Kylmäaineen vaihto R12 -> R134A

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tlento, 18.6.2007.

  1. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Tuossa tosiaan vuosi sitten loppu kylmä -80 Buickista johon 10 vuotta siitä sitten laitettu R134a. Nyt loppu taas.
    Viime kesänä kun täytettiin laitettiin R134a:ta kun sitä siellä oli ollutkin.
    Täytösmäärä oli auton lapussa 1,24kg, mutta täyttäjä laittoi vaan 700-800g.
    Ei kuulemma passaa enempää.
    En enää jaksa muistaa paljonko täytettiin 11 vuotta sitten.

    Paitsi että väärä aine niin onko tuossa jotain järkiä että vähempi välttää tuota uuvempaa ainetta?
     
  2. mke77

    mke77 3rd gear

    viikko aikaa uus kurssi käytynä...

    tän hetkinen suositus r12---r134a:han o alkuperäistä määrää 10% vähempi...

    ...ja perustelu o kylmä aineen erillainen käyttäytyminen lämpötilan vaihteluissa... eli se r134a:a paine esim.+20astees o suurempi mitä r12:sessa...
     
  3. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Korvaavia aineita 10% vähemmän kuin alkuperästä.
    Ns. retrofit eli muuttaminen r134a:lle ainemäärä kyseisessä järjestelmässä noin kilon.

    Perustelut samat :lol:
     
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    uusi kompura ja kuivain,kokeilen r134a täytöllä,mitä öljyä ja kuinka paljon.jos ei toimi niin sitten ei,jos toimii niin hyvä. onpahan testattu niin ei tarvii arvella sen jälkeen. kun on käytössä ilmoittelen miten pelaa.ennen r-12
     
  5. sibe70

    sibe70 Gearhead

    mikäs seauto ja kompuran merkki ny oli ?

    en jaksa selata aikasempia juttuja :lol:
     
  6. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Öljynä on hyvä PAO koska se sopii myös vanhan r12 öljyn kans.
    Jos laitat vaan "uusien" kylmäaineiden öljyä ne ei sovi keskenään vanhojen kans.
    Vanha öljy rupee sitkostuun ja tulee liisterimäiseks.

    Yleensä öljyä menee noin 80-150ml kompuraan.
    Kompuran mukana tulee monesti lappu määrästä,ja vanha kompura kannattaa tyhjentää öljystä ja katsoa sen määrä,jolloin pystytään arvioimaan laitettavaa öljyä.
    Öljyhän kierää koko järjestelmässä jolloin kaikki ei ole kompurassa ja yleensä koko öljymäärä on noin 250ml. josta kompuran osuus 50%.

    jos 100 ml laittaa niin on melko lailla oikea määrä vanhaan järjestelmään uudella kompuralla.

    :lol:
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kiitos tästä
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    laitetaanko öljy suoraan kompuraan(gm)
     
  9. sibe70

    sibe70 Gearhead

    kyllä mielellään, jos ei jostain syystä saa niin sitten kuivaimeen.
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    saapi.thanks
     
  11. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    vanha kompura on nyt pois ja kun katselee sinne sisään reiistä,ei ole öljystä tietoakaan,aivan rutikuivat sisukset.minne öljy voi hävitä vai onko jäänyt kompuran vaihtajalta öljyt pois.näyttää alkuperäiseltä harrisonin kompura. :eek:
     
  12. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Vuotaa pois(kylmäaineen mukana), on kierrossa muualla järjestelmässä.

    UUteen kompuraan 100ml öljyä ja menoks. :lol:
     
  13. ford scorpio

    ford scorpio 1st gear

    Itsellä auton ilmastoinin huollon/täytön eli lisäyksen huolti eräs kylmäkonehuolto.
    alkuperäisen aine R 12 ja lisäys vastaavalla RS 22 (muistelen kuitissa lukeneen) aineella.
    Huolto onnistui ja ollut erittäin hyvä kun vilposta autossa on..
    Mutta jäi vaivaamaan se kun mainitsin autoilmastointi huolloista niin huoltaja totes että "Ei ne osaa laitteita huoltaa tökkäävät vaan letkut kiinni ja kone hoitaa"..
    Näin jälkeen päin ajatellen olen huomannut että ei noissa parkkipaikka ja huoltsikka ilmastointi huolloissa korjausta tehdä,,,Vaihdetaan vaan aineita järjestelmään ja edellytyksenä viellä että ilmastoinnin liitin on just se oikee niille..
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ihan mielenkiinnosta hommasin (Western parts) perinteisiin GM-kompuroihin sopivat ulosvetimet ja erilaisia akselikaulan tiivisteitä kun Buickin ilmastointikaasut tyhjenivät kaiketi muutaman tunnin käytön jälkeen taivaan tuuliin ja vaikka tiiveys tarkastetiin täytön yhteydessä.
    Saatavilla on kolmen mallisia tiivisteitä, kumiftefa, keraaminen- ja metallinen jousipuristeinen tiiviste.
    Yhdestä purkamastani R4 -kompurasta (Harrison) löytyi tuo kumistefa, toisesta (Delco) löytyi keraaminen tiiviste. Ainakin noissa kahdessa voi käyttää kumpaa tiivistettä tahansa, mitoitus on sama. Tiivistekirjan mukaan siihen pitkään kompuraan sopii vain keraaminen ja metallinen tiiviste.

    Ilmastointeja huoltavan kaverin mukaan noista yleensä alkaa vuotamaan ne stefan ympärillä oleva kuminen tiivisterengas ja keraamisessa ja metallisessa lisäksi olevat akselin tiivisterenkaat.

    Uusissa tiivisteissä luki että R12 ja -134 yhteensopivat, metallisessa ei lukenut mitään.
     
  15. sibe70

    sibe70 Gearhead

    joo, ne tiivisteet sopii keskenään, keraaminen huulitiiviste paras (kunhan sen laittaa oikein :lol: )
    R4:sissa vuotaa usein rungon tiivisteet myös, kannattaa huomioida.
     
  16. jaakkor

    jaakkor 3rd gear

    Onkohan noita rungon tiivisteitä saatavilla erikseen? Monessa paikassa myyvät ei-oota. Oma kompura kun vuotaa juurikin ko. paikasta. Liekö jotain muuta konstia jolla kompuran saisi tiiviiksi? Vai pitääkö vaihtaa vallan toisenmallinen kompura. Tuo on muutaman vuoden ikäinen, uutena ostettu Delco.
     
  17. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    no niin nyt on 134a sisällä,kylmää tulee mutta kun puhallusta pienentää syttyy joskus a/c service valo ja koodi että liian vähän ainetta.mutta jos puhallusta ei pienennä
    pelaa hienosti eli meneekö jäähän jolloin ei aine palaa kunnolla ja kone luulee että ei ole tarpeeksi ainetta :eek: ps ilma on tosi kylmää
     
  18. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kylmäaine kun on "väärä" orifice tube käyttäytyy väärin ja tietokone luulee järjestelmän olevan vajaa.

    Yleinen juttu, Olikos kyseessä letukka pick up ?
    löytys ohjeet "huijaukselle"
     
  19. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    caddy -89 mutta kerro huijaus siitä huolimatta :p
     
  20. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Siihen en ole oikeaa apua löytäny.
    Cäddy on vielä herkempi hälyttään,varsinkin sitten kun nämä helteet loppuu. Ikävä kyllä.

    Oikea virtaus pitää loytää sopivalla orifice tubella, jolloin saadaan se vastaamaan r-12:sta ominaisuuksia.

    Caddy haistelee orifice tuben molemmilla puolilla kylmäaineen lämpötilaa?, todennäköisesti. ja jos ero ei ole oikea tulee hälytys.

    tosta lämpötilasta en ole varma mutta joka tapauksessa orifice tube suutinkokoa muuttamalla asiaa pystyy parantamaan.
    Joskus olen saanut hyvän tuloksen fordin sinisellä mutta aina tapaukohtainen.
     

Kerro tästä muillekin!