Kylmäaineen vaihto R12 -> R134A

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tlento, 18.6.2007.

  1. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    mikä on näiden antureiden toimintaperiaate,muuttuuko sähkön jännite vai onko vastuspohjainen,eli saisiko erilaisella anturilla huijattua,vaikka uudemmasta joka on tehtaalla valmiiksi 134a:lla täytetty.
     
  2. jorke

    jorke Gearhead

    Saako Suomesta mistään kompuran tiivisteitä?
    Itellä on korjauksen alla Delcon 10PA17.
     
  3. sibe70

    sibe70 Gearhead

    kompuran akselin tiivistettä saa.
    ja peräpään tiivistettä.

    Purkaa ei auta kokonaan,niihin hiilirenkaisiin ei saa koskea jos haluaa sen vielä toimivan.

    Tampereen autokylmä auttaa. :lol:
     
  4. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Voortin ilmastoinnin kompura tuli kesällä tiensä päähän, ja nyt olis tarkoitus vaihtaa uusi tilalle. Ongelmana on, että uudessa kompurassa on R134 kaasulle tarkoitetut öljyt valmiina sisällä ja ilmastoinnissa on aikaisemmin pyörinyt R12. Meneeköhän pahasti pieleen jos heitän ton uuden kompuran (ja kuivaimen) paikalle ja jossain liikkeessä sitten R134 kaasut sisälle? Vai pitäiskö vanha R12 yhteensopiva öljy saada ihan täydellisesti pois sisältä?
     
  5. sibe70

    sibe70 Gearhead

    kompurasta öljyt pois ja r-12 sopivat öljyt tilalle. Sen jälkeen täyttö r-12 korvaavalla kylmäaineella (esim. Rs-24). Niin tulee tehtyä oikein ;-)
     
  6. jusssi

    jusssi 3rd gear

    Vaikka ulkona paukkuu napakat pakkaset, ni mieli on jo ensi kesän helteissä. Siispä pitäis saada tuo Typhoonin ilmastointi kuntoon ja semmosille aineille, että pelaa jatkossakin. Siitä on tällä hetkellä poistettuna kuivaaja(?) se putkilon mallinen pötikkä konehuoneesta, kun on mahotonta dumpvalvee ym. turbosälää tiellä, mutta kyllä sen sinne saa kun muuttaa ahtoputkea. Lekun lähdöt teipattu umpeen. Kannattaako tuo kuivaaja suosiolla hankkia uusi ja mitä vielä tarvis uusia ja tehdä, että ois valmiina uusille liemille?
     
  7. Muurahainen

    Muurahainen 3rd gear

    Kuivaaja nimenomaan uutena.

    Ei paljon kuivaa jos on ollut päivän ilman tulppia.
     
  8. sibe70

    sibe70 Gearhead

    kuivain ja orifice tube(eli se sihdin näkönen putkessa) uuteen ennen typpikoetta ja täyttöä.
     
  9. jusssi

    jusssi 3rd gear

    Tuossa ku vähä kattelin noita kuivaimia ja orificeja netistä, ni niitähän oli sitten mionenlaisia... :eek: Eli ko. autoon kuivaimen hinnat n. 20 taalasta tuonne 80 taalaan, siis samassa kaupassa. Ja orificetubee sais lähtien $2 tuonne reiluun $70...???
     
  10. sibe70

    sibe70 Gearhead

    katso että kuivain on tarkoitettu r-12 järjestelmään ja orifice tube myös. Muuten tietysti sun pitää kattoo oikea auton tietojen mukaan.
    Eli eri versioissa on eri kuivaimia. ja kappas vaan,ei välttämättä sovi jos väärän ottaa.eli eri putkilähdöt,kierteet ym. voi olla eroo,toiminnaltaan ne on samanlaisia.
     
  11. taunus

    taunus 1st gear

    Saisiko tuolta Tampereen autokylmästä tuollaisenn Sandenin SD-709 kompuraan sitä akselintiivistettä ja mahdollisesti sitä huopa"tiivistettä" mikä on siinä käyttöpyörän kaulalla. Mitä sibe70 tarkoitti noilla hiilirenkailla, sijaitseeko ne missä?
     
  12. sibe70

    sibe70 Gearhead

    osassa kompuroissa on aks. tiivisteenä hiilirenkaat ja esim. männänrenkaat on hiilirenkaat.

    Kyllä pitäs saada meiltä töistä akselintiivistettä kyseiseen Sandenin kompuraan.

    Soitappa Meille töihin niin käy helpommin.

    LUMIKKO HUOLTOPALVELUT OY 0102871302
    (ent. Tampereen Autokylmä Oy)

    Tai mulle suoraan 0102871036 (tosin olen lomalla juuri nyt)
     
  13. taunus

    taunus 1st gear

    Laitoin säpöö teidän firmaan eilen, josko vastaisivat kun ehtivät. Onko noi männänrenkaat aina hiilirenkaita, tuli meinaan vetästyä nuo männät (7kpl) tuolta ulos. Äkistään minusta ne näytti kumilta, vaan varma ole en. Onkohan peli menetetty tuon kompuran osalta?
     
  14. taunus

    taunus 1st gear

    Niin, tuo säpö meni kyllä tuohon vanhaan nettiosoitteeseen, meniköhän perille?
     
  15. rasse

    rasse 1st gear

    Omassa projektissakin on mietittänyt että laittaako enään ilmastointia ollenkaan kun kaikki on jouduttu päästään pihalle. Mitä siis tuollaiseen -89 vaniin tilalle kun kaikki on pois ja jäähdytystä laittelis.... ??????????????????
    R-12 on ollut alunperin.... En kyllä viitsi alkaa vaihteleen mitään tiivisteitä yms.... mutta jos olis jokin aine mikä vois vaika toimiakkin....
    Ehdotuksia otetaan vastaan ja palautetta sitten miten toimii...
     
  16. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Myös vanha sähköposti toimii !!!!
    Tosin pienellä viiveellä :lol:

    Mutta jos männät on jo pihalla :-? niin takuuseen en mene että
    tulee toimivaa enään.
    Ne männän"renkaat" on hiilirenkaat ja ei kestä koskettelua,saati että osuu johonkin. Ainoastaan jollain kumikäsineillä voi käsitellä ja runsaalla kompuraöljyllä.

    Ja Niinkuin ennenkin on ollu puhetta useasti :lol:

    R-12 TILALLE MENEE SUORAAN RS-24 ILMAN TIIVISTEIDEN/ÖLJYJEN YM.
    VAIHTOJA. Tosin ei tee muutenkaan pahaa vaihtaa kuivain ja orifice tube
    jos on ollu kauan järjstelmä tyhjänä.
     
  17. taunus

    taunus 1st gear

    Tarkempi tutkimus osoitti niiden todellakin olevan hiiltä. Mitään ulkoisia vaurioita noissa ei kyllä näy, joten voiskohan nuo vielä toimia. Muistan aikoinaan kun raskaankaluston vesipummuja vielä korjattiin. Niissä oli siinä akselilla hiilitiiviste. Kyllä se ainakin koskettelun kesti ja toimi kyllä jos vaan ehjä oli. Eri aineet tieten kysymyksessä, vaan mikä siinä koskettelussa pilaa tuon hiilen ettei enää toimi tuon kylmäaineen ja öljyn kanssa?
     
  18. sibe70

    sibe70 Gearhead

    sormien rasvaisuus ja aiheutuvat naarmut.
     
  19. taunus

    taunus 1st gear

    Naarmut vielä ymmärrän, mutta öljyn kanssa tekemisessä olevassa laitteessa, sormien rasvaisuus pilaa sen? Kerrotko minulle hieman tarkemmin tuon laitteen toiminnasta?
     
  20. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Ihon(sormien) oma rasvaisuus jättää hiilirenkaaseen pinnan johon ei jostain syystä kunnolla "tartu"kompurä öljy(sekä "näkymättämiä"naarmuja aiheutuu). Usein tullut vastaan esim. akselintiivisteiden kohdalla kun on asiakkaat yrittäny itse vaihtaa eikä ole saanu pitämään. Niin kun purkaa,huomaa esim. selvän sormenjäljen akselintiivisteessä joka on yljystä kuiva.
    Joka hiilirengaskohta tarvii kunnon öljypinnan toimiakseen kompurassa kunnolla ja mieluusti myös pitkään.

    Kompuran puristuspaineita per sylinteri onkin jo hankalampi testailla jotta näkis että on pitävä.
    Pitää muistaa että kompuraan ei saa päästää sisälle muutakuin typpeä ja
    sit tieteskin komp.öljyä ja kylmäainetta.

    Toki en väitä ettei jotenkin muutenkin käsitelty kompura toimis, mutta
    paljon kun näkee vikoja mistä ne johtuu niin haluaa välttää niiden aiheuttajia. :lol:
    Kun ei noi kylmäainehommat nyt kuitenkaan niin edullisiakaan ole. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!