Kymäkäynnistys ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rampe92, 4.2.2018.

  1. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Missä kunnossa akku? Maadotukset? Ja lipsutteletko kaasua startatessa? Vois kokeilla myös karvan pienemmällä tulpan kärkivälillä ja toisen merkkisiä tulppia (Ac Delcoja).

    HEI vaatii reilusti virtaa toimiakseen kunnolla ja 9V on se jännite jolla rupiaa takkuilemaan, yleensä tosin vasta kierroksilla vaikuttaa alhainen jännite. X-Racer ei todellakaan ole luotettavuuden synonyymi.
     
    KajS tykkää tästä.
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuotahan voi kutsua jo äly-vaniksi, hämmästyttävää että autokin osaa suhtautua asiaan noin tunteella! :odeek:
     
    Jussi289, Rotten ja caprice305 tykkäävät tästä.
  3. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Väheksymättä mitn, niin miten kun jokapaikassa hei:stä puhutaan että tarvii kunnolla virtaa ja jännite ei sais yhtään tippua. Mulla kuitenkin kaikki chevyt ollut heillä, isolla ja pienellä, ja ollut aivan sysipaskoja akkuja, kone jaksanut välillä 1/2 kierrosta pyörähtää, ja kipinä riittää. Vai onko tässä nyt se laiha seos yhdistävä tekijä?
     
    Camino'79 ja xarper tykkäävät tästä.
  4. Rampe92

    Rampe92 2nd gear

    Ei ole ehtinyt kokeilemaan täytyy tossa vapaa päivä kokeilla kun on aikaa
     
  5. 401

    401 2nd gear

    Netissä lukee että se tarvii paljo virtaa, niin ei kai siinä paljo vaihtoehtoja jää..
     
    Filth tykkää tästä.
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Sama kokemus itelläkin. Kummasti riittää kun se pyörähti sen kerran tai kaks vaikka miten laiskasti pyörikin.
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Täällä samoja kokemuksia. Että ei se hei kovin nuuka ole. Samoin ajettu akkujönnite mittarin mukaan reilusti alle 10 volttiin kun laturi meni särki ja vettä tuli kun esterin sieltä, eli oli pakko käyttää pyyhkijöitäkin :)
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    No eihän se pakko ole uskoa että kipinä voi jäädä alijännitteestä johtuen tulematta.

    Mulle tuo on kuitenkin on ihan tuttu juttu. Helppohan se on todeta tuolla apuvirralla kokeilemalla.
     
  9. timant

    timant 2nd gear

    Koneella oli ajettu 5000 km niin luulisi että apulaitteet on kohtalaisen hyvässä kunnossa? Sähköpuolesta kohtuu helppo tutkia kipinän laatu, jännitteet ym.. huonojen tulppien ja virranjakajan luulisi temppuilevan muutenkin kuin pelkästään pakkasella kylmäkäynnistyksessä?

    Jos olisi ryypyn säädössä korjattavaa, kokeilee erilaisia käynnistystapoja (lappu lattiassa, eri määrä polkaisuja jne) tai jos yksinkertaisesti kaasari jäätyisi pakkasella? Kunhan pohdiskelen enkä tosiaan poissulje mitään :D
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ajaminen lämpimällä moottorilla on ihan eri asia kuin kylmästartti. Kuumassa sylinterissä bensa syttyy ihan eri lailla kuin kylmässä, samoin se pisaroituu kylmänä eri lailla kuin kuumana.
    Mittaapa joskus akun navoista jännite kun kylmää moottoria starttaat. Olen mitannut.
     
    KajS tykkää tästä.
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kokeile se apusähkö ennenkuin alat suurempia säätelyjä ja poppakonsteja kokeilemaan.
     
    caprice305 tykkää tästä.
  12. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Se on aika loogista, itse mietin tuota että hei olis jotenkin ronkelimpi siitä, omat kokemukset on ollut toisenlaisia. Eli jos kaikki muu on kunnossa, paitsi akku? Mut en mä tosta väittele, kait noitakin on yksilöitä jos toisiakin.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juu olen minäkin mittaillut ja kyllä vielä sieltä 9voltin tuntumasta on lähteny komeasti tulille. Itse kun kuitenkin käyttelen vermeitä muutaman kerran talvessaan lämpimäksi ja seisovat ulkona.

    Mutt tokihan jos on monta tekijää, eli vähän vajaa akku, huono seossuhde jne. Niin lopputulema voi olla ettei lähde käyntiin. Kuitenkaan siihen kipinättömyyteen en ole itse kyllä HEIn kanssa törmännyt muuta kuin puolan tai sytty-yksikön pimennyttyä. o_O
     
  14. Rampe92

    Rampe92 2nd gear

    Kiitos taas vastauksista täytyy tota apuvirtaa kokeilla. Enkä yhtään ihmettelis jos vika oiski tuossa x-racerin sytkäs. Ja tosiaa mulla ottaa kaasari ilman suoraan ulkoota kun tuo ilmanputsari scooppi menee konepellist läpi nii aika kylmäksihän tuo kaasarin vetää. Ja tosiaa apulaitteet on vanhat ja akku vasta parivuotta vanha 72ah et tuskis akussa vikaa ja latauskin toimii.
     
  15. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Xracerin sytkä :wc::wc::wc: se ei toimi jos naapuripitäjässä alkaa sataa. :poff:
     
    passerby ja Herje tykkäävät tästä.
  16. KajS

    KajS Gearhead


    Olisit lainannut koko tekstin:

    "Slanttivani rupesi sammuilemaan pojan tehtyä sillä eka tarvikkeidenhakureissu Turkuun joskus syksyllä 2014. Syynä oli alhainen latausjännite ja siksi tyhjä akku. Uusi käytetty Powermaster-laturi auttoi ja lataukset älylaturilla. Eli kyllä se kipinä voi puuttua alhaisessa jännitetilassa."


    Eihän nuo Chrysler-squareback laturit mitään tyhjäkäynnillä lataa, mutta se entinen laturi tuuppas yli 12 vasta poljin lattiassa. Siksi akku tyhjeni ja sitten ei sytkä saanut virtaa tarpeeksi.

    Anteeksi Chrysler & Mopar jutut Chevy, HEI ja X-Racer-topikikissa.
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Työpöytätestissä se ei tarvi paljon virtaa, eikä jännitettäkään. Ainakaan alkuperäisillä kaluilla. Viiteen volttiin asti läiskii hyvää kipinää. Käynnissä kierroksilla asia toki hieman muuttuu, mutta starttiin se ei vaikuta.
     
    peltsi ja Karpov tykkäävät tästä.
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Keep simple things simple.

    Bensaa kaasariin: starttaako?

    Sitten jos ei niin apuvirtaa kehiin: starttaako?
     
  19. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Kyllä puristuspaine jo startatessa kuormittaa sytkälaitteistoa..
    On tullu monta kertaa vastaan tilanne, että tulppa antaa kipinän sylinterin ulkopuolella, mutta paineen alaisena sitten ei.

    Jo kolmas sivu arpomista ja pohtimista, oi Rampe92, päästä meidät pahasta!
     
    Muokattu: 6.2.2018
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    No onpas outoa jos se jännitteen putoaminen ei muilla vaikuta, mutta olisko noissa jakajissa sitten yksilöeroja kun minulla se on vaikuttanut.

    Mutta jos porukka on sitä mieltä että se ei voi johtua siitä, niin olkoon niin. Mutta ihan mielellään kuulisin kyllä kysyjän oman testin tuloksen.

    HEI jakajalle kannattaa laittaa kunnollinen virtajohto, se on aika paksu alunperinkin. Aikoinaan laitoin '72 Electran 455:seen HEI jakajan kärkijakajan paikalle, ja ajattelin että se esivastusjohto ei mitään haittaa. Mutta sitten kun tuon jännitteen/virran merkityksen kipinätehoon luin jostain ja vaihdoin esivastusjohdon tilalle paksumman kuparikaapelin, niin auton käyntiinlähtö parani selvästi ja kulutus väheni noin litran verran sataselle. Säädin kyllä tulppiinkin isomman kärkivälin kun on matalapuristeinen saastemoottori. Se esivastusjohto pudotti jännitteen johonkin 10.5 voltin hujakoille ajossa.
     

Kerro tästä muillekin!