Kylmäkäynnistys/vanha kone

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja PauliP, 16.12.2009.

  1. PauliP

    PauliP 1st gear

    Onkos tätä asiaa jo pohdittu oikein joukolla?

    Eli kun joutuu käynnistämään perinteisen V8-motin oikein kunnon kylmänä, niin miten kannattaa toimia.
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Itse itselleni vastaten (että jää tuo avauskysymys avoimeksi).

    Mielestäni jäykillä mineraaliöljyillä ja mahdollisesti sisältä karstaiselle koneelle voi olla hyvä että sen käynnistää ensin hetkeksi esim. 15-20sek ja sammuttaa sitten. Sitten muutaman minuutin kuluttua kun lumet on harjattu ja ikkunat raapattu kone uudelleen käyntiin ja isompia kierroksia välttäen lämpimäksi.

    Tämä siksi, että ekalla käytöllä koneeseen tulee jo vähän lämpöä ja se ehtii jossain määrin tasaantua. Ja kansiin nousseet jäykät öljyt ehtii valua takaisin öljypohjaan vaikka olisi karstaakin paluuta hidastamassa.

    Tuli vaan mieleen kun pojalla on vielä mineraaliöljyt autossaan ja lohkolämppärin elementti autotallin hyllyssä.... Ja pakkasta reilut 20 astetta.
     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    voihan sinne laittaa konehuoneeseen (maahan) öljypohjaan sisätilan lämmittimen puhisemaan tunniks vaikka, ei ainakaan haittaa ole että öljy olis vähän lämpösempää kun lyö tulille

    Olettaen että sähköä ja lämppäri löytyy.. :rotfl:
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuo em. auto kyllä lähti hienosti käyntiin heti toisella starttauksella ja jäi käymään, rikastin systeemi toimii oikein. Pyöri kyllä aika kankeasti. Käytin sitä muutaman kerran lyhyen aikaa ennenkuin sillä ajamaan lähdettiin.
     
  5. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    rauta

    muinoin oli oikeassa pohjoisessa tapana hitsata sähkösilitysrauta öljypohjaan kiinni. kätevä juttu, kun niissä on useimmissa oma lämpötilansäätöpotikkakin, josta voi justeerata öljyt sopivan lämpöisiksi ennen starttia.

    mitä jos vain pönkkäisit sen silitysraudan sinne öljypohjan alle niin ei tarttis tehdä kemppiliitosta, mikäli se lokilämppärikin on jo tallissa odottamassa?
     
  6. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tahi pussihousujen konsti. Grillihiiliä peltiseen vatiin ja se toviksi hehkumaan öljypohjan alle :) . Ja siinä odotellessa voi vielä makkarat välipalaksi grillailla :rotfl:

    Tai moderni muunnos aihiosta: Kaasutoho.

    Kummatkin on todettu toimiviksi kun puhutaan kunnon pakkasista.
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Juu,ei muuta kuin toholla öljypohjaa lämmittämään!
     
  8. Aako

    Aako 1st gear

    Hiiliä, tohoa, sähköä... mistä nyt lämmintä saa... ei kuitenkaan todennäköisesti ole kovin vajkavaa haittaa, vaikka vain vääntää käyntiin, kun ei ala kierrättämään heti kylmänä järjettömästi, onhan noiden kanssa ihmiset vuosikymmenet ajelleet vaikka minkälaisilla öljyillä...
     
  9. köyhä

    köyhä 3rd gear

    15 vuotta käynnistelin ilman lohkolämppäriä , -37C vielä käynnisty ihan hyvin vähän nostajat naputti :odroll:
     
  10. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    sitten ei parane auton vuotaa bensaa, ainakaan semmosesta kohdasta että se sinne suuntaan valuis.
    Intissä ne lämmitti niitä zilejä jollain avotulella, kipinöitä vaan lenteli ympäriinsä
     
  11. 69

    69 Gearhead

    En kyllä jaksa alkaa kinaan mutta miksi pitää sammuttaa välillä?
    Ja jos talvella ajaa miksi pitää olla ns. jäykät öljyt? Ei pysty käsittään muutenkin, mistään muusta ei varmaan ole yhtäpaljon kiinaa kun öljyistä, mikä hiton uskonto se on??
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ajattelin tuolla sammuttamisella että koneen ei tarvi pyöriä pitkään -20 asteisena ja nimenomaan että yläkertaan noussut hyvin jäykkä öljy ehtii valua takaisin öljypohjaan paremmin. Eli että koneen lämpötila ehtii tasaantua sen olessa sammuksissa. Mutta ei kai sitä öljyä jäykkänä edes niin paljon sinne yläkertaan nouse että loppuisi alakerrasta.

    Saattaapi olla turhaa pohdintaa.
     
  13. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ei kai nyt kenelläkään autot sentään niin paljoa bensaa vuoda?? Ainakaan koneen päästä... Ja vahtiahan sitä tietty pitää eli ne makkarat grillailla :rotfl:
     
  14. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Koko ameriikan auto harrastuksen ajan olen pistänyt koneet käyntiin kylmästä ja hyvin tuntuvat toimivan vieläkin parinkymmenen talven jälkeenkin 8) ja nyt puhutaan sitten Oldsmobilen koneista :wink: Sekin
    -75 mallinen 350Cid kone joka nykyään lymyää vanin keulalla on ollut mulla yli kaksikymmentä vuotta. Poraamaton alkuperäisillä laakereilla oleva perusmoottori.
     
  15. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    tännää räjäytettii 64 galaxie apuvirralla tulille. pikku polkemisen jälkeen ja mustan savupilven hälvettyä alko käymmää jopa tyhjäkäyntiä. mukavata hommaa tuo 302:n fjordin käynnistely -16c pakkasessa :rotfl: tuli iha kesä mieleen 8)

    taidettii kyllä unohtaa enimmät lämmittelyt siinä välissä, kabiinin puhallus tais olla nollassa että vinkkeli kerkee lämmitä ees jotenki siinä kiireessä
     
  16. köyhä

    köyhä 3rd gear

    Ei ole turhaa pohdintaa, minäkin siirryin synteettisiinöljyihin kun olin saanut nokan tuhottua mineraaliöljyillä, ja synteettisilläkin aina käytän muutaman minuutin ja sammutan (annan lämmön levitä koko moottoriin) :wink: Ei vieläkään ole sitä lohkolämppäriä tuossa toisessa V8 autossa.
     
  17. mke77

    mke77 Gearhead

    hellan levy!! monaste vanhois traktoris käytetty ja ennen aikaa autoiskin ku lohkolämppärit hiukka makso...
     
  18. 69

    69 Gearhead

    Kaveri ajaa 66 galaxieta päivittäin, ilman mitään lämmittimiä ja ihan ok rulaa syntisillä öljyillä.
     

Kerro tästä muillekin!