Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Saattoi olla samoja aikoja kun Suomen ratamestaruuksia ajettiin Eestissä. Paikalliset ajoi samaan aikaa omaa sarjaansa. Lie olleet sekaisin luokat? En ollut silloin katsomassa.
    En muista syytä miksi oli noin?
     
  2. Jatketaan tällä kertaa Porche 917:sta. Tuli vastaan tämmöinen pienoismalli:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    En tunnistanu tai en muistanut, että minkä tallin väritys tässsä on. Mutta se löytyy tiedoista:

    23975 Carrera Digital 124 Porsche 917K Spa 1000km 1970, #43 1:24 Slot Car
    Driven by: Hans Laine (FIN)/Gijs van Lennep (NL)
    Car: Porsche 917 K #021 - Porsche 912 F12 2v DOHC N/A
    Entrant: Racing Team AAW (FIN)
    Event: Grand Prix de Spa/Spa 1000 Kilometres
    Date: 17.5.1970
    Track: Circuit National de Francorchamps (B), 14.100 kms
    Distance: 1000 kilometres
    Result: 5th (3 laps behind the winner)
    Grid: 6th (3:31.600)
    Sponsors: Shell


    Perskutti..AAW Racing Team, joka myöhemmin ajatti Leksaa F1:ssä surullisen kuuluisalla tavalla sekä Hans Laine, joka kuoli Nürburgringin moottoriradalla pari viikkoa tuon Span kisan jälkeen. Jälkimmäisestäkin on muistaakseni jossain yhteydessä tainnut täällä ollakin.

    Tässä vielä tuo sama auto luonnossa:

    [​IMG]
    Porsche 917 K N°18 David Piper Autorace - AAW Racing Team Technique : Catégorie : Sport Moteur : F12 Porsche 4494 cm3 Pneus : Goodyear Pilotes : David Piper Gijs Van Lennep
     
    Rane 66 tykkää tästä.
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Oliko se tuossa Porschessa runkoputket paineistettu ja ohjaamossa painemittari. Jos runkoon tuli repeämä rasituksesta niin sen näki painemittarista?
     
    kerkko tykkää tästä.
  4. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Maailman arvokkain (?) kilpa-auto kokoelma myntiin. Kattaa 50v ajalta arvokkaimpia autoja.
    Entinen F1 sarjan omistaja Bernie Ecclestone, 94v, pani kaikki helmet myyntiin "säästääkseen vaimolta ongelmia" ja taatakseen autot menee oikeaa osoitteeseen.
    Sekä välttää linnatuomion veropetoksesta...

    Muista Brabham auton jossa on suuri flekti imemässä ilmat auton alta että tulee "imukuppi
    efekti" ja voi ajaa kurvit kovaa. Voitti 1978 Anderstorpin F1 kisan.

    https://www.yahoo.com/finance/news/bernie-ecclestone-puts-car-collection-163731778.html
     
  5. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa testaillaan renkaita:

    Pohjola-Ralliin talvivarusteita kokeilemaan tullut Timo Mäkinen antoi kakkoskuskikseen ammattinsa vuoksi joutuneelle rengasinsinööri Antti Hirvimiehelle esimakua tuotekehittelyn karusta todellisuudesta.

    Siinä sivussa parivaljakko voitti ylivoimaisesti kolmannentoista kerran ajetun Pohjola-Rallin.

    Suurin syy Mäkisen tuloon Pohjola-Ralliin oli auton löytäminen kevättalvella ajettavaan Tunturiralliin. Auto löytyi entisten ”palvelijoiden” joukosta.

    Auton lisäksi Mäkinen taisi löytää tuntureille sopivat renkaatkin, joita oli liiennyt kokeiltavaksi tähän kilpailuun vain kolmelle ajajalle. Nämä kolme veivätkin kärkisijat.

    Tunturiralliin mennessä Hirvimies lupailee Nokian uutuutta toisillekin rallimiehille.


    [​IMG]
    Rengasinsinööri Antti Hirvimiehen (vas.) ilmeet kertovat tuotesuunnittelijan ammatin uudesta rasittavasta puolesta. Hirvimiehen uusien renkaiden tarkkailu ja Timo Mäkisen Tunturiralliin tähtäävä autokokeilu päätyivät raisun yön jälkeen Pohjola-Rallin voittoon. Kuva: Unto Järvinen / HS
     
    kerkko tykkää tästä.
  6. IL:ssa on Mersun kisahistoriaa:

    Onko tässä maailman kaunein kilpa-auto – Huima hinta-arvio

    Mercedeksen kultaisten kilpavuosien ehkä kaunein tuotos olisi tarjolla huutokaupassa. Tapauksesta tekee ainutkertaisen auton historia.

    RM Sotheby’s on saanut huutokaupattavakseen huiman kilpa-autoklassikon, nimittäin vuoden 1954 Mercedes-Benz W 196 R:n. Kyseessä on yksi neljästä, valmistuneesta kauden 1955 Formula 1-kilpurista jotka on varustettu ”Streamline” tai kuten merkin äidinkielellä asia ilmaistaisiin, ”Stromlinienwagen”-korilla.


    [​IMG]
    Mercedes-Benz W 196 R lienee yksi maailman kauneimpia kilpa-autoja. Ainakin se oli aikanaan yksi ylivoimaisimpia. [RM Sotheby's]

    [​IMG]
    Tällä autolla ovat ajaneet menestyksellä kilpaa niin Juan Manuel Fangio kuin Stirling Moss. [RM Sotheby's]

    [​IMG]
    W 196 R:n muotoja katsoessa on helppo ymmärtää mistä auton lisänimi tulee. [RM Sotheby's ]

    Wikipediassa kerrottaan enemmän:

    Autosta oli kaksi koriversiota: "Nürburgring"-nimityksen saanutta W 196-monopostokoria (Cv-arvo 0,62) käytettiin mutkaisilla, ahtailla radoilla, kun taas korkeita ajonopeuksia sallivilla radoilla ajettaviin osakilpailuihin osallistuttiin virtaviivaisilla (Cv-arvo 0,43), pyörätkin kattavalla korilla varustetuilla W196-yksilöillä, mitkä saivat "Monza"-lisänimen. Monza-koriversio valmistui ensimmäisenä, ja sen huolellinen aerodynamiikan suunnittelutyö 1/5-osaan pienennetyillä mallikappaleilla hillitsi korityypille yleistä epävakautta sivuttaissuunnassa korkeilla nopeuksilla jopa niin hyvin, että koeajojen jälkeen suunnitelmasta varustaa Monza-kori vakainevällä kuljettajan takana voitiin luopua. Monza-kori toi nopeusetua, joka kompensoi korin korkeampaa painoa ja kuljettajan rajoitetumpaa näkökenttää: jäljempi seikka tuotti ongelmia jo kauden 1954 Ison-Britannian GP:ssä Silverstonen lentokenttäradalla, missä Fangio kolhi katetun kilpurinsa molemmat etulokasuojat radan loiviin nopeisiin mutkiin merkeiksi sijoitettuihin öljytynnyreihin, jäi kärjestä kierroksella, ja saavutti vain neljännen sijan.
     
    kerkko ja TopyCa tykkäävät tästä.
  7. fmila

    fmila Gearhead

    Näin tommosen 1988 Mersun museossa Stuttgartissa. On todella hieno auto. Takapään jousitusta pääsin ihailemaan tarkemminkin. Monin varsin ja kulmavipujen välityksellä löytyi jouset ja iskarit takapenkin alta. Säätöihin pääsi käsiksi vain penkin istuinosan poistamalla. Kaikki oli avoimesti käsillä ja työn jälki oli "isänmaallisen" viimeisteltyä. Hieno auto.

    t.AM
     
    Muokattu: 3.12.2024
    kerkko tykkää tästä.
  8. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Prädikat Super!
     
  9. Takapenkin? Tossahan on vain kuskin penkki?
     
  10. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Tehtaan museossa Untertürkheimissa? Pääsin käymään Museossa v. 1981 paikallisen doktorin ystävällisellä avulla. Silloin ei ollut suurelle yleisölle auki. Upea paikka!
     
  11. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  12. fmila

    fmila Gearhead

    ...pinovihree korsattu ;);)
     
  13. fmila

    fmila Gearhead

    Mun hataran muistin mukaan tehtaan museo oli silloin Stuttgartissa, mutta saattoi olla, jossain lähistölläkin. Oltiin viikon reissulla ympäri Saksaa kotimaisella MB-Dösällä. Käytiin eri tehtailla ja aiheutettiin hämmästystä kuinka hyvin Suomalainen Dösä kiipee Kasselin mäkiä. Poka päällä paineltiin ohi tyhjistä dösistä suurinta sallittua nopeutta:cool::cool::cool:.
    Tehtaan museon teema oli vahvasti kilpa-auto henkinen. Siellä oli monia kilpailevien merkkien kilpureitakin näytillä jonossa kilparataa muistuttavalla ylöspäin nousevalla baanalla. Viimeisenä oli tommonen W196nen. Ennätys autot oli nostettu "pääty seinälle" eli C111 sukkulat, sekä ennäty diesel, että myös Mersun oma Wankel versio. Lattiatasolla oli monien muiden mallien ohella myös 540K, jota harvinaiseksi kehuttiin, tais olla 1937. Tuntui hassulta kun itse olin saanut "kunnian" laittaa käyntikuntoon sen kotimaisen "sisaren" muutama vuosi aiemmin ja ajoin sillä pienen koeajonkin :):)
    t.AM
     
    kerkko tykkää tästä.
  14. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Stuttgart loppuu heti Neckar-jokeen, siltojen toisella puolella sijaitsee Bad Cannstadt ja Untertürkheim. Porsche sijaitsee vähän pohjoisempana Zuffenhausenissa. Autolehdissä autoista käytettiinkin usein vastaavia lempiniä "Zuffenhausener" tai "Untertürkheimer". Muistaakseni Mersun tehdastiimin autoissa oli vielä rekisterikilvet S-V1 ja S-V2, joten autolehdet kutsuivat niitä leikkisästi ohjuksiksi, "Raketer aus Untertürkheim".
     
    karra ja kerkko tykkäävät tästä.
  15. Hesarin versio uutisesta ja sama kuva ilman muutoksia:

    Bernie Ecclestone, 94, kauppaa mykistävää autokokoelmaansa: ”En jätä niitä vaimoni myytäväksi”

    Formula 1|Bernie Ecclestone aikoo luopua hulppeasta autokokoelmastaan.


    [​IMG]
    Bernie Ecclestonen (vas.) autotallista ei loistoa puutu. Kuva: Riad107 / ZUMA

    [​IMG]
     
  16. Kl jatkaa Mersulla:

    Vasaran alla autourheilun aatelinen – Mercedeksen kilpuriklassikon hinta hipoo pilviä

    Silmää hivelevän Mercedes Benz Streamlinerin myyntihinnan veikataan nousevan jopa reiluun 50 miljoonaan euroon.

    Mercedes-Benzin Streamliner lukeutui aikansa kilpa-autojen ehdottomaan aateliin. Huippuunsa hiotun alumiinikatteen uumenissa ärhenteli vapaasti hengittävä 3-litrainen bensakone.

    Puhdaspiirteisestä korista puuttuivat alunperin jopa tuulilasit ja sivupeilit, mutta kilpakaudelle tultaessa nämä lisävarusteet oli sentään ajokkiin lisätty.

    Malli lunasti siihen asetetut suuret odotukset jo ensimmäisessä kilpailussaan heinäkuun 4. päivä 1954. Streamlinerit rohmusivat formula-ykkösten Ranskan-osakilpailussa peräti kaksi ensimmäistä palkintosijaa.

    Ohjaksissa häärivät tuon ajan suurimpiin lukeutuvat kilvanajajat argentiinalainen Juan Manuel Fangio ja englantilainen huimapää Stirling Moss. Historiaa syntyi sikäli, että Mercedeksen muotovaliosta tuli samalla ainoa formula-1 kisan koskaan voittanut katettu kilpuriversio.


    [​IMG]
    Muotovalio. Mercedes-Benz W 196 R Streamliner ensimmäisessä kilpailussaan Ranskan Reimisissä heinäkuussa 1954. Kuva: DaimlerAG

    [​IMG]
    Johtotähti. Mercedes-Benzin Streamliner teki kunniaa tähtitunnukselle.Kuva: DaimlerAG

    [​IMG]
    Muotoilun mestarinäyte. Mercedeksen ratakilpuria ei turhaan nimetty Streamlineriksi. Kuva: DaimlerAG
     
    fmila ja kerkko tykkäävät tästä.
  17. Pari kuvaa Seuran jutusta:

    Legendaarisen Keke Rosbergin tie tähtiin ja F1-mestaruuteen olisi tyssännyt jo lähtöruutuun ilman Seura-lehden tukea

    Kun Keke Rosberg ajoi F1-maailmanmestaruuteen, oli Seura tiiviisti mukana. ”Ilman Kekeä Suomeen ei olisi tullut F1-kulttuuria.”


    [​IMG]
    Seuran logo pilkistää Keken ajohaalarin olkapään kohdalla kaudella 1980 Monacon osakilpailussa. Seura päätyi Rosbergin haalareihin päätoimittaja Heikki Parkkosen uskaliaan tempun ansiosta.

    [​IMG]
    Keijo ”Keke” Rosberg ylittää tuulettaen maaliviivan Las Vegasin osakilpailussa ja tietää voittaneensa juuri F1-sarjan maailmanmestaruuden kaudella 1982.
     
    kerkko tykkää tästä.
  18. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Kekestä oli hauska juttu kun poltti sponsorinsa sätkiä ja hänen Williams pomo Frank oli intohimoinen liikunta urheilija ja terveiden elämäntapojen vaalija.

    Keken mekaanikot teki vitsinä "F1 spec alumiinista" hienon Marlbori askin kotelon hänen F1 auton kojelautaan että Keke saa heti maaliin päästyä panna sauhuiksi!

    Se näkyi joissakin kuvissa mutta Frank käski poistaa heti kuin näki sen ja ehkä mekatsut sai nuhteita.
    Sponssi olisi kyllä tykännyt!

    PS. Miksihän Keke ajoi suomalaisena vaikka oli syntynyt Ruotsissa?
    Hyvä niin.
     

Kerro tästä muillekin!