Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. Tässä on niin ajan hengen mukainen kuva, että oksat pois:

    [​IMG]
     
    kerkko, SARKERI-71 ja juhi71 tykkäävät tästä.
  2. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Minä taas muistan "Cossack" oli Vodkan merkki!
    Oli mukana myös muissa moottoriurheilu lajeissa. Ehkä jossakin ei saanut mainostaa viiinaa joten oli "partavettä"?

    https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=cossack+vodka
     
  3. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

  4. ossa250, SARKERI-71, TopyCa ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Kuka on tuo tyylikäs daami kuvan oikeassa laidassa?
     
  6. BD jo linkkaili tämän toiseen ketjuun, mutta nostanpa silti tämän tännekin kilpanäkökulmalla, kun tästä on tainnut ennenkin olla tässä ketjussa:

    Maailman ehkä kuuluisin Porsche on myynnissä

    Kuvittele ikonista autoa ikonisessa elokuvassa, ja että sen auton olisi omistanut sittemmin liuta ikonisia näyttelijöitä ja kilpa-autoilijoita.

    Tokkopa mikään muu kilpa-auto koko kilpa-autoilun historiassa on niin myyttisessä maineessa kuin Porsche 917, sen eri versioissaan.

    Auton nosti maineeseen 1960- ja 1970-lukujen taitteessa tietysti sen murskaava ylivoima niin Le Mansissa, Interseriessa kuin Can-Am -sarjassakin ja se dominoi urheiluautojen prototyyppiluokkia tuohon aikaan mennen tullen.

    917:aa ja sitä seurannutta 917K:ta lennättivät vähän vuodesta riippuen iskutilavuudeltaan 4,5-5,0-litraiset V12-moottorit, 180 asteen V-kulmalla. Alussa, vuonna 1969 moottori puski takapyörille 520 hevosvoimaa, myöhemmin 600, sitten 630 hevosvoimaa.

    Ja kun Porsche oli siirtynyt 917:lla Atlantin taakse ajamaan Can-Am -sarjaa, saatiin moottorista turboahdettuna jo huimat 1100 hevosvoimaa. Tuo teho liikutti siis 820-kiloista autoa.


    [​IMG]
    Le Mans -elokuvassa käytetty Porsche 917-022 tulee huutokauppaan tammikuussa. [Mecum Auctions]

    [​IMG]
    Tämän yksilön historia on vailla vertaansa. [Mecum Auctions]

    [​IMG]
    Auto on kuulunut viimeksi koomikko Jerry Seinfeldille. [Mecum Auctions]

    [​IMG]
    Tämä saattaa olla maailman kuuluisin kilpa-autoyksilö. Ja nyt se olisi huudettavissa. [Mecum Auctions]

    Joskus mietin noita Gulfin värejä. Asia on myös monen Fordin GT40:n omistajan mielessä ihan syystäkin ja siellä on hiukan erilaisia ratkaisuja värin sävyttämiseen. Tässä on yksi ja liittyy tuohon edelliseen:

    You can use Porsche colors. The codes are:
    Gulf Blue - Porsche 73 - Code 328 or J9
    Gulf Orange - Porsche 72-73 - Code 019
    For Royal Blue you can take a Dark Blue


    Tässä vielä niistä lisää:

    Gulf Blue
    German/Reference name: gulfblau
    Paint code: 328
    Models and Years:
    911:1972-1975
    Gulf Blue (328/gulfblau) is a legendary color with an incredibly rich history. Gulf Blue is the blue from the Gulf Oil company’s historic racing liveries. But Gulf Oil did not always race in this color. While Gulf Oil had been involved in motor racing since the 30s, it was actually in the 60s that Gulf Blue would be made famous. This happened when the Gulf company felt that their brand colors were too muted, so they decided to utilize the colors of Wilshire Oil Company, which they had acquired in 1957. Two early examples of Gulf Blue that cemented this color’s legendary status with Porsche: the 917 and the 911 IROC RSR. Books could be written on these giants and their liveries, but briefly: The 917 was a winning Porsche race car. It gave Porsche its first wins at the Le Mans 24 hour race with 1-2 finishes in both 1970 and 1971, starting what would become the most winning record in Le Mans for any manufacturer. This is a machine that made a name for itself internationally when race cars were insane; we’re talking top speeds of over 240mph without the knowledge of aerodynamics that we have today. This was a time when drivers were a slightly different breed which takes us to the 911 IROC RSR. IROC stands for the International Race of Champions. Basically, back in 1973, races were held with the champions from different race series around the world. These champions all competed in the same cars, you guessed it - 911 Carrera 3.0 IROC RSRs. Sounds like the stuff of legends right? Indeed- Gulf Blue and each of the 14 other colors chosen for these 911s would instantly become iconic. I could go on, but this is all just one slice of the immense history that any Porsche wearing Gulf Blue represents.


    [​IMG]

    Gulf Orange
    German/Reference name: gulforange
    Paint code: 019
    Models and Years:
    911:1972,1973,2005,2014
    Cayman:2016
    Gulf Orange (019/gulforange) goes back to 1972 with Porsche. We’ve talked about Gulf Blue elsewhere, so let's talk about these two colors as a pair. Specifically: Why does the Gulf livery work so well? There’s actually been a fair amount of speculation and discussion on this topic. One of the reasons these historic colors work so well is because Gulf’s decision to use the colors from their Wilshire Oil acquisition makes the resulting livery closer to equiluminant. That is to say, even though the colors differ in hue, they have closer luminosity (“brightness”) levels in comparison with Gulf’s own corporate blue and orange combination. The decision to go with these colors had multiple unique effects on the appearance of the livery. First, the bright and near complimentary colors makes the livery stand out -especially if set against a sharply contrasting background. Second, and more interestingly, the near equiluminant colors creates a natural tension. It’s caused by how the brain “sees” the world and it’s an effect that artists have understood for some time. For example: the sun in Monet's Impression, Sunrise is nearly equiluminant with its background. This leads to some observers seeing drama and even movement where it doesn’t actually exist. It’s an effect that was almost certainly unintentional when Gulf went to a bright light blue and orange livery, but it was very impactful nonetheless. Over time, formulas and even color representations have evolved, but when you see the words Gulf Orange and Gulf Blue, there’s a reason why you instantly know the livery. Not only does it have an incredible history but it is also technically unique, making its component colors each iconic slices of both racing history and motorsport art.

    [​IMG]
     
    TopyCa ja kerkko tykkäävät tästä.
  7. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    " 4,5-5,0-litraiset V12-moottorit, 180 asteen V-kulmalla "

    Kuka tuommoisia satuilee? Eikö osaa sanoa "Boxeri 12" eli "Flat 12"

    https://www.motor1.com/news/147125/porsche-917-flat-12-rebuild/

    - On tedellinen taideteos... ja mekaanisesti äänekkäin mitä olen kuullut vierestä, ilmajäähdytys ja sen mukaiset välykset, etenkin kylmänä kuin sepelimylly
     
  8. Tällä kertaa toimittaja taitaa olla oikeassa. Kyseessä on 180 -asteen V -moottori eikä boxeri. Täällä lisää tarinaa:

    The 917’s flat-twelve (confusingly codenamed Type 912, the name of the period’s entry-level Porsche road car) isn’t a traditional ‘boxer’ engine, where there’s considerable offset between opposing cylinders due to the carrying of the connecting rods on individual crank pins. In contrast, the 917’s beating heart features two connecting rods on each crank pin, as you’d find in a vee engine, which is why it could be thought of as a 180-degree V12.

    Tämmöinen ratkaisu oli myöhemmin myös Ferrari Testarossassa.
     
  9. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  10. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Joo ei ole kyseessä boxeri eli vastaiskumoottori.
     
  11. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

  12. Moottori voi olla flat olematta boxeri. Tuosta sun jälkimmäisestä linkistä suoraan:

    Unlike most flat-twin, flat-four, and flat-six engines, flat-twelve engines typically use the crankshaft configuration of a 180° V engine. Instead of the boxer engine design of each piston having its own crankpin, flat-twelve engines have each pair of pistons sharing a crankpin, and thus are flat, but not true boxers.

    Compared with a V12 engine, a flat-twelve has a lower center of gravity, but because a flat-twelve is wider they are rarely used in front-engined cars.
     
  13. Tossa artikkelissa muuten näkyy 917:n kampiakseli ja siinä on 2 veiviä samalla kaulalla:

    [​IMG]
    Gerhard Küchle and Valentin Schäffer producing an engine for the 917 in 1969
     
    KohtalainenPaja tykkää tästä.
  14. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Vaikka olis viis mulle se on "Boxeri" / "Flat-12" ;-)

    PS. Tuntuu kirjoittajakin olevan samaa mieltä kun sanoo "Flat-Twelve".

    "Compared with a V12 engine, a flat-twelve has a lower center of gravity"
     
  15. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Flat mutta ei boxeri vaan 180-asteinen V. Ihan perus moottoritekniikan alkeita.
     
    Muokattu: 25.11.2024
  16. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

     
    kerkko tykkää tästä.
  17. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Keksikää pojat tällekin uusi nimi.
    On 1kpl kiertokankia akselissa. Mutta.... mitä noi muut on?

    https://tinyurl.com/4m6yajf5

    PS. Tuolla lentokonemoottori palstoilla sama keskustelu käy kuumana ;-)
    Voittajaa ei ole selvillä ei mua kiinnostakaan.
     
  18. Pääkiertokanki ja sivukiertokanget.

    Sekin löytyy Wikipediasta, joten ei tarvitse edes keksiä uusia termejä:

    Tähtimoottorin kunkin rivin kiertokangista yksi, ns. pääkiertokanki, on laakeroitu kampiakselin kammentapille, muut (sivu)kiertokanget liittyvät puolestaan pääkiertokankeen. Nelitahtisessa tähtimoottorissa sylinterien lukumäärä riviä kohden on aina pariton; näin saavutetaan tasainen, jatkuva sytytysjärjestys. Moottorin sylinterit vastaavat tavallisen neli- tai kaksitahtimoottorin sylintereitä.

    Ryzzän tankeissa on samanlainen järjestely ihan V -koneessa.
     
    Muokattu: 25.11.2024
  19. tapsah

    tapsah 2nd gear

    ...popkornit mikroon...
     
  20. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Ryzzän tankeissa on samanlainen järjestely ihan V -koneessa."
    Siksi niissä siis on eri iskunpituus eri puolen pytyissä. :eek:
     
    hantta tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!