Kytkinlevyn materiaali

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja MJF, 29.10.2006.

  1. MJF

    MJF Double Gearhead

    Käyttökilpuriin pitää taas suunnitella tiukempaa kytkintä ens kesäksi. Levyjä kattelin Clutchnetistä ja montaa eri materiaalia näkyy olevan. Löytyy fiber carbon, kevlar, organ, 3-4- ja 6-lapaista sintteriä. Kaikkia saa myös jousitetulla tai kiinteällä keskiöllä.

    Jousittamatonta kolmilapaista sintteriä on tullut kokeiltua vakioasetelman kanssa ja omaan makuun oli turhan äkäinen jokapäiväiseen käyttöön. Fiber carbonhan on tieten vakiomassalevy, mutta onko nuo kevlar ja organ levyt kuin paljon pitävämpiä? "Vakio" asetelma on toistaiseksi käytössä ja sen kanssa jos pärjäisi. Nyt ollaan siinä rajoilla vakiomassalevyn kanssa pitävyyden rajoilla ja voimaa on (toivottavasti) tulossa reilusti lisää.
    Käyttöhän on pääasiassa normaali käyttöajoa ympäri vuoden, mutta varttimailillakin tullaan käymään sliksien kanssa. Voimaahan tuossa on nyt jo kohtuullisesti, onhan kyseessä väkivahva VW:n 1,6 diesel-moottori :rotfl: Ja mitään tarpeeksi pitävää pakettia tuohon ei saa valmiina.

    Onko kellään siis kokemuksia noista kevlar/orgaanilevyistä? Onko kiinteällä keskiöllä isokin ero jousitettuun nähden?
     
  2. Kari Rautaoja

    Kari Rautaoja 1st gear

    Fysiikan lakeja ei pääse pakoon, vaikka pisnesmiehet muuta väittäisivätkin.

    Kytkimeen saa pitoa:
    a) halkaisijaa lisäämällä
    b) painejousta voimistamalla
    c) levymäärää lisäämällä ( vrt. moott.pyörät )

    Olkoon Jousi-Voima kanssasi.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    d) Kitkamateriaalin kitkakerrointa kohentamalla.
     

Kerro tästä muillekin!