kysymyksiä KUSTOM KULTURE

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Anonymous, 21.6.2005.

  1. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Eiköhän lähdetä rakentamaan vaan niitä autoja taas...
     
  2. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Vielä tosta maltan- tai whatever-rististä, ni jos rakennetaan oldshool-vehkeitä, ni niihin se kuuluu, koska se oli sen ajan henki. Tietty on kiusallista, et tänäpäivänä siitä on tehty samanlaista kaupallista hömppää, ku liekki- ja rokkiruututeemoistakin. Ite en ainakaa lähe tekee prätkään uutta takavannetta sen takia, et joku kertoo mun yrittävän saada sillä "kovanjätkänmainetta". Se vaan miellyttää mun silmää - that's it.

    ...ja vielä toi kommentti

    kannattaa vieraan lähtee tonne tuning-foorumeille, ni ei ristit häirii. En minäkää esim. muskelijenkeistä hirveesti perusta, mut ei tod. oo multa pois, jos joku niitä laittaa/niitä tapahtumissa näkyy.

    Jotenki taas tuntuu siltä, et huudellaan toisten tekemisille, ku ite ei osata tehä käsillä muuta, ku rullailla esinahkaa.... :mad:
     
  3. B 50

    B 50 Gearhead

    :rotfl: Voisko joku kertoo, olenko ymmärtäny, ja jos olen, niin olenko ymmärtäny oikein ja mitä mä olen ymmärtäny. Jos en, mitä mun pitäis ymmärtää? Ja miks?
    Jotenkin välillä tuntuu, että ennen oli pienemmät piirit ja ehkä pienemmät näkemyserot. Joka jannulla oli Valtterissa ja Chevy 2:ssa sama määrä ovia, ketään ei ollu kateellisia. Toiset soitti mankassa Cavania ja toiset Stray catsejä. Onko liikaa vaihtoehtoja jos muitten valinnat kiinnostaa enemmän kuin omat? Montako tatskaa vuodessa voi ottaa, että pysyy uskottavuus? Voiko pelkällä sinisellä ottaa enemmän kuvia, kuin väreillä? Joskus suppeemman näkemyksen aikoihin kun mankasta tuli särökitaraa, tuli jätkät sanomaan, että sun mankkas on paskana. Kyllä ne pikkuhiljaa tottu, eikä vääntäny nenästä vaikka uhkasvat. Mutta miten paljon mukana on sattumaa, että r&k-piireissä kuuluu pelkkää jenkkipunkkia. Ei oo paljo Ratsiat ja Kollaa kestäät soinu? Muoti? Samanlaiset housut on jalassa, minkälaiset ekasta kesätyötilistäkin ostin. Harmi vaan kun jalat kasvo sen mittasiks, ettei saa enää käännöstä punttiin...
    Ja sitte se hardcore? Eka ajaa rankasti rakennetulla autolla 50km showhun, toinen ajaa 650kilsaa käyttiksellä kattomaan ekan autoo. Jälkimmäinen on hc. Jussina oli hauska seurailla meininkiä. Toiset soittaa pippelijatsia kitarat niin ylhäällä kainalossa, hyvä että yli näkeevät. Toiset koittavat rikkoa äänivallia, niin että räkä lentää kuudenteen riviin asti, etteivät vaan sais toisiks rankimman bändin mainetta. No mitä sitte? Ei yhtään mitään. Joka orkesterille riitti yleisöä. Ei olis tullu mieleenkään mennä sanomaan kelleen (vakavissaan) että sä kuuntelet väärää musaa.
    Monasti miettinyt, että onneks on Suomessa tiukka laki rajottamassa autojen rakentelua. Se on ainoo, mikä suojaa autoja niiden omistajilta. Olis monet katot pilattu vaan siks, että otetaan vähän enemmän pois, ku kaverin autosta.
    Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan. Ehkä niinkin, mutta välillä on kiva kukkapenkkiä tallata ihan pikkasen, että näkee mitä kasvaa tilalle. Ehkä kaikkein syvällisimmän elämänfilosofian oon löytäny niinkin pinnallisesta lausahduksesta kuin "Kaikesta 80% on paskaa". Suodattakaa tästä oma 20%:nne. Jos joku sattu jäämään vittuilusta osattomaks, niin palataan illemmall.
     
  4. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Juu täytyy jatkaa aiheesta vielä ihan vähän vaan...

    Oli se sit lumilautailu tai sulkapallo niin joka lajissa on "kovat jätkät" tai "isot pojat" tai "hc", miten vaan halutaan sanoa. Mutta sit onkin taas mielipideasia että kuka on kovin jätkä, se jolla on autossaan maalatut puskurit, kromatut puskurit, ruosteiset puskurit vai ei puskureita lainkaan jne. jne. Mutta meillä on täällä sen verran pienet piirit että tämä keskustelu on aika turhaa, varsinkin kun ollaan näköjään kaikki samaa mieltäkin...

    Mut hei, miettikää ennen kuin painatte Lähetä-nappia, tämä on tällaista muurahaispesän sohimista. Pitäis hankkia parempaa luettavaa...

    Poistun takavasemmalle minäkin tästä nyt.
     
  5. shitface

    shitface 1st gear

    Jos se jutun juoni todella on tuo niin mun ei tarvitse kohta enää teidän porukoissa ja pilessänne liikkua.
    Sitten teidän ei myöskään tarvitse nähdä autojani.
    Kiinnostaa enemmin nostalgiatyylinen hot rodding kuin kilpailu siitä kenellä on enemmin tatuointeja ja kovempi jengi ympärillä. :soosoo:[/quote]



    en mää mitään bileitä oo heittänykään.
     
  6. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Mites mää en nyt saa taas lainkaan oltua kirjottamatta, pahus sentään. Piti vaan sanoa shitfacelle että tuossa yhdessä lauseessasi jota ei enää lue kuin tuossa lainauksessa, on kyllä vinha perä. Näissä Kustom Kulture-/ Traditional hot rod- jne. sceneissä on valtavasti kaikenlaista mitä ns. "perusharrastajat" (seuraavaksi joku tarttuu tähän ja vetää mua turpaan DD:ssä?) ei tiedä/ymmärrä. Itelläni kolahtaa kympillä 40-luvun suola-aavikkojutut ja omituisen näköiset alkurodit mihin ei voi paljon muuta sanoa kuin että herää jätkä tähän päivään. Niinhän se on että jokaiseen harrastukseen voi mennä niin syvälle kuin tahtoo eikä sitä jossain vaiheessa enää ymmärrä muut kuin yhtä pahasti hurahtaneet. Just kävi niinkin että oltiin muljauttelemassa silmämuniamme blueskonsertissa...
     
  7. shitface

    shitface 1st gear

    on vaan mukavaa kun monta eri kulttuuria kasaantuu.

    tämä keskustelu alkoi kysymyksellä ja päättyi siihen että joku on vihainen siitä että löytyy pari jätkää joka diggaa eri musiikkii ja eri tyyli, eikä oo sanonnu mitään pahaa muista tyyleistä. ja minä puhun vaan itsestäni eikä kenestäkään muusta.


    jos löytyy kirjoitus virheitä niin syy on siinä että ollen kaislikko-hurri!
    kohta joku on siitäkin vihainen.
     
  8. olympia60

    olympia60 1st gear

    vittuun tollaset musiikin mukaan elämänsa kategorioivat saatanan wannaberockandrolltötteröpööpunaniskat...
    kaljuuntukaa rauhassa............... :D
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Näitä juttuja lukiessa tulee väkisin mieleen, että alkaa näköjään tuo harrastuksen tämän hetken must/in-juttu eli kustom kulture olla niin suosittua että alkaa vähän rivit rakoilemaan porukan kasvaessa. Taitaa tulla totisempiakin paineja DoDadseissä?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    voi voi yks selittää jotain toinen haukkuu sitä.

    kaikki harrastaa omalla tavalla. kukaan ei tarvii moittii. :x :mad: :argue:
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei ne kustom rod punk jätkät mitään beatnicksejä ole mutta jossain oli kirjoitus siitä että ne on jotain sinne päin. ja samassa jutussa oli se että psychobilly on niin lähellä punkia. ei kai ne jätkät tarvii pyydellä anteeksi siitä et ne kuuntelee erilaista musiikkia.
    Joku on taas vetämässä sitä kuuluisaa hernettä kraanaan. :eek:
     
  12. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Suomi on niiiin iso maa ja täällä on paaaljon ihmisiä, että täällä on vara perustaa paljon erillaisia kuppikuntia. Vaikka jokaiselle oma kuppinsa. :mad:

    On se kumma, ettei mitään asiaa voi tehdä niin, etteikö siitä joku halua luokittelemaan johonkin kastiin kuuluvaksi.

    Henkistä köyhyyttä, eikä mitään muuta. "mä en leiki sun kanssa, kun sulla on ton väriset potkuhousut"
     
  13. shitface

    shitface 1st gear

    juuri niin
     
  14. Swine

    Swine Gearhead

    Näin juuri,tosin tuo ei valitettavasti ole mikään uusi keksintö.Aina näitä potkuhousujen värifanaatikkoja on ollut....Ja varmaan tulee olemaankin :odroll:
     
  15. -zzz-

    -zzz- Gearhead

    Beatnik-määritelmän voi jokainen tehdä itse kun on lukenut Jack Keruacin kirjan "On The Road", muistaakseni nimi on "Matkalla" suomeksi. Väitetään että sen pohjalta koko beatnik-liike lähti laajemmin leviämään.
    Toisaalta kirja myös kertoo tyypeistä, jotka jo tuolloin elivät kuin beanikit, eli sellaisia tyyppejä lienee ollut olemassa ennen kirjan julkaisua. Olisikohan teos tehty 50-luvun alussa.
     
  16. kanadanmajava

    kanadanmajava Gearhead

    Oli beatnikeja jo ennen tuota Kerouacin kirjaa, mutta juuri hän esitteli beat-generation termin, josta beatnik-termi myöhemmin jalostui. Häntä voi kuitenkin pitää muutenkin "aatteen" isänä.

    Eikai kustomien, rodien tai muidenkaan autojen harrastaminen nyt niin vakavaa puuhaa ole, ettei tapahtumiin uskalla saapua väärissä vaatteissa, väärä CD soimassa tai ilman tatuointia? Pottuili joku minulle Forssan pick-nickissä lederhoseneistani, mutta en minä tästä hermojani menettänyt.
     
  17. pas2

    pas2 Gearhead

    Keruakin kirjojen meininki on kyl aika pelottavaa mutta jotenkin kiehtovaa :eek:

    Edit: Muistaakseni Jack-pojan tarinat oli aika kaukana kustomista? Enemmänkin sex&drugs&R&B ja autoilua :D
     
  18. B 50

    B 50 Gearhead

    Ei ketään juttuja niin vakavasti voi ottaa. Uudet ja vanhatkin heput on aina tervetulleita riveihin, rivit ei rakoile.
     

Kerro tästä muillekin!