Bobby Unser, James Hunt, Jody Scheckter, Brian Redman, David Hobbs, Tony Adamowicz, Sam Posey, Ian Ashley, John Cannon and Eppie Wietzes.

    Netistä yksi kuva sellasesta koneesta:

    [​IMG]
    Formula 5000 motor in the Begg FM2
     
    kerkko tykkää tästä.
  17. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    MotoGP tehoilla huideltaisiin 2200+hp lukemissa:)
     
  18. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Muokattu: 6.11.2024
    kerkko tykkää tästä.
  19. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    No miksi ei sitten ProStokissa ole 2200+hp moottoreita?
     
  20. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Idat näkyy olevan. Tuplaten mainittu siksi että moottori on VW Type 4 boxeri.
     
    Muokattu: 6.11.2024
    kerkko tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!