Kylmäaineen vaihto R12 -> R134A

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tlento, 18.6.2007.

  1. taunus

    taunus 1st gear

    Jaahas, tämähän näyttää nyt siltä, että pitää alkaa etsiä ehjää kompuraa :(
     
  2. rasse

    rasse 1st gear

    Hyvä tietää että jotain voi laittaa huoletta...Se on eri asia sitten kuinka tuota RS-24 löytyy ihan yleisesti vai pitääkö ajaa jonnekkin toiseen päähän suomea... Mites noita kuivaimia ja tubeja löytyy kotomaasta vai pitäislkö pistää vaikka Rokki-Auton tilauksen yhteyteen (eihän sitä tiedä onko sielläkään mutta pitänee katella) :odroll:
     
  3. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kyllä oikeasta ilmastointialan liikkeestä RS-24:sta löytyy.

    EI PELKÄSTÄÄN TÄYTTÖHUOLTOJA TEKEVISTÄ

    Orifive tubeja on hyllyt väärällään muutaman euron hintaan ja joitain
    jenkkien kuivaimiakin kyllä Suomesta löytyy. Ei toki kaikkia.
     
  4. temppa73

    temppa73 1st gear

    Onko kokemusta vieläkö tuollaisen 50 vuotta vanhan kompuran saa toimimaan. Ainakaan 20 vuoteen ei ole ollut mehuja sisässä.
    Mistä tuon kompuran tyypin tunnistaa? Löysin netistä hyvän ohjen Delcon R6 kompuralle, mutta jutun muukaan tätä mallia on tehty -62 alkaen. Mun auto on -60 mallinen Oldsmobile. Näin maallikon silmin kompura kyllä kovin samannäköinen päällepäin, liekö alkuperäinenkään?
     
  5. NymiS

    NymiS 3rd gear

    Eikös tuon R-12:sta tilalle sopis hienosti Isceon 49 parhaiten, ei tarviis huolehtia öljyjen vaihdoista eikä mistään?

    Saattaa olla jopa hieman tehokkaampi kuin r-12 aineella?

    Tosiaan Orificetube kannattaa vaihtaa melkein aina, on niin halpa ja helppo vaihtaa. Ja kuivain vaihtoon jos on pidempään ollut tyhjänä.
     
  6. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Isceon 49 käy hyvin mutta RS-24 käy samalla lailla. molemmat on yhteensopivia R-12 öljyn kans.

    Ikävä kyllä R-12(freon) on tehokkaampi kuin rs-24 tai isceon 49 tai muutkin korvaavat aineet. :(

    Kyllä vanhatkin kompurat voi saada toimiin, nimim. monia laittanutkin toimiin :lol:

    Jos netistä löytyy päällisin puolin samanlainen niin ei sisuskalujen kans ole väliä. Noi vanhat GM:n kompurat,niistä on uudumpia versioita ja ne käy kyllä vanhojen tilalle.
     
  7. taunus

    taunus 1st gear

    Mitenkäs, jos vaihdan tuon vanhan R-12 järjestelmän tilalle uudemman r-134a järjestelmän. Onko höyristin välttämättä vaihdettava? Käsittääkseni se on aika hankalassa paikassa, muut osathan on ihan siinä suurinpiirtein näkösällä. Mikä muuten on tuo orifice tube? Tuossa minun autossa on myös toisessa kompuralta lähtevässä letkussa heti sellainen "pönttö", erään opuksen mukaan se olisi vaimennin. Mikäköhän sen toimintaperiaate/tarkoitus on?
     
  8. sibe70

    sibe70 Gearhead

    "pönttö" on äänenvaimennin,ei käytännän merkitystä.
    Orifice tube on syöttöputki kylmäaineelle.

    Jos haluaa vaihtaa r134a kylmäaineet r-12 järjestelmään. Niin periaatteessa pitäs saada kaikki vanhat öljyt pois järjestelmästä,vaihtaa kaikki tiivisteet,letkut ja kuivain ja orifice tube.
    Eli ei kannata kun RS-24 hoitaa saman asian.

    Toki eihän kukaan estä vaan laittamasta 134sia sisälle mutta jos homman haluaa tehdä hyvin ja oikein niin noin se pitää tehdä.

    Myös kompuran tiivisteet pitää vaihtaa jos tekee ainemuutoksen.
    Koska r-12 järjestelmän tiivisteet ja kylmäaineletkut ei ole tehty kestämään
    r134a kylmäainetta sekä vanha öljy ei ole yhteensopivaa r134a öljyn kans.

    Jos nyt vielä haluaa ajatella tota ilmastoasiaa niin rs-24 on ympäristöystävällisempää kuin r134a.
     
  9. MudMax

    MudMax Gearhead

    Tietääkö kukaan, onko P-Karjalassa ketään asiaan perehtynyttä ilmastointihuoltajaa, jolla olisi tuota RS-24:ä ja mielellään vielä typpitestausmahdollisuus?

    Automaattitäyttöä käyttävä huoltaja teki silmämääräisen tarkastuksen sekä muutaman teknisen toiminnan tarkastuksen ja ehdotti, että kokeillaan suoraan R134a:lla.

    Miunkin oma silmämääräinen tarkastus sanoo sen verran, että ainakaan letkut eivät ole 41,5 vuotta vanhoja yms., joten on sille jotain tehty jo jenkeissä. Aineita ei kuitenkaan ollut sisällä ja liitokset ovat sormikireydellä (enkä kiristä ilman kylmälaiteöljyä).

    Jotenkin tuntuisi kuitenkin varmemmalta testata typellä ensin ja mieluummin ei raakaa R134a:ta aineeksi?

    btw. '03 Dodge oli muuten hukannut 300g kylmäainetta ja huomattavasti kovemmalla käytöllä oleva '00 JD vain 100g.
     
  10. taunus

    taunus 1st gear

    sibe70: ltä kysyisin vielä, jos olet kuulolla. Pystytäänkö teillä korjaamaan ilmastoinninletkuja? Tuossa minun autossa lähtee kompuralta höyrystimelle paksumpi letku ja kuivaimelta höyrystimelle, ohuempi letku. Letkut ovat siinä höyrystimen päässä sellaisessa jakotukissa. Useammastakin paikasta olen tuota korjausta kysynyt. Väittävät ettei tuollaista pysty tekemään. Hommasin tuollaisen toisen letkuhässäkän, siinä on se ohuempi letku kuitenkin jossain vaiheessa vaihdettu ja siihen jakotukkiin sille on tehty jenkaliitos.
     
  11. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    laitoin vuosi sitten uuden kompuran,kuivaimen,orifetuben,r134a öljyt kompuraan,täyttö r134a:lla ,toimi muutaman viikon kunnes kompura leikkasi kiinni,kokeilin tarkoituksella riskin kanssa koska sitten ainakin tietää käykö vai ei uusilla aineilla.rs-24 voit kysyä keijo penttiseltä 0405495801 uimaharjun suunnalla asustaa,voi työasioissa olla sielläkinpäin.
     
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Kiitos, itseasiassa homma on jo hoidossa, mutta unohtui päivittämättä :oops:

    Testattiin typellä jo ennen juhannusta Huolto-Karjalassa Kiteellä, mutta täyttö jäi vielä tekemättä, kun ainoa valmiiksi jenkeissä kiristetty liitos vuotaa, eikä löytynyt tarpeeksi ohutta nollarengasta.
    Ebaystä löytyi o-rengassarja sekä uusi kuivain, mutta muiden kiireiden takia eivät ole vielä paikoillaan.
    Mietinnässä on laitanko enää tänä kesänä ollenkaan (jos vaikka joutuu koneen takia avaamaan kuitenkin), mutta toisaalta mitä kauemmin akselitiiviste on kuivana, sitä varmemmin pääsee tekemään lisäremonttia........
     
  13. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Melko paljon pystymme tekemään letkuja, pitää nähdä eka onko mahdollista ennen kuin pystyn antaan esim. hinta-arvion.

    Jo kuvasta pystyn melko varmaks sanoon saako tehtyä vai ei.
     
  14. spad

    spad 3rd gear

    Kiitokset kaikille erinomaisesta tiedosta! Miten sitten öljyjen yhteensopivuudet ja viskositeetit menevät?

    Esimerkkinä 80-luvun GM (Astro, Camaro, Firebird yms), R12, Harrison DA6/HR6, alunperin mineraaliöljy viskositeetilla 525.

    Öljy on jakaantunut pääsääntöisesti seuraavasti:
    Kompressori: 240 ml
    Kuivain: tyhjennyksessä ulos tuleva + 90 ml
    Lauhdutin: 30 ml
    Höyrystin: 60 ml

    Jos tällaiseen kamppeeseen tehdään Isceon OM49 -täyttö, kaikki R12 tulee poistaa. DuPontin ohje on tähän aika hyvä:
    http://www2.dupont.com/Refrigerants/en_ ... elines.pdf

    Stationary refrigeration antaa kuitenkin mielenkiintoisen lisäyksen:
    http://www2.dupont.com/Refrigerants/en_ ... elines.pdf

    ISCEON MO49Plus will work successfully with the existing
    mineral oil in most systems. In systems where oil return
    is a potential concern or in systems where the suction line
    accumulator acts as a low pressure receiver, replacement of
    all, or part (~25%) of the compressor oil charge with an OEM
    approved polyol ester is recommended.

    Ymmärränkö siis oikein: Jos kuivain on kylmän puolella tai halutaan varmistaa öljyn paluu kompressorille, POE-öljy (polyol ester) olisi paikallaan?

    Jos öljystä voi vaihtaa noin 60-70% kuivaimen uusimisella ja kompressorin tyhjentämällä, tulisiko vajaus täyttää mineraali- vai POE-öljyllä? Mikä viskositeetti POE-öljyssä tulisi olla?

    Vastaus ei varmasti ole yksiselitteinen. Elämme kuitenkin aika viileässä ilmastossa, jolloin kuvittelisin synteettisen öljyn pärjäävän paremmin voitelussa. Asia kiinnostanee monia GM R12-kamppeita omistavia.

    Minulla on tunne, että iso osa kylmähuolloista ei vastausta tiedä, vaikka R12-konversioita tekisivätkin. Löytämällä tähän "ei ainakaan näin" -tyyppisen vastauksen voisimme arvioida, kannattaako yritykseen luottaa konversion tekemisessä.
     
  15. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Olihan siinä mielipiteitä ja neuvoja moneen lähtöön...ja vielä moneen kertaan.Mukavaahan se on rakennella.Loppujenlopuksi kaikkein helpointa ja halvinta kuitenkin on laittaa aina samat tai korvaavat kylmäaineet. Silloin voi unohtaa huuhtelut yms.Tottakai kannattaa puhdistaa jos osat irrallaan. Tuo RS24 on varmasti parasta R12:sen korvaavaa ainetta.Ja kyllä erikois osaamista ja palvelua löytyy suomesta ihan onneksi riittävästi noihin täyttöihin.Ja kannaattaa muistaa että kunnossaolevassa ilmasoinnissa pysyy oikeat aineet pitkään,jos nyt sattuu hiukan korkeampi korvaavan aineen hinta ahdistamaan noihin normikorjaamoiden mainostamiin täyttöhuoltohintoihin verraten.
     
  16. Rod&Kustom

    Rod&Kustom 2nd gear

    Löytyyköhän vielä tänä päivänä Jyväskylästä tai lähiympäristostä osaavaa vanhemman ilmastoinnin huoltajaa / korjaajaa, vai joutuuko Tampereelle asti ajelemaan? Joku vuosi takaperin oli tässäkin ketjussa mainittu Tiituspohjassa olleen joku, joka osaa, mutta eipä ollut nimeä laitettu. Pitäis laittaa 42-vuotias GM -ilmastointi toimimaan.
     
  17. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Varmaks en tiedä mutta koitappa REFRIGO Oy:stä,ainakin osaavaa väkee. Se tekevätkö vanhoja jenkkejä,en tiedä.
     
  18. Rod&Kustom

    Rod&Kustom 2nd gear

    Kiitos! Hyvä vinkki. Lupasivat hoitaa homman.
     
  19. spad

    spad 3rd gear

    En koskaan löytänyt vastausta tuohon 22.7. kysymykseeni, mitä öljyä ja miten konversio kannattaa tehdä suuren määrän öljyä vaihtuessa GM 80-luvun tuotteissa. Niinpä pitää tehdä pientä tutkimustyötä ja teetätin täytön seuraavalla reseptillä.

    Öljystä noin 75% (3 dl) vaihtui PAO 68 -öljyyn. Löytämieni viskositeettikarttojen mukaan 525-öljyä vastaava olisi noin ISO 100, mutta eiköhän tämäkin käy. Aineeksi tuli RS-24 80% täytöllä. Järjestelmässä on pari vanhaa letkua ja pari O-rengasta vaihtamatta.

    Vaihto synteettiseen öljyyn oli mielestäni järkevää, koska kompressorin uusimisen yhteydessä saadaan vaihdettua käytännössä maksimimäärä öljyistä. Mineraaliöljyä en RS-24 tai Isceon 49 -täyttöihin halua, koska en usko sen ominaisuuksien muuttuvan merkittävästi muita kaasuja lisäämällä. Molemmat noista korvaavista ovat pohjimmiltaan R134a (noin 80%). Mineraaliöljyn käyttäytymistä R134a-kylmäaineessa voi ihmetellä videosta http://www.youtube.com/watch?v=LKz85ZcjquI

    Kompressori syklaa aika normaalilla välillä ja ilman sivuääniä. Jäähdytystehoa on melko vaikea arvioida 18 asteen hallin lämpötilassa, tuntuu kuitenkin toimivan. Jos tehosta on hävinnyt alle 25% alkuperäiseen verrattuna niin olen tyytyväinen.

    Seuraavassa huollossa voisi vaihtaa kompressorin öljyt uudelleen, jolloin päästään melkein 90% öljyn vaihtumiseen. Tämän jälkeen uudet liitinadapterit ja täyttö pelkällä R134a:lla.

    Raportoin toimivuudesta ja kestävydestä vuoden tai parin päästä uudelleen, jos muistan. Uskoisin monella saman pähkäilyn tulevan vastaan.
     
  20. klou

    klou 1st gear

    ihte nuo kylmäluvat oon tenttiny ja aiheeseen vähä perehtyny nii R12 tilallehan on nuita muutosaineita mutta ovat lähinnä väliaikaseen käyttöön eli ei oo pitkäikänen ratkaisu. itselläkin on moinen ongelma ja aion laittaa juurikin jotain muutosainetta ja kestää minkä kestää ja sitte varmaan uuet vehkeet pistää. onhan jotkut laittanu R134a R12 tilalle vaihtelevilla kokemuksilla, joillaki tulee het pihalle ja joillaki pelaa niinku ennenki, joka tapauksessa R12 on melkeempä tehokkaampaa kylmäaineena mutta minkäs teet kun laki muuttuu...nykyään ei sais muka ees huoltaa nuita vehkeitä että huollossa otettuja kaasuja ei sais laittaa takas eikä vanhaa varastoa käyttää. öljyissä taasen semmonen pointti että nämä uuet aineethan on lähinnä hyviä pesureita eli nuo vanhat mineraaliöljyt käsittääkseni peseytyy pinnoista eikä kulkeennu kylmäaineen mukana vaan jää muhimaan johonkin mutkaan. en kyllä ota kantaa että miten haitallista moinen on mutta lienee ne ois hyvä pestä suurimmaksi osaksi poisa järjestelmästä.
     

Kerro tästä muillekin!