Kysymyksiä perinteisestä nelivedosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Karpov, 2.2.2014.

  1. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^ Asiaa kun ajattelee ni kyllä vaikuttas et aivan sama mut kuitenkin näin minulle sanoi ensin eräs erittäin kokenut korjaaja Suomessa ja Fordin (pick up) truck-jaoston tekninen pamppu jenkkilästä.

    Liitty veroakseliin ja sen pyörintään. Voimaton pyörintä aiheuttaa hyrrävoiman eli värinää.

    Manunapalukko on ollut sama rakenteeltaan jo varmaan 30v, eroja tulee automaattinavan kehittymisessä.
     
  2. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Tosi uusi keksintö toi vahapatruuna, taisi olla -88 ensimmäinen kun tuli gmt400 alusta.
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Laitoin ihan kokeeks tänään navat kiinni ku lähdin asioille.

    Kyl se niin hirvesti laittaa hanttiin et ei voi tehdä navoille ja kyl se liittyy siihen acermaniin koska käännön määrä vaikuttaa rutinan määrään. Pito heikkenee kun mutkassa NOSTAA kaasun pois.

    Spekuloinnin puolelle menee mut oisko et eturenkaiten pyörintänopeuksien ero ja muutos aiheuttaa sen pidon menetyksen kun toinen pyörä haluu hidastaa enemmän kuin toinen ja sit viel ku on kulkusuuntaan virheellisessä kulmassa.

    Joku viisaampi sais selittää...
     
  4. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    En ole viisas enkä mistään mitään tiedä mutta eikös nyt kuitenkin pikku veto päällä ole parempi kuin ilman vetoa ollenkaan?
    Jos ajattelee että jos autoa työnnettäisiin takaapäin renkaat linkussa ja se menisi suoraan,sitten etupyörille lisättäisiin hieman vetoa,eikös se silloin haluaisi lähteä kääntymään etupyörien osoittamaan suuntaan?
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    ^ Vetävä pyörä ei ohjaa :rotfl:

    Ford
     
  6. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Kyllä, jos jakovaihteistossa on keskitasauspyörästö. Ilman sitä (kuten vaikka NP241, 205, 208 jne.) akselien välinen nopeusero ei katoa, jolloin kulusta tulee tönkköä ja pompottavaa.

    Ei mun Blazerissa ollu mitään poikkeavaa käytöstä, vaikka talvella ajoinkin navat kiinni takavedolla.
     
  7. Ck

    Ck Gearhead

    Juu uudemmassa 3gen ramissa on AAM perä jossa ei oo mitään napalukkoja vaan vetoakseli kiinteästi booritettu etunapaan/pyöränlaakeriin. Ei mee napalukot rikki kun on kaikki yhtä puuta :lol:

    En oo kyllä omassa huomannu mitään kääntymisongelmia muutakun tietysti nelikko päällä. Kuivalla alustalla ei tulis mieleenkä pitää nelikkoo päällä jos pitää kääntyä jyrkästi. Pitkä/pitkä malli vielä lisää tota "pompotusta"
     
  8. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Onhan nuo osa-aika nelivedot aika hanurista. Takavedolla on pääasiassa lipsuteltava menemään kun ei nelivetoa oikein voi päälläkään pitää muulloin kuin erikoistapauksissa. Tuossa XJ-Cherokeessa on NP242-jakolaatikko, jossa on keskitasauspyörästö. Siinä voi pitää nelivedon aina päällä, mut ei sekään oo oikein mistään kotoisin kun sitten kun nelivetoa oikeasti tarvisi, niin käyttäytyy melkein kun takapotku. Liukkaalla liikkeelle lähtiessä helpostikin takapyörät sutivat ja mutkassa kun polkee kaasua niin saattaa takapäästä pito irrota vieläkin arvaamattomammin kuin takavedolla kun keskitasauspyörästö vaan antaa lisää vauhtia sutiville takapyörille. Kyllä joku visko tai muu kehittyneempi systeemi olisi asiaa. Luonnollisesti se pitäisi tarvittaessa voida lukita kiinteäksi.
     
  9. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Ei ole kyllä mitään ongelmia käyttää tuota NP241 + vahapatruuna systeemiä, päälle kun tarvitaan ja muuten 2wd. Juu on se vähän kankea, mutta eipä tuo mikään agility ajoneuvo ole muutenkaan :)

    Se on herrasmies touhua kun ei tarvi kabiinista hyppiä että saa 4x4 päälle :D
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ Siihen ei vaadita patruunia, kalvoja tai alipaineita, mulla on kahdessa hevoskärryssä (yks ford ja subu), täysmekaaniset automaattinavat. Muilta osin siis ihan sama yhtä-puuta neliveto mutta jää se ulos hyppiminen pois ja samalla tarpeeton navat kiinni ajo.

    Olen valmis uskomaan tuon hyrrä-resonaatio-väristys mallin.
     
  11. Pertura

    Pertura Gearhead

    Tota, toi pisti vähän silmään. Eli jos napikset on vaihdettu manuaalisiin, niin mihin siinä rytäkässä katosi jakolaatikosta nopea nelikko? Kaiken järjen mukaan sulla on nyt kuitenkin edelleen samat alueet jakolootassa, nyt vaan itse napalukkoja pyörittämällä päätät johtuuko voima pyörille asti.

    Ja jos keppi on takavedolla ja napalukkoja vääntelemällä ajettavuus merkittävästi muuttuu, niin silloin on auto rikki ja se kannattaa ensi tilassa korjata. Ite veikkaisin että perän laakerit on leikanneet kiinni ja laittavat ihan tosissaan vastaan. Napikset auki ei perä pyöri, siksi navat auki ei puske. Nelikko päällä taas tuo jumiminen hukkuu, kun kardaanit pyörii joka tapauksessa samaa vauhtia ja puskeminen on normaalia nelikkopuskemista, kaasua vaan tarttee reilummin että jaksaa kiinnileikanneita laakereita kierittää.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei toi etuperä kyllä rikkinäiseltä vaikuta taikka kuulosta/tunnu.


    Pisti muakin mutta oon kysyny ja katsellu asiaa ihan ameriikan mannerta myöden mm explorer foorumilla. Nuo automaattinavathan on se "varma paikka" 1gen explossa eli varmasti ennemmin tai myöhemmin prakaavat.


    Kuulemma täysin normaalia tuo että nopea neliveto katoaa. Sitä itseken ihmettelin mutta mystiset nuo automaattinavat oli muutenkin tuossa.


    Ja kyllä se omaan järkeen käy ainakin että napalukot kiinni edessä ilman vetoakin lisää vastusta kun siell kuitenkin koko akseli pyörii. Ei se ajettavuus nyt niin merkittävästi muutu että hätä tulisi, lähinnä se alkuperäinen kysymys oli asian kannattavuudesta ettei tarvitse kokoajan nousta lukkoja roplaamaan jos olosuhteet vaihtelee.
     
  13. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Sillä, onko automaatti vai manuaalinavat, ei ole mitään tekemistä jakolaatikon alueiden kanssa. Jakolaatikossa on edelleen hidas ja nopea puoli.
     
  14. kma68

    kma68 Gearhead

    Onneksi minulla ei ole moitittavaa nelikon ajettavuudesta. Talvisin olen ajellut F250 Fordilla monesti nelikko päällä jatkuvasti ilman mitään ongelmia (huono keli), paitsi että pitoa on tullut reilusti lisää. Onhan siinä tietenkin huollettavia paikkoja moninverroin takapotkuun nähden, mutta hyödytkin ovat moninkertaiset. 8)
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ kappas, täällähän ilmoittautuu kaikenlaisia äffämiehiä kenestä en ole koskaan ollut tietoinen.

    Sanompa vielä ajettavuudesta että en ole minäkään koskaan havainnut mitään ongelmia. Nopeudet on tosin ollut maltillisia juurikin huonon kelin takia. Rallia en ole yrittänytkään ajaa.
     
  16. kma68

    kma68 Gearhead

    Kyllä minä jonkun kerran olen maininnut kulkineestani, vaikkakaan en sitä nyt juuri "mainostanutkaan" ole. Vähemmällä käytöllähän tuo nyt on ja käyttöä ollut lähinnä syksyisin. Viime syksynäkin kelit täällä Kainuun korkeudella suosi nelikkokyytiä ja mikäs ajellessa kunnossa olevalla pelillä.. :wink:
     
  17. teme01

    teme01 3rd gear

    Mikä tuon chevyn nelivedon ero sitte on. eihän siinäkään np241 ole keski
    tasauspyörästöä?? onko tuo sähkökytkin toisessa vetarissa ainut ero?
    eli minne siitä chevystä katoaa se puskeminen?
     

Kerro tästä muillekin!