Kylmässä tallissa harrastaminen/talvehtiminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja vesku383, 2.11.2006.

  1. Makinpa

    Makinpa 1st gear

    Joskus tuli ekaan autoon vaihdettua jarruputki -25 asteen pakkasessa kun oli pakko päästä seuraavana päivänä baanalle!
    No aamulla karmee flunssa ja kuume, että se siittä ajelusta.

    http://www.jakulepi.com/misc/talvituli1.jpg

    Tosta JIIN kuvasta tuli mieleen, että tommonen pressu hieroo äkkiä maalin mataksi/puhki jos esim. tuuli pääsee sitä liikuttelemaan. Oma rojekti piti tilan puutteen takia säilöä hetkeksi ulos, ja ratkaisin ongelman laittamalla puhtaaseen maalipintaan muijalta varastettua tuorekelmua parikerrosta, (tarttuu hyvin) ja kulmiin vielä superlonia/kangasta.
    Toimi, tosin pahimpiin paikkoihin olis kolmaskin kerros ollut tarpeen.
     
  2. Makinpa

    Makinpa 1st gear

    Joskus tuli ekaan autoon vaihdettua jarruputki -25 asteen pakkasessa kun oli pakko päästä seuraavana päivänä baanalle!
    No aamulla karmee flunssa ja kuume, että se siittä ajelusta.

    http://www.jakulepi.com/misc/talvituli1.jpg

    Tosta JIIN kuvasta tuli mieleen, että tommonen pressu hieroo äkkiä maalin mataksi/puhki jos esim. tuuli pääsee sitä liikuttelemaan. Oma rojekti piti tilan puutteen takia säilöä hetkeksi ulos, ja ratkaisin ongelman laittamalla puhtaaseen maalipintaan muijalta varastettua tuorekelmua parikerrosta, (tarttuu hyvin) ja kulmiin vielä superlonia/kangasta.
    Toimi, tosin pahimpiin paikkoihin olis kolmaskin kerros ollut tarpeen.
     
  3. MustangGT

    MustangGT Gearhead

  4. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Voi olla kivat tossut varsinaisen korjaus-homman jälkeen... Eli jotain öljyn tapaisia aineita käsiteltyä...
    Tai mitäköhän hitsaus/ rälläköinti saisi aikaan? Ehkä lämpöä :mad:
     
  5. Mothertrucker

    Mothertrucker 3rd gear

    Köyhän miehen paleltuneet näpit tekivät ratkaisun pressutallissa työskentelyyn. Kamina punahehkuseks niin tarkenee räplätä. 8)

    [​IMG][​IMG]
     
  6. Pahis

    Pahis 1st gear

    En voi moittia tuota tallia kylmäksikkään, mutta ei siellä kuumakaan tule, varsinkaan lattialla. Mukavuudenhaluisena piti sitte ottaa ylijäämä vaahtomuovinsetkale hyötykäyttöön, on paljo mukavampi ryömiä auton alla kun on vähän pehmustetta ja lämpöeristettä välisä. Ja säästää polvia paljo, ihtellä ainaki pukkaa paljosta konttauksesta kipeytyyn, ja kun sitä saa harrastaa tarpeeksi töisäki niin...

    Voin suositella muillekki tuota muovia, rautakaupasta metritavarana, 2m leveä rulla, n.12mm paksua eikä neliöhinta päätä huimaa. Vois kuvitella näppäräksi, varsinki sepelialustalle. :odroll:
     
  7. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mulle kävi myös noin. Onneks ne lumet on sulanu jo. Toivottavasti ei semmosta lumimyrskyä loppu talvena tule. Ja kun pääsis jo ens kesänä edes kunnolla alkuun siinä tallin rakentamisessa.....
     
  8. juhe72

    juhe72 1st gear

    lämmin talli on vähän annelista, ensimmäistä talvea eläissään lämpimässä, ja homma kuin homma menee enempi ja vähempi tupakoinniksi, kyllä pikku pakkasessa hommissa on ihan erilailla äksöniä
     
  9. MustangGT

    MustangGT Gearhead

    Joop 15 lämpöastetta näytti mittari viimeksi.
    Onneksi on lämpäpuhallin ja pari hikistä kaveria.
    Pikku äksöni luo lämpöä...välillä lakasen lattiaa niin lämpiää :eek: :lol:

    Haalarit päällä tarkenee kevyesti mutta ei t-paita päällä--- :wink:
     
  10. Mothertrucker

    Mothertrucker 3rd gear

    Joo, ei jumalauta sitä autohommia lämpösessä viiti säätää.. Menee ihan p@skanpuhumiseks koko työaika. Miggi laulaa ja väliajalla hakataan kirveellä puuta pienemmäks..
     
  11. janite2

    janite2 1st gear

    Ei...Enää...Ikinä...Koskaan...
    Pentuna joutui ihan riittävästi ropaamaan kuorma-autoja faijan apuna. Siinä saa uusia käsitteitä asiat, kylmä, lujassa, mikään ei onnistu ja v*tuttaa niin ettei veri kierrä... :mad:
    Nyt on lämmin talli(n.100m2), kovimmilla pakkasilla sai jopa +10*C sisälle, kun ulkona -27...
    Puhallinlämmitys tosin, joten lattia on kohtuu kylmä niissä (lämpö?)tiloissa...
    Noh, onneksi on "taukotila" jossa on lämmin. Ja kahvinkeitin, mikro,jääkaappi...
    No, onhan toki tallilla myös 2,5t nostava 2-pilarinosturi, painavammat menee lattiatyöksi.
    Taukotilasta löytyy myös sohva(joskus talli-illat venyvät :argue: ) ja PC ja nettiyhteys...
     
  12. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Semmosessa parin asteen lämmössä sitä on tullu tää talvi ropailtua. Eipä siinä ongelmaa ole, kun on sopivasti päällä, ja jatkuvasti työn touhussa. Muutoin homma menis varmaan haaveiluks ja ihmettelyks, mut nyt ei voi kun tulee kylmä muuten. :D
     
  13. onsekone

    onsekone 1st gear

    Tallissa lämmintä 0-+3 :D
    Jos palelee niin voi laittaa öljylämppärin päälle. Se tosin vuotaa pakokaasuja sisälle. Ei viitti kauaa polttaa :mad:
    Kerran katkesi fordista remmi ja meni muutama venttiili lyttyyn. Silloin ei ollut muuta kuin kaverin kylkä talli. Kaveri on vanhempi mies joka on joskus ollut metsäkone/maansiirtohommissa. Meinasi että ei aleta vielä hommiin ku on vain 5c pakkasta. Muutaman päivän päästä oli -20c ja kaveri soitti että nyt alettiin hommiin. :rotfl:
     
  14. Buddy

    Buddy 1st gear

    Tää on tämmöttiin leikkisästi sanottuna vähän samanlainen topicci, kuin oli taannoin, että avo vai umpiauto. :lol: Umpiauton omistajat kehuivat, että TIETENKIN umpiauto, vaikka avo on PALJON kivempi. :wink:
    Kylmä talli on perseestä! Tämmösellä vanhalla juopolla se menee, kun muuten tulis krapulapäissään hirvee hiki. :rotfl: Mul on kylmä talli, mut en rupee sitä hehkuttamaan.

    Nimim. Polvet ja sormet kolottaa...
     
  15. late

    late Gearhead

    Lattialämmitys tallissa (kaukolämpö), ja lämpötila 13-15 celsiusta. Aikasemmin ollu kaiken maailman pö-puhaltimia/sähkölämmittimiä. Eipähän enää tulis lähettyä kylmään talliin turaamaan.
     
  16. MadMike

    MadMike Gearhead

    Peruslämpo omassa tallissa ja lämpimässä tallisa on tullut aina ropattua...ehkä siksi projektit ei vauhdilla valmistukkaan :rotfl:
    Puoli vuotta kimppatallissa sai kerran oman pisteen sille että muut ei tajunnut että minä en ole kommunisti enkä uskovainen.
    Kyllä iltaisin on kiva pistää Havannalainen palamaan jos on uurastanut tallilla pitkään...myös muut mukavuudet on kiva olla kuten Sauna ja suihku jotka seuraavaksi otetaan työn alle kun toimisto on suht kunnossa jo.
     
  17. V.Kutvonen

    V.Kutvonen 1st gear

    tallissa harrastaminen

    Kyllä sitä on joskus tullu autoja laitettua ihan taivasalla.Ei kiinnosta enää.En ihan vähällä enää lähe pakkaseen raplaamaan kylmää rautaa.Oma talli on niin pieni ettei sinne mahdu kunnolla ees auto, saati että siellä jotain tekis.Pihallahan tuo rojotti koko talven harrasterottelo.Lunta oli aika vähän ja kelivaihtelutkin pieniä.Mutta eihän se rauta pakkasessa ruostu, tämä kosteus se on pahaks.Ja havupuita kun on ympärillä niin neulaset tiivisteiden ympäriltä pitää vaan ottaa vaikka imurilla.
    Tarkotus olis että tuohon pihalle joskus kun rahaa ja aikaa, varsinkin rahaa olis tarpeeks niin väsätä talli.Joku 60 neliöö olis kahelle autolle varmaan alkuun ihan riittävästi kun tuon talon yhteydessä olevan tallin pienoismallin jättää romuvarastoks niinkun se jo nyt on.
     
  18. jylhä

    jylhä 1st gear

    talli on ollu jo viikonpäivät plussan puolella. sankoruisku on tosin vielä jäässä. talven pakkasennätys taisi olla -15c
     
  19. MercComet

    MercComet Gearhead

    Ei kyllä enää pressutalliin viitsisi lähteä. Aikoinaan sillainkin tuli väsättyä -15c pakkasissa ja kerranhan kakkosnelos-rakenteet oli mennyt mm. lasikuitukonepellistä yli myrskytuulessa! Vuosia sitten oli ex-kanalaa, kostea/kylmä/homeista kellarikerrosta ja hataraa vanhaa peltihallia tallina, missä plussanpuoli oli positiivista. Pari viimeistä tallia onkin ollut läpivuoden +16...+24 asteisia. Reiluilla pakkasillakin tahtoo t-paidassa kunnolla puuhatessa tulla hikiki!

    Taso on noussut melkoisesti 17vuodessa ainakin talleissa...
     
  20. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Mulla tuli viime syksynä 10 vuotta täyteen kylmässä kimppatallissa. Perhana että se on pitkä aika. Sillon ekana ja varmaan tokanakin talvena riitti virtaa tehdä hommia, vaikka oli kuin kylmä. Hommattiin kyllä löpölämppärikin ja just kun se saatiin toimimaan, niin tuli tallin vaihto ja siinä hehtaarihallissa ei riitä mikään lämmitys. Noin 6-7 vuotta sitten laskettiin, että sen hallin lämmitys maksoi sillä löpövehkeellä 100 mk/8h. Tallissa ei lisäksi ole vesipistettä eikä vessaa. Tollaseen läävään on myös aika turha rakentaa mitään baaria. Ekan talven jälkeen todettiin, että kahvinkeitinkin on turha, kun se on aina kittipölyssä, eikä sitä voi pestä, kun vesikannut on jäässä.
    Toi on johtanut siihen, että nykyään mä teetän yksinkertaisetkin öljynvaihdot, nipanrasvaukset ja jarruhuollot jossain firmassa. Talvella 05-06 tuli vietettyä aika monta tuntia tallissa, kun pojan polkuauto oli pakko saada valmiiksi. Miinus 18 + pyörivä porakone tai rälläkkä kohmetti sormet aika nopeasti topparukkasista huolimatta.
    Mullekin on tarjottu lämpimiä tiloja aikojen saatossa.Ne on kaatuneet tilojen ahtauteen (pelkkä säilytyspaikka) tai hintaan. Okei, mä tiedän että rahalla saa, mutta jos rahaa ei ole, niin sitten ei saa.
    Olen mäkin näitä sissijuttuja lukenut Veekasista. Ilmari Ivalonpoika rakensi kiihdytysautonsa pressutallissa vaikka pakkasta oli lokakuusta huhtikuuhun -35. Velipoika lämmitti sytkärillä sormia, että saatiin ahdin paikoilleen.
    Lämmin talli on kuin laadukkaat työkalut, kiva tehdä hommia. Ei kai kukaan aloita projektia pelkällä talttapäämeisselillä, jakoavaimella ja arkilla 80 santsikkaa.
    Nyt ois tontin nurkalla iso kylmä talli. Jahka aika ja raha sallii, sitä aletaan laittamaan pelikuntoon. En silti lupaa, että mun vehjes olis joskus radalla tai ACS:ssa. Kunhan saa sellasen henkireiän, paikan missä pajottaa ja askarrella.
     

Kerro tästä muillekin!