Kylmäaineen vaihto R12 -> R134A

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tlento, 18.6.2007.

  1. ktech

    ktech 2nd gear

    R134a ja PAO68-öljyt olleet puolitoista vuotta R12:n tilalla omassa autossa (GM) ja hyvin pelaa, edelleen. Kuivain vaihdettiin samalla, osa tiivisteistä jäi vanhoja kun o-rengas sarjassa oli väärän kokoisia. Vanhoja mineraaliöljyjä ei huuhdottu pois (johtuen siitä että huuhtelulaitetta ei ollut käytössä), osa toki lähti vanhan kuivaimen mukana.
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Komppaan sipe70 Ensin vuotojen etsintä ja korjaus. Sen jälkeen sopat sisälle. Itte käytän Iceon 49+ ainetta niin ei tartte ruveta läträämään noitten öljyjen kanssa. Toi Iceon 49+ on muuten 134A + vähän muuta eli toimii r-12 paine alueella mutta kuljettaa öljyt paremmin kuin puhdas 134A. Emännän vanis on ollu reilu 5v sisällä ja paineet ok. Tosin olen korvannut kuumakaasuletkun kupariputkella.....
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Väliraporttina kerron että kohta vuoden ollut systeemissä RedTek R12a aineet, ja pelaa edelleen hyvin. Talviseisonta arvelutti että miten käy.
    Lisäsin siis viime kesänä minkä lie systeemissä olevien aineiden sekaan.

    http://www.redtek.com/English/product.asp?ID=118

    Tarkkoitettu siis etenkin R12 systeemeihin korvaavaksi aineeksi, sopii niihin paremmin kuin R134a.
     
    Muokattu: 16.5.2016
  4. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Miksi näitä konvesioita tehdään?

    Mulle yks kylmäkone asentaja sano että noi r12 korvikkeet olis ympäristölle parempia mitä toi r123mikälie jollon se vanha systeemi kannattaisi vaan täyttää korvikkeella?

    Mites tollanen huuhtelu, missä kohtaa se on tarpeellinen? Siis kun ei kylmäainetta vaihdetakkaan. Mulla on yhteen autoon menossa ilmastointikorjaus ja paketissa oli että pitää huuhdella systeemi että kompuran takuu säilyy?
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Huuhtelu tulee pakolliseksi vasta kun kompura on mennyt paskaksi ja systeemi kontaminoitunut sen jäysteillä, tai systeemi ollut irtipoikki ja siellä on kosteutta ja ties mitä.

    Konversioita, tai siis meinannet r134a konversiota, konversiohan tuo r12 systeemin täyttö r12a aineellakin on, tehdään varmaan siksi kun r134a on stardardi mitä kaupalliset yritykset seuraa.

    Ympäristöstä viis, nää vaikutukset tai niiden erot on teoreettisia, mutta jos tiivisteet kestää paremmin niin perustelut olla käyttämättä r134a:ta on olemassa. Sitäpaitsi r134a konversio kittejä ei myydä marketissa niinkuin esim r12a.
     
  6. Karpov

    Karpov Gearhead

    Mistä sait vai tilasitko suoraan rapakon takaa?
     
  7. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Taitaa powerstroke asua tuolla rapakon takana.
     
  8. Karpov

    Karpov Gearhead

    Katos vaan en huomannut katsoa kirjoittajan nimeä :oops:
     
  9. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Systeemi oli pois käytöstä kun auto tuli meille, joskin oli kaikki vermeet kiinni. Kompura vuosi kun paineistettiin ja piti aikamoista mökää kun pakotti pyörimään.

    Ympäristöasiat ei munkaan suurin murhe ole muulla tapaa kun sillä että noita aineita tunnutaan kieltelevän koko ajan ja kun tekee ilmastointilaitteiston autoon niin olettaa että se olisi huollettavissa vielä 20 vuodenkin päästä.

    Koska orifice tube vaihdetaan?
     
  10. an300

    an300 3rd gear

  11. Karpov

    Karpov Gearhead

    Kiitos! Ton sivun olin unohtanut kun joskus vuosia sitten eksyin.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Joo nuita asennussarjoja saa marketin hyllystä rapakon paremmalla puolella.

    Orifice tube vaihdetaan kaikketikin sitten kun se menee tukkoon, tai on syytä epäillä että sinne on kuitenkin mennyt moskaa.
     
  13. spinneri

    spinneri 3rd gear

    Osaakos joku kertoa pk-seudulta ilmastointi-/autohuoltoa, jonka valikoimasta löytyisi R437A (Isceon 49+) kylmäaine? Ja R12-aikakauden liittimet tai adapterit. Pitäisi saada Cossun (R12-)ilmastointi huollettua...
     
  14. GBS

    GBS 2nd gear

    Kysy Autobriljantilta. Sillä on ainakin ollu harvinaisiakin juttuja.
     
  15. spinneri

    spinneri 3rd gear

    Verkkosivujensa mukaan Auto-Briljant käyttää vain R134a -kylmäainetta, mutta täytyypä silti kysäistä.

    Toiselta foorumilta sain vinkin kylmälaitteisiin erikoistuneesta Lumikosta. Ainakin Tampereen toimipiste on tiedon mukaan tarjonnut palveluja myös harrasteautoijoille. Pitää kysyä josko Helsingin huoltopalvelukin olisi auttavainen.

    EDIT: Lainaus Lumikko Huoltopalvelujen verkkosivulta:
    Sähköpostia laitoin jo matkaan, katsotaan mitä vastaavat.
     
    Muokattu: 10.8.2016
  16. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Tulipa tämä vanha esiin, ja mietin tuota letkuasiaa 134a vaihdon vuoksi. Kun Isceon 49 yksi komponentti on juuri r134a... Jos vanhat letkut ei kestä satakolmenelosta, niin eipä ne taida kestää tuota korvikettakaan.
     
  17. Mecki

    Mecki 3rd gear

    Vanha ketju, mutta edelleen ajankohtainen ainakin mulle.

    Chevy Sportside -92 ja ilmastointi toimi pätkittäin ja lopuksi lakkas kokonaan pari vuotta sitten. Auton ollessa eri asennossa kallellaan sen sai vielä pelaamaan joskus. Orkkis systeemi, ei koskaan kourittu ja nyt jo rupes temppuilemaan. Oireista päätellen vain alkuperäinen r12 aine vähissä. Kukaan ei tunnu varmuudella tietävän mitä pitäis tehdä, varsinkaan "ammattilaiset".

    Powerstroken onnistunut kokeilu innosti kokeilemaan pelkkää lisäystä ja toi tuntuu olevan ainoa tavara jota on kohtuu helpolla saatavana letkuineen, mittareineen ja adaptereineen r12 systeemille. Tilasin Ruotsista envirosafesta seuraavan satsin mikä tuntuu olevan samaa kuin Red Tec tuotteet:

    Qty.
    Description Price Total
    All in One Recharge Auto Kit € 63:-
    Retrofit R12 till R134 High-Lo... € 14:-
    R134a Replacement Refrigerant ... € 18:-
    Oil Charge 3 € 22:-
    Pittstop Oil Checker (R12,R22) € 9:-
    Sum: € 126:-
    Shipping: € 21:-
    Total incl. VAT.: € 147:-
    (€ 118:- excl. VAT.)

    Katotaan alkaako toimimaan.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  18. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Tolla hinnalla olis saanu ammattimiehenkin tekemänä
     
  19. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Jos on tyhjä niin millä alipaineistat järjestelmän ennenkuin laitat kylmäaineet sisään?
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Tuskin on typötyhjä. Senhän voi nipasta kokeilla vaikka heti, pihauttaa siitä hieman niin näkee miltä vaikuttaa. Täyttösarjassa tuleva mittari kertoo tarkemmin. Jos on jotain eloa niin täyttöä vaan vaille.

    Jos on niin että systeemissä ei ole minkään valtakunnan pihaustakaan niin sitten voi miettiä alipaineistuksia.

    Tarkoitukseen tehtyjä alipainepumppuja missä kaikki letkut ja mittarit saa niitäkin alle satasella jos niinkseen tulee.

    Rahat kannattaa aina sijoittaa ennemmin työkaluihin ja tarvikkeisiin kuin työntää ne ammattimiehen taskuun, ja oma aika kannattaa sijoittaa homman opetteluun ennemmin kuin korjaamolla seisoskeluun.
     
    urho3, Jussi289 ja sdfsd tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!