Kytkintä 170cid slantin perään

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja [BassAddict], 22.4.2013.

  1. [BassAddict]

    [BassAddict] 1st gear

    US-partsilta olivat sanoneet että ei saa kytkimiä hyvä jos muitakaan manuaalinosia, Rokkiautolla näkys muka olevan hyllyssä heti monta erilaista. Mutta mistä tiiän mikä kytkin tuohon pittää olla? Three on tree ja silleen ja '65 Valiantin pökäle kyseessä. Kytkin pittää kyllä mutta puistaa ku lähtee liikkeelle. Joku väitti että normaalia ja joku sano että paskana on eikä muuksi muutu. Otappa näistä selevää...

    Kyllä kai tuolla ite ajelis vaan karsii näköjään ostahaehdokkaita tuommoinen epäkuntoisuus. Vai pitäskö ostaa varaosa-Aspeni ja konvertoida automaatti ja super-sexy muuten niin originaaliin Valiantiin. Ei varmaan mee museoukoille lävite :soosoo:

    Niin ja onko tähän malliin kytkin helepoin vaihtaa kone ylös vai loota alas -periaatteella? Kyseleepi tietämätön. Paljonko painaa muuten släntti että kestääkö sitä nostaa ylös omilla vehkeillä.
     
  2. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Manuaalin irrotus slantin perästä on yhtä takkuamista. Kytkinakseli on pitkä kuin Lauttasaaren silta, joten konetta joutunet kallistamaan viimeistään takaisin laitossa. Kaveri kannattaa olla hommassa, koska laatikko alkaa yllättäin painaa sohiessa akselia oikealle spoorille. Eli hommaan kannattaa varautua kunnolla ja uusia kaikki samalla kertaa. Räyh!
     
  3. [BassAddict]

    [BassAddict] 1st gear

    Elikkä on ihan sama nostaa koko pata ylös kun sen kanssa kuitenkin joutuu värkkäytymään? Suapas nähäjä minkälaisen savotan sitä itellesä kehittää. Mitä kaikkea ValiantMan tarkoitti "kaikella"? Levy, asetelma, painelaakeri?
     
  4. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Vallumies lisää listalle vielä silmälaakerin ja siirtohaarukan tarkkaakin tarkemman tarkastuksen murtumanalkujen varalta.

    Nimim. Nuukuuksissa en uusi kaikkea kerralla joten uusin jotain joka vuosi. :)
     
  5. leksa

    leksa Gearhead

    Aikoinaan vaihtelin noita kytkimiä, levyjä ja paineasetelmia 3 lovisiin. 170 perässä on muistaakseni 9" ( en ole varma ) kytkin hässäkkä jossa on "kome ripainen" kevyt paineasetelma.
    Ei ole kaksinen vaihtaa. Loota irti ja hässäkät lähtee alakautta. Takaisin laitossa se kampuran silmälaakeri on ehdoton jos haluaa että lootassa pysyy kolmonen enää päällä.
    Takaisin laitossa kaikkein kinkkisintä on keskittäminen. Joku vanha kytkinakseli on paras, mutta hiton kärsivällisesti ruuvalillakin saa levyn keskelle.
    Nykyään selkävaivasena ja köntyksenä päivän homma, mutta pojankloppina reilu tunti.
    Painelaakerin kunto on syytä myös tarkistaa.

    Niin.
    ja sitten itse vikaan.
    170 perässä ei liene ravistamatonta kytkintä ollutkaan. Joku väitti syyksi että kytkinlevyssä olevat jouset (kumit tms.) kuoleentuu ja sen tähden ravistelee.
    Itse ratkaisin ongelman lisäämällä polttokierroksia liikkeelle lähdettäessä tai kytkin nopeammin ylös.
    Joku väitti myös syyksi velttoja moottorin kumityynyjä ?? saattaa osasyynä ollakin, koska kone vatkaa riivatusti silloin kun kytkin ravistaa.

    JK.
    Käväisin rikkiauton sivuilla ja näyttää noita 9 1/4 kykimiä olevan. On näköjään joku keskitintappikin ?? mukana.
     
  6. mavi

    mavi Gearhead

    Näitten kytkin on ongelmallinen koska kytkimen kyttövivusto on nivelöity korista moottoriin.jos mootorin kumityynyt on huonot tai välivivuston laakerointi ei ole kunnossa rupeaa kytkin "resonoimaan"tärkeällä hetkallä koska Moottori kallistelee samaan aikaan kuormituksen mukaan.Elikä nämä asiat pitää olla kunnossa ennen kun rupeaa kytkintä syyttelemään.Itse olen pulannut -65 Dartin kanssa 42 vuotta ja niin edelleen.....ON katkennut joskus kytkinlevyn vaimennusjouset,päässyt öljyä levyyn perälaakerin vuodosta ym.Kytkin toimii kohtuullisesti kun em. asiat on kunnossa ja tietysti kytkimen käyttövivun säätö ja välys on niin ettei kanna mutta irroittaa ,nämähän on meille harrastajille etsestään selvyyksiä, eikös niin.
     
  7. jariha

    jariha Double Gearhead

    kyllä siihen leksa ilman nosturia 2tuntia menee :rotfl: epäilyksenä tossa että 170 tarvii kiekkaa liikkeelle lähtiessä huomattavasti enemmän ku 225? siitä alavääntö oikeesti tuntuu puuttuvan, kun kaverin "pikkulohkoa" kokeilin ni olin yllättynyt miten erilainen voi olla :eek: kyl mulla toi zoomin 10" kytkin ravisti aikalailla jo viimesyssynä 2 kesän ja noin 3000km jälkeen, tosin yks pultti oli poikki vauhtipyörältä :lol: niin ja tää paketti on 225:sen ja kolme/4 lovisen perässä ollu ja on saanu happee reilusti :rotfl:
     
  8. leksa

    leksa Gearhead

    Näinhän se on. Laitoimme kaverin 225 kerran iskunvaimentinen moottorin ja korin väliin :) Toimi!
    Toi kutosen kytkimen ravistus on monen tekijän summa. Ei se pelkästä kytkimestä tai kytkinlevystä johdu. Sen tähden sanoinkin että kun nostaa "tarpeettomasti" kierroksia lähdössä niin se resonointi ei tapahdu. Tuntuuhan se "huudattaminen" järjettömältä vaikkei se nyt ihan huutaa tarvikkaan. Ja onhan se melkoisen eri asia samallakin kytkin paketilla jos keulilla on kasi kone. Sellainen ryppyreuna 318 Fyryn keulilla tuntui uskomattomalle kolmelovisella manuaalilla. Ei sammu helposti edes vahingossa, eikä ravistellut. ( Kytkinpaketti oli sama kuin otetussa 225 autossa jossa se ravisti )
    Jariha: "kyllä siihen leksa ilman nosturia 2tuntia menee" . Niin menee, tai voi mennä. Yleensä yksinkertaisissakin asioissa joku pultti alkaa kettuilemaan tai kytkinakseli jumii kiinni tms. Mutta voi se mennä helpollakin.
    Kevennyksenä kerron miten mieliala voi vaikuttaa.
    Kävin kerran Chevy vanini kanssa kysymässä automaatin öljyn vaihtoa. Sanoivat että tarvii kaksi miestä ja ainakin pari tuntia????
    Suutuin kovasti. Ehdotin että voin itse vaihtaa siinä nosturilla ne öljyt ja suodattimen. Ei käynyt.
    Menin kotiin ja ajoin takapyörät rampille ja kaverin kanssa vaihdoin pihalla koko laatikon ja öljyt sekä suodattimen aikaan 3 h 10 min.
    Ajoin öljynvaihto firmaan ja sanoin ettei tarvi enää aikaa varailla vaihdoin koko askin yms kotona.
    :lol:
    Tuntuu myös oudolle ettei kytkimiä olisi muka saatavilla ? Onhan noita sattuvia kytkimiä niin monessa mopessa kuitenkin.
     
  9. MJF

    MJF Double Gearhead

    Omasta mielestä kaikkein helpoin on kun jättää kytkinkopan kiinni moottoriin ja irrottaa vaan laatikon kytkinkopasta. Starttiinkaan ei tarvi koskea.
     
  10. mavi

    mavi Gearhead

    Itse olen käyttänyt v.lootien asennuksessa maitolaatikoiden-alusvaunua,vehje jolla maitolaatikot tuodaan kauppaan,(täytyy hankkia jostain "takapihalta") johon olen pultannut poikittain kaksi(halpaa) saksitunkkia, niihin olen v.laatikon kiinnittänyt pienillä räikkäliinoilla, tämä viritys on säädettävissä kahden tunkin ansiosta haluttuun kulmaan ja korkeuteen portaattomasti kun kytkinakselia uittaa paikalleen, tavitsee olla alla suora lattia tai fanerilevy pihaolosuhteissa jne.Laatikko on muuten aika rankka laittaa sinne käsin,ainakin kun tuo ikäkin lähentelee 70v:tä
     
  11. leksa

    leksa Gearhead

    Ilman muuta. Minäkin ensin vetelin lootan irti kytkinkoppineen ja täytyy sanoa ettei se ole helppoa verrattuna pelkkään laatikon vetämiseen pois.
     
  12. leksa

    leksa Gearhead

    Tämä kuulostaa loistavalle tekniikalle. Toinen minun mielestäni hyvä seikka on että nostaa autoa enempi takapäästä kuin etupäästä.
     
  13. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Seuraavalla kerralla minäkin ymmärrän pätkästä poikki kytkinkopasta.
     
  14. mörkö

    mörkö Gearhead

    Mulla on hyllyssä isokasa slantin paineasetelmia, niitä "kolmikäpäläisiä" ja toisenlaisia......Lähtee nimellistä korvausta vastaan...
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Automaatti meni kivasti paikalleen poikittain allensa laitetun laudan pätkän päällä. Lautaa kannatteli kummastakin päästä pikkuinen "hallitunkki". Pyörillä varustettuja tunkkeja sai siirrettyä käsivoimin vaikka yhtä kerrallaan, samoin laatikkoa sai nosteltua ja kallisteltua aika suurin vapausastein.. Saattais toimia manuaalinkin kanssa. Kyllä minäkin niitä käsipelissä yksin nostin paikoilleen, mutta siitä on vuosikymmeniä.
     

Kerro tästä muillekin!