Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    MotoGP koneet ei taida olla 500cid tönärimotteja;) En ole MotoGP koneita nähnytkään mutta Pro mottia olen 90-luvulla ihan huoltanutkin että voisin kuvitella pientä eroa tekniikassa olevan:)
     
    chevy 2 tykkää tästä.
  2. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Pro koneen ruuvaajana mäkin aloitin Vanhan tyylisellä Inglesin motilla ja siitä saikin sitten kunnian olla mukana tuoreempienkin versioiden kanssa.
    Ja MotoGp koneen näkemistä en ole mäkään saanut todistaa:)

    Mutta veikkaan että jos GP mottiin laittaa tönärit yms asiat vastaamaan erittäin tiukoilla säännöillä tehtyä PS-konetta,se ero muuttuu aika paljon lähemmäksi.
    En tiedä mitä rajoitteita MotoGp koneilla on muutakuin koko ja vapari?
     
  3. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Juu aika samoissa tehoissa taitaa olla per/cid Vance Hinesin tönäri v-twin Pro Stock kone.
     
    chevy 2 tykkää tästä.
  4. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

  5. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "En tiedä mitä rajoitteita MotoGp koneilla on muutakuin koko ja vapari?"

    Kehitysvaiheessa "kaikki käy". Sitten jäädytetään vuodeksi, pariksi vain yksi versio. Ei saa muuttaa koko aikana.
    Jos tulee uusi merkki mukaan kesken kauden saa enemmän vapauksia JOS ei ehdi mukaan vauhdissa. Kun alkaa ehtiä, speksit jäädytetään.
    F1'ssä sama juttu.
     
    chevy 2 tykkää tästä.
  6. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  7. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

  8. Tuo oli ahdettu kone. Tässä näkyy paremmin:

    [​IMG]
    Mitä tulee sitten tehoihin ja ahtopaineisiin, niin kun niitä ruuvaa ylöspäin, niin olishan tuo makea motti dragsterissa.

    Ton verran tehoa tuotti erään foorumistin 1,6 litranen turbonelonen dragsterissa tuohon aikaa.
     
  9. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    No hyvä mulle jää W123:D
     
  10. Kelpaako farmari:

    [​IMG]
     
    SARKERI-71 ja karra tykkäävät tästä.
  11. karra

    karra Double Gearhead

    Olinkin unohtanut tuon Indy-Mercedes homman, tai en ollut sitä siis 30 vuotta sitten rekisteröinytkään aivokuoreen koska en tiennyt mersuista mitään tuolloin. Ilmorista muistan hyvin, kun F1 hommaa seurasin että se oli Ilien-Morrison nimistä johdettu nimi ja eikös tuo Morrison liittynyt ProStock luokan Reher-Morrison kiihdytysmoottoreihin?
     
  12. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    PAREMPI kuin w124,,,tuolta tuo Lässykkä pois ja tuo Mesen Alsa pata keulalle....Aika NAMIA!!!
     
    karra tykkää tästä.
  13. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Mario Ilien ja Paul Morganin nimistä Ilmor tulee ja brittiläistä motorsporttia. Ja Penske häärää kuvioissa.
     
    karra tykkää tästä.
  14. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Joo, Paul Morgan kuoli lento-onettomuudessa.
    Sveitsiläinen Mario Illien aloitti virihommat vaatimattomilla Chryslerin 4-syl mallilla joilla ajettiin Suomessakin rallia. "Kostaja" taisi olla malli.
    Oli nero nokka-akseleissa ja kansissa.

    Kun etsin maailmalta nokkia Hasse Sjölundin Volvo 262 V6 crossiautoon menin ekan niillä kisaavan luo Tanskaan saakka. Ellemann- Jacobsen oli tiimi ja mies. Mestari virittäjä ja kuski.

    Ostin kaksi paria nokkia eri arvoilla ja kun olin maksanut hän kertoi salaisuuden; "Ne tulivat Mario Illien nimiseltä Sveitsistä ja kuulema käytti Hondan mp nokkia mallina!".
    Eli Hasselle tuli F1 & INDY virittäjän kamaa vaikkei Illien'illä ollut suurta nimeä silloin.

    https://www.racingsportscars.com/driver/photo/Jan Ellemann-Jakobsen-S.html
     
  15. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa rallituloksia:

    Viime vuonna laaditut nuotit pitävät edelleen paikkansa RAC-rallissa. Näin ainakin kärkikahinoissa.

    Timo Mäkinen ampaisi viime vuoden malliin tukevaan johtoon kilpailun ensimmäisellä osuudella Walesin vuorilla.

    Edelleen vanhaan malliin loppui Hannu Mikkolan matkanteko varsin aikaisessa vaiheessa. Huonoa onnea oli myös Markku Alenilla, joka palasi lähtöpaikalle jo 16 pikataipaleen jälkeen.

    38 pikataipaleen jälkeen on Mäkisellä runsaan minuutin johto Italian Sandro Munariin. Munarin kannoilla keikkuu Ruotsin Per-Inge Walfridsson.


    [​IMG]
    Timo Mäkinen (oik.) ja kakkoskuljettaja Henry Liddon aloittivat tyytyväisinä tauon sunnuntai-iltana. Miehet johtavat RAC-rallia. Kuva: Lehtikuva
     
    TopyCa ja kerkko tykkäävät tästä.
  16. RAC.n tuloksia lisää. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa on kuvassa eri auto kuin yläpuolella. Olisko yläpuolen auto joku Fordin esittelyauto? Joo, joka tapauksessa tässä on ikonisuuden aste huipussaan: ykköskoppa, BDA ja Timo Mäkinen:

    ”Lentävä Suomalainen” Timo Mäkinen, 36, aikoo poksauttaa tänään samppanjapullon korkin ilmaan ja juoda maljan RAC-rallin voittonsa kunniaksi.

    Vain auton suurvaurio voisi estää suomalaisen viemästä rallia nimiinsä. Mäkinen itse on varma, että auto kestää seitsemän ratkaisevaa erikoiskoetta.

    Mäkinen johtaa 75 erikoiskokeen ja Skotlannin lumisateen jälkeen yli kaksi minuuttia Ruotsin Stig Blomqvistia, joka myöntää omien mahdollisuuksiensa jo menneen. Ruotsalainen oli kolme vuotta sitten paras.


    [​IMG]
    Timo Mäkinen (vas.) ja kakkoskuski Henry Liddon naureskelevat huhuille, jotka väittävät Mäkisen auton reistailevan kohtalokkaasti ennen ratkaisevia erikoiskokeita. Kuva: UPI
     
    kerkko ja TopyCa tykkäävät tästä.
  17. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Olen aina ihmetellyt BDAn avointa nokkaremmiä!
    Mutta kun olen jutellut niillä ajaneiden kanssa he eivät muista että olisi ollut vaurioita.
    Se, ettei ole soraralleissa on jotenkin ihme.
     
  18. Ja loppuraportti HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa:

    Kokemus oli taas valttia RAC-rallissa. Toistakymmentä vuotta rallimaailman huipulla viettänyt Timo Mäkinen, 36, uusi vaivattomasti viime vuotisen voittonsa.

    Mäkinen piti loppuun asti kilpailun ensimmäisenä yönä Walesissa hankkimansa etumatkan. Maalissa oli toiseksi sijoittunut Ruotsin Stig Blomqvist runsaat kaksi minuuttia jäljessä.

    Kolmanneksi sijoittui monien hämmästykseksi Italian Sandro Munari. Yleisesti luultiin, että Munarin merkillisen näköinen auto (Lancia Stratos) ei kestäisi Skotlannin huonoja teitä. Toisin kuitenkin kävi.


    [​IMG]
    Voiton jälkeen Timo Mäkinen (oik.) ja hänen kakkosajajansa Henry Liddon pistivät sampanjaksi. Kuva: Sanoman arkisto
     
    kerkko tykkää tästä.
  19. Tässä on videota tuosta rallista:

    Eli tuo GVX 883N Escort oli Mäkisen alla. Hiukan erikoinen väritys,
     
    TopyCa, esmi ja kerkko tykkäävät tästä.
  20. Väritys oli pääsponssin eli Cossack partaveden tunnusväri.

    Siihen aikaan oli vielä ihan ok käyttää venäläistä "eksotiikkaa" myynnin apuna. Eipä taida enää olla Cossack markkinoilla...
     

Kerro tästä muillekin!